Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rida utan hjälm

Jag tycker det är värre när folk ifrågasätter andras hästhantering än folk som rider utan hjälm! (som jag själv gör ibland..)
Du påstår att sidekicks häst är en maskin som man kan trycka av och på? Hör det ens till frågan om varför hjälmar används eller ej? Det är upp till varje enskild person att välja, så länge man inte är på tävling eller på en anläggning där regler är uppsatta.

Jag använder inte hjälm för att jag ramlar av ofta eller för att jag är rädd, jag använder den för att det kan hända att jag ramlar av o då vill jag skydda mig på det sätt jag kan
:bow: Särskilt huvudet som är så fruktansvärt känsligt. Hur många gånger har inte hjälmen räddat livet på ryttare.

(10 tecken)

Idag har jag haft en riktig fight med allie och när jag satt på så råkade han gå in sidvärtes in i väggen med rätt mkt kraft.. mosat ben och knä (på mig alltså)

Har du skrivit i en annan tråd. Det har inte direkt med hjälm att göra men det visar att det KAN hända oförutsedda saker även på den mest säkra häst.

Den som rider utan hjälm,
har väl antagligen inget att skydda.:devil:

Antagligen inte:D

Jag har ridit utan två gånger, en gång bara för att jag skulle visa hur man red min häst i tölt en bra bit hemifrån (ingen hjälm med mig) och andra.. har hänt, kommer inte ihåg när bara.

Och jhag kan inte säga annat än hade jag inte varit rädd om livet hade jag ALLTID ridit utan hjälm. Det finns inget härligare än barbacka utan hjälm em härlig sommarkväll...

/veronika, som brukar rida in hästarna från hagen:angel:

Jag tycker det är värre när folk ifrågasätter andras hästhantering än folk som rider utan hjälm! (som jag själv gör ibland..)
Du påstår att sidekicks häst är en maskin som man kan trycka av och på? Hör det ens till frågan om varför hjälmar används eller ej? Det är upp till varje enskild person att välja, så länge man inte är på tävling eller på en anläggning där regler är uppsatta.

Ja, när argumentet är att hästen är totalt avstängd för omgivningen o inte ens tittar för att se vad det är som dyker upp, vilket Sidekick använder som argument för att inte använda hjälm...
Förövrigt påstår jag inte att Sidekick häst är varken det ena eller andra, jag tyckte det inte lät som en häst hon beskrev, utan som en maskin...

Ett citat från Sidekicks första inlägg:
De flesta här på buke har ingen aning om hästhantering.

Rent upplysningsvis rider jag med hjälm (bortsett från någon enstaka gång som den glömts. Jag dömer dock inte någon som inte använder den);)...på träning och på tävling:cool:

Va bra :D
Jag dömer folk efter de handligar de gör o tycker automatiskt det är människor som rider utan hjälm är korkade... Jag har en himla massa åsikter om vad jag tycker är rätt och fel och har inga som helst problem med att diskutera saker utifrån vad jag tycker.. ;)

Som sagt, min häst bryr sig inte det minsta om det kommer råddjur, harar och rävar 1 meter framför eller bakom honom, han kollar lite, om ens det, och sen fortsätter han. (det har hänt flera gånger) Det är han lärd till. Det är inte direkt så att han hoppar eller rycker till, han vrider bara på huvudet, kanske, och kollar en hundradels sekund sen är de inget mer med det. Och det är inget fel på min häst för det!
En trygg häst som är såpass trygg i sig själv som han är, är en lycklig häst. Och argumentet håller visst, min här är TRE ÅR UNG och bryr sig inte mycket annat än älgar som typ inte ens finns här och det för att han har blivit lärd, samt att han är tränad till att bli trygg.

Nu måste jag fråga, den hästen du beskriver ovan, är det samma häst som du beskriver i denna tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=835947 :confused::confused::confused:

Jag kan förresten lägga till en fråga;
Skillnaden på en "vanlig" hjälm med skärm och en utan, vilket är bäst? Kan skärmen göra mer ofog än nytta? Eller tvärtom?:bump:

Jag var med om en ridolycka i augusti. Jag och hästen gick omkull och hennes bakbensskydd hade kasat ner, så hon sparkade för att få av det. Hoven kom rakt emot mitt ansikte. Min skärm på hjälmen sprack rakt in mot själva hjälmen, så den skärmen måste ju ha gjort så att hoven tappat lite krafft eller nåt. Tänk om den inte hade funnits där så inget tagit emot. Men men... min näsa bröts iaf:smirk: Jag får för mej att skärmen skyddar.:p

Alla säger att de inte har något att skydda de som rider utan hjälm! I de högre klasserna i dressyren ska man ju rida utan hjälm! Där har de ju bara en liten hatt på sig. Tycker att det är dåligt att man bestämmt att det ska vara så när det kan göra så att man skadar sig illa!
Tycker därimot inte att man ska lägga sig så mkt i vad andra gör. Dom tar ju ansvar för sig själva och för sina liv. De som vet vad som kan hända och tar den risken kan ju rida utan hjälm om de vill.

Konstigt att de har lag på cykelhjälm och inte på tex. ridhjälm. :P

Senast ändrad av en moderator:

Har inte läst igenom hela tråden, men jag förstår mig inte på sådana som rider utan hjälm och där de visar att de är coola.

Stod inne med min ena häst i ridhuset för några veckor sedan och då kom det in en tjej som har sin häst i ett annat stall. HOn tränar hoppning och har tydligen en "het" häst.
Det första hon gör är att spänna in den något enormt utan uppvärmning, sen sitter hon upp UTAN HJÄLM. Skrittar ett halvt varv åt vardera håll och sen är det bara trav och tokgalopp som gäller. Hästen är pigg, studsar mm. En sån man inte sitter upp på utan hjälm.
Det kändes som om hon ville visa hur cool hon var för att hon red en studsig häst utan något på huvudet. Hon hade den i alla fall med sig, men låg så fint på sarjkanten.

Varför??
Visst har jag suttit upp på min häst och visat något moment, men inget med fart. Har även hjälm i viss markhantering (har blivit sparkad i huvudet en gång).

Nej, det tror jag inte, men jag syftade mest på den situationen jag beskrev.
Har själv suttit upp utan hjälm och jag kände mig inte ett dugg cool.

Har inte läst hela tråden....

Rider alltid med hjälm, utom när jag rider tornerspel. Tycker att jag har något värt att skydda i huvudet.

Tycker att det är upp till var och en att avgöra hur stora risker man vill ta, visserligen kan man säga att vi skattebetalare får betala för de skador som uppkommer pga ridning utan hjälm, men ska man börja tänka så finns det betydligt farligare och dyrare saker man kan ta upp. Fet mat dödar flertalet människor i Sverige varje dag, så jag försöker vara noga med min kost, men inte tänker jag börja gnälla på de som äter pizza och annan fet mat, trots att mina skattepengar går åt till att hålla deras hjärtan igång.

Red utan rid hjälm i några månader på mitt varmblod. Har blivit lite bortskämd i ridningen under mina år att det liksom inte hänt nått. Men för ca två månader blev min häst rädd o sparkade mig(i handen.. tur i oturen).. nu vet jag att det kan hända olyckor även mig så nu sitter jag inte upp utan ridhjälm längre.. Men sån är jag.. måste va med om nått innan jag fattar..:rofl:

Som sagt, min häst bryr sig inte det minsta om det kommer råddjur, harar och rävar 1 meter framför eller bakom honom, han kollar lite, om ens det, och sen fortsätter han. (det har hänt flera gånger) Det är han lärd till. Det är inte direkt så att han hoppar eller rycker till, han vrider bara på huvudet, kanske, och kollar en hundradels sekund sen är de inget mer med det. Och det är inget fel på min häst för det!
En trygg häst som är såpass trygg i sig själv som han är, är en lycklig häst. Och argumentet håller visst, min här är TRE ÅR UNG och bryr sig inte mycket annat än älgar som typ inte ens finns här och det för att han har blivit lärd, samt att han är tränad till att bli trygg.

Tyvärr leker du med livet, och detta ännu mer eftersom du inte kan inse att din häst är oxå bara en häst! Det spelar ingen roll hur pass vältränat din häst är, det finns aldrig några garantier. Den som inte inser detta är för mig en dålig ryttare eftersom man har ett dålig omdöme!

Med en sådan blindhet sätter man sig själv och andra faktiskt i fara!:eek:

För inte ens du själv kan garantera att du aldrig kommer göra illa en annan människa, gör olagliga saker eller blir psykisk sjuk!

Det finns ngt hundägare brukar säga, jaa han är ju så snäll vill bara hälsa. Precis ja och vips så biter hunden och det efter kanske 10, 13 år.
Därför tycker jag att hundar ska vara alltid koppalde, och man kanske borde införa oxå lag att ryttare utan hjälm måste betala böter som motorcycklister! För hästen gäller som fordon enligt lagen! Rida berusad får man ju inte heller!

Så nej ditt argument håller inte! För du kan väl inte se in till framtiden.

Senast ändrad av en moderator:

Ridning sker oftast på privat mark/inhängnat område = du får göra precis vad du vill.

Cykling sker oftast på offentliga/allmänaplatser = bilar/asfalt.

men det är väl lag på att ungdomar under 18 måste ha ridhjälm?? iallafall på tävlingar?

och vad gäller med cykelhjälm egentligen, är det lag på att man måste ha det efter att man fyllt arton?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Blyger
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 012
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat