Rida ut själv ?

A

Anikin

Jag har ett jätteambitiöst sto som jag köpte förra våren. Det är min första häst och hon är grym på alla sätt och vis. Härliga gångarter, massor av arbetsglädje oavsett vad man ska göra och bra hoppteknik....:love:
men till problemet , hon är väldigt ranghög och dominant plus ganska tittig så jag vågar inte rida ut själv.

Försökte förra året men det gick inte alls hon ville inte gå på (väldigt framåt annars ) och tillslut börja hon backa och det funkade varken att vänta ut henne eller att driva på.. då hoppade jag av och ledde henne en bit men då försökte hon slita sig och galopperade runt mig ( väldigt vänlig att hantera annars) så händelsen skärrade mig och nu vet jag inte riktigt hur jag ska reda ut problemet.:confused:

Jag hanterar henne mycket från marken , backar henne och hon får aldrig gå på mig och vara bufflig. Så jag ser henne som ganska respektfull och bra i alla hantering annars. Lätt att lasta , klippa ..tar allt sånt med ett stort lugn.
Men så fort man ska iväg själv..kommer inte ens av gårdsplan innan hon börjar blåsa genom näsborrarna och spänna upp sig.. jättetråkigt !!

Hur ska jag gå vidare ?? Ska jag leda henne promenader först så jag ser att jag har hundra kontroll över henne där först ?? Eller ska jag ta hjälp av en NH tränare ? Eller ska jag inse att det är väldigt mycket häst för mig och satsa på något lugnare, stadigare och tryggare?? :confused:

Tror ju verkligen att alla hästar oavsett bakgrund och ras kan bli trygg med rätt ryttare , men jag kanske aldrig kan bli rätt ryttare för henne ?? I och med att jag är ganska lättskrämd .. Vad tror ni ??

Hoppas på bra råd :) , gärna från er som varit med om samma sak ??

Sv: Rida ut själv ?

låter som hon blir istadig ute i skogen?
har du gått med henne annars ute på promenader? (isf. hur uppför hon sig då?)
Vet du om dom förra ägarna red ut själva på henne? Eller om det kanske har hänt något i samband med en ridtur i skogen?

om hon börjar backa, låt henne backa och när hon slutar att backa - fortsätt att driva henne för att backa. Detta kan hjälpa på en del hästar, då dom hellre väljer att gå framåt.

du skriver att du som ryttare är ganska lättskämd, är det då i samband med att du inte har kontroll över hästen eller är det annat? Kanske är det du som strirrar upp dig så pass att det smittar av hästen. Har andra ryttare provat att rida ut på henne?

En sak som kanske kan hjälpa både dig och hästen är lite miljöträning.
Gå över pressening och sånt så lär ni er båda hur ni reagerar vid lite problem och kan sedan ta med er den kunskapen i skogen?

Bara lite tips från mig, kanske är det något helt annat

Tänk hemma som hästens trygga Zon, utmana området och gå till en början bara på gränsen vid den trygga zonen, gå sedan utanför en kort stund och utöka allteftersom.
Var lugn själv, tänk på något annat lugnt djur och härma det ;), gå långsamt, men bestämt och tänk mycket på vad du ska göra och att det ska gå bra, fokusera på det positiva.
Om hästen börjar blåsa upp sig och titta på något, så titta inte på det hästen är "rädd" för. Låt inte hästen gå före dig.
Låt det ta tid och sluta när det går bra. Gå hellre ut tre ggr om dagen och bara några minuter åt gången i början, istället för att nöta i en timma. Träna ännu mer på ledarskapet och hanteringen, rykta länge, strosa runt i hagen och låt hästen bli nyfiken och ha koll på var du är, ta med dig ev "farliga saker" ut i hagen och gå runt med det tex plast som prasslar och annat.

Eftersom du verkar tycka att hästen för övrigt är toppen så tycker jag att du skall ut och promenera med henne vid hand. Lugnt och fint och avslappnat. Promenera och titta på saker och gå överallt. Så istället för uteritter på länge än, ta henne ut på detta vis ett par ggr i veckan under en månad eller två.

Hittar ni då inte lugnet så kanske du skall fundera på att byta häst.

Hälsning Maja

Jag har exakt samma problem med min herre som jag åtgärdar nu :) Vi är just nu i det stadiet där vi är ute och promenerar en hel del, jag använder mig i detta fall av en repgrimma då jag anser att en vanlig grimma blir för stum. Under promenaderna stannar jag hästen, backar han, flyttar han i sidled m.m för att kontrollera att han lyssnar på mina signaler och koncentrerar sig på mig som ledare. Vi ska fortsätta promenera ett litet tag till tills han känner sig helt trygg och så småningom tänkte jag börja skritta ut korta rundor och bygga på det hela så att vi till slut kan rida ut som vanligt på egen hand.
Ursäkta det långa inlägget men jag hoppas att detta kan hjälpa dig lite på vägen. Lycka till! :)

Tack för de positiva , snälla svaren !!!

De förra ägarna har ridit ut henne och även min man en gång och det funkar för de är mer bestämda och stränga , framförallt orädda!

Väldigt bra tips , jag ska börja gå promenader och ta det försiktigt..även det att gå precis utanför trygghetszonen och utöka allt eftersom.

Hon är ett tvättäkta ledarsto och det känns som att hon ser igenom en fullständigt , känner hon att hon har övertaget så kör hon på. Men hon skulle aldrig bocka/ stegra eller något sånt för hon är samtidigt väldigt rädd om sin ryttare.
Jag har ett stort kontrollbehov, om jag känner att jag inte har koll så blir jag rädd , och det räcker med att hon blåser upp sig och jag känner att kommunikationen är borta ... det är otäckt :( !

Köpte en repgrimma precis så jag ska börja använda den nu, håller verkligen med om att man får mycket bättre kontroll med en sån.

Vi borde nästan bilda klubb! Även min valack är väldigt dominant och tar gärna befälet när han får chansen. Han är även ganska stor, ca 175 vilket han är väl medveten om :grin:

Min häst gick det aldrig att rida ut på själv, var tvungen att rida med någon och då var hon hur snäll som helst.
men nu har jag bytt ut häst kompisen mot min pappa och hans tjej så nu är dom men mig när jag är ute och går i stället och det funkar jätte bra. och idag red jag ut helt själv men typ i bara fem minuter. Men jag red samma väg som vi har gått tidigare a 10000 gånger så hon känner sig trygg där nu. men det kankse fungerar om någon mer går med dig några gånger? (:

Det är också en grej som jag har testat. Jag har haft med mig folk när jag har ridit och då har det gått helt okej (bara lite dumheter från hästens sida) men såfort jag ska ut helt på egen hand då går det genast mycket värre. Anledningen till det är att jag själv känner mig mycket tryggare när jag har någon med mig och kan slappna av. När jag är helt ensam däremot så har man inte längre denna "trygghet" ifall något skulle hända och då spänner jag mig lite vilket hästen självklart känner av. Det är inte alltid så enkelt att få med sig någon som går med på en längre runda och då kan man lika gärna träna hästen på att ridas helt ensam från första början, men det är ju självklart bara min åsikt.

Jag tycker absolut inte att det måste betyda att det inte är rätt häst för dig. OM inte du själv tycker så? Alltså, om det är viktigt för dig att rida ut? Hästar är ju mer så att de tycker att "likadant" är det bästa. Då trivs de. Så om hästen blir knäpp om du rider ut själv, rid inte ut själv! Jag har själv en dominant och flockbunden häst och rider inte ut själv just pga det. Tillsammans med annan häst går det utmärkt. Man får ju göra det som fungerar bäst för hästen. Annars om du vill rida ut på den så är de tips du fått en ganska bra början :)
Lycka till!

Jag tycker du ska testa att promenera lite. Gör halter och kolla av så att hon lyssnar på dig.
Om du är väldigt osäker så kan du ju ta med dig din man på promenader i början, bara för att du ska ha en trygghet. Försök att tänka på att han inte tar över bara, utan försök själv först. Men det kan vara betryggande för dig att ha någon med dig.

Min häst var också svår att rida på själv i början. Idag går det jättebra, han brukar gnägga en hel del, men det kan jag leva med utan problem. Inte så mycket jag kan göra åt det heller, så han får fortsätta ropa på sina kompisar som står kvar i hagen.:p
Han var aldrig så illa att han stack iväg, men han låg på hela tiden och lyssnade inte alls. Drog fram som ett ånglok och var genomsvett efter 15 min "skritt", för att han taktade och studsade runt.
Jag försökte att lägga volter och vända, för att han inte skulle känna att han fick springa iväg hem. Det verkade inte funka så mycket just då, men efterhand så lärde han sig.

Precis så är det för mig också , jag tankar trygghet av de som går jämte :crazy:

Min häst är lite likadan, ledare i hagen, vill ha koll på allt. Blir spänd och stannar och tittar mycket när vi är ute själva. Var inte riden ute själv så mycket av förra ägaren.
Han är helt lugn med sällskap, även om sällskapen är den ranglägsta i stallet.

Jag har haft honom i ca 1½ år nu och börjar våga rida mer och mer själv, har lärt mig att jag inte åker av hans små kast och kan vänta ut honom när han stannar och blir spänd. Vet också att det i mångt och mycket beror på mig, då min medryttare har mycket lättare på uteritter även om han är lite spänd och hoppar med henne också, men han stannar sällan.

Jag har gjort så att jag inte tvingat mig själv, är jag spänd och osäker så blir det bara värre. Ridit ut mycket med sällskap. Skrittar ofta fram en liten mini-runda ute (5-10min) innan ridning på bana/i ridhus. Rider ner till närmaste fält (ett par hundra meter från stallet) och rider dressyr där och sedan hem. Känns det inte bra en dag, så ändrar jag mig. Inte så att han får vända och gå hem, men jag kortar rundan mot vad jag planerat när han t ex kastat sig 3 ggr för fåglar/häst i hagen m m och jag har fjärilar i magen och inte känner för att ta diskussionen. Andra dagar kan han gå hur lugnt som helst och då tar vi en längre tur.

Silver Girl:
Åh det låter bra att du har kommit igång med att rida själv , då finns det hopp för mig med ;) ..

Det är ju så olika dagar , ibland fixar man lite hopp och skutt utan att stressa upp sig och ibland blir man helt knäsvag av ett ryck :(...

Det är riktigt kul att få så mycket tips och ideér från alla , men framförallt är det väldigt skönt att veta att det finns fler i samma situation :) , jag är omgiven av modiga ryttare som vill väl men inte alltid förstår hur skraj man kan bli..

Åh va skönt att läsa att jag inte är ensam om att vara osäker o rädd. Fanns något som hette Rädda Ryttares Ring för sådana som vi men den verkar ha upphört, hittar i allafall inte den på nätet. Jag har ett islandssto 11 år som jag köpte i dec. förra året. Hade ridit henne tre gånger innan köp o det kändes helt OK. Har kört mycket Nh från marken och det köper hon . Lyhörd o signalkänslig. Men sen uppsuttet ledarskap är det sämre med. Så länge vi skrittar så går det ganska lugnt tillväga men när tempot ökar så blir hon SÅ PÅ. Känner inte att hon lyssnar på mig. Hon vill springa i sitt tempo, inte i mitt, fortare o fortare . Har ridit ut med kompisar som agerar stoppkloss men hon blir så på tårna att det inte är speciellt njutbart. Nu får det bli paddockarbete till det går bättre om det nu kommer att göra det, Ibland känns det tungt. Idag tog vi en timmes promenad med klättring i backar utan mig på ryggen. Än ska jag inte ge upp fast osäkerheten sitter i maggropen och rädslan kryper i skinnet

Det är ju så olika dagar , ibland fixar man lite hopp och skutt utan att stressa upp sig och ibland blir man helt knäsvag av ett ryck :(

Det är samma här, men så länge jag är lugn är hästen lugn. :) Har kommit på att det är det enda som fungerar nu, det senaste. Idag mötte vi en lastbil, vilket förut stressade upp oss båda en del, men idag gjorde jag bara som jag skulle och då höll sig hästen också lugn. :)

Åh va skönt att läsa att jag inte är ensam om att vara osäker o rädd. Fanns något som hette Rädda Ryttares Ring för sådana som vi men den verkar ha upphört, hittar i allafall inte den på nätet. Jag har ett islandssto 11 år som jag köpte i dec. förra året. Hade ridit henne tre gånger innan köp o det kändes helt OK. Har kört mycket Nh från marken och det köper hon . Lyhörd o signalkänslig. Men sen uppsuttet ledarskap är det sämre med. Så länge vi skrittar så går det ganska lugnt tillväga men när tempot ökar så blir hon SÅ PÅ. Känner inte att hon lyssnar på mig. Hon vill springa i sitt tempo, inte i mitt, fortare o fortare . Har ridit ut med kompisar som agerar stoppkloss men hon blir så på tårna att det inte är speciellt njutbart. Nu får det bli paddockarbete till det går bättre om det nu kommer att göra det, Ibland känns det tungt. Idag tog vi en timmes promenad med klättring i backar utan mig på ryggen. Än ska jag inte ge upp fast osäkerheten sitter i maggropen och rädslan kryper i skinnet

Jag förstår precis , min blir också väldigt på (lyssnar inte alls) hon kan sätta fart för att plötsligt slå till en tvärnit för att en sten ser läskig ut eller nåt..så en gångart går ofta i väldigt olika hastigheter hela tiden !

Tycker vi borde starta en grupp som heter Modiga Ryttares Ring !! Det är ju rädda ryttare som utmanar sina rädslor som är modiga :idea: !! Jag brukar peppa mig så ibland att det där lilla lilla framsteget känns så fantastiskt och det hade det inte gjort om man inte hade så mycket rädsla att övervinna :laugh:

Det här med att få stöd av andra i stallet har hjälpt mig jättemycket. Många är skogsmullar eller fälttävlansryttare och därmed helt orädda när det gäller att rida ut, men de har alltid haft full förståelse för mig (i alla fall inför mig, tror att en del av ungdomarna egentligen tycker jag är helfånig då några av dem har betydligt svårare hästar än jag har, men det köper jag).

Fanns i alla fall när jag flyttade in två lite äldre kvinnor med äldre hästar som var ungefär lika försiktiga som jag. Den ena red aldrig ut själv, den andra skrittade mest, och travade bara på vissa sträckor. Tyvärr har de båda fått ta bort sina hästar sista året (så nu är min äldst i stallet...). Dock har ett par ponnymammor börjat hjälpa sina döttrar med bl a skrittmotion så sådant sällskap kan jag alltid få. Ibland får jag hänga med tonåringarna också, men de tycker nog inte alltid det är så kul (hur blev man gammal vid 30?)

I alla fall skönt att stå i ett stall där ingen tycker man är konstig som tar med hästen på promenad i stället för att sitta upp de dagar man tycker hästen måste få komma ut men inte är på humör för hopp och skutt.

Beställde en bok som kom idag " Den inre ryttaren tänk rätt och rid bättre" av Cecilia Löfgren Står bl.a om ledarskap o kommunikation, Att hantera inre o yttre press, Rädda ryttare, misslyckande o bakslag. Det ska bli min kvällsläsning för att stärka mig i fortsättningen.

Det här med att få stöd av andra i stallet har hjälpt mig jättemycket. Många är skogsmullar eller fälttävlansryttare och därmed helt orädda när det gäller att rida ut, men de har alltid haft full förståelse för mig (i alla fall inför mig, tror att en del av ungdomarna egentligen tycker jag är helfånig då några av dem har betydligt svårare hästar än jag har, men det köper jag).

Fanns i alla fall när jag flyttade in två lite äldre kvinnor med äldre hästar som var ungefär lika försiktiga som jag. Den ena red aldrig ut själv, den andra skrittade mest, och travade bara på vissa sträckor. Tyvärr har de båda fått ta bort sina hästar sista året (så nu är min äldst i stallet...). Dock har ett par ponnymammor börjat hjälpa sina döttrar med bl a skrittmotion så sådant sällskap kan jag alltid få. Ibland får jag hänga med tonåringarna också, men de tycker nog inte alltid det är så kul (hur blev man gammal vid 30?)

I alla fall skönt att stå i ett stall där ingen tycker man är konstig som tar med hästen på promenad i stället för att sitta upp de dagar man tycker hästen måste få komma ut men inte är på humör för hopp och skutt.

Precis så känner jag ofta också (är oxå 30) :) !! Vågar man sig ut på en clearround så får man hoppa i samma klass som b-ponnysarna!!! Ibland känns det som man är 20 år försenad :confused: !

Härligt att ha så trevliga stallkamrater, här har vi eget stall så jag delar med min man som började rida efter mig men redan tävlar regional hoppning (ingen press alls :crazy: ) och vår dotter som är lik mig i att vilja ha koll på läget hela tiden..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka