rida "vanligt" vs. barock...

M

Majjijann

tänk att jag som ridit "vanligt" i hur många år som helst, blir intresserad av barock. jag rider en häst som är utbildad inom barock, men när jag rider rider jag "vanligt".

om jag vill börja försöka mig på att rida henne på barockvis, vad är grunden i det hela? hur går man till väga? när jag sitter upp och ska rida nästa gång, vad gör jag annorlunda än vanligt?

säg inte att jag ska prata med hästens ägare/utbildare, klart jag gör det om jag vill veta någonting om hennes häst. jag vill ha flera oberoende tankar om det hela.. och jag är inte ute efter någon hel ridhandbok utan bara era tankar och tips om jag skulle få för mig att försöka..

"stöta på patrull" vad menas med det egentligen? har sett det i flera trådar.. är det bara ett annat sätt att säga att man stött på problem?

Sv: rida "vanligt" vs. barock...

Hej!
Jag är nybörjare på barock men jag tycker den största skillnaden är sitsen, kroppshållningen o att man inte tar hästen i munnen utan man rider med kroppen. Tex om du vrider din kropp åt höger så går hästen däråt... ;) Helknäppt. Jag är så glad att jag börjat med barock. Ska rida lektion nästa vecka o jag bara längtar.
Jag vill säga att du inte kan lära dig detta själv utan fråga hästens ägare om hon kanske kan ha lektion för dig typ en gång i veckan el varannan. Jag lovar att du kommer gilla det. :D

HaRLeKIn skrev:
Hej!
Jag är nybörjare på barock men jag tycker den största skillnaden är sitsen, kroppshållningen o att man inte tar hästen i munnen utan man rider med kroppen. Tex om du vrider din kropp åt höger så går hästen däråt... ;) Helknäppt. Jag är så glad att jag börjat med barock. Ska rida lektion nästa vecka o jag bara längtar.
Jag vill säga att du inte kan lära dig detta själv utan fråga hästens ägare om hon kanske kan ha lektion för dig typ en gång i veckan el varannan. Jag lovar att du kommer gilla det. :D

Hmm... Inte ta hästen i munnen var något nytt! Snarare har jag upplevt det så att man inte håller kvar i tygeln och bjuder stöd, men att man inte skulle använda tyglarna? :confused: Hur gör man då i piaffen t ex för att hästen ska förstå att den inte ska gå framåt, men utan att spänna sätet för mycket? Finns säkert en massa andra exempel, men jag skulle inte kunna rida utan tyglar i varje fall ;)

Lite kort om skillnaderna: Man vill ha hästen böjd nästan hela tiden i början av utbildningen för att det är lättare för hästen att gå "rätt" då den lärt sej att gå på böjt spår och böja igenom kroppen och blivit rel. jämnstark i bakbenen så den spårar ordentligt på rakt spår också.
Därför rider man mycket öppna, sluta, böjd rakt fram (dvs hästen går rakt fram men är böjd och mittemellan öppnan och slutan) och volter.
Man rider med hela sitsen och formar hästen efter sin egen kropp, vill du t ex ha in hästens bog från spåret i en öppna så flyttar du tillbaka din inneraxel och för att få hästen trampa under tyngdpunkten med innerbak för du bägge händer mot din innerhöft. Man kan behöva korrigera med tyglar och skänklar, men var aldrig tjatig och håll inte kvar ett tygeltag utan låt hästen bära sit huvud själv. Då undviker man lättast spänningar i hals och nacke som hindrar böjning och avslappning.

Tumregler - din sits ska tala om för hästen hur den ska placera sej. Dina tyglar hjälper till ibland med avslappning och böjning/ställning och att bromsa upp om hästen går för fort och undviker arbetet. Dina skänklar hjälper till om man behöver vara övertydlig på vart hästen ska sätta sina bakben eller böja sej mer. Inre sittbenet ska tala om för inre ryggmuskulaturen att korta ihop sej och yttre sittbenet ska inte vara ivägen för att undvika att hästen kortar upp sej på yttersidan. Hästen ska vara avslappnad på yttersidan och något kortare på insidan.
Axlarna talar om för hästen hur den ska ha bogarna (på en volt är det lite utåt med ytteraxeln, i en öppna är det inåt), höfterna talar om hur hästen ska ha sina höfter.
Hästen ska lära sej att slappna av i hela rygglinjen, att placera fötterna där du ber den (genom bl a öppnan och slutan) för att kunna böra upp ryttaren med bakbenen och med ryggen i normalläge/hög. Det är grunderna man jobbar med.

Sen kan man få träna en massa andra saker med hästen om man har problem med grunderan, t ex att den ska vara lydig, smidig, kunna slappna av i nacken m.m. för att ens kunna utföra skolorna. Om hästen redan är barockriden kanske de har kommit förbi grundproblemen, men om du är uppmärksam kanske du kan hitta något de missat/inte kommit till rätta med. Eller något du själv har problem med.

Oj! Långt svar.. Men det är en så stor fråga att man egentligen borde läsa en hel bok i ämnet och titta på massor med filmer/kurser :crazy: Börja iallafall med att hitta en bra böjning i kroppen på hästen så den kan spåra på ett böjt spår. Och jobba med din egen koordination! Det är första lektionen ;) Sen kan man gå vidare till skolorna. Och efter det lär ni ha snappat upp såpass mycket att ni kan komma vidare med lite mer avancerade saker ;) Tänk på att ärbete för hand kan vara väldigt lärorikt för man lär sej se hur hästen går och vad den har problem med + att man lär sej tajma in hjälperna :)

Totola skrev:
Hmm... Inte ta hästen i munnen var något nytt! Snarare har jag upplevt det så att man inte håller kvar i tygeln och bjuder stöd, men att man inte skulle använda tyglarna? :confused: Hur gör man då i piaffen t ex för att hästen ska förstå att den inte ska gå framåt, men utan att spänna sätet för mycket? Finns säkert en massa andra exempel, men jag skulle inte kunna rida utan tyglar i varje fall ;)

piaffen skall kunna göras på en skolad häst utan tyglar,i piaffen vill man ha bärighet och framåt bjudningen

:bow: tack för utförliga (!) svar :)

intressant...

Jojo, visst. Men på resan dit kan det var svårt att få hästen lyssna på enbart sitsen utan att använda tyglarna som hjälpmedel.
Målet är ju att i princip rida utan hjälper och mest med tanke och känsla, betyder det att vi ska överge hästen och bara tänka oss dit vi vill? ;)

För att reglera hur mkt hästen går framåt använder man bäckenet. Du ska kunna be om mer energi utan att hästen går framåt bara du sitter på rätt sätt.

Ja så får vi (elever) lära oss i alla fall, läraren säger att vi ska kunna rida hästen enbart med kroppen o bäckenet styr hästen el nåt liknande, nu har jag inte kommit så långt så jag kan inte förklara så bra men jag vet i alla fall hur jag rider på lektionerna, det enda jag får ta henne i munnen är när hon faller ur sin form (böjdheten), men om jag ska stanna henne får jag vinkla sätet o använda rösten o som sista! utväg ta lite grann i munnen.

Jag tycker i alla fall att det är JÄTTEkul o är så glad för att jag börjat med detta. :D

Hmm.. Själklart finns det olika metoder, men jag har svårt att tro att en häst som redan lärt sej fel dvs att inte lyssna på sitsen skulle gå att rida på det viset med bra resultat.

Som HaRLeKIn skrev kan jag förstå, att man använder handen som sista utväg men å andra sidan ska ju handen mest vara till för att korrigera när inte de "riktiga" hjälperna fungerar (dvs sitsen).
Jovisst, man ska inte behöva bromsa när man ber om energi, men som sagt så är hästar oftast felinlärda från början om de är "vanligt" ridna innan. Jag kan be min häst om mer energi/samling osv med sitsen, men å andra sidan är det elakt om hästen tappar balansen och drar iväg framåt om man INTE korrigerar med handen eftersom det förtydligar för hästen vad den skulle göra.
Är inte längre någon tygelryttare men som sagt, rida utan tyglar skulle jag inte kunna göra ;) Får beundra er som verkar ha lyckats istället :p

Min häst hade gått o "skrotat" i hagen i 6 år när jag köpte henne som arbetshästar oftast gör (nordsvensk-korsning) :love: så hon är helt grön vilket jag tycker är jättebra men ibland önskar man att hon hade varit lite dressyrriden i alla fall för det är SÅÅÅ jobbigt att få henne böjd, hon är stel som en pinne.
Men sen är det så jättekul när man får till det på lektionen o man ser att det verkligen händer något med hästen från lektion till lektion. Ja, man kanske inte gör framsteg varje gång men det känns nästan så. :D

Jag ska rida lektion imorgon :) ska bli spännande! Misstänker att vi har glömt en del sen sist eftersom han blev lite sned i ryggen/bäckenet och behövde rättas till innan han kunde jobba bra igen. Så jag har egentligen bara hunnit rida ordentligt en gång sen sista lektionen :crazy: och på den lektionen kändes det superbra så tyvärr känns det som att det bara kan bli sämre den här gången. Men då får man iaf fräscha upp minnet så det går bättre att träna själv sen! :)

Hoppas hon inte vill att jag ska prova traven bara för hästen brukar protestera genom att kasta sej åt sidan/resa sej/bocka när han känner sej pressad eller får bakbenen fel och utan sadel är jag lite osäker då :p

Rider du lektion utan sadel? :eek: Det skulle jag nog aldrig klara. :D Då skulle jag ramla av direkt. Men det är nyttigt, jag funderar på att köpa en ridgjord, då har man stigbyglarna i alla fall. Känns lite tryggare. :crazy:

Min häst har varit förkyld o vi har fått vara i karantän så det är ca 2 mån sen jag red sist (lektion) så jag är lite nervös.

Haha, jag köpte en ridgjord med handtag och allt i storlek Full till min nästan-ponny och han var för tjock :D Så jag kör med teddyvojlock och teddypadd och täckesgjord så sitter man bekvämt :) Jag travar inte så mycket så därär det inget problem, men däremot brukar han protestera när bakbenen eller bogen kommer fel och man ska rida öppna eller sluta på spåret. Han brukar stegra och hoppa åt sidan. Men han gör det ganska sansat så jag har inte trillat av än :p

Gick ganska bra på kursen igår ändå :) kanske var bra att jag inte hade tränat så mycket så jag inte hann lära in något fel :angel: men andra passet var vi trötta så då gick det inte så bra.
Det är kul när man får in "flytet" och nästan kan sitta och finåka och ändå rida skolor och piruetter och grejer :) hästen är så superkänslig på sits och allt när han väl får till en bra böjning och avslappning!

Hihi var tvungen att skriva av mej lite för jag blev så glad efter lektionen :D Och jag är så nöjd med min häst att jag skulle kunna övergöda honom med äpplen :angel:

Idag red jag i mitt (hästens kanske det är :p ) nya sidepullträns, det var lite nervöst i början för jag visste inte om hon skulle lyssna. I skritt är jag inte orolig men jag hade aldrig trott att jag skulle kunna galoppera så som jag gjorde i lugn takt i skogen efter en annan häst. :bump: Helt underbart alltså! Hästen gick mkt bättre än med vanligt träns på sig. Ska ha det på söndag när jag rider lektion o höra vad läraren säger om det...

Totola: Hur tycker du att det funkar med ridgjord? Är den ivägen något eller är det bara positivt? Det känns som om att gjorden borde vara lite i vägen men det kanske den inte är. :confused: *Nyfiken.*

Ridgjorden var som sagt för liten, men jag har lånat en annan som man har dressyrgjord att spänna med så man lättare kan justera vidden. Den var ivägen när jag skulle rida dressyr för jag kom för långt bak på hästen.

En sak som inte är ivägen däremot är en vanlig tömkörnings/kör-/longergjord, bara en "clean" modell t ex sån billig som man kan köpa på Börjes. Där kan man sätta fast en rem eller nåt i ringarna så har man ett handtag :D Den kan man sätta lite längre fram plus att den inte är så bred så det fungerar bra! Då kan man dessutom sätta sej långt fram på hästen alldeles intill gjorden med låren så får man benstöd och bättre sits :)
Jag behöver egentligen bara gjorden när jag rider ut i nedförsbackar för att man inte ska åka fram på manken. Så när jag dressyrar använder jag en vanlig täckesgjord + teddyvojlock och teddypadd så blir det lite bekvämare ;)
Får hem sadeln imorgon så det ska bli spännande att se hur den är att rida i :) troligen för bred i sätet..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV