D

diskho

Tror ni det skulle funka med att göra en ridbana såhär;

Ni vet när dem plöjer upp åkrar eller vad det heter, dem liksom vänder upp jorden så det blir såna där bucklor. Sen så gör dem ju något så att det blir sådär slätt och fint och jordigt/sandigt. Skulle det funka som ridbana?

Det ser ju väldigt nice ut, och vi har ju en åker hemma som är i perfekt ridbanestorlek. Enda problemet är ju att det är så buckligt där, så jag vågar inte rida där just nu. Och det skulle ju bli mycket billigare om man gjorde sådär med den också, eftersom ridbanor ju är väääldigt dyra om man vill ha den proffesionellt gjord.

Ridningen jag tänker mig rida på "ridbanan" isåfall är ju mest lätt ridning och lite hoppning. Jag är inte en sån som tränar och tävlar mycket. Isåfall skulle jag nog redan ha en paddock hemma ;)

Sv: Ridbana?

gräset växer upp snabbt där då.
men plöj och sladda så har du lite jämnare underlag i alla fall. frågan är bara om det inte blir för mjukt.

jag har stått i ett stall som hade en tillplattad jordplätt som ridbana, det funkade för det mesta. den lutade lite så vattnet rann av. gräsrötterna höll ihop marken (det var orörd mark sedan länge) så det blev lagom motstånd.
tränade dressyr och hoppning där, funkade bra så länge det inte var fuktigt i gräset

Det blir alldeles för tungt o rida på, absolut inte hoppa...
men du kan ju göra så på sikt, plöj och harva så det blir slätt och så nytt gräs så får du en plan gräsbana.

Jag skulle nog rekommendera att
1/ du körde ett varv med knivfräs, eller möjligen tung tallriksharv
2/ därefter vältar du
3/ sen sår du in gräsfrö
4/ sen vältar du en gång till och låter marken ligga helt orörd (ingen ridning heller ) till dess att gräset har vuxit sig minst en decimeter i höjd.
5/ klipper gräset regelbundet så att det hålls snäppet längre än gräsmatta
6/ sprider tunt med ganska grovt grus som gör marken hårdare.

Att bara plöja och sedan harva tror jag inte på, det blir tokmjukt och man brukar se till att välta före och efter sådd när man har plöjt och harvat för att få bra "konsistens" på marken.

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 522
Senast: ufot
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Ridning Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här...
2
Svar
25
· Visningar
4 257
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 801
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar