Ridbana - underlag

Sv: Ridbana - underlag

Det är inte sant. Det går så många myter om vad försäkringsbolag gör och inte...

Platta under beror ofta på att man byggt om en maskinhall. Hur många gårdar som helst är ju omställda från jordbruk till hästhållning, och då finns det redan rejäla hallar. Varför bygga nytt då? Svärfar har en 35x55 som han tyvärr gjöt platta i för några år sedan, numera bor traktorerna i en ny maskinhall och det är bara tröskan och betupptagaren i gamla maskinhallen. De kan lätt hitta ett nytt hem när hästarn flyttar dit :angel:

Om du ändå är ingång så hade jag gjort det 'ordentligt' bättre att lägga mer tid på att få det bra nu än att behöva göra om det om ett tag :crazy:

Hur går det med allt? Vad byggs och när är allt klart? :bump:

Pratade med han som graver, och han tyckte inte det var nån ide att använda sånt pulver, var visst inte alltid det funkade, så han skulle heller fixa det OM det visade sig att bli ett problem i framtiden (våran granne).

MEN det är ett annat problem. :crazy: Nu är terrassen som ridbanan ska ligga på klar, och den är plan som ett dansgolv, men den är ju så mjuk, så om man kör på den med grävmaskiner (vilket måste göras för att få på paddexen) så kommer det bli djupa hål eftersom den sjunker ned i jorden. :(

Så jag vet inte vad vi ska göra. Ska kolla med dom som leverar paddexen om det går att lägga den på frusen mark. I såna fall så får vi vänta tills det blir frost och lägga på den då. Annars vet jag inte vad vi ska göra, kan ju ta låång tid innan det satt sig så mkt att man inte sjunker. :( :confused:

Stallet (bruksbalken) levereras i dag!! Plattan är klar så det är bara att bygga ihop det.

Det borde väl gå utmärkt att lägga den på frusen mark?!

Hur stort blir stallet?

Inte så stort, ska bara ha mina egna två där. Blir tre boxar och så spolspilta tvärs över för en ena. Och sadelkammare, foderkammare och förrådsutrymme till hö o sånt. Kommer blir så skönt med nytt och ljust stall! :love:

En liten fråga angående Paddex. Jag har oxå planer på att göra en ridvolt - planerar en på ca 22 * 62 för att få ordentlig plats då det ska vara staket runt. Jag har kollat runt väldigt mycket på nätet och var helt inne på Paddex. Suveränt med att det reagerar med lera (där vi bor är det MYCKET lerigt...;) ).

MEN sedan fick jag för en tid sedan höra att Paddex ska vara jätte-bra de första åren. Sedan börjar dock materialet att brytas ner vilket gör Paddexbanorna väldigt dammiga. Jag var t o m i kontakt med en person som tydligen bytt ut sin äldre Padexbana pga detta...

Är detta något ni andra hört något om? :confused:

Åh vad spännande de låter med allt :D
Har du som ett helt stall eller är det uteboxar?
Jag kräver bilder sen ;)

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
928
Senast: Lars L
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 519
Senast: ufot
·
Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
1 000
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama