Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rida utan hjälm

Jisses, snubblar gör man även utan häst och endast slumpen avgör om det tar illa eller ej...inte har jag hjälm på mig jämt för det:cool:

En viss skillnad där va?? Att ramla från häst som snubblar o att falla själv??
Slumpen ja, en häst som snubblar/halkar och går omkull, en häst bockar du ramlar av, en häst stegrar sig osv..... Ser du inte själv skillnaden så..

Men nu var det ju Sidekick som påstod att hennes hästar var så säkra o uppfostrade att hjälm var onödigt.. De kan då inte snubbla eller halka antar jag..
Häromdagen snubblade min kompis ursnälla häst och gick på knä, som tur var satt hon kvar... En häst behöver inte bete sig illa för att man ska fara av, den kan helt enkelt SNUBBLA och mot det hjälper ingen hantering i världen... Förstår du vad jag menar??

Och jo självklart, man kan ju inte sitta med hjälm på ifall taket skulle rasa in, men det känns som skillnad... ??

jag rider nästan alltid med hjälm, den åker alltid på av gammal vana. men det har hänt att jag glömt den och då har jag ridit utan.:angel: jag tycker det är upp till var och en hur man vill göra, iallafall om man är vuxen. men jag tycker det är korkat att rida utan hjälm. fast jag har gjort det och kommer göra det igen.:p

visst de e bra att ha hjälm när man rider. för den e ju gjord för att användas! som cykelhjälmar, moppe, rallycrosshjälmar m.m.. men vill folk rida utan så får dom de jag menar att även jag gör det. men de e inte ofta. så e de bara o visst ibland händer de olyckor men olyckor kan hända endå.. men men..alla har egna val här i livet..

tack för mig

Jag rider utan hjälm vid enstaka tillfällen tex har jag ridit utan hjälm barbacka till sommarhagen, jag har även ridit utan hjälm ett fåtal gånger då jag har tagit bilder på mig ihop med min häst, mest för att få den där speciella känslan i bilderna.

I övrigt rider jag alltid med hjälm.

En viss skillnad där va?? Att ramla från häst som snubblar o att falla själv??
Slumpen ja, en häst som snubblar/halkar och går omkull, en häst bockar du ramlar av, en häst stegrar sig osv..... Ser du inte själv skillnaden så..

Men nu var det ju Sidekick som påstod att hennes hästar var så säkra o uppfostrade att hjälm var onödigt.. De kan då inte snubbla eller halka antar jag..
Häromdagen snubblade min kompis ursnälla häst och gick på knä, som tur var satt hon kvar... En häst behöver inte bete sig illa för att man ska fara av, den kan helt enkelt SNUBBLA och mot det hjälper ingen hantering i världen... Förstår du vad jag menar??

Och jo självklart, man kan ju inte sitta med hjälm på ifall taket skulle rasa in, men det känns som skillnad... ??
Jag har ridit i ca 40 år...antalet gånger mina hästar snubblat är lätträknat. Jag arbetar mina hästar i balans och allt ska ske under kontroll...på dig låter det faktiskt som att hästar stupar dagligdags men den erfarenheten har jag lyckligtvis klarat mig utan:cool:... man kan ju undra vad folk gör med hästarna:crazy:

God fortsättning nu och var rädd om er!

Jag har ridit i ca 40 år...antalet gånger mina hästar snubblat är lätträknat. Jag arbetar mina hästar i balans och allt ska ske under kontroll...på dig låter det faktiskt som att hästar stupar dagligdags men den erfarenheten har jag lyckligtvis klarat mig utan:cool:... man kan ju undra vad folk gör med hästarna:crazy:

God fortsättning nu och var rädd om er!

Oj, det var imponerande att man kan ha ridit så länge och sakna insikten att olyckor kan ske med snälla och väluppfostrade hästar :eek:

Ja självklart menar jag att hästar snubblar och halkar omkring i allmänhet??
Vet inte riktigt hur du läser och tolkar saker? Väldigt konstigt?
Jag ifrågasatte Sidekicks inlägg om att behöver man hjälm har man en ouppfostrad häst och som du ovan skrivit själv, så händer det att hästar snubblar, halkar, ramlar osv.... Sen hur ofta det händer spelar ju ingen roll, det händer och det betyder då att det inte går att göra med 100% säkra eftersom det finns saker vi inte kan råda över!

Vad folk gör med hästar? Vet du inte det?? :eek:
Jo, det finns många olika användningsområden, allt från att använda dem i jordbruket och bla. plöja åkrar till att hoppa hinder och tävla mot varandra i bland annat trav och galopp?? Sen har vi ju oxå dressyr, western, distans, voltige, körning osv... :angel:
Vad min kompis gjorde häromdagen var att skritta på långtygel och hästen gick ner i en dold grop.

Själv har jag hållit på tillräckligt länge med hästar för att veta vad som kan ske, egen erfarenhet samt lyssnat på andra och jag anser då jag har något att skydda oavsett om jag sitter på en pigg busig häst eller på en lugn och slö...
Jag använder inte hjälm för att jag ramlar av ofta eller för att jag är rädd, jag använder den för att det kan hända att jag ramlar av o då vill jag skydda mig på det sätt jag kan :idea:

Jag anväder oxå bilbälte när jag kör, trots att jag aldrig krockat och inte för att jag kör särskillt dåligt eller har en farlig bil, utan för att det faktiskt händer att folk krockar och jag tycker det är smart att skydda sig på de sätt man kan, ifall det händer! :idea:

Så tyvärr, jag tycker fortfarande det är korkat rida utan hjälm, ännu mer korkat att sitta och hävda att har man en uppfostrad häst behöver man ingen hjälm och urbota korkat att få det låta som att folk har dålig hästhantering och ska behöva rannsaka sig själva för att de anser att hjälmen inte sitter ivägen, för den kan behövas en dag...

Slumpen ja, en häst som snubblar/halkar och går omkull.

Låt oss säga såhär, halka, nej, de har skor och broddar. Snubbla? Ja, självklart, men det är knappast anledning nog att rida runt med en äcklig hjälm. Händer det så händer det, och kan tala om för dig att det är SÄLLAN det händer om man har en välbalanserad häst som är jobbad mycket ute i skog och mark. Sen kan man självklart inte förutse allt, de kan finnas gropar osv men jag far aldrig fram i 180 ute i skogen utan skrittar och joggar mest för muskler och stabilitet. Och joggen är knappast snabbare än skritten och inget dramatiskt kan ske i en sådan hastighet. Dessutom så har jag hjälm ute i skogen.

Jag har en tävlingshäst, värd mycket pengar. Jag kan inte ha honom otränad och obalanserad. Inte heller chippig, nervös, tittig, bockig, skenig osv osv, han ska lägga sin energi på annat, och därför har jag lärt honom att inte vara det.
Och bara för att han är trygg och säker, är han definitivt inte hjärndöd. Han är väldigt mycket häst och busar och stojjar i hagen, och även med mig om jag tillåter det. Allt handlar om ridning och hantering. Men som jag sa innan -De flesta folk på Buke vet inte så mycket om det som de tror.

Sen har jag aldrig sagt att de som har hjälm har ouppfostrade hästar, det är ens eget val men JAG har inte hjälm för att jag inte behöver det, jag vill att vem som helst, ung som gammal ska kunna sitta på min häst och ska inte behöva vara orolig för något, ska inte ens behöva tänka på att sätta på sig hjälm. Jag HAR varit med om olyckor och jag om någon borde ha hjälm när jag rider. Men jag har det inte, that's it.

Senast ändrad:

Du gör dig lustig du... Jag har rätt bred erfarenhet, ja. Jag har rätt god insikt om vad som kan hända och jobbar alltid för att undvika onödigt risktagande. Jag utgår från att din kompis endast klarade sig från allvarliga skador p.g.a. att hjälm användes... Själv håller jag koll på var hästen sätter sina hovar, tempo efter underlag på kända vägar så att snubbling undviks...även på lång tygel.

Liksom Sidekick anser jag att det är värt att arbeta för att få en lugn och trygg häst med god balans så att olyckor undviks. Det går utmärkt med både fullblod, halvblod, araber, arbetshästar o.s.v. I detta talar jag av egen erfarenhet liksom jag hållit på med de flesta grenarna inom ridsport samt även en del körning (skogs- och travkörning).

Sen är det upp till var och en att använda hjälm eller ej. Bilbälte är det lag på.:cool:

Har inte orkat läsa hela tråden men måste bara få göra ett kort inlägg iaf som någon säkert redan har skrivit:angel:

Jag skiter egentligen fullständigt i om folk rider med hjälm eller inte, jag har valt att aldrig sätta mig på en häst utan hjälm, mitt eget val. Det som däremot gör mig tokigt förbannad är när folk inte respekterar reglerna som gäller på anläggningar där det är krav på hjälm. Är så trött på att hamna i diskussioner med folk som inte fattar att man faktiskt får följa de regler som finns!

Du gör dig lustig du... Jag har rätt bred erfarenhet, ja. Jag har rätt god insikt om vad som kan hända och jobbar alltid för att undvika onödigt risktagande. Jag utgår från att din kompis endast klarade sig från allvarliga skador p.g.a. att hjälm användes... Själv håller jag koll på var hästen sätter sina hovar, tempo efter underlag på kända vägar så att snubbling undviks...även på lång tygel.

Liksom Sidekick anser jag att det är värt att arbeta för att få en lugn och trygg häst med god balans så att olyckor undviks. Det går utmärkt med både fullblod, halvblod, araber, arbetshästar o.s.v. I detta talar jag av egen erfarenhet liksom jag hållit på med de flesta grenarna inom ridsport samt även en del körning (skogs- och travkörning).

Sen är det upp till var och en att använda hjälm eller ej. Bilbälte är det lag på.:cool:
Som jag skrev ovan så satt hon kvar...

Pratar vi ens om samma sak här?? :confused:
Jag har aldrig ifrågasatt att man ska arbeta fram stabila hästar, anpassa tempo efter underlag och försöka undvika olyckor??

Jag ifrågasatte argumentet att har man en stabil häst behövs ingen hjälm genom att argumentera emot att även om hästen är lugn, stabil och väluppfostrad kan den fortfarande t ex snubbla eller halka, det betyder att det finns saker vi inte kan råda över hur tränade, stabila och hur bra koll vi än anser oss ha.
Sen att det inte händer varken dig eller mig ofta, betyder ju inte att det inte kan hända?

Men jag kan dra det jätte långt och verkligen förklara med ett extremt exempel..
Även en så väluppfostrad, stabil, snäll, fokuserad häst i perfekt balans borde titta till på ett tex hastigt uppdykande råddjur och då för ett ögonblick förlora fokus o perfekt balans, förmodligen tittar ryttare oxå och vill det sig då illa och allt vill jävlas, så är det då en grop i vägen som varken ryttare eller häst ser... och i den kan man snubbla..
Tittar inte häst och ryttare så är det något som är fel på ekipaget!
Och nej, det händer säkert inte ofta, men det kan hända o eftersom det kan hända håller inte argumentet att hästen går att göra 100% säker!

Om du rider utan hjälm, är du korkad i mina ögon... Men det tror jag säkert du kan leva med att jag tycker...

Låt oss säga såhär, halka, nej, de har skor och broddar. Snubbla? Ja, självklart, men det är knappast anledning nog att rida runt med en äcklig hjälm. Händer det så händer det, och kan tala om för dig att det är SÄLLAN det händer om man har en välbalanserad häst som är jobbad mycket ute i skog och mark. Sen kan man självklart inte förutse allt, de kan finnas gropar osv men jag far aldrig fram i 180 ute i skogen utan skrittar och joggar mest för muskler och stabilitet. Och joggen är knappast snabbare än skritten och inget dramatiskt kan ske i en sådan hastighet. Dessutom så har jag hjälm ute i skogen.

Jag har en tävlingshäst, värd mycket pengar. Jag kan inte ha honom otränad och obalanserad. Inte heller chippig, nervös, tittig, bockig, skenig osv osv, han ska lägga sin energi på annat, och därför har jag lärt honom att inte vara det.
Och bara för att han är trygg och säker, är han definitivt inte hjärndöd. Han är väldigt mycket häst och busar och stojjar i hagen, och även med mig om jag tillåter det. Allt handlar om ridning och hantering. Men som jag sa innan -De flesta folk på Buke vet inte så mycket om det som de tror.

Sen har jag aldrig sagt att de som har hjälm har ouppfostrade hästar, det är ens eget val men JAG har inte hjälm för att jag inte behöver det, jag vill att vem som helst, ung som gammal ska kunna sitta på min häst och ska inte behöva vara orolig för något, ska inte ens behöva tänka på att sätta på sig hjälm. Jag HAR varit med om olyckor och jag om någon borde ha hjälm när jag rider. Men jag har det inte, that's it.

Sällan är fortfarande inte aldrig

Jag har ingen aning om vad folk på buke vet och inte vet, jag vet det jag vet och talar för mig själv efter min erfarenhet som väl är hyffsat stor iallafall och jag tycker fortfarande att trots att hästen är väluppfostrad tävlingshäst så kan saker man inte kan råda över ske.. Tyvärr, självklart.

En häst i skritt som snubblar omkull gör ont, trots att hastigheten inte är hög, är hästen tung o vill det sig illa och man har otur så gör man sig illa..
Min ena hästs uppfödaren red i ridhuset, hästen snubblade o hon fick den över sig o bröt ett ben.. så ja, det kan göra ont i skritt oxå.

Jag tvingar varken dig eller någon annan att ha hjälm, som jag skrev förut så struntar jag i vilket o springer inte runt med en påse hjälmar, jag för en diskution om hjälmanvändande och tycker inte argumenten håller..
Jag tycker helt enkelt att vuxna människor som hållit på med hästar ett tag borde vara medvetna om risken o vad som kan ske och inte föra en diskution om att hjälm inte behövs av olika anledningar, utan då skiva, jag vet att jag borde ha hjälm, jag har tillräckligt stor erfarenhet, förstånd o insikt att förstå att risken alltid finns, men jag använder trots det inte hjälm :idea:

Men jag kan dra det jätte långt och verkligen förklara med ett extremt exempel..
Även en så väluppfostrad, stabil, snäll, fokuserad häst i perfekt balans borde titta till på ett tex hastigt uppdykande råddjur och då för ett ögonblick förlora fokus o perfekt balans, förmodligen tittar ryttare oxå och vill det sig då illa och allt vill jävlas, så är det då en grop i vägen som varken ryttare eller häst ser... och i den kan man snubbla..
Tittar inte häst och ryttare så är det något som är fel på ekipaget!
Och nej, det händer säkert inte ofta, men det kan hända o eftersom det kan hända håller inte argumentet att hästen går att göra 100% säker!

Om du rider utan hjälm, är du korkad i mina ögon... Men det tror jag säkert du kan leva med att jag tycker...

Som sagt, min häst bryr sig inte det minsta om det kommer råddjur, harar och rävar 1 meter framför eller bakom honom, han kollar lite, om ens det, och sen fortsätter han. (det har hänt flera gånger) Det är han lärd till. Det är inte direkt så att han hoppar eller rycker till, han vrider bara på huvudet, kanske, och kollar en hundradels sekund sen är de inget mer med det. Och det är inget fel på min häst för det!
En trygg häst som är såpass trygg i sig själv som han är, är en lycklig häst. Och argumentet håller visst, min här är TRE ÅR UNG och bryr sig inte mycket annat än älgar som typ inte ens finns här och det för att han har blivit lärd, samt att han är tränad till att bli trygg.

Hann läsa...

Jösses, ska jag behöva dra upp 700 exempel för att du ska förstå vad jag menar??
Finns det inget din häst reagerar på, så känns det inte riktigt som att din häst är frisk.... I min värld är det inte längre en häst utan en maskin man trycker på och av :(

Ojoj, alltså, min häst reagerar inte heller på något men inte sitter jag och räknar upp allt vad han kan och inte kan, jag eftersträvar också att ha en så säker häst som möjligt - vem gör inte det? han är 1,5 år och rör inte en fena what so ever oavsett vad som händer runt omkring honom. Men i framtiden när jag ska rida honom, självklart är hjälmen på. Och för övrigt - jag är inte ens engelsk ryttare :P

Men en häst kan snubbla, en häst kan fastna. Visst, jättebra om man alltid rider i lugnt tempo men liksom kom igen, påstå inte att olyckor aldrig händer så länge man har en säker häst?

Ajja, jag är glad att jag gick på ridskola när jag var liten, där lärde man sig den gyllene regeln att alltid ha hjälm och tack vare det kommer jag nog alltid ha det också.

Som sagt, min häst bryr sig inte det minsta om det kommer råddjur, harar och rävar 1 meter framför eller bakom honom, han kollar lite, om ens det, och sen fortsätter han. (det har hänt flera gånger) Det är han lärd till. Det är inte direkt så att han hoppar eller rycker till, han vrider bara på huvudet, kanske, och kollar en hundradels sekund sen är de inget mer med det. Och det är inget fel på min häst för det!
En trygg häst som är såpass trygg i sig själv som han är, är en lycklig häst. Och argumentet håller visst, min här är TRE ÅR UNG och bryr sig inte mycket annat än älgar som typ inte ens finns här och det för att han har blivit lärd, samt att han är tränad till att bli trygg.
Då får vi väl hoppas att det inte kommer nån älg åt ditt håll då! :smirk:

Min häst är oxå trygg, går dit jag styr, men hon är fortfarande en häst och jag trivs bra med att ha en häst som reagerar som en häst o som är glad, pigg, vaken o visar livsglädje..

Men jag kanske missuppfattar dig o din häst, jag hoppas faktiskt det :crazy:

Rent upplysningsvis rider jag med hjälm (bortsett från någon enstaka gång som den glömts. Jag dömer dock inte någon som inte använder den);)...på träning och på tävling:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Blyger
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 012
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat