Rida utan sadel och träns

A

Aeternum

Jag har fått för mig att prova detta på min.
Började igår med lite koll på marken, ska stanna när jag stannar, inte gå förbi mig. stå stilla, flytta för tryck, back osv.

knäppte fast två grimskaft i grimman la dom över halsen o gick till uppsittningsblocket där markkollen fortsatte (han går gärna iväg vid uppsittning)
Klängde mig upp tillslut och satt där i godan ro en stund.

Skrittade lite, provade göra halt enbart med hjälp av vikt/röst fungerade hyfsat.

Han gick lite lite som han ville, försökte gå in till mitten, cutta hörnen osv. han kände ju att jag inte hade samma koll som vanligt :D

Provade tillslut o trava o galoppera, även några galoppbommar.
Duktiga bus! allt detta i grimma o barbacka.

Så nu till frågan.
Hur går jag vidare från detta till att rida i enbart halsring?

Hästen i fråga är en grymt viljestark nordsvensk/arab på 16år. Varit ridskolehäst hela sitt liv och älskar att hoppa.
Han har sina egenheter och sticker när man leder honom.
Ibland går han att leda med ett grimskaft runt halsen, ibland sticker han oavsett vad man leder honom i.

Sv: Rida utan sadel och träns

Ja det är väl bara att fortsätta träna så att vikt-röst-skänkel hjälper fungerar. och sen är det väl bara att slänga bort grimman och på med halsring istället?:D
Låter väldigt enkelt men skulle inte kunna tänka mig att det är mer komplicerat än så?
Har aldrig ridit med halsring själv. Bara repgrimma.

Jag tycker inte heller att de låter så komplicerat, men känner jag min häst rätt så blir det nog det.
Ville därför ha lite tips :)

Jag har bara börjat rida varmblodet i halsring. Det jag tänker på är att det är bra att rida med halsring och grimma (med tyglar) i början. fortsätt rida på röst, skänkel och vikthjälperna, men se till att han kan halt och sväng i halsringen, liksom i nödfall. Om hästen inte kan det och drar iväg kanske man tappar balansen? eller hästen helt enkelt inte lyssnar så går det oftast göra halt via halsringen som man kan göra med grimma.
Det är liksom bara en säkerhet grej;) red min häst i bara halsring från stallet till hagen i 2 veckor innan jag märkte att vi inte kunde svänga :o så jag har åkt på bakläxa att börja öva sväng:angel: pinsamt värre. (han är totalt okännslig för vikthjälper och det har han varit enda sedan man att upp på honom för första gången) så det är inget jätte lätt jobb :o :D
Lycka till :D

Min är också totalt okänslig :p
Skiter fullständigt i mina sittben eller skänklar :D
Sen är han ju ridskolehäst också så jag menar han är ju lite avdankad.
Men men :) bara o öva vidare då alltså.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 849
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama