Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rida utan hjälm

Jag har inte sagt något om någon persons trovärdighet heller. Men att påstå att vederbörande har my little pony? Det ser inte speciellt moget ut i mina ögon :smirk:

Ena stunden en totalt väluppfostrad häst, andra en normal unghäst tredje...??
Sen om det är moget eller inte kan jag inte svara för, det var inte mitt inlägg...

Om jag ska vara ärlig tycker jag att det ser ganska oseriöst ut när man inte har hjälm :O Jag förknippar det med oseriösa hästhandlare:p

Jag har inte påstått att det var ditt inlägg heller, jag svarade inte åt dig men du valde att kommentera det.

Dagisbarn nivå. My little pony? Tror Sidekick har en normal uppfostrad quarter:love: och vilken häst testar inte sina gränser? Hela den här tråden börjar bli j*vligt fjantig.:devil: Alla hästar testar dig någon gång men bara gör det behöver den inte vara ouppfostrad. Allt kan hända. Visst man kan kanske se oseriös ut men det är ju vad man själv tänker och tycker. Det är bara så fjantigt när ni håller på och fjollar er om vad Sidekick gör och inte gör. Jag skulle mer än gärna ha en quarter som Sidekicks Allie:love: hjärndöd? Aldrig väluppfostrad och säker häst.

Senast ändrad av en moderator:

Dagisbarn nivå. My little pony? Tror Sidekick har en normal uppfostrad quarter:love: och vilken häst testar inte sina gränser? Hela den här tråden börjar bli j*vligt fjantig.:devil: Alla hästar testar dig någon gång men bara gör det behöver den inte vara ouppfostrad. Allt kan hända. Visst man kan kanske se oseriös ut men det är ju vad man själv tänker och tycker. Det är bara så fjantigt när ni håller på och fjollar er om vad Sidekick gör och inte gör. Jag skulle mer än gärna ha en quarter som Sidekicks Allie:love: hjärndöd? Aldrig väluppfostrad och säker häst.

Nu var det ju så att Sidekick själv påstod sig ha en 3-åring som var så säker att ingen hjälm behövdes... Vilket visade sig vara en sanning med modifikation...
Ger man sig in i diskussionen, får man den tåla o eftersom jag inte vet ett dugg mer om hästen i fråga än de beskrivningar vi fått, så utgår man normalt därifrån!
Och hästen är ju uppenbarligen inte alls så säker, utan en normal 3-åring? :confused:

Vad Sidekick gör o inte gör är totalt ointressant i mina ögon, det är vad hon skriver att hon gör, kan och vet vi diskuterar..

Sidekick själv verkar förlorat intresset för diskussionen, så varför försvara eller ens fortsätta diskutera saken, det är väl bara hon som kan besvara frågorna?

Okej det var inget hög nivå att jag utalade mig så!

Men för mig är det lika omoget att påstå att ridningen utan hjälm är okej när hästen är ju sååå bra tränad.

Det finns helt enkelt inget som ger lov att rida utan hjälm!

Personer som säger däremod att de älskar att rida utan hjälm, fast de vet vad som kan hända, är mer trovärdiga! de vet mycket väl att de leker med sitt liv men riskera det gärna!

Att försöka motivera att rida utan hjälm p.g.a av att hästen är si och så är i högsta grad omoget, och detta gör mig så arg!
Detta kommer ifrån en vuxen, alla vi vuxnar har nämligen ett ansvar mot barn, vi ska vara förebild!

För jag tror att ingen föräldrar vill höra " jag red utan hjälm för hästen är så snäll."

Men nu handar det ju om vuxna människor med rätten att välja själva, och hur omoget deras argument är så finns det inget som säger att man behöver sjunka till deras nivå!

Nej det har du väl i för sig rätt i, men som sagt jag blev så arg när jag läste detta, okej det är väl ingen ursäkt i sig. Men det bara flög ur mig.
.

Tänkte försöka på mig ett knapp lån...*kl*...för man så?:o

Jag rider utan hjälm ganska ofta tyvärr, försöker alltid sätta på mig hjälmen när jag rider ut osv.

Neh, något jag ska bli bättre på!

Är man rädd om huvudet så bör man sätta på sig hjälm. Det märkliga i den här disskusionen är att folk blir så upprörda över vad andra gör. Jag hör sällan folk klaga på cyklister utan hjälm och det är få trådar som handlar om hur farligt det är att röka, där bryr sig folk inte. Om jag blev tvungen att välja mellan att rida barhuvad och att röka så rider jag hellre utan hjälm.

Jag har inget bra svar till varför det händer att jag rider utan hjälm. Inte när hästen dessutom inte alltid är så pålitlig.
Jag antar att jag vill ha frihetskänslan från någon westernfilm, och det uppnår jag när jag galopperar barbacka utan hjälm (fast det är inte ofta).

Är man rädd om huvudet så bör man sätta på sig hjälm. Det märkliga i den här disskusionen är att folk blir så upprörda över vad andra gör. Jag hör sällan folk klaga på cyklister utan hjälm och det är få trådar som handlar om hur farligt det är att röka, där bryr sig folk inte. Om jag blev tvungen att välja mellan att rida barhuvad och att röka så rider jag hellre utan hjälm.

Håller helt och hållet med!! Varför inte låta människor göra som de vill och tänka på vad man själv gör istället! Bra att upplysa folk om att det är många som skadas allvarligt i ridolyckor men man behöver inte gå på andra för att man tycker att det är helt dumma i huvudet bara för att de inte använder hjälm! Man måste ju rida utan hjälm i de högre klasserna i dressyren. Alla har olika åsikter och har rätt att uttrycka sig men man behöver inte gå på så.:eek:

Jag tror nog att folk bryr sig om detta också, men det har väl blivit mer en "vanlig" grej att röka/ cykla utan hjälm o.s.v. de flesta ryttare är däremod mycket duktiga att använda skyddsutrustning, så då läggs det märke till direkt om då en i mängden rider utan hjälm.
Och det är ju inte positivt att folk inte mer påpekar att det cycklas utan hjälm.

Det man glömmer bort är ju att allmänheten står för sjukhuskostnader som uppstår, allvarliga skador kostar en hel del, så sjukvårdskostnaden som vi alla står för, kunde sänkas om alla tänker till mer och använder sig av diverse skyddsutrustning så som reflexer, hjälm m.m.

Så det är egentligen inte detta att bara låta folk göra som de vill.
Dessa allvarliga skador som uppstår belasta samhället, altså därmed oss alla!

Jag har varit den som inte brytt mig angående vad andra gör med det här med hjälm,
men sen jag började rida som 6 åring har det blivit en vana.
Man sadlar, sätter på sig hjälmen och sen tränsar, jag bryter inte den tränden för min egna del.
Har ridit 1 gång utan hjälm, men då hade jag mössa på mig och trodde den var hjälmen,
men märkte när jag kom hem att så var inte fallet :crazy:.

Har varit med om några fall där man åkt av hästen och skadat sig,
vissa har haft turen att ha hjälmen på huvudet - andra inte.
Vi hade en i stallet som åkte av för några månader sen på sin äldre travare.
Hade ägt den här hästen sen den föddes, ridit och kände den utan och innan.
Sen den här dagen skulle h*n ut i skogen,
skulle börja trava och hästen halkar med frambenet, h*n flyger av och slår sig riktigt rejält.
Låg på intensiven med brutna revben, sträckt mjälte osv, visst kunde inte det här hjälpa om han hade hjälm,
men han slog i huvudet, fick sy strax över ögat och blev medvetslös.
Den här personen blev återställd och rider idag med hjälm.
Som jag förstår på den här personen så går det fort,
det handlar inte om en dum häst eller att du som ryttare är jätte duktig,
minsta misstag kan kosta dig livet.
Hade den här personen inte haft med sin sambo hade h*n troligvis inte överlevt.
Det går för fort, och med ett friskt huvud kan man fixa hjälp fortare än utan.

Efter den här olyckan har jag vaknat upp ur "det händer inte mig" träsket,
åkte av min unghäst för ett tag sen och gjord mig illa, skadade mig inte men med tanke på vad som skulle kunna hända.
Livet är värt mer, idag rider jag honom med hjälm och ridväst.

Senast ändrad:

Jag förstår att du tycker att det är en väckarklocka till att alltid använda hjälm. Det är bra! Men, jag personligen har ramlat oftare i trappor än jag har ramlat av hästar och då rider jag rätt ofta, om man säger så...frågan är då, är jag oansvarig som inte har hjälm/skyddsutrustning när jag går i trappor?

Med den frenesi man hackar på de som inte använder hjälm vid ridning torde det hackas på flera grupper i samhället. Bergsbestigare, Basejumpers, Bungyjumpers och fasadklättrare m.fl. Är det oansvarigt och fräckt att medvetet utsätta sig för den risken att ramla från hög höjd? Det är ju VI skattebetalare som får stå för deras nota också...för att inte tala om folk som utan att se sig för går rakt ut i vägen... Eller ännu värre, går utmed vägar på kvällar/nätter utan reflexer:eek:

Att skrika att folk är "dumma i huvudet" och att dom inte har nåt innan för pannbenet att vara rädd om är definitivt inte konstruktivt på något sätt och lär endast väcka ilska. Sen kan det ju vara bra att ha i huvudet att även de som inte använder hjälm betalar skatt så dom rider inte helt på andra:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Blyger
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 012
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka