Ridbana på vintern

Amk

Trådstartare
Jag har planer på att anlägga en ridbana under året, men funderar på hur ridbara de är såhär under vintern, när det fryser.

Har ni väldränerad bana? Vilket material?
Går den att rida på även i minusgrader?
Hur sköter ni ridbanan på vintern?
 
Sv: Ridbana på vintern

Vi har en mycket väldränerad Paddexridbana, anlagd efter konstens alla regler.
Den fungerar jättebra hela året, alltså även under vintern.

Skötsel? Vi kör med pinnharv någon gång under vintersäsongen, det räcker. (Och så mockar vi givetvis alltid efter oss)
 
Sv: Ridbana på vintern

Min budgetbana är för det mesta bättre på vintern än övrig tid. På vintern är det ju snö som man man kan ploga bort i valfri mängd för att få ett bra underlag.
 
Sv: Ridbana på vintern

Jo, det är ju bra när det är snö. Men jag bor i södra sverige, och vi har inte så värst mycket av den varan. Hur fungerar din ridbana när det är barmark och kallt?
 
Sv: Ridbana på vintern

Så smidigt. Tror dock att det blir väl dyrt med Paddex för min del.
 
Sv: Ridbana på vintern

Min som har stenmjöl som underlag fryser direkt och går inte att använda om det är barmark.
 
Sv: Ridbana på vintern

Våra banor som är "traditionella grusbanor" fryser också och blir stenhårda och knöggliga om det är kallare än någon minusgrad så här års (Östergötland). Dock har vi ju ridhus så ingen som harvar eller saltar eller nåt för att försöka underhålla utebanorna vintertid.
Paddexbanan där jag stod förut fungerade fint på vintern, dock dammar det rätt bra på sommaren. Fungerade ok ute på sommaren men i ridhuset var det inte bra och blev alldeles för dammigt även om det vattnades ordentligt.
 
Sv: Ridbana på vintern

Den fryser. Men jag brukar se till att sladda den rejält slät så fort det är plusgrader någon dag så att den sedan fryser i samma släta skick. Då går den i alla fall att skritta och ibland trava på. Om man gör så så kan det översta lagret "frysa sönder" och bli poröst och därmed bättre att rida på. Bra dränering är viktigt så att den inte fryser med vatten på.
 
Sv: Ridbana på vintern

Uj då, det låter ju som att det är svårt att använda dem en vinter som denna. Bra tips att harva slätt iaf, då kanske den är någorlunda Ok att arbeta lugnt på.
 
Sv: Ridbana på vintern

En liten ridklubb i BBG har gummirester på sin. De är jättenöjda och hästarna får mkt mer svikt i steget, dock rätt dyrt.
 
Sv: Ridbana på vintern

Ja, och jag tycker det låter märkligt att lägga gummi i naturen.
 
Sv: Ridbana på vintern

Paddex fryser, så sant det inte är väldigt torrt när det fryser på. Och det är det aldrig!!!!

Ger viss svikt även om den är frusen och den fryser inte lika snabbt som en sandbana men räkna INTE med att den är ridbar som på sommaren. Jag saltar min, gör jag inte det så är den stenhård.

Så länge det är milt funkar den bra, blir aldrig blöt och tung som vanliga banor.

Vet faktisk inte om jag tycker paddex'en var värd pengarna, den funkar inte som utlovad. Dessutom så sliter den sönder båda hovar och boots och det lär vara väldigt ont att ramla av....
 
Sv: Ridbana på vintern

Det låter inte bra att det sliter så pass. För mig känns det inte som ett alternativ ändå, av kostnadsskäl framförallt men är även skeptisk till miljöpåverkan.
 
Sv: Ridbana på vintern

Paddex fryser, så sant det inte är väldigt torrt när det fryser på. Och det är det aldrig!!!!

Jag har aldrig varit med om att det frusit så att banan blivit obrukbar. Men vår är också dränerad efter konstens alla regler. Efter ett riktigt skyfall kan det ligga pölar på vissa ställen, någon timma senare är de helt borta.
Vi har aldrig saltat vår ridbana. Vi bor visserligen i Skåne, men högt uppe på en ås där det alltid är några grader kallare än nere på slätten.


Vet faktisk inte om jag tycker paddex'en var värd pengarna, den funkar inte som utlovad. Dessutom så sliter den sönder båda hovar och boots och det lär vara väldigt ont att ramla av....

Så olika man kan uppleva det. Jag har f n tre hästar av tungviktarmodell. En är helskodd, en är oskodd och en är skodd fram. Slitage på hovarna har jag inte märkt av, men alla hästarna har iofs förmågan att lyfta på hovarna istf att harva :p
 
Sv: Ridbana på vintern

Halva inlägget försvann :-/ du vet om att äkta gummi är en naturprodukt va? Jämför det med Paddex, som består av restprodukter från metallindustrin. Vill du ha ett miljövänligt underlag får du rida på gräsmattan.
 
Sv: Ridbana på vintern

Du behöver inte insinuera att mina hästar släpar benen efter sig eller att banan är felaktigt anlagd. :grin:

Den är anlagd enligt Merox rekommendationer och NEJ det står aldrig vatten på den men likväl är ju materialet blött och när det då fryser så blir det hårt. Och det regnar ALLTID massa precis innan det fryser. Sen regnar det lite till efter att den är frusen så det blir is på den också.

Vad hästen väger spelar då ingen roll, slipmomentet uppstår när hästen sätter i hoven i underlaget och är ett resultat av friktionen mot hoven. Det är som att rida på sandpapper. Så sant man inte bara håller på och skrittar omkring men rider mer aktivt så blir den många hovslag på ett ridpass.

Jag hade aldrig problem med att hovar eller boots blev slitna innan den här banan, och det är heller inga problem om jag inte använder den och bara rider ut istället. Ett enda pass där så ser man hur glasyrlagret på nedersta delen av hoven har slitits bort, det ser ut som jag tagit några drag med en rasp. :crazy: Nya boots håller max två pass innan de börjar gå sönder. Stenarna är så otroligt vassa, det är en helt annan sak än att rida på vanlig sand eller grus.

Det låter inte ens som du har samma material! Har iofs hört att det kan variera en hel del hur grov paddex är vilket påverkar upplevelsen av underlaget. Du har kanske fått mer finkornig paddex.

Om jag skulle anlagt ridbana i dag hade jag valt terratex.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridbana på vintern

Då kan man med andra ord lika gärna ha en billig stenmjölsbana och salta...

Att det frös ute kunde jag tänka mig, men inne trodde jag inte det frös! Har ni fått salta där?
 
Sv: Ridbana på vintern

När jag stod på anläggning med terratexunderlag i ridhuset så frös det i hörnen och på medellinjen trots att det var saltat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 249
Senast: sthu
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 510
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 903
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp