Sv: rida "vanligt" vs. barock...
HaRLeKIn skrev:
Hej!
Jag är nybörjare på barock men jag tycker den största skillnaden är sitsen, kroppshållningen o att man inte tar hästen i munnen utan man rider med kroppen. Tex om du vrider din kropp åt höger så går hästen däråt...
Helknäppt. Jag är så glad att jag börjat med barock. Ska rida lektion nästa vecka o jag bara längtar.
Jag vill säga att du inte kan lära dig detta själv utan fråga hästens ägare om hon kanske kan ha lektion för dig typ en gång i veckan el varannan. Jag lovar att du kommer gilla det.
Hmm... Inte ta hästen i munnen var något nytt! Snarare har jag upplevt det så att man inte håller kvar i tygeln och bjuder stöd, men att man inte skulle använda tyglarna?
Hur gör man då i piaffen t ex för att hästen ska förstå att den inte ska gå framåt, men utan att spänna sätet för mycket? Finns säkert en massa andra exempel, men jag skulle inte kunna rida utan tyglar i varje fall
Lite kort om skillnaderna: Man vill ha hästen böjd nästan hela tiden i början av utbildningen för att det är lättare för hästen att gå "rätt" då den lärt sej att gå på böjt spår och böja igenom kroppen och blivit rel. jämnstark i bakbenen så den spårar ordentligt på rakt spår också.
Därför rider man mycket öppna, sluta, böjd rakt fram (dvs hästen går rakt fram men är böjd och mittemellan öppnan och slutan) och volter.
Man rider med hela sitsen och formar hästen efter sin egen kropp, vill du t ex ha in hästens bog från spåret i en öppna så flyttar du tillbaka din inneraxel och för att få hästen trampa under tyngdpunkten med innerbak för du bägge händer mot din innerhöft. Man kan behöva korrigera med tyglar och skänklar, men var aldrig tjatig och håll inte kvar ett tygeltag utan låt hästen bära sit huvud själv. Då undviker man lättast spänningar i hals och nacke som hindrar böjning och avslappning.
Tumregler - din sits ska tala om för hästen hur den ska placera sej. Dina tyglar hjälper till ibland med avslappning och böjning/ställning och att bromsa upp om hästen går för fort och undviker arbetet. Dina skänklar hjälper till om man behöver vara övertydlig på vart hästen ska sätta sina bakben eller böja sej mer. Inre sittbenet ska tala om för inre ryggmuskulaturen att korta ihop sej och yttre sittbenet ska inte vara ivägen för att undvika att hästen kortar upp sej på yttersidan. Hästen ska vara avslappnad på yttersidan och något kortare på insidan.
Axlarna talar om för hästen hur den ska ha bogarna (på en volt är det lite utåt med ytteraxeln, i en öppna är det inåt), höfterna talar om hur hästen ska ha sina höfter.
Hästen ska lära sej att slappna av i hela rygglinjen, att placera fötterna där du ber den (genom bl a öppnan och slutan) för att kunna böra upp ryttaren med bakbenen och med ryggen i normalläge/hög. Det är grunderna man jobbar med.
Sen kan man få träna en massa andra saker med hästen om man har problem med grunderan, t ex att den ska vara lydig, smidig, kunna slappna av i nacken m.m. för att ens kunna utföra skolorna. Om hästen redan är barockriden kanske de har kommit förbi grundproblemen, men om du är uppmärksam kanske du kan hitta något de missat/inte kommit till rätta med. Eller något du själv har problem med.
Oj! Långt svar.. Men det är en så stor fråga att man egentligen borde läsa en hel bok i ämnet och titta på massor med filmer/kurser
Börja iallafall med att hitta en bra böjning i kroppen på hästen så den kan spåra på ett böjt spår. Och jobba med din egen koordination! Det är första lektionen
Sen kan man gå vidare till skolorna. Och efter det lär ni ha snappat upp såpass mycket att ni kan komma vidare med lite mer avancerade saker
Tänk på att ärbete för hand kan vara väldigt lärorikt för man lär sej se hur hästen går och vad den har problem med + att man lär sej tajma in hjälperna