Rida ut själv ?

Sv: Rida ut själv ?

När det fungerar bra att leda en runda (kör gärna samma varje gång såhär i början och gärna med sällskap de första gångerna) tycker jag att du ska tömköra samma runda. Då får hon vara modig och gå först och du kan sätta drivningen bakifrån.

När det fungerar har du alla förutsättningarna för att lyckas med en uppsutten runda! Lycka till!:)

Jag har också haft en häst som va "svår" att rida ut på. Hon var en väldigt väluppfostrad och lydig häst. Hade ägt henne i 3 månader innan hon började testa gränser. Hos förra ägaren hade hon inte blivit riden i skogen så mycket och för mig va det en omöjlighet att inte rida i skogen för jag bor och har mitt stall vid skogen.
Det började med att vi kom ca 100 meter från stallet och då ville hon inte gå längre utan började backa och snurra. Okej tänkte jag och försökte få henne att backa åt det hållet vi skulle... men då gick hon framåt istället. Hon va smart med det lilla stoet ;) Det gick inte att trycka på henne med skänklarna eller lägga på spö för då vart hon ännu värre. Det här vart värre och värre till slut kom vi inte från gårdsplanen. Men jag var ju tvungen att fixa det här på nåt sätt det va ju min häst och jag ville ju rida.
Jag satt på henne en gramantygel för att ha nåt att kunna tygla henne när hon började fara omkring och den lyssnade hon super super bra på. När jag satt upp och skulle gå från gården fick jag absolut inte lägga på nån skänkel för då va det kört, jag fick sätta igång henne med sätet och då kunde hon snällt gå, men sen kunde hon flippa ur och snurra och försöka vända närsomhelst under ritten. Men med lugn och tålamod och graman så gick det att lösa. Men det tog oss 1 ½ år innan hon litade helt på mig och då gick hon fram överallt och vi vart såååå himla bra kompisar. Hon gjorde verkligen allt för mig :love: så ge inte upp i första taget utan kämpa på och ta hjälp om du behöver. Tyvärr så lever inte det lilla stoet idag :cry:

Jag har väl insett att det måste få ta tid innan man känner varandra. Försöker inte sätta press på mig eller för stora krav. I går löslongerade jag Hind i den del av paddocken som var skrapad, då drog hon över snövallarna till den del som var oplogad. Det var bara att kravla efter o hämta hem damen. Sen fick hon ha longerlinan på. Travade så fint. Gjorde Nh-övningar som hon svarar bra på.Gick sen en promenad på vägen så hon fick lugna andningen. Ska köra samma i dag. I morgon har jag en lektion få se hur det känns.

kl

Du har fått många bra tips.. Min unghäst är fruktansvärt harig och tycker inte alls om att vara själv, honom kör jag på rutin.
Jag började promenare tillsammans med hästkompis, först med att hästkompisen gick före hela vägen, sedan med att hästkompisen gick före på vägen bort och han fick gå först på vägen hem, sedan att han fick gå först hela tiden och hästkompisen bakom. Han är väldigt rädd för plötsliga ljud och blir totalt okantaktbar, nu för tiden rider jag ut samma stäcka själv eller med hästkompis, det spelar ingen roll (den kanske tar 15 min i skritt), började med att någon följde med ut och gick brevid.
Han får alltid börja/och eller avsluta varje ridpass med samma sträcka och bryr sig nu inte alls. Någon/Några dagar i veckan okar vi sträckan med hundra meter osv..

Jag kör på tekniken att han måste vänja sig, men utan att tvinga honom. Är han rädd för pallen så får han gå förbi pallen tills han har lugnat ner sig, man behöver inte flytta på pallen..

Vi kan fortfarande inte rida ut några längre sträckor själva eller med kompis men numera går han alltid först med spetsade öron på "sin" väg. Huvudsaken är att han vänjer sig..

LYCKA TILL, och jag tror inte att det blir några problem.. Ni kommer lära er ihop!

Hästar känner av direkt när människan ger små små snignaler. Hitatr du nånting som är farligt? Isf neeej, gå då som ingen ting hade hänt, låsas som att det regnar eler attd e ärfitn väder ute.. sedan kan de va en fix idé också, hopppa inte av när du är ute och rider sitt kvar lungt o andas djupt och vänta ut henne, de hjälper. Och mkt mkt överdrivet beröm när hon går fram igen efter du har gett henne den singnalen.

Det där med att hoppa av råder det väldigt olika meningar om.

Jag tycker det är helt ok att hoppa av i många situationer, för ibland kan det vara säkrare. Däremot ska man ju inte hoppa av så fort hästen tittar på något och skyggar så att det blir en fix idé heller.

När det fungerar bra att leda en runda (kör gärna samma varje gång såhär i början och gärna med sällskap de första gångerna) tycker jag att du ska tömköra samma runda. Då får hon vara modig och gå först och du kan sätta drivningen bakifrån.

När det fungerar har du alla förutsättningarna för att lyckas med en uppsutten runda! Lycka till!:)

håller helt och fullt med dig:bow:

Åh! Ni anar inte vilket lättnad det är för mig att läsa den här tråden och få veta att jag inte är ensam. Ibland har det känts så för det är verkligen INGEN som förstår hur jag har det. Ledarskapet sitter inte för fem öre, när jag går i från de andra hästarna. Inte i stallet, inte på ridplan och verkligen inte om jag rider ut. Jag har inte varit rädd hittills för han är bara på, när vi rider ut och han har blivit mycket bättre (jag har haft honom i ett och ett halvt år), från början skenade han och nu kan han iallafall skritta, men han blir aldrig lugnare, det känns aldrig avslappnat och när han tycker att vi är på väg hem, då trippar han. Han reser sig när han blir frustrerad och förra veckan reste han sig så jag åkte av, och nu känner jag att jag börjar bli lite rädd, jag vill INTE sitta på en häst som slår runt. Har faktiskt inte ridit ut sen dess.

Jag tycker att jag har fått massor av bra tips i den här tråden och framför allt känner jag mig inte ensam i detta. Visst är det ofta lite ensamt att ha häst?

Åh! Ni anar inte vilket lättnad det är för mig att läsa den här tråden och få veta att jag inte är ensam. Ibland har det känts så för det är verkligen INGEN som förstår hur jag har det. Ledarskapet sitter inte för fem öre, när jag går i från de andra hästarna. Inte i stallet, inte på ridplan och verkligen inte om jag rider ut. Jag har inte varit rädd hittills för han är bara på, när vi rider ut och han har blivit mycket bättre (jag har haft honom i ett och ett halvt år), från början skenade han och nu kan han iallafall skritta, men han blir aldrig lugnare, det känns aldrig avslappnat och när han tycker att vi är på väg hem, då trippar han. Han reser sig när han blir frustrerad och förra veckan reste han sig så jag åkte av, och nu känner jag att jag börjar bli lite rädd, jag vill INTE sitta på en häst som slår runt. Har faktiskt inte ridit ut sen dess.

Jag tycker att jag har fått massor av bra tips i den här tråden och framför allt känner jag mig inte ensam i detta. Visst är det ofta lite ensamt att ha häst?

Usch va jobbigt , du är verkligen modig !!!!! För mig funkar hanteringen från marken för det mesta , det är på ryggen jag blir osäker... särskilt när jag är ensam. Det sista har vi ridit ut min man och jag och jag har lånat hans häst istället. Att se min häst bli riden av någon annan får mig att undra om hon inte hade haft det bättre hos någon annan ?? Hon frustar igång i galoppen och nästan reser sig i fattningen om hon inte får gå fram som hon vill.. hon är helt enkelt en mindre pansarvagn när hon är ute :crazy: ! Min man är ändå orädd och förstår verkligen om det blir svårt att hantera henne som är så stark om man samtidigt blir spänd och rädd....

Jag ville ju ha en häst att ta ut i ur och skur och mysa med på långa tyglar. Jag tror inte hon kommer bli lugnare, det är bara jag som kan anpassa mig till hennes sätt.. Nu har jag i och för sig inte ens haft henne ett år men är det bättre att kämpa , lära känna varandra mer för att kanske slutligen klara uteritter själv fast det kanske aldrig blir någon njutning eller ska man försöka byta häst så att både jag och min pålle får en kompis som passar mer som "hand i handske" ???? :(

Jag var medryttare på en häst innan som jag kunde rida ut själv men som jag alltid var lite nervös för också , för att han kunde kasta sig bara han hörde en fågel lite plötsligt..och nu har jag denna dubbelturbohästen.. Det känns som man bara kämpar i motvind ibland och betalar alla pengar man har för en hobby som man älskar men på individer som är alldeles för svåra för mig ??

Känner ni alldrig så ?? Eller går er kärlek till er häst över alla problem så ni alltid känner att det är värt allt slit och rädsla ? Oftast känner jag så , men ibland undrar jag ..när man för femtielfte gången blir iskall av rädsla när man möter något läskigt ute eller när man styr mot ett hinder på hoppträning med skräck!

Jag rider många unghästar och alla jag rider är "tittiga" ute och ganska lätt skrämda.. men det gör att jag rider ut mer på dem.. så att dem ska vänja sig. Jag rider ofta runt på gården, iväg en bit på vägen och sen tillbaka igen, rider inte alls långt bort, kanske 300 meter, och sen vänder jag och rider tillbaka. Ska jag rida ut lite längre så rider jag ut tillsammans med andra, .. Rid ut med andra och gör det ofta (: sen tillslut kan man börja ge sig ut själv ..

Red lektion i fredags och det gick riktigt bra- Fick Hind att gå på liten volt i tölt i ett lugnt tempo.Men det var lite jobb innan vi kom dit. Vi var genomsvettiga båda två. I dag har jag ridit ut med sällskap. Maken o hundarna gick o jag skrittade med. Vågade t.o.m. på en liten tölt. Men jag känner mig inte säker på henne ute och det tror jag hon märker. Hem gick vi bakom maken hela vägen för hon hade bråttomfötter. Får nog rida många lektioner i paddocken innan jag blir trygg.

Jag känner igen mig i det du skriver. Hade ett sto som egentligen var den mest supersäkra i terräng. MEN jag är osäker av mig. Hon flyttade stall 2 gånger medan jag hade på en kort tid. Där fungerade det inte att rida ut själv. Ja hela hästen var omöjlig att hantera. Sen flyttade hon hem till vår gård med bara en hästkompis. Hon förändrades totalt. Hon blev lugn, mindre trotsig.

I början promenerade vi, först med sällskap och sen själv. Hon testade mig lite först och ville vända tillbaka. Men efter att man helt lugnt fortsatt så gav hon sig. Till slut var hon som en hund, lufsade lugnt efter. Jag började slappna av, vilket smittade på hästen. Sen skulle vi börja rida ut. Jag minns ännu första gången. Min sambo skulle komma med och cykla. Men han tog väldigt lång tid på sig så jag bestämde mig helt enkelt för att "detta klarar jag" och for själv. Jag hade druckit en cider till maten så jag var väl lite extra avslappnad:angel: Vilken känsla! det gick hur bra som helst! Sen fick jag lite självförtroende. Red ut mer och mer, vissa dagar var jag lite fegare. T.om dagar då hon låssades bli rädd och skulle vända hem gav jag mig inte. Vi fortsatte.

Tyvärr fick vi ta bort henne pga kolik i höstas:cry: Hon och jag skulle annars ha haft mycket roligt i vinter! Då jag ska börja rida igång min nya häst som jag köpte i somras som nu står åga fång får jag börja om igen. Men det går säkert bra!

Lycka till med hästen! Det är jättejobbigt, men känns superbra sen då man klarar det. Sen om du funderar på att byta häst. Det kan hända att det blir samma sak med den, i mitt fall hade jag världens lugnaste häst men som blev osäker själv pga mig!

Jag tror du har svaret själv där om du ska byta häst. Det finns lugnare hästar. Jag har själv sålt en som var för mycket, och istället köpt en annan som jag vågar rida var som helst,även själv. Det blir mycket roligare då.
Vi höll på ett år med den andra innan vi "gav upp". Och det var skönt när vi bestämt oss för att sälja,och hon kom till någon som klarade av henne.

Jag tror du har svaret själv där om du ska byta häst. Det finns lugnare hästar. Jag har själv sålt en som var för mycket, och istället köpt en annan som jag vågar rida var som helst,även själv. Det blir mycket roligare då.
Vi höll på ett år med den andra innan vi "gav upp". Och det var skönt när vi bestämt oss för att sälja,och hon kom till någon som klarade av henne.

Va skönt att höra ! :) Jag har funderat så mycket fram och tillbaka.. Väldigt svårt beslut som inte är fattat än , men när jag började tvivla och tänka mig alternativet (om det finns en sån häst till mig ;)..) att kunna rida ut när man vill utan att tigga om sällskap..utan en klump av rädsla i magen så känns det frestande...Det svåraste med det är väll att man vet vad man har men inte vad man får!
Utanför oss är en väg där de flesta kör ganska fort (raksträcka där folk gärna kör om) och man måste rida en bit på den vägen innan man kommer till grusvägarna så det är en ganska stor säkerhetsrisk att rida en häst man inte känner sig säker på här. Hon är verkligen trafiksäker men hon kan se saker i dikena och då hoppar hon åt sidan oavsett om det kommer en bil eller inte och det kan ju mycket bero på hur bra jag kan kontrollera henne.. :(

Vi får se hur det blir , väldigt skönt att prata igenom det med er allihop iallafall !!! :)

Jag har också bytt häst på grund av rädsla att rida ut. Även om det med tiden blev bättre så blev det aldrig bra. Numera har jag en häst som jag litar på i del flesta sammahang och det är så det ska vara. Frågan du ska ställa dig är om det är din otrygghet som ställer till det eller om hästen i sig själv behöver mycket stöd? Är hästen lika otrygg som du kan det vara lättare att du hittar en tryggare häst.
Lättare för både dig och din nuvarande häst.

Annars har du fått massor med bra tips , bland annat att promenera mycket med hästen. Så gjorde jag också och sen så tog jag med mig sällskap till fots. Sista steget var att rida ut själv en kort runda som vi gått massor och för att stärka mig lite så ringde jag upp min man som via hands-freen fick följa med på rundan. Kändes löjligt nog mycket bättre.
Händer då och då att jag ringer upp och pratar lite med någon. Ring en livlina:angel:....

Jag har också bytt häst på grund av rädsla att rida ut. Även om det med tiden blev bättre så blev det aldrig bra. Numera har jag en häst som jag litar på i del flesta sammahang och det är så det ska vara. Frågan du ska ställa dig är om det är din otrygghet som ställer till det eller om hästen i sig själv behöver mycket stöd? Är hästen lika otrygg som du kan det vara lättare att du hittar en tryggare häst.
Lättare för både dig och din nuvarande häst.

Annars har du fått massor med bra tips , bland annat att promenera mycket med hästen. Så gjorde jag också och sen så tog jag med mig sällskap till fots. Sista steget var att rida ut själv en kort runda som vi gått massor och för att stärka mig lite så ringde jag upp min man som via hands-freen fick följa med på rundan. Kändes löjligt nog mycket bättre.
Händer då och då att jag ringer upp och pratar lite med någon. Ring en livlina:angel:....

haha , bra idé ..tänk vad det kan hjälpa med lite ibland ;) ! Jag brukar prata om det jag ser och ibland sjunga lite !!:o

Efter mycket funderande är jag lite inne på att byta. Svaret på din fråga är att hon blir mycket mer spänd av min otrygghet och när hon blåser upp sig för något och inte lyssnar så spänner jag mig i min tur och då känns det bara som en tidsfråga innan hon tar saken i egna händer och sticker eller backar:(.
Jag har sett henne med andra ryttare och då blir det aldrig en så stor grej för att de är mer bestämda men samtidigt avslappnade.
Önskar så att jag vore annorlunda men jag kommer nog alltid vara lite lättskrämd :crazy: ! Frågan är bara var i detta land finns hästen till salu som passar mig ?

Det där med att hoppa av råder det väldigt olika meningar om.

Jag tycker det är helt ok att hoppa av i många situationer, för ibland kan det vara säkrare. Däremot ska man ju inte hoppa av så fort hästen tittar på något och skyggar så att det blir en fix idé heller.

Jag är av samma åsikt. :)

haha , bra idé ..tänk vad det kan hjälpa med lite ibland ;) ! Jag brukar prata om det jag ser och ibland sjunga lite !!:o

Önskar så att jag vore annorlunda men jag kommer nog alltid vara lite lättskrämd :crazy: ! Frågan är bara var i detta land finns hästen till salu som passar mig ?

Försöker också sjunga lite men tyvärr så hör jag själv att jag låter nervös då...

Personligen åkte jag nästan 70 mil för att provrida min nuvarande häst. Dessförinnan åkte jag land och rike runt och provred hästar, många var stissiga trots att jag i inledningsskedet talade om att det är viktigt för mig med en trygg häst! När jag ringde på den jag nu har så klickade det direkt redan med ägaren och jo, allt hon sa stämde perfekt när jag väl tagit mig de 70 milen.
Hästen är en klippa och trygg, såpass att när jag ibörjan, av gammal vana, stissade upp mig för saker och ting (lastbilar som kom, nerförsbackar, blåst osv.osv) så behöll han lugnet! Efter bara ett par dagar så hade jag glömt allt jag brukade vara rädd för. Han reagerar på vilda djur men det blir bara lite spring och eftersom jag numera är lugn själv så reder vi upp det snabbt.

Så det FINNS hästar som passar även oss lättskrämda varelser det gäller bara att ge det tid att finna rätt. Du ska ju tycka det är kul att rida! Visst ska man kämpa men det är ingen självplågarhobby man lägger en förmögenhet på?!

Jag är av samma åsikt. :)

Jag hoppar alltid av om jag blir rädd, på marken är jag trygg och säker och kan lotsa hästen förbi det farliga utan alltför stort besvär. Uppsutten är jag inte till nytta för någon om jag själv är rädd, skillnad om man kan bevara lugnet och göra någon nytta uppsuttet. Det ger mig en trygghetskänsla att veta att jag kan hoppa av, vilket i sig gör att jag sällan hoppar av. Inte så förståeligt skrivet ,jag vet..

Jag hoppar alltid av om jag blir rädd, på marken är jag trygg och säker och kan lotsa hästen förbi det farliga utan alltför stort besvär. Uppsutten är jag inte till nytta för någon om jag själv är rädd, skillnad om man kan bevara lugnet och göra någon nytta uppsuttet.

Samma här, en del har bättre samspel på marken och en del uppifrån. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka