Ridbanor och ogräs

Maris_

Trådstartare
Hur håller ni gräs och ogräs borta från era ridbanor?

Vi kör då och då med harv efter bilen och det lossar ju en hel del som man sen kan kratta upp. Men vi kommer inte åt i kanterna och hörnen så där växer det en himla massa gräs och annat skit.

Hur håller ni efter era ridbanor?

/ Maris

Vet inte om det går att använda på ridbana men på uppfart fungerar det bra med salt. Bäst är det om det regnar direkt efteråt då salten sjunker ner i marken och dödar växterna.

Miljövänligt och ganska så effektivt...

Anneli

Ett svagt minns säger mig att det är dåligt för hästarnas hovar. Kommer inte ihåg exakt varför men har för mig att jag diskuterat det med någon som hade bra argument mot.

Tror att det kan torka ut hovarna inte säker men alla ni som rider inomhus där är det jättevanligt med salt i underlaget på vintern bara så ni vet.... men man kan ju alltid spola av hovarna och bennen efter ritt så är det ingen fara .

Jag har en gårdstraktor med grusharv. Tanken är att jag skall köra med den på nya ridbanan (klar idag :love:)

På förra ridbanan sprutade jag med ogräsättika. Inte så jätteeffektivt men miljövänligt och hästvänligt bara det har fått torka in. Sedan har jag plockat en del för hand. Riktig trist göra...
Gjorde det till en sport att göra vändningar i hörnena på ogräsbitarna :cool:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 486
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama