rida ut själv?ge upp?ganska långt.

Sv: rida ut själv?ge upp?ganska långt.

känn efter om du tycker det är värt att fortsätta eller inte. För mig är det inte viktigt överhuvudtaget att rida ut själv men hade det varit det så hade jag garanterat köpt mig en häst som verkligen gillade att ridas ute själv. Jag har en häst hemma som jag aldrig rider ut på själv längre har lagt ner det eftersom jag kom fram till att mitt liv var mer värt än att försöka tvinga en häst att göra något som den inte tycker om, och ja till slut efter några år så kom dagen då hon skena hem och jag hamnade på akuten. Efter detta har jag accepterat hennes obehag och rider ut en gång i månaden i sällskap.
Kan tillägga att hon är en allmänt svår häst i allmänhet hon har hjärnspöken så det slår härliga till men hon kunde ibland vara rätt ok att rida ut på själv till att nästa gång vara riktigt besvärlig, hon har en tendens att kunna låsa sig och det går då inte att nå henne.
Tycker man ska anpassa sig till hästen gilar den inte att ridas ute så kanske man ska acceptera det och köpa en skogsmulle häst. Som du beskriver det så låter det som du och din häst är en halv sekund från en allvarlig olycka, det är inte värt det.

Jag tycker detta var ett bra råd!
Alla hästar passar inte som skogsmullar.

Men vem ha sagt att de ska va en skogsmulle häst?
Man måste väl kunna rida ut någon ibland som omväxling.

Men om hästen hatar det, då är det ju ingen omväxling? Då är det ju bara hemskt för hästen. Bättre att njuta av en ridtur tillsammans med någon då, då är det omväxling.

På beskrivningen av hästen låter det bara som att den är istadig, inte att den hatar uteritter. Så om era hästar vägrade gå in på banan en dag skulle ni tro att den hatade den och skaffa en ny häst?
Bra ledarskap..

Jag håller med dig. Har själv träffat en häst som inte tycker om att komma ut i naturen, vare sig det är med eller inte med sällskap. Hästen är otrygg ute och ägaren har valt att stanna hemma på ridbanan då det är det hästen mest tycker om. Jag ser inget fel i detta sålänge inte hästen misstycker.
Klart att det optimala är att variera sin ridning så mycket som möjligt, men om hästen trivs bäst på ridbanan - varför inte?

Men en häst som har förtroende för sin ryttare (genom ett befärst ledarskap) blir inte otrygg ute.

Min absoluta uppfattning är att en häst som har förtroende för sin ryttare/kusk etc gör vad man ber den om. Tvekar/bråkar den beror det i regel på en av följande saker: 1. hästen har inte förtroende för ryttaren eller 2. den förstår inte.

I TS fall kan vi förmodligen utesluta alternativ 2.

Till TS: Gör hästen likadant med andra ryttare? Hur fungerar det om du har en ledare eller kompis på cykel med dig (någon som kan gå före helt enkelt)?

jag har inte provat att låta någon annan rida honom så jag har ingen aning.

jag har häller inte testat att ha någon som går med nu på senare tid,
men i sommras när jag fortfarande vågade ge mig ut me dhonom utan häst sällskap ,så gick det bättre när en människa gick med och gick brevid även om hunden sprang framför gick de lite bättre!

tack för alla svar!=)

jag är fortfarande förvirrad ändå!

jag vill ha min häst,han är superbra i allt annat just att det inte går att rida ut själv och det är det roligaste jag vet att rida ut!

vet fortfarande inte hur jag ska göra:(

ush vad jag formulerade mig dåligt!

hoppas ni förstod ändå

Men en häst som har förtroende för sin ryttare (genom ett befärst ledarskap) blir inte otrygg ute.

Min absoluta uppfattning är att en häst som har förtroende för sin ryttare/kusk etc gör vad man ber den om. Tvekar/bråkar den beror det i regel på en av följande saker: 1. hästen har inte förtroende för ryttaren eller 2. den förstår inte.

Visst finns det hästar som reagerar så men fortfarande så finns det hästar som är otroligt oroliga i sig själv, och kan låsa sig totalt. Det beror inte på människan. En häst som är så rädd för snö,droppar,etc att den skakar ja det beror inte på människan. Det finns alltid undantag och hästar som inte kan kontrollera sig ska man alltid tänka efter vad man utsätter dom för. Det kan vara så enkelt att vissa hästar aldrig kan finna trygghet i någon eller något. Sådana hästar kommer förbli oberäkneliga och kanske inte den optimala skogshästen.

I mina ögon är en häst som är rädd för snö och droppar inte frisk! Hur fasiken klarar sig en sådan häst i hagen?!

Att han går lättare när någon annan går före tycker jag pekar på att det är otrygghet som är orsaken, alltså brister ditt ledarskap. Och det är bra, för det går att bättra på! :)

Mitt råd är att ta hjälp av en duktig hästmänniska som du har förtroende för och som delar din syn på hästar/hästhållning.

Om du nu vill ha hästen kvar, vill säga.

alldeles utmärkt klarar hon sig i hagen:)
Men hästar är individer allt är inte svart eller vitt. Vem är du att bestämma vad som är normalt för en häst att uppfatta som skrämmande? varför är det mer normalt att vara rädd för en soptunna:confused:

Jag kan ju nämna att ägaren till hästen fick mycket bättre ordning på den efter en tid och kunde rida ut under ganska normala förhållanden tillsammans med sällskap (dvs utan sken, stegringar, kast åt sidan osv ;)). Så jag tror nog att även de skapade ett förtroende.

Men om en häst exempelvis alltid är lite tittig och kan skygga för saker - men ryttaren lyckas alltid få den lugn och kan rida förbi det otäcka, anser du att hästen har förtroende för ryttaren då? Eller menar du att om en häst litar 100% på ryttaren så sneglar den aldrig på något? Vissa ser ju alltid spöken i dikena, men det är aldrig något problem att få dem att gå förbi det.

I mina ögon är en häst som är rädd för snö och droppar inte frisk! Hur fasiken klarar sig en sådan häst i hagen?!

Min medishäst skyggade för en fluga en gång :rofl:

Men han har en oerhört stor överlevnads instinkt enligt ägaren :)

Visst finns det hästar som reagerar så men fortfarande så finns det hästar som är otroligt oroliga i sig själv, och kan låsa sig totalt. Det beror inte på människan. En häst som är så rädd för snö,droppar,etc att den skakar ja det beror inte på människan. Det finns alltid undantag och hästar som inte kan kontrollera sig ska man alltid tänka efter vad man utsätter dom för. Det kan vara så enkelt att vissa hästar aldrig kan finna trygghet i någon eller något. Sådana hästar kommer förbli oberäkneliga och kanske inte den optimala skogshästen.

´Jag håller med dig fullständigt! Min häst är väldigt orolig i sig själv och låser sig ganska ofta i dom flesta "Läskiga" Situationer, och det har inget som helst med mitt ledarskap över hästen utan det blir bara för jobbigt i huvudet på honom. Alla pratar så himla mycket om ledarskap hit och dit och man ska kunna göra vad som helst med sin häst och den ska följa minsta lilla vink. Men det folk glömmer ibland är att det är ett stort och ifrån början vilddjur med väldigt mycket egen vilja, jag tror inte på att hur mycket NH träning och sånt man än håller på med så finns det ingen säker häst och en häst som gör precis vad den vill att du ska göra i ALLA lägen. Utan om hästen ser att just det lövet är det farligaste i världen just nu och att det är fara för siitt liv då kommer den reagera vare sig den har en ryttare som är en stark ledare eller inte.

Snö och droppar är något normalt förekommande i naturen sedan "urminnes tider" till skilnad från soptunnor.

Så du menar att hästen inte har några problem med snö och droppar i hagen men är livrädd för det ute i naturen? Tycker du själv att det låter friskt?

Jo, visst kan de få snegla, titta på saker osv, men den ska gå fram när man ber om det!

Snö och droppar är något normalt förekommande i naturen sedan "urminnes tider" till skilnad från soptunnor.

Så du menar att hästen inte har några problem med snö och droppar i hagen men är livrädd för det ute i naturen? Tycker du själv att det låter friskt?

nej det är det faktiskt inte i alla länder.
Vissa hästar är smarta dom vet att snö+droppar= det kan ramla ner snö från taket, det är mer ljudet som är läskigt när det regnar på taken,droppar från ett stuprör etc och mitt i hagen hörs inga sådana ljud.
Sen finns det många hästar som kan skygga för stenar ,skuggor, ojämnheter i marken, tycker du att dom hästarna är onormala också?
Eftersom ditt argument var att snö och regn har funnits sedan urminnes tider. Vilket stenar och skuggor har också.

Och precis som med snön anser jag att en häst som är rädd för stenar, skuggor osv inte har förtroende för sin ryttare.

Och precis som med snön anser jag att en häst som är rädd för stenar, skuggor osv inte har förtroende för sin ryttare.

Nej det stämmer inte. Om den tittar och ev skyggar en aning är det en spontan reaktion för en häst som ändå är ett flyktdjur, men stannar den och vägrar gå förbi eller tjafsar om saken DÅ är det bristande förtroende.

Alla hästar passar inte som skogsmullar.

Men alla hästar blir mer hållbara av att ridas på varierat underlag. Och det är svårt att variera underlaget utan att rida ut. Att rida i skog och mark är inte bara en fråga om att "skogsmulla", som det tyvärr ofta degraderas till. Det är också nyttigt och stärkande för skelett, senor, ligament och leder att gå på varierat underlag, med olika hårdhet. Att bara rida på en ridbana, oavsett hur bra underlaget är, ger inte den viktiga variationen.

Landslagsveterinären och SLU-forskaren Roepstorff har skrivit intressanta artiklar i ämnet, som publicerats i ridsport under året som gått. Tyvärr minns jag inte i vilka nummer.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 403
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar