Rida utan sadel och träns

D

Dresair

Rider ni utan sadel och träns? Att styra, (med tryck från hand och vikt)stoppa med vikt och gå framåt med handtryck, sitter snart. har ni några tips och hur brukar ni göra? Jag gör på det sättet som jag skrev iallafall...:rofl:

Sv: Rida utan sadel och träns

Jag rider ofta freestyle. Jag svänger med hjälp av vikthjölperna och ibland lite skänkel. Stannar med tyngden och röstkommando (han är superduktig på att stanna på röstkommando!:))

visst kan jag rida mina hästar utan sadel och träns.:)
men jag använder inte händerna, utan bara med vikthjälper/säte.
pricis som med sadel.
rider inte nån häst med tyglarna, utan hästen får bara det stöd den söker.
(har bara vid några tillfällen ridit utan någon utrustning, i inhängnad. för att "som en kul grej" se om hästen är så lydig som jag tror)

Jag rider helt lös ibland. Både i paddocken och ut med kompisarna. I galoppen kan han bli lite pigg bara...

Dresair skrev:
Rider ni utan sadel och träns? Att styra, (med tryck från hand och vikt)stoppa med vikt och gå framåt med handtryck, sitter snart. har ni några tips och hur brukar ni göra? Jag gör på det sättet som jag skrev iallafall...:rofl:

Jo. Jag brukar rida utan sadel och träns när jag väl rider.
Han lyssna rpå ska vi springa och aptrooo de måste va ett a först.=P
Sen galoopp. Och STANNA med bestämd röst. Ska jag göra svårare grejer typ som byten Måste jaganvända skänkelhjälper och vikten.

Jag har ridit ut med bara ett rep om halsen och det gick bra. Men jag vet inte om jag skulle våga det igen :p för min häst har blivit mycket mer temperamentsfull...

Nej, ser det som en ren säkerhetsfråga att ha träns eller grimma på hästen. Däremot händer det att jag rider med repgrimman på hästen, men endast rider med en rem runt halsen. Har då repgrimman som nån slags extrahjälp om någonting skulle hända.

En liten fråga från en okunnig. När man rider utan träns, betyder det att man inte har något bett men att man har tyglar som vanligt?

Dresair skrev:

inbland rider jag utan sadel och utan träns men då har jag grimma med tyglar istället. jag tränar vikthjälper och att gå undan för skänkel

Jag har försökt rida alla mina hästar utan sadel och träns.

D-ponnyn gick riktigt bra, vi hoppade upp till 1m lite drygt utan någonting.
Andvände ett spö som hjälpmedel på honom för att försträka skänkelhjälperna något dock.

Travar
Är det de här som kallas låg form?
För här går ju medellinjen...

Grisan däremot skippade jag inte sadeln på, då skulle jag åkt av för länge sen
Galopp
Galopp på mittvolten
Galopp
Skrittar av

Skänkelhjälperna o framförallt vikten styr jag med när jag rider "naket". Att ha ett inlärt kommando för halt är en bra ide också.

ego78 skrev:
En liten fråga från en okunnig. När man rider utan träns, betyder det att man inte har något bett men att man har tyglar som vanligt?

Nej, ingenting på hästens huvud alls, jag hade bara ett rep om halsen för att hålla lite i och bromsa med ifall hon inte tog sitshjälperna perfekt.

Nej, har inte vågat prova. Däremot så lägger jag ofta upp stigbyglarna och slår en knut på tyglarna för att kolla att jag kan få honom att stanna för vikthjälper och ev. röstkommando. Detta gör jag dock bara när jag rider i paddocken. Jag har inte ens vågat mig upp barbacka på honom än, jag hade tänkt göra det förra veckan men då fegade jag ur. Ska rida barbacka imorgon tror jag men med voltigegjord på för säkerhets skull..

mvh Anna

Tack allihopa, tyvärr har jag inte så mycket mer bilder på någon utav dom när jag rider utan utrustning :)

Hej! Nej, om rider utan träns betyder det att man rider utan något alls, utan bett alltså:)

Efter att min häst vart till tandläkarn ville jag inte ha bett på honom eftersom han verkade lite öm. Jag hade bara grimma på honom, med tyglar på. Det gör jag aldrig om. Han blev som en puma och har väl aldrig sprungit så fort som då! Haha.
Jag hade verkligen ingenting att säga till om! Men han tyckte ju det var kul iaf!:bump:

hehhe, okej det var ju synd:crazy: vad heter eran tandläkare?

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel