Rida utan lindor och skydd????

Gilette

Trådstartare
Är det okej att alltid rida dressyr utan lindor eller benskydd?? Kan det skada hästens ben eller ge förslitningsskador på ngt sätt?? :S:confused:

Sv: Rida utan lindor och skydd????

Nej, det kan inte ge förslitningsskador på något sätt. Förslitningsskador kommer ifrån felaktig ridning inte av avsaknad av skydd.

Därimot använder ju många det för att skydda från slag och stykningar. :idea:

En del hästar har jag alltid skydd på eftersom de ínte alltid har koll på sina ben. :D Men vissa hästar har jag bara skydd på vid hoppning och uteritter. Man gör som man vill. :idea:

Jag rider aldrig utan skydd, bara om jag ska skritta ut eller ta en lugnare tur. Men så fort jag ska rida dressyr eller hoppa så får han skydd eller lindor runt om.

Nej, då tror jag inte vi skulle vara tvungna att rida utan skydd på tävling. Hästen ska vara så säker i sin takt och balans att den inte gör sig illa. Men jag skulle inte rida utan skydd/lindor vart jag än red pga. slag mm.

Visst kan man rida utan skydd, under förutsättning att hästen inte slår/stryker sig.

Det är en bra efterststävan att ha så lite skydd och pryttlar som möjligt på hästen och det finns ingen lag som säger att man måste ha dem på.
Personligen har jag aldrig vågat lägga bort dem helt. De är en billig:angel: försäkring mot att hästen slår sig.
Jag har köpt in rejäla eskardronskydd för hoppning och varierar dem med benlindor vid all övrig ridning. Tycker att det fungerar toppen.

Apo

Jag har mest skydd eller lindor för det är en liten liten försäkring

Lindor har jag för att ge stöd när vi promenerar på hårt underlag (asfalr el. frusen mark) resp. mjukt underlag (ridhus, paddock)

Skydd har jag oftast vid hopp för att skydda mot slag och strykningar.

Senast ändrad:

Jag rider oftast med vanliga eskadron senskydd o bakbensskydd, och ibland boots, främst när jag hoppar. När jag har tid så lindar jag. Men jag rider aldrig utan någonting alls!

Vissa har det för att hästen slår sig och andra i förebyggande syfte..Lindning ,om det görs fel kan orsaka skador.

Det går alldeles utmärkt att rida dressyr utan lindor och skydd. Jag gör det alltid, och har alltid gjort det.

Immer

axel skrev:
Vissa har det för att hästen slår sig och andra i förebyggande syfte..Lindning ,om det görs fel kan orsaka skador.
Jo precis, hade jag haft en klumpeduns till häst så hade jag antagligen satt på skydd/lindat.

självklart kan man rida utan skydd/lindor.
jag brukar dock rida den ena med lindor varje dressyrpass. (benskydd i skogen) detta pga att hästen har såpass stor gång så det är risk att denna slår sig.
Dom andra ride rjag gärna utan ngnting alls.

På en tävling en gång, under en framridning, så va det en som skulle in på framridningen och stog på en gräsplätt utanför. På några röda sekunder hade hästen taggtråd fast kring benen.
taggtråden had eingen sett, den va gömg i marken o had epå ngt sätt kommit upp. Hästen va lindad på alla 4 benen med tjocka lindor o paddar. hade hästen ej vart det hade det slutat mycket illa.
Va som sagt rejält intrasslad.

Hästen fick inte en skråma och kunde ta emot sin placering.

Sedan kan det ju bero på hur man ser det med att hästen skulle vara "klumpig"
Min häst har jag invensterat en hel del pengar i och jag har verkligen ingen lust att ställa av henne.
Risken är ganska hög för att hon skulle bli öm i benen om hon gick och drog i, vilket hon ytterst sällan gör, men jag är inte villig att chansa.
Jag fick lära mig att det var bättre att hästarna inga skydd hade för då lärde de sig snabbare att hålla benen ifrån varandra och inte styka sig. Sedan fann jag motbevis för att det inte alltid fungerade och använder sedan dess skydd när jag anser att det behövs.

Apo

jag tror absolut inte att det skadar att rida utan, jag har dock alltid använt skydd eller lindor, mest för att jag är helt prylgalen :o
ponnyn behövde knappast skydd eller boots r.o. men det fick han så fort han flyttade hem till mig :p

Breccia_ skrev:
jag tror absolut inte att det skadar att rida utan, jag har dock alltid använt skydd eller lindor, mest för att jag är helt prylgalen :o
ponnyn behövde knappast skydd eller boots r.o. men det fick han så fort han flyttade hem till mig :p

Jag är också prylgalen. :angel:
När jag började rida Golden hade han bara senskydd fram. Nu lindar jag runt om så fort jag ska rida dressyr. Och boots också. Men han går med 4 brodd på varje hov så då känns bootsen bra att ha. Han kan vara lite klumpig ibland. :D

Min ponny hade inte haft skydd på typ 4-5 år när jag köpte honom :rofl: Men vi hade inga pengaproblem när vi köpte honom så pappa fick investera i massa skydd; senskyddsset x 2, damasker, neopreneskydd, lindor... :angel:
Han är nog den häst jag suttit på som vart säkrast på foten ska tilläggas... :angel:
Wille däremot sliter boots och skydd som jag vet inte vad :crazy:

Det där tycker jag var ett bra exempel på varför man ska ha skydd även på hästar som inte stryker sig.
Man vet ALDRIG vad som kan hända och en häst kan hitta på massa saker. Även om ryttaren tänker ta en lten skrittur så kan hästen bli skrämd och galoppera iväg i panik, och då är det stor chans att den slår sig.

Jag har alltid skydd på min, att rida utan skydd känns för mig som att köra bil utan bälte typ...

*KL*

rider aldrig med lindor eller skydd

vid hoppning har vi boots och senskydd eftersom han har rediga bakben som ska få plats.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 471
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 116
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar