Rida utan sadel och träns

Sv: Rida utan sadel och träns

det är en norska, jag minns inte riktigt vad hon heter. Det är en kompis som fixar dit henne till stallet medans jag bara hänger på :crazy: men jag är nöjd med hennes arbete. Hon är nogrann.

aha, tack:) jag har nämligen letat efter en nogrann tandis :)

Jag red med bara repgrimma idag! Funkar utmärkt. Red i ett ganska litet ridhus så det är liksom inga problem med det här med styrningen. Stannar med hjälp av att vissla och svänger med hjälp av vikten. Har bara repgrimma i fall att.

För ett tag sen ville jag oxå testa det där, att rida helt "naket".
Så då gjorde jag det. Red i paddocken med bara en rem runt halsen, för att ha något att hålla i:p

Och så stod där ett hinder, jaa... ni kan ju gissa er till resten. :angel:

Har en kort, kort film, av ett skutt.:bump:

Så här såg det ut:

http://www.zippyvideos.com/3566808926473506/nada/

Lite mörkt, men jag hoppas ni ser.
Det skall göras om, gärna lite högre kanske, för det var grymt kul!;) :D

/Picco:cool:

Rider ganska ofta helt utan något,och det fungerar kanonbra, hästarna och jag trivs med det och dessutom blir dem väldigt lyhörda...:idea:

Jag har försökt rida alla mina hästar utan sadel och träns.

D-ponnyn gick riktigt bra, vi hoppade upp till 1m lite drygt utan någonting.
Andvände ett spö som hjälpmedel på honom för att försträka skänkelhjälperna något dock.

Travar
Är det de här som kallas låg form?
För här går ju medellinjen...

Grisan däremot skippade jag inte sadeln på, då skulle jag åkt av för länge sen
Galopp
Galopp på mittvolten
Galopp
Skrittar av

Skänkelhjälperna o framförallt vikten styr jag med när jag rider "naket". Att ha ett inlärt kommando för halt är en bra ide också.

Jag ser inte dina bilder :(

Skulle gärna vilja pröve men tror att mina hästar är lite vilda för det. Skulle nog inte ens våga rida barbacka...

hon kommer till stallet om man samlar ihop ett visst antal hästar. Det är ju en bit för henne att åka (från Norge ;) ) hon har lugnande och sånt med! enda gången min häst vill gosa med mig är när han vart hos tandläkarn haha!
ska se om jag kan ta reda på vad hon heter!

Jag rider med halsring ibland, men jag brukar behålla tränset på som säkerhet, skulle aldrig rida utanför inhägnat område utan tränset som säkerhet även om han för det mesta lyssnar bra på halsring, röst& vikt. Använder halsringen ungefär som vid neckreining.

Har testat att ta bort tränset på bana och det gick bra, han tyckte nog att det var roligt. :)

Trav

Tölt

Tölt igen

halsring3.jpg

Samma bild som ovan fast länkad

jag vet att sadeln glidit fram.

Jag brukar rida i bara repgrimma ibland, o det funkar jättebra:). men min häst är rätt så pigg, o hon lyssnar inte alltid på vikthjälperna när jag ska sakta av/göra halt, någon som har tips på hur jag kan få henne mer uppmärksam?

Jag kan rida Lukas utan någonting, red honom bara i repgrimma och rep runt halsen för 4 år sedan men började med sadel igen ett tag nu varierar jag med westernsadel och helt utan =).
Ena isisen, den silversvarta rider jag helt utan också ,han är hur lydig och duktig som helst .
:idea:

Har ni några tips på vad man kan göra när hästen inte gör eller förstår vad man menar? Har testat att rida utan sadel och träns men det har inte gått som planerat...

Jag är påväg kan man säga. Rider barbacka med grimma och grimskaft och testar att släppa emellanåt för att testa att styra som du beskrev!

Har ni några tips på vad man kan göra när hästen inte gör eller förstår vad man menar? Har testat att rida utan sadel och träns men det har inte gått som planerat...
Det beror lite på vad som är problemet. Oftast handlar det om att hästen inte förstår eller blir osäker. Med en del hästar behöver man börja på marken med att befästa hjälper för att flytta hästens bakdel och framdel. Kontrollera att hästen svarar fint på tryck utan att bli osäker på vad du vill. Befäst gärna ett röstkommando för halt så har du alltid möjlighet att ta kontroll över situationen när du sitter på sen. Om du kan stanna hästen så innebär det att du alltid kan ta kontroll och gå tillbaka till utgångsläget.

Sen får man börja med en sak i taget. Du kan ha en halsring eller liknande i början, att förstärka dina hjälper med. Håll dig på ridbanan och öva på att starta och stanna i skritt, vända och styra. Tänk på att ge hästen tid att lära sig förstå vad som förväntas av den. En del hästar behöver mer tid än andra.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30