Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rida utan hjälm

men det är fortfarande för mig korkat och oansvarigt att rida utan hjälm... :smirk:

Jag håller helt med dig!
Det är väldigt oansvarslöst att strunta i säkerheten, även om hästen är snäll och man vet att det inte kommer hända något.
Jag vet det här av egen erfarenhet men ändå så händer det att jag slarvar med hjälm men humelibumlan: Jag är helt på din sida i den här debatten!

Som jag nämt tidigare så är det oftast sånna som tycker dom är s k "proffs" som inte rider med hjälm och det gör dom med tanke på att det inte kommer hända något för dom rider på ett ansvarsfullt och "säkert" sett etc.
Men allt kan hända, hästar är stora djur vi håller på med, det bör alla tänka på !!

MVH. Malin

finns många olika sätt att vara korkad på

men måste du klaga på hennes åsikter?

Hon får väl tycka att det är fel att rida utan hjälm (för det är de ju, mycket kan hända)

Det är ens eget ansvar att skydda sig (precis som när man åker/kör bil, moppe, skoter etc. )vill man ha skyddsutrustning på sig så har man det, vill man inte så har man det inte!
Även om det är smartast att ha det eftersom det gäller ingen försökring ifall du skadar dig utan att ha butit skyddsutrustning.

*Kl*

Jag har väl ridit utan hjälm ett par gånger ( ca. 10, eller nåt sånt. )
Men det är ju mkt bättre med hjälm en utan,
även om det är varmt - det är ju självklart!
Några av dom ggr jag ridit utan hjälm är det väl för att jag tränade lite NH utan sadel och tyglar och sånt..

MMM..jag har ochså ridigt utan hjälm för att jag övad lite NH elr lekte som jag tkr låter bättre!

Jag måste säga att jag red första ggn utan hjälp igår (julafton). Vi red två på en häst barbacka (skritt) och jag glömde min hjälm hemma, så det fick vara utan! Annars rider jag alltid med hjälm

*knapplån*
Jag tycker man ska ha hjälm dels för att skydda sig själv, dels för att inte samhället ska behöva ta hand om ännu en person som inte kan ta hand om sig själv sedan.

En annan viktig aspekt är att om vuxna "duktiga" ryttare rider utan hjälm finns det risk att barn och ungdomar också ska vara tuffa och göra det. Barn kan inte avgöra eller bedöma risker.

vill bara till lägaa att de gångerna jag red utan hjälm tyckte jag de kändes obehaglit!så nu är hjälmen jämt på vid ridning!

kl

Jag tycker att hjälmen är viktig, och jag använder den nästan alltid.. men det händer ibland att jag skippar den, då jag tex ska skritta barbacka till sjön och bada lite, eller ifall det är så himla varmt att jag skulle få migrän om jag hade hjälmen på (har ingen ventilation i den)

Och vad är det med alla som ska ifrågasätta folks val här i livet?
Om ni nu vill det så tycker jag att ni ska variera er lite och ifrågasätta varför folk inte har bälte när dom kör bil, eller cykelhjälm när dom cyklar, eller flytväst när dom åker båt eller är vid större vattendrag.
Jag tycker den här eviga hjälm diskussionen börjar bli tjatig faktiskt.

jag vill bara säga att det säkert finns trådar om cykelhjälmar/bilbälten på andra ställen!! och säkert finns det många här som tex tycker att det är dumt att köra utan bilbälte. hon som startade tråden ville ha en bra förklaring till farför man rider utan hjälm.. tyckte ditt inlägg var ganska onödigt.. men det är ju din sak :cool:

Det är verkligen idiotiskt att rida utan hjälm, även om man har "världens snällaste häst" så kan alltid nåt hända, som nån sa. Man kan aldrig lita på sin häst, aldrig till 100 %. Och även om man rider dresseyr ska man ha hjälm, det kan lika gärna hända nåt där...

Det är sällan jag har hjälm, det är blivit en dålig vana...jag börja rida utan hjälm när jag jobba som beridare i Italien pga av att det var så j*ävla varmt och då red jag utan hjälm för att slippa ha ont i huvudet.

Jag rider snudd på JÄMT med hjälm! :p

De enda undantaget har varit när vi har ridit långtur till sjön och ska bada. Då byter man om till bikini och då ser det ju lite dumt ut om man har hjälm på sig:bump: Dessutom vad händer om man ramlar av i vattnet? Magplask?:D + att hjälmen blir blöt...

Annars hjälm som gäller! Ingen säkerhetsväst dock, det är så obekvämt och man ramlar ju av mycket lättare med en sån :rofl:

kl*

För mig skulle det kännas obehagligt att rida utan hjälm, jag tycker till och med det är obehagligt utan ridväst :D

MEN enda gången jag skulle kunna tänka mig att rida utan hjälm är om jag skulle bada med hästen, seriöst, då vill jag ha en torr hjälm att sätta på mig när det är dags att rida hem igen :P

Jag tycker verkligen att folk ska tänka sig för, jag vill inte att mina skattepengar ska gå till någon som valt att leka ronja rövardotter och trillat av och därefter inte kan ta hand om sig själv. Då är man ganska självisk med tanke på vad dom pengarna kunde gått till istället.

Dock är det väl upp till var och en - självklart, men alltså - varför?
Visst sen kan väl den här diskussionen bli en aning tjatig MEN den är viktig.

kl

Sen är det ju såhär, hälften av alla människor här på buke (om inte fler) har ingen aning om att det GÅR att lära en häst att inte vara rädd för något. (kolla på polishästarna, de skenar inte allihopa om en skulle göra det) Min häst, en treårig quartervalack, är lärd sedan 2 års ålder att aldrig skygga, sticka, bocka eller annat otyg. Jag rider honom utan hjälm av den enkla orsaken att jag HATAR ridhjälm och valde därför att få min häst stensäker istället, så att jag inte behöver.
Och jag anser, att man ska inte behöva ha hjälm på sin häst, den ska vara säker nog endå. Men tyvärr så fattar inte alla engelskryttare det.

Dock så har jag hjälm när jag rider ut, för det enda som jag inte lyckats vänja honom vid är älgar.

Men jag kan binda fast honom i en lastbil som är påslagen utan att han ens lyfter ett öra.
DEt kan springa 5 människor med stora sopsäckar 6 meter bakom honom utan att han knappt reagerar,
han kan gå längs ridhus sargen och så plötsligt hoppar det upp någon bakom den och för liv, utan att han gör mer än kollar.
Han kan stå HELT inslagen i pressenning med mig på ryggen utan att han bryr sig,
Jag kan vifta med en stor sopsäck på hans rygg när jag sitter på i alla gångarter utan att han bryr sig osv osv osv osv.

Och kom inte nu med 'alla hästar är levande varelser och det går inte att träna bort deras liv och instinkter' Nej, de kommer alltid vara levande djur, men deras instinkter går att träna bort, för att få en så säker häst som möjligt. Så de kommentarerna behöver jag inte höra och om jag hör dem är det bara en bekräftelse på att jag har rätt - De flesta här på buke har ingen aning om hästhantering.

Det är samma grej som att en hund inte ska bitas, hoppa eller dra i kopplet, en häst ska inte sparkas, bitas eller bete sig under sin ryttare. Då har man en ouppfostrad häst.

Senast ändrad:

kl

Sen är det ju såhär, hälften av alla människor här på buke (om inte fler) har ingen aning om att det GÅR att lära en häst att inte vara rädd för något. (kolla på polishästarna, de skenar inte allihopa om en skulle göra det) Min häst, en treårig quartervalack, är lärd sedan 2 års ålder att aldrig skygga, sticka, bocka eller annat otyg. Jag rider honom utan hjälm av den enkla orsaken att jag HATAR ridhjälm och valde därför att få min häst stensäker istället, så att jag inte behöver.
Och jag anser, att man ska inte behöva ha hjälm på sin häst, den ska vara säker nog endå. Men tyvärr så fattar inte alla engelskryttare det.

Dock så har jag hjälm när jag rider ut, för det enda som jag inte lyckats vänja honom vid är älgar.

Men jag kan binda fast honom i en lastbil som är påslagen utan att han ens lyfter ett öra.
DEt kan springa 5 människor med stora sopsäckar 6 meter bakom honom utan att han knappt reagerar,
han kan gå längs ridhus sargen och så plötsligt hoppar det upp någon bakom den och för liv, utan att han gör mer än kollar.
Han kan stå HELT inslagen i pressenning med mig på ryggen utan att han bryr sig,
Jag kan vifta med en stor sopsäck på hans rygg när jag sitter på i alla gångarter utan att han bryr sig osv osv osv osv.

Och kom inte nu med 'alla hästar är levande varelser och det går inte att träna bort deras liv och instinkter' Nej, de kommer alltid vara levande djur, men deras instinkter går att träna bort, för att få en så säker häst som möjligt. Så de kommentarerna behöver jag inte höra och om jag hör dem är det bara en bekräftelse på att jag har rätt - De flesta här på buke har ingen aning om hästhantering.

Det är samma grej som att en hund inte ska bitas, hoppa eller dra i kopplet, en häst ska inte sparkas, bitas eller bete sig under sin ryttare. Då har man en ouppfostrad häst.
Sen har vi ju alla dem som inte fattar att en snäll, uppfostrad o väl dresserad häst oxå kan snubbla, halka och gå omkull... :idea::angel:

För övrigt anser jag att en häst ska vara en häst, inte likna en hjärndöd käpphäst..

Senast ändrad:

Min häst är en häst utan att den sprätter omkring för allting. Är definitivt ingen död käpphäst och det är inte Sidekicks häst heller. Men, vi har en helt annan tanke kring vårt hästhavande än vad man har inom andra grenar. Hästen ska kunna fungera ute i arbete och då duger det inte om den sprätter omkring för det ena och det andra. Westernridningen kommer ur rancharbetet och där var det livsavgörande(är fortfarande på rancherna) att hästen stod där man placerade den.

Jag rider och kollar marker, stängsel o.s.v. med mina hästar. Den ska stå kvar när jag kliver av och reparerar nåt oavsett vad som händer runt om. Samma sak när jag körde häst i skogen. Ibland kom det skoteråkare, snö rasade från träden, hundar kom skällande, skidåkare m.m....för att inte tala om när någon jägare sköt nåt...hästen stod där jag placerade den under tiden jag lastade släpan, punkt!

Jag använder hjälm ibland, ibland inte...mitt val. Liksom många andra väljer att cykla utan hjälm, köra bil utan bälte, klättra i berg, basejumping, bungyjumping o.s.v....jag gnäller inte över att en del av mina skattepengar går till vård av dessa olycksfåglar som frivilligt utsätter sig för dessa risker. Gnäller inte över att vissa väljer att förstöra sina liv genom rökning heller. Alla utsätter sig för risker då och då...

Min häst är en häst utan att den sprätter omkring för allting. Är definitivt ingen död käpphäst och det är inte Sidekicks häst heller. Men, vi har en helt annan tanke kring vårt hästhavande än vad man har inom andra grenar. Hästen ska kunna fungera ute i arbete och då duger det inte om den sprätter omkring för det ena och det andra. Westernridningen kommer ur rancharbetet och där var det livsavgörande(är fortfarande på rancherna) att hästen stod där man placerade den.

Jag rider och kollar marker, stängsel o.s.v. med mina hästar. Den ska stå kvar när jag kliver av och reparerar nåt oavsett vad som händer runt om. Samma sak när jag körde häst i skogen. Ibland kom det skoteråkare, snö rasade från träden, hundar kom skällande, skidåkare m.m....för att inte tala om när någon jägare sköt nåt...hästen stod där jag placerade den under tiden jag lastade släpan, punkt!

Jag använder hjälm ibland, ibland inte...mitt val. Liksom många andra väljer att cykla utan hjälm, köra bil utan bälte, klättra i berg, basejumping, bungyjumping o.s.v....jag gnäller inte över att en del av mina skattepengar går till vård av dessa olycksfåglar som frivilligt utsätter sig för dessa risker. Gnäller inte över att vissa väljer att förstöra sina liv genom rökning heller. Alla utsätter sig för risker då och då...

Så du menar då att din häst inte kan snubbla eller halka för den är tränad till det??

Vad ni använder era hästar till hör ju inte till saken, inte heller vad de kan o inte kan...
Hur uppfostrade de än är, så kan de halka eller snubbla och därmed punkt!

Om man känner att man har en tillräkligt trygg häst så varför inte ? . Jag rider då med hjälm för att min donna har många egna idéer och flippar ut ibland. Skulle nog rida med hjälm även om hon var bra men på speciella w-tävlingar skulle jag nog skippa hjälmen och ta hatten :D

Så du menar då att din häst inte kan snubbla eller halka för den är tränad till det??

Vad ni använder era hästar till hör ju inte till saken, inte heller vad de kan o inte kan...
Hur uppfostrade de än är, så kan de halka eller snubbla och därmed punkt!

Jisses, snubblar gör man även utan häst och endast slumpen avgör om det tar illa eller ej...inte har jag hjälm på mig jämt för det:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Blyger
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 012
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka