ridas eller inte?

tills man ser dom inte tar illa av det.
iallf tills dom är i 7-8 månad vad jag har hört

tack för svaret, min kompis häst fick föl förra året och hjon red stoet bara i ca en månad efter de att hon blivit betäckt. för hon sa att det skadade fölet om man red med skänklarna.. men men jag har hört att det är bara bra för stoet (och fölet) att hon inte bara står still utan rör lite på sig i bland..
har jag fel? :confused:

Nej, du har helt rätt! Bara man lyssnar på stoet och tar det på hennes villkor så kan man rida de allra flesta långt in i dräktigheten. Mitt sto är snart i 8:de månanden och rids fortfarande. Dock så börjar vi trappa ner litegrann, rider inga hårda dressyrpass, hoppar inte henne längre, undviker att hon blir svettig och flåsig. Men hon rids ändå i stort sett dagligen och hon mår bra av det, är hur pigg som helst!

//jo7 :bump:

Tack! :bow: ;)
Så hur går allt med din dräktiga pålla då? Mer än att du har samma filosofi som mig sett till att de ska hållas igång? ;) Läste i en annan tråd att du känt fosterrörelser på henne..wow! Det har inte jag kunnat göra än men hon börjar bli ordentligt rund om magen nu så ngt är det allt där inne och det ska bli otroligt kul att få se vad! :) Längtar verkligen!

Ja, det börjar närma sig nu. Bara 4 månader kvar för min, ska ha 20 maj. När var det din skulle ha?
Min har blivit rejält rund senaste månaderna, så vi rider bara ut nu, då är hon pigg. Hon tycker det är för jobbigt att rida på planen o jobba nu. Dock longerar/tömkör jag henne, det går bra. :)
Tog mig tid både igår o idag att känna rörelser med handen/armen och ja, visst var det rörelser allt. Så läckert. :D Men inget som syns ännu, var så lite, iaf just då.

Vi betäckte henne den 19 juni, så kring 19 maj fast räknar man exakt 330 dgr så blir det den 14 maj tror jag! :) Jag rider fortfarande lite lättare dressyrjobb vilket fungerar bra men kräver ju inte lika mkt av henne. Annars så är hon en sån häst som verkligen säger ifrån då det inte passar så jag är inte direkt orolig att ta ut henne för mkt. Men hon är verkligen otroligt pigg fortfarande vid allt arbete. Har inte tömkört henne så mkt än men det blir väl mer framöver då hon blir alltför rund om magen.

Vad kul att hon låter dig känna så mkt på magen, jag får knapt komma i närheten utan att ett ben flyger i luften. :smirk:

Lycka till med allt! :)

Då ska våra ha ungefär samtidigt. :) Min betäcktes 24 juni. Har räknat på 330 dgr och då blir det 20 maj hon ska ha.
Min kan vara lite grinig osså ibland vad gäller magen, men med lite övertalning så. ;)

Oj, då har nog jag räknat fel på en dag kanske vad gäller när mitt sto ska föla..borde ju bli den 15:e isf.. :confused: :) Ja, det blir ju nästan samtidigt för våra, kul! Då kan vi ju hålla varandra underrättade om allt som sker! :) Har du funderat på om du ska låta henne föla inne eller ute?

Mitt sto ska föl 15 april, och rid fortfarande bättre det än att hom leker i en isig hage.
Tävlings red henne i sep. och red hubertusjakten 1 nov.
sedan dess har vi bara varit ute och lekt för att det är roligt att jobba ibland (korta dressyr pass eller en tur i skogen) Har även passat på att lära henne galopp ombyten nu i jan. och hon må jätte bra. :)

Kan ju vara jag som räknat fel osså. :o ;)

Ja det får vi göra. Alltid bra att ha något o byta erfarenheter med. ;)

Min kommer att föla inne(om det inte skulle vara så att hon fölar dagtid då, går ute 7-16 ca, men det är väl inte så troligt kanske). Vi kan ha snö kvar i mitten av maj, om inte annat kallt.
Kommer att få gå på bete dygnet runt så fort vädret tillåter, förhoppningsvis i början på juni. :)

Hur tänker du göra med din?

Nu är det 1½månad tills första stoet ska föla och nu ska jag bara låta henne skrittas sista tiden. Hon är pigg och vill gärna bli riden men hon lägger sig ofta ner och flåsar efter en kort tur ( i boxen alltså) och skrämmer slag på sina små ryttare (11-12 år) så även om hon vill gå på som vanligt så får hon snällt hålla sig till skritt hädanefter. Har turen att itne ha någon is i hagen så hon får springa av sig där istället.

Har inte riktigt bestämt mig ännu men det lutar åt utomhus om vädret nu är ok alltså. Bor ju nere i Småland så förhoppningsvis är det inte alltför kyligt. vi har ju turen att ha ett sto tilli stallet som ska ha nästan samtidigt så de kommer ju gå ihop bara de två fr.o.m. ngn månad innan beräknad fölning.

Har inte bestämt VAR ännu, men med andra fölston blir det iaf. Har kollat runt här i området, blir nog inga problem att hitta något. Vill ha dom så nära hemma som möjligt ju.
Annars har dom bra bete i stallet osså,men då blir det ju bara med stallets hästar isf.
Hur kommer du o göra med Mirang?

Ridas och ridas...

Jag vet ston som ridits ända fram till fölningen, men inte ridits särskilt hårt.

Ett av stona på gården reds tills det var 5 veckor kvar. jag tror att de mår rätt bra av att motioneras ganska länge in i dräktigheten. Det man kan se på henne är att hon ganska snabbt blev musklad och i gott hull direkt efter fölning.

Liknande trådar

Mat Råkade göra en felbeställning och nu står jag med tio kg svärdfiskkotletter. Vad gör man med dem?:confused:
2 3
Svar
49
· Visningar
3 663
Senast: Hermelin
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 402
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 162
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka