Rida ut själv på 3,5 åring?

Sv: Rida ut själv på 3,5 åring?

Jag red ut själv på min förra i den åldern. Började i skritt första gångerna, och sen var det ingen fara.

Är den snäll att leda och att ridas med sällskap så borde det inte vara några problem, fast kanske är en ide att försöka få med någon som kan gå brevid första gången, för din skull?

Jag rider visserligen ponnyer med bra stam (= vettiga i huvudet) men jag rider ut typ direkt och gärna själv. Jag rider helst inte ett steg på bana förrän de går i bra form med bra bjudning ute. Sitta in lite på stallplanen och sedan ut, de får lära sig allt ute bara de hjälpligt kan stanna så är jag nöjd. Men så är jag oxå väldigt odramatisk av mig så jag gör ingen grej alls av det, för mig är det mer naturligt än att sitta på en bana och de brukar 10 av 10 unghästar fatta.

Jag har oftast ridit själv på mina unghästar (från 2½ år och uppåt) och har aldrig haft några problem. Mobilen med mig och information om vilken väg jag ridit, samt alltid haft någon som jag ringt före och efter ridturen (om det inte är någon i stallet när jag rider iväg och som kommer vara kvar den tid det tar för mig att rida den planerade rundan), som jag meddelat att "nu rider jag iväg, har jag inte ringt dig igen om x minuter så får du gärna börja leta efter mig"

Brukar rida ut nästan direkt mina hästar är styrbara och jag har hittat bromsen på dem (dvs efter 2-3 gånger), men då har jag ju såklart jobbat dem mkt till fots redan innan (tömkörning osv) så vi känner varandra väl och de är vana att vara i skogen själva med mig.

Jag gör oxå som dig, fattar inte varför folk ska krångla till det så dant?! gör ett bra förarbete och rid ut sen.

första gången jag red på min Pselma så red jag ut helt själv och både skrittade och travade och vi mötte 4 hjulingar i full fart och allt.

och då har jag en arab som tydligen ska vara jätte nervös... (har jag aldrig varit med om?)

Vilar den aldrig?
Borde vara hög tid:grin:

Det finns inga hinder att rida ut själv, men var förståndig.

ta med dig någon som bara går brevid dig och hästen och pratar med dig och lugnar ner dig.
allt är som det brukar, inget att stressa upp sig för. :)

ett tu tre bara sker det! du rider ut själv. som om det vore det mest naturliga i världen.

även om du skriver att du är lugnet själv, så tror jag dig inte. det du är orolig för är just det som inte ska ske, för att du kommer inte att tänka på det!

tankens kraft min vän, den kan flytta berg!
även om du tror att du kommer klara en sak eller inte, kommer du att få rätt.
det är inte farligt att rida ut själv på en unghäst, men så länge du känner dig osäker, så försök inte ens. du själv måste tro att du klarar det. och bara du kommer klara det åxå. och det vet du att du gör. :p

Nu va vi ute idag.. Jag och stallkompisen va ute på min och nordisen i stallet.. Vi red terrängbanan, tog ca 1 timme.. När man går in på terrängbanan så är det en bro där det rinner vatten under.. Nordisen stannade och ville inte gå förbi, min häst knuffade till nordisen i rumpan och gick förbi utan att ens bry sig.. Efter halva banan så korsar den vägen. När vi skulle gå över så kom det en lastbil dundrandes förbi men hästarna stod där helt oberörda.. Han blev jätte trött i huvudet men fysiskt så va han inte trött.. Vi red hela banan för att jag ska kunna rida själv sen hela banan i alla gångarter så han vet vart han ska.. Resultatet: Min häst va lugnare än nordisen som va dö tittig och gick på snedden typ hela tiden.. Haha! Men det fanns en sak som min INTE tyckte om.. Vattenpölar.. Usch! Han gjorde allt för att slippa gå i dom.. Det är ju farligt att bli blöt om fötterna.. Haha! :-P

Jag gör inte ens ngt värt att kalla förarbete alltid :angel: Men det är såklart att föredra. Men min point är att är hästen vettig i huvdet och ryttaren lugn o trygg så funkar det precis som du säger.

Men många har en sådan hang up på att det är tryggt o säkert på ridbanan och då känner de sig otrygga utanför. Jag har ingen ridbana och det är för mig den naturligaste saken i världen att rida ut. Det finns liksom inte i min värld att hästen ska blir stressad/stirrig/tittig eller rent av så orolig att den sliter sig/slänger av ryttaren och springer hem helt vettlöst - bara för att den är "själv" i skogen.

Visst en åring man tar i snöret och drar i väg är inte helt lugn i alla lägen men en 2-3-åring har i alla lägen varit det på sutteriet där jag haft med unghästar att göra. ÄVEN om de aldrig innan någonsin gjort anant än knallat efter mellan stall o hage i 2-3 år. De är så bra funtade i huvudet att de har en naturlig tilltro till människan och gör man inget stor deal av det så funkar det utmärkt att sadla, sitta upp o rida ut. Bara sådär. Man behöver inte ha gått rundorna innan, tömkört eller longerat, allt bara funkar om man har en vettig avel i grunden.

Kul att det gick så bra :) Ha nu det i bakhuvudet om det blir ngt krångel längre fram - ni kan och ni vågar ihop :)

Vi rider ut våra 3 - åringar (hbl, 1.77, 1.62 & 1.69cm), inga problem:)
Blev några skutt i början men nu är det inga problem:)

Jag hade inte så stort val när pållen var unghäst. Efter att ha ridit med ledare några gånger och två gånger med mamma häst ( och hon skämde ut sig fullständigt, var vild och hispig och unghästen fattade ingenting - så hon fick inte följa med mer) så red jag ut själv.
Nu är det en vädligt cool kille jag har och som inte jagar upp sig i första taget. Med en annan slags häst hade nog läget varit ett annat.

Ta ett djupt andetag, sedan är det bara att köra. Som andra sagt, börja med kortare svängar, i skritt och lite trav. Då märker du ju hur det går.

Mitt tips till dig är att prova, om man inte provar får man ingenting veta. Ta en liten tur inte så långt ifrån stall och på terräng som hästen är van vid att vistas i, hästen springer hem om det av någon anledning inte skulle fungera och då är det inte så långt till stallet. Ha med dig telefon utifall nått skulle hända dig. Jag rider ut på min 3 åring utan större problem och han är väldigt bunden till flocken i vanliga fall men det går jätte bra och har inte har vart några som helst problem. Lycka till, jag håller tummarna

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 503
Senast: fio
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej! Jag rider ett islandssto på 6 år hos min granne. Dom köpte henne från ett stall med bara islandshästar för ca ett halvår sedan. Hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 302
Senast: Rubinen
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V