Rida ut själv på 3,5 åring?

L

Laila87

Jag har en 3,5åring hemma.. Detta är ett stort halvblod på ca 176cm..
Han är riden i ca 1 år.. Han har varit i skogen med ryttare men då med ledare och andra hästar.. Nu är det så att i stallet där jag står så är det bara jag och en till som rider för tillfället, men den andra rider mest ut för att galoppa en massa och hon har ingen kontroll på sin häst har jag hört..
Men nu vill jag inte jobba min unghäst på banan mer än 1-2 ggr i veckan utan jag vill ut i skogen så man kan få honom att bjuda på ordentligt i alla gångarter plus att bygga muskler. Och framför allt för att ha skit kul..
Jag är tuff och orädd av mig. Men nu är jag lite skeptiskt till att rida ut själv på en unghäst.. Någon med erfarenhet av ensamma uteritter på unga halvblod?
Han är jätte lugn när man går med honom men vet inte alls hur han skulle reagera med ryttaren på ryggen.. Tips?

Sv: Rida ut själv på 3,5 åring?

Nu är det så att i stallet där jag står så är det bara jag och en till som rider för tillfället, men den andra rider mest ut för att galoppa en massa och hon har ingen kontroll på sin häst har jag hört..

Du kan ju alltid testa att rida ut med den andra tjejen och säga som det är, att du vill ta det lugnt etc. Ev att du rider först/framför henne och håller tempot.

Har du ingen annan vän (ryttare eller ej) som kan följa med på en promenad när du sitter på hästryggen?

Ni kanske rent av lär er nåt av varandra.;) (iallfall hon, om nu ryktet är sant)

Jag skulle testa (: Du kan ju ta en kort tur till att börja med och inte på någon väg med mkt trafik. Rid på en lugn väg och ha med dej en mobil. Börjar hästen krångla och du känner att det inte funkar så får du väl hoppa av .

Du kan ju alltid testa att rida ut med den andra tjejen och säga som det är, att du vill ta det lugnt etc. Ev att du rider först/framför henne och håller tempot.

Har du ingen annan vän (ryttare eller ej) som kan följa med på en promenad när du sitter på hästryggen?

Ni kanske rent av lär er nåt av varandra.;) (iallfall hon, om nu ryktet är sant)

Jo men jag är så rädd för att hon ska göra som hon gjort med dom andra som ridit med henne för då har hon tydligen sagt att hon inte orkar hålla i hästen och låter honom skena iväg.. Och då kan det ju bli kaos med tanke på att min är så ung.. Jo jag har tänk på att någon kanske kan följa med och gå bervid men en dag måste jag ju ändå rida ut själv..

Vårat stall ligger precis vid en bilväg där det åker lastbilar till grusgroppen varje vardag.. Man måste rida på vägen ca 2 km innan man kommer in på terrängbanan och det är den närmaste skogsväg i närheten. Men rider man bara galoppsträckan på terrängbanan så tar turen ca 30 min..

Jo men jag är så rädd för att hon ska göra som hon gjort med dom andra som ridit med henne för då har hon tydligen sagt att hon inte orkar hålla i hästen och låter honom skena iväg.. Och då kan det ju bli kaos med tanke på att min är så ung.. Jo jag har tänk på att någon kanske kan följa med och gå bervid men en dag måste jag ju ändå rida ut själv..

Okey, då hade inte jag heller ridit med henne:p

Du känner ju helt klart din häst bäst. Men det verkar inte finnas några alternativ än att rida ut själv.
Vad tror du ev. kan hända? Att h*n sticker eller bara allmänt hetsar upp sig?

När jag fick hem mitt fullblod direkt från banan och skulle rida ut första gången satt jag på en gramantygel. Helt löst hängade på halsen, men det var en säkerhet ifall hon skulle bli rädd. En trippande nervös dam hela runda men vi skrittade bara och det gjorde vi i 2-3 veckor. Behövde aldrig använda gramanen.
Jag förespråkar inte gramantygel, tycker bara att det kan vara en säkerhet sak ibland.
I värsta fall får du hoppa av...

Varför skulle du inte kunna rida ut själv? Jag red ut själv på min 3,5 åring hela tiden. Hade inte sällskap första gången fören i sommras. Förstår inte riktigt problemet:idea:

Jag har tyvärr inte erfarenhet av halvblod utan PRE, men förstår inte om det skulle vara någon väsentlig skillnad mellan de olika raserna när det gäller en sådan här basic sak.
Jag skulle testa att rida ut själv.
Första hästen jag hade för inridning red jag ut själv på två veckor efter första gången jag satt på henne. Bara i skogen runt stallet då så det var ingen stor runda. Mest bara kunna gå från stallplan och perfekt att ute i skogen kunna öva på att svänga runt träd och andra naturliga saker. Men då hade jag iofs innan tagit en hel del promenader med henne ute själv och så så jag visste att hon var lugn.

Min egna häst som jag red in dröjde det ett litet längre tag, säkert en månad innan jag red ut själv. Två gånger innan hade jag ridit med sällskap och det hade gått kanon.
Han gjorde en liten capriole på stallplan men sedan gick det som en dans.

Min kompis har dock en treåring (halvblod) och hon är inte direkt den tuffaste tjejjen i stallet, men hon har varit ute själv på sin.

Prova på du, det går nog kanon! :)

Jag red ut själv på min när hon var 3 och ett halvt (halvblod, 170cm). Hon var väldigt van vid att jag var ute och promenerade och tömkörde utan andra hästar och människor då. Första gången red jag bara runt nära stallet men sen stack vi ut i skogen och det var inga problem :)
Men jag hade nog inte velat rida efter vägen det första jag gjorde, utan ledit första biten ifall hästen börjar fundera vad som händer.

Du känner ju helt klart din häst bäst. Men det verkar inte finnas några alternativ än att rida ut själv.
Vad tror du ev. kan hända? Att h*n sticker eller bara allmänt hetsar upp sig?

.

Nä det är just det.. Jag har bara haft hästen i 3 veckor.. Så jag känner inte honom så väl..

Men jag får helt enkelt testa.. Antingen går det väl bra eller så går det käpprätt åt H.. :d

Min förra unghäst hade jag haft sen hon va bebis så henne kände jag så väl och hon var lugnet själv..

Den jag har nu är oxå lugn.. Jag vet inte om han är trafikvan men han reagerar inte när lastbilarna kommer farandes förbi när han är i hagen eller när man står utanför stallet.. Men vet ju inte hur han är när man sitter på honom..

Går det inte så får jag väl hoppa av och leda honom hem istället..

Ville mest bara kolla hur många det va som hade erfarenhet av att rida ut själv första gången på unghäst..

Fast iof så hade jag en häst för 6år sedan som va 13år då men som vägrade gå från stallet själv.. Hon gjorde alls som stod i hennes makt för att inte behöva gå.. Men efter att jag hade gett mig f*n på att det skulle gå så gick det att rida ut på henne själv, utan problem..

Jag vet att frågan gällde halvblod men jag svarar ändå;).

Har bara fullblod i stallet, 2-åringen rider jag ut själv på i dagsljus såväl som kolmörker, 3-åringen går väldigt tveksamt ensam i dagsljus, men inte en meter i mörker...

Jag har en teori om det hela... 2-åringen är min från början, han är van vid att vi gör "konstiga" saker så inget förvånar honom. 3-åringen har jag bara haft ett par månader och han är bortskämd med att alltid ha sällskap, alltid blivit riden förmiddagar osv.

Om jag var du skulle jag absolut börja rida ut själv nu, till en början där han är van att gå, och sen utöka. Det är skittrist att ha det som jag och inte veta om man kan rida förbi fåren eller en vält soptunna bara för att man är själv, när jag rider med sällskap är det aldrig några problem...

Ahh okey:D

Såg i ett annan inlägg att du fick rida 2 km längs en väg med lastbilar.
Du kan ju alltid leda h*n längs denna vägen och hoppa upp sen om det är ett alternativ.

Skriv när du vatt ute en runda på din kuse;)

Hej ja skulle oxå ha provat att rida själv!! har ett 3 årigt sto (o5a) oxå halblod! som ja rider själv med inga problem!! men funkar de inte för dig så e de ju bara att leda hem lycka till!!!! hoppas vi får höra hur de går!!!

Bara rid ut, det kommer säkert att gå bra :)

Jag red själv in mitt halvblod när han var 3,5 år.
Första tre gångerna red jag i paddocken och fjärde gången jag satt på honom så skrittade vi ut en liten sväng (ja, jag är nog lite galen ;))

Red också på stora vägen själv när han skulle vänjas vid lastbilar och liknande, gick bra det med!

Faktiskt har det hänt mer saker ute nu (han har blivit 11 år) än när han var unghäst.

Är hästen riden så länge som ett år så ska det väl inte vara några som helst problem? Mina har jag ridit ut ensamma på efter någon månad. Då brukar start, stopp och sväng funka bra plus att man gjort några vänder med hästkompisar. Sedan rider jag bara skritt första ensamturerna och ökar på med trav och galopp när det känns bra.

Jag har ridit ut själv på min 3,5 åring sen september och han är riden sen i juli...

Jag rider ut på min 3,5 åring. ibland går det super och ibland inte :p tycker det är bra att man kan rida ut på dom själva. Har valt att inte galoppera på min ännu när vi e själva, då han är lite för spänd än så länge. ett gott råd bara, rid inte ut barbacka på en spänd 3,5 åring man får bara ont då :rofl:

Jag har alltid ridit ut så snart det bara går på unghästar, dvs så snart de kan gå framåt, stanna och svänga. Då blir det inget stort och märkvärdigt för dem att rida ut i skogen, utan något helt självklart.

börja rid korta vändor bara, och rid där han är van att gå, kan ju räcka med att du sitter på i 10 min sen kan du ju gå resten om du vill att han ska röra på sig mer.

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 503
Senast: fio
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej! Jag rider ett islandssto på 6 år hos min granne. Dom köpte henne från ett stall med bara islandshästar för ca ett halvår sedan. Hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 302
Senast: Rubinen
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V