Sv: Ridbana på vintern
Du behöver inte insinuera att mina hästar släpar benen efter sig eller att banan är felaktigt anlagd.
Den är anlagd enligt Merox rekommendationer och NEJ det står aldrig vatten på den men likväl är ju materialet blött och när det då fryser så blir det hårt. Och det regnar ALLTID massa precis innan det fryser. Sen regnar det lite till efter att den är frusen så det blir is på den också.
Vad hästen väger spelar då ingen roll, slipmomentet uppstår när hästen sätter i hoven i underlaget och är ett resultat av friktionen mot hoven. Det är som att rida på sandpapper. Så sant man inte bara håller på och skrittar omkring men rider mer aktivt så blir den många hovslag på ett ridpass.
Jag hade aldrig problem med att hovar eller boots blev slitna innan den här banan, och det är heller inga problem om jag inte använder den och bara rider ut istället. Ett enda pass där så ser man hur glasyrlagret på nedersta delen av hoven har slitits bort, det ser ut som jag tagit några drag med en rasp.
Nya boots håller max två pass innan de börjar gå sönder. Stenarna är så otroligt vassa, det är en helt annan sak än att rida på vanlig sand eller grus.
Det låter inte ens som du har samma material! Har iofs hört att det kan variera en hel del hur grov paddex är vilket påverkar upplevelsen av underlaget. Du har kanske fått mer finkornig paddex.
Om jag skulle anlagt ridbana i dag hade jag valt terratex.