Ridbana på gammal potatisåker

M

Maddie

När vi skrapat bort matjorden på vår potatisåker så kom en plan med sand upp, dock aldeles för löst för att kunna ridas och tränas på men enligt elitryttare i hoppning(pratade med min tränare) en perfekt grund att bara lägga ett ytlager på.. Min fråga är då till alla er som haft en naturlig grund med bra naturlig dränering vad ni la för ytlager på och hur det fungerar? Hur tjockt ytlagret blev och om ni la på nå fler lager eller hur ni gjorde för att få till en bra och användbar Ridbana?

Sv: Ridbana på gammal potatisåker

Jag lade 5-10 cm 0.8-grus direkt på en "perfekt grund". Det är 3-4 år sen och den är helt underbar :love: Jag har inte gjort något åt den sen dess...
Jag har en egentillverkad harv av ett galler som ponnyn får släpa när det behövs och det räcker för att hålla den i ordning.
Nu används ju bara ridbanan av mig och mina medryttare, så det är inget stort slitage. Men vi både hoppar, dressyrar och tränar western på den ;)

Sv: Ridbana på gammal potatisåker

Jag lade bara 2-3 cm lager med 08 stenmjöl på min ridbana och jag är väldigt nöjd. Har legat ett år nu och funkar bra.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej Jag gjorde en ridbana på min nya gård förra året. Ordentligt från grunden, lejde en grävmaskin som grävde bort all matjord, la...
Svar
5
· Visningar
1 966
Senast: bapro
·
Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 309
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama