rida "vanligt" vs. barock...

M

Majjijann

tänk att jag som ridit "vanligt" i hur många år som helst, blir intresserad av barock. jag rider en häst som är utbildad inom barock, men när jag rider rider jag "vanligt".

om jag vill börja försöka mig på att rida henne på barockvis, vad är grunden i det hela? hur går man till väga? när jag sitter upp och ska rida nästa gång, vad gör jag annorlunda än vanligt?

säg inte att jag ska prata med hästens ägare/utbildare, klart jag gör det om jag vill veta någonting om hennes häst. jag vill ha flera oberoende tankar om det hela.. och jag är inte ute efter någon hel ridhandbok utan bara era tankar och tips om jag skulle få för mig att försöka..

"stöta på patrull" vad menas med det egentligen? har sett det i flera trådar.. är det bara ett annat sätt att säga att man stött på problem?

Sv: rida "vanligt" vs. barock...

Hej!
Jag är nybörjare på barock men jag tycker den största skillnaden är sitsen, kroppshållningen o att man inte tar hästen i munnen utan man rider med kroppen. Tex om du vrider din kropp åt höger så går hästen däråt... ;) Helknäppt. Jag är så glad att jag börjat med barock. Ska rida lektion nästa vecka o jag bara längtar.
Jag vill säga att du inte kan lära dig detta själv utan fråga hästens ägare om hon kanske kan ha lektion för dig typ en gång i veckan el varannan. Jag lovar att du kommer gilla det. :D

HaRLeKIn skrev:
Hej!
Jag är nybörjare på barock men jag tycker den största skillnaden är sitsen, kroppshållningen o att man inte tar hästen i munnen utan man rider med kroppen. Tex om du vrider din kropp åt höger så går hästen däråt... ;) Helknäppt. Jag är så glad att jag börjat med barock. Ska rida lektion nästa vecka o jag bara längtar.
Jag vill säga att du inte kan lära dig detta själv utan fråga hästens ägare om hon kanske kan ha lektion för dig typ en gång i veckan el varannan. Jag lovar att du kommer gilla det. :D