Rida ut själv ?

Sv: Rida ut själv ?

Försöker också sjunga lite men tyvärr så hör jag själv att jag låter nervös då...

Personligen åkte jag nästan 70 mil för att provrida min nuvarande häst. Dessförinnan åkte jag land och rike runt och provred hästar, många var stissiga trots att jag i inledningsskedet talade om att det är viktigt för mig med en trygg häst! När jag ringde på den jag nu har så klickade det direkt redan med ägaren och jo, allt hon sa stämde perfekt när jag väl tagit mig de 70 milen.
Hästen är en klippa och trygg, såpass att när jag ibörjan, av gammal vana, stissade upp mig för saker och ting (lastbilar som kom, nerförsbackar, blåst osv.osv) så behöll han lugnet! Efter bara ett par dagar så hade jag glömt allt jag brukade vara rädd för. Han reagerar på vilda djur men det blir bara lite spring och eftersom jag numera är lugn själv så reder vi upp det snabbt.

Så det FINNS hästar som passar även oss lättskrämda varelser det gäller bara att ge det tid att finna rätt. Du ska ju tycka det är kul att rida! Visst ska man kämpa men det är ingen självplågarhobby man lägger en förmögenhet på?!

Håller verkligen med !!! Har landat ganska bra i beslutet att byta häst. Jag älskar verkligen mitt stolta vackra sto men ska man vara helt ärlig så har jag aldrig känt att jag matchar henne. Jag har börjat titta runt lite men det är svårt att hitta något tryggt. Har mailat på ett fint sto som jag hoppas på, hon låter mycket mildare än denna jag har nu :laugh: !

Fast beslutet känns helt overkligt när man pysslar med en mys nallebjörn till häst i stallet :( , hon har verkligen världens bästa temprament i all hantering men så fort man sitter upp så är det 110% som gäller oavsett om det är uteritt eller träning :crazy: !

Samma här, en del har bättre samspel på marken och en del uppifrån. :)

Berättade ovan om att jag åkte av min i skogen när han var jätteskärrad. Det lustiga var att när han "upptäckte" mig på marken var det precis som att han sa "men åh, är du här, vad SKÖNT" och lugnade sig betydligt. Han litar uppenbart mer på mig när jag är på marken än på hans rygg. Måste hitta ett sätt att ta med mig ledarskapet upp på ryggen.
Mer markträning!

Berättade ovan om att jag åkte av min i skogen när han var jätteskärrad. Det lustiga var att när han "upptäckte" mig på marken var det precis som att han sa "men åh, är du här, vad SKÖNT" och lugnade sig betydligt. Han litar uppenbart mer på mig när jag är på marken än på hans rygg. Måste hitta ett sätt att ta med mig ledarskapet upp på ryggen.
Mer markträning!

Det där har jag varit med om. Man ramlar av och hästen tvärstannar och kommer förvånat fram och är plötsligt mycket lugnare. Samma här behöver bättre ledarskap ifrån ryggen.

Hej , hittade min gamla tråd och tänkte att jag skulle uppdatera er lite :).

I somras sålde jag mitt vackra sto, jag hittade en köpare som kom till mig och provred i ösregn med ett stort flin på läpparna. Och hästen visade som vanligt upp sig med samma positiva anda oavsett väder. Bara hon får jobba så kvittar det om det ösregnar ;). I och med att jag såg att hon kunde ge henne något mer än mig (trygghet från ryggen/mer erfarenhet ) så har det inte varit så sorgligt. Förutom att lämna henne förstås , vilket var hemskt:( .

Jag tror att hon nog har hamnat rätt till slut och har det jättebra :) !

Istället har jag bokstavligt talat blivit påslängd ett nytt sto. Vacker men huvudskygg och lättskrämd. Inte vad jag trodde jag skulle få tag i :o. Men saken är den att henne litar jag på, hon är också tittig och tycker allt möjligt är läskigt (istäckta pölar, får, husväggar mm) men hon låter alltid mig få vara med. Om jag säger att hon ska gå så gör hon det och nöjer sig med att frusta för att säga hur läskigt det är. Plus att hennes galopp går rakt fram med spetsade öron istället för blandad med tvärnitar och fullgas som min förra.

Äntligen är jag på väg att kunna rida ut själv utan att vara rädd.:love: Jag längtar tills jag vågar rida ut i skogen var som helst (hittills har jag valt trygga vägar nära hem och utökar en liten sväng här och där när det känns bra :laugh: ).

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka