Sv: rida "vanligt" vs. barock...
HaRLeKIn skrev:
Hej!
Jag är nybörjare på barock men jag tycker den största skillnaden är sitsen, kroppshållningen o att man inte tar hästen i munnen utan man rider med kroppen. Tex om du vrider din kropp åt höger så går hästen däråt...
Helknäppt. Jag är så glad att jag börjat med barock. Ska rida lektion nästa vecka o jag bara längtar.
Jag vill säga att du inte kan lära dig detta själv utan fråga hästens ägare om hon kanske kan ha lektion för dig typ en gång i veckan el varannan. Jag lovar att du kommer gilla det.
Hmm... Inte ta hästen i munnen var något nytt! Snarare har jag upplevt det så att man inte håller kvar i tygeln och bjuder stöd, men att man inte skulle använda tyglarna?
Hur gör man då i piaffen t ex för att hästen ska förstå att den inte ska gå framåt, men utan att spänna sätet för mycket? Finns säkert en massa andra exempel, men jag skulle inte kunna rida utan tyglar i varje fall
Lite kort om skillnaderna: Man vill ha hästen böjd nästan hela tiden i början av utbildningen för att det är lättare för hästen att gå "rätt" då den lärt sej att gå på böjt spår och böja igenom kroppen och blivit rel. jämnstark i bakbenen så den spårar ordentligt på rakt spår också.
Därför rider man mycket öppna, sluta, böjd rakt fram (dvs hästen går rakt fram men är böjd och mittemellan öppnan och slutan) och volter.
Man rider med hela sitsen och formar hästen efter sin egen kropp, vill du t ex ha in hästens bog från spåret i en öppna så flyttar du tillbaka din inneraxel och för att få hästen trampa under tyngdpunkten med innerbak för du bägge händer mot din innerhöft. Man kan behöva korrigera med tyglar och skänklar, men var aldrig tjatig och håll inte kvar ett tygeltag utan låt hästen bära sit huvud själv. Då undviker man lättast spänningar i hals och nacke som hindrar böjning och avslappning.