rida ut själv?ge upp?ganska långt.

C

cirkus__

jag är nu i mina funderingar om jag ska försöka mer eller ge upp helt enkelt och skaffa en ny häst!

problemet är att min häst är nästintill omöjlig att rida ut själv med!
och det bästa jag vet är att rida ut, och som det ser ut nu så är jag fruktansvärt beroende av att hela tiden ordna sällskap när jag ska rida ut!

börjar bli så trött på det!

han har alltid varit svår att rida ut själv med ändå sen jag fick hem honom, dock så fick jag oftare ut honom förr, men det var stopp minst varje hundra meter!
dock var det inga allvarliga stopp utan han frös bara fast, ibland små stegra han lite om jag pressade honom men inget allvarligare än att han gick att vända runt och ibland kunna fortsätta ,vissa andra gånger gå av en bit och sen hoppa upp igen och fortsätta!

han gick alltid bra att rida ut med om någon gick brevid ,då stanna han ett fåtal gånger men gick fram nästan direkt när jag bad honom igen.

det funkade även lite bättre om min hund var med och gick framför.

men sedan red jag inte ut själv på ett par månader och när jag skulle försöka igen blev han som tokig, stegrade jättehögt och jag blev livrädd hoppa av och gick en bit så fort jag hoppa upp stegra han extremt högt igen så den gången gav jag upp och red hem!

sedan har jag försökt ett fåtal gånger efter det och han går upp nästan direkt.

så jag har inte vågat prova något mer alls på nästan ett halvår nu!

men det funkar inte för mig ,jag måste ha en häst som går att rida ut på själv vad ska jag göra?

vad tycker ni vad hade ni gjort?

att han inte går att rida ut själv är blandningen av att han faktiskt inte är van och tycker det mesta är läskigt,kollar mycket på mycket saker!
han har ingen vana av att ridas ut speciellt mycket från förra ägaren häller.

sen plus att han nu vet att han vunnit över mig!

jag går ibland ut och går med honom själv, och det går bra han följer med även om han stannar och tittar ofta!

han är fullt frisk så det är inte att han har ont eller liknande, det är bara när vi just ska ut själva som detta beteendet kommer fram!

skulle bli jätteglad för er hjälp=)
är ett stort problem det här för mig, funderar på om jag ska försöka igen eller helt enkelt byta häst?

men han är underbar i allt annat,inga problem alls!

Sv: rida ut själv?ge upp?ganska långt.

Det är som du säger, han har ingen respekt för dig. Det gäller att inte ge sig.

Min hade stått i två veckor nu. Och han testade mig då vi red ut igår. Han stannade, började backa, kasta sig om o drog iväg, hoppade ner i diken, småstegrade osv.
Dum som jag var hade jag inget spö med mig. Men jag gav mig inte. Vände honom hela tiden till den riktning vi skulle och gick på honom, vände igen och drev. Tillslut gav han sig.

Det gäller bara att inte ge sig. Har dom fått gjort en sak en gång, blir dom femjävliga sen.

Hej,
jag tror att det säkert går att fixa till genom att befästa ditt ledarskap bättre, som föregående redan skrev (och du själv också).

MEN... om du mest av allt vill rida ut så kanske det inte är rätt häst för DIG - någonstans måste man ju bestämma hur mycket man törs ta itu med, det som en ryttare tycker är en "kakbit" tycker en annan är läskigt - en annan ryttare kanske fixar honom hur lätt som helst och trivs bättre med honom och kanske finns det någon annan häst som du kan ha roligare med. Det är ju inget roligt att vara rädd när man rider på sin egen häst (ibland kan det ju vara så att det faktiskt inte händer något men att man ändå inte känner att man litar stenhårt på den)...

Kan ta som exempel min första häst som jag hade på foder tillsammans med en annan tjej: jag hade absolut inte ett enda problem med honom och litade blint på honom i alla lägen, medan den andra tjejen som var något ängsligare än jag bl a inte kunde rida över broar och tyckte att han var allmänt obehaglig att rida ut med. Hon bytte till en annan häst sedan och det blev bättre för henne.

Så mitt råd är att ta en funderare på om du vill fortsätta med honom även om du tar itu med problematiken (det tycker jag att du ska, för självförtroendets skull, men kan du känna dig trygg sedan eller kommer osäkerheten inför just denna häst att bubbla upp igen). Självklart bör du försöka lösa detta antingen själv eller med hjälp av någon annan ifall du funderar på att sälja hästen. Ibland kan ju rädsla höra ihop med en specifik häst och då kan det kanske vara bra att byta ut den.

Brasklapp: givetvis kan alla hästar testa, så man får ju se upp så man inte får samma problem med en ev ny häst, men det går ju att välja en som du VET funkar fint i skogen innan du får den, så att du i alla fall inte medvetet skaffar en som är osäker.

Han tycker nog det är trevligt med dej på backen,ta med dej ett längre grimskaft sen får du vara lite otrevlig och krävande från backen.
Prova att trava direkt hemifrån ,gör honom lite paff.
Led bort,rid hem.Var kavat och framåt.
Lycka till

Mitt bästa tips till dig är : GE INTE UPP! Bestäm dig, du ska vinna helt enkelt.
Till att börja med gör ledarskapsövningar, fast gör det där han känner sig trygg, som i stallet tex. Finns massa böcker om sånna övningar du kan använda:) jag vill inte säga några på rak arm if jag skulle missa någon viktig detalj.
Sedan kan du rida runt omkring stallet, stallområdet. Alså bara 10 min skritt varje dag runt omkring, där han fortfarande känner sig trygg. När han är duktig osv gå tillbaka till stallet och sitt av. Då är det du som bestämmer när ni ska sluta och inte han.
Efter någon vecka kan du börja att gå längre, kanske bara någon 100 meter sedan vänd tillbaka. Han kanske protesterar, men var stark och ge dig inte. Då vet du ju till nästa gång att bara gå 80 meter. osv. Tillslut kommer han förstå att det inte är så farligt, då kan du börja gå längre, ta med en kompis som bara går brevid hästen. När han stannar/stegrar vad han nu gör, låt din kompis fortsätta framåt några steg. och du själv driver oavsett om det kommer ta en halvtimme att få honom framåt. Ge dig inte! Ge en morot ellr något när han gått fram till din kompis. Gå några steg till sedan gå hem. Så småningom kommer det att fungera ! :D Fast var beredd på att det kommer ta tid, men ge dig inte. ! :D DEt är det viktigaste..

Jag gjorde själv såhär på en häst som typ aldrig gått själv. Han var hur lugn som helst när hans trogne kompis var med, ingen var rädd för nått. Sedan blev den andra hästen halt och jag fick börja rida ut på honom själv. Herregud jag kom knappt ifrån stallplan, han var rädd för allt möjligt och kastade sig tillbaka. Då gjorde ja precis som jag beskrivit. Fast han är fortfarande rädd för självgående gräsklippare.. Men inte så ofta jag stöter på sånna som tur är:) Men nu är han underbar :) kan gå långa sträckor, gallopera på ängar, som jag aldrig trodde skulle gå utan den andra hästen. Det tog ca hela sommaren, och halva hösten ungefär. Men det är det värt !:D

Hoppas du inte ger dig! För det är inte omöjligt :D Lycka till!

Min gammeltant var precis som din. Hon hade under 16 år (hos sin uppfödare) stegrat och levt fan då de försökt rida ut henne, vilket resulterat i att ägaren gav upp och aldrig red ut ensam. När Victoria var 16 kom jag in i bilden o jag gav mig f*n på att problemet skulle gå att lösa. Jag började att gå med henne. I början bara korta rundor, 3-4 minuter o ökade efterhand. Jag började även göra det uppsuttet. Tillslut rider man 1timmes rundor! Victorias beteende berodde på att hon var (är) mkt osäker. När hon ballar ur gör jag ingen större affär av det. Hon stegrar nästan alltid genom att slänga kroppen åt höger, detta parrerar jag med vänsterrygeln strax innan hon reser sig. Hon försöker ofta kasta sig om för att galoppera iväg år motsatt håll, men då drar jag runt henne. Jag kräver att hon alltid ska stå i rörelseriktningen. Så länge hon gör det kan hon få stå o titta en stund innan vi försöker gå igen. Det handlar om en balansgång och att lära känna hästen. Tex; pressar jag för hårt i en situation där Victoria känner sig osäker flyger hon fullkomligt i luften. Men jag måste ju samtidigt gå på henne, målet är ju att hon ska lyssna o att vi ska framåt.

Hoppas du förstår vad jag menar!

känn efter om du tycker det är värt att fortsätta eller inte. För mig är det inte viktigt överhuvudtaget att rida ut själv men hade det varit det så hade jag garanterat köpt mig en häst som verkligen gillade att ridas ute själv. Jag har en häst hemma som jag aldrig rider ut på själv längre har lagt ner det eftersom jag kom fram till att mitt liv var mer värt än att försöka tvinga en häst att göra något som den inte tycker om, och ja till slut efter några år så kom dagen då hon skena hem och jag hamnade på akuten. Efter detta har jag accepterat hennes obehag och rider ut en gång i månaden i sällskap.
Kan tillägga att hon är en allmänt svår häst i allmänhet hon har hjärnspöken så det slår härliga till men hon kunde ibland vara rätt ok att rida ut på själv till att nästa gång vara riktigt besvärlig, hon har en tendens att kunna låsa sig och det går då inte att nå henne.
Tycker man ska anpassa sig till hästen gilar den inte att ridas ute så kanske man ska acceptera det och köpa en skogsmulle häst. Som du beskriver det så låter det som du och din häst är en halv sekund från en allvarlig olycka, det är inte värt det.

känn efter om du tycker det är värt att fortsätta eller inte. För mig är det inte viktigt överhuvudtaget att rida ut själv men hade det varit det så hade jag garanterat köpt mig en häst som verkligen gillade att ridas ute själv. Jag har en häst hemma som jag aldrig rider ut på själv längre har lagt ner det eftersom jag kom fram till att mitt liv var mer värt än att försöka tvinga en häst att göra något som den inte tycker om, och ja till slut efter några år så kom dagen då hon skena hem och jag hamnade på akuten. Efter detta har jag accepterat hennes obehag och rider ut en gång i månaden i sällskap.
Kan tillägga att hon är en allmänt svår häst i allmänhet hon har hjärnspöken så det slår härliga till men hon kunde ibland vara rätt ok att rida ut på själv till att nästa gång vara riktigt besvärlig, hon har en tendens att kunna låsa sig och det går då inte att nå henne.
Tycker man ska anpassa sig till hästen gilar den inte att ridas ute så kanske man ska acceptera det och köpa en skogsmulle häst. Som du beskriver det så låter det som du och din häst är en halv sekund från en allvarlig olycka, det är inte värt det.

Eh, i mina ögon ska man kunna göra allt med sin häst.
Bara för att hästen är odygdig på ett område ska man sälja den då o skaffa en liten robot? Aldrig.

Eh, i mina ögon ska man kunna göra allt med sin häst.
Bara för att hästen är odygdig på ett område ska man sälja den då o skaffa en liten robot? Aldrig.

varför måste man kunna göra allt? jag tycker man ska göra det man själv och hästen tycker är roligt, skulle aldrig utsätta min häst för lidande för att den ska kunna allt. Har jag sagt att ts ska sälja hästen?
Ts funderar själv på om hon ska ge upp, jag gav bara tipset att känna efter och tänka vad man själv tycker är viktigt. Så var har jag skrivit att hästen ska vara en robot? Jag har som sagt själv en häst som är svår och hon kräver tanke och koncentration hela tiden, annars tar hon över. Om man har haft hästar själv som många andra inte hade orkat med eller klarat av ja då vet man hur mycket energi det tar därför tycker jag att om det är ett överhängande problem så får man antingen acceptera det, riskera livet för det eller sälja. Inte svårare än så.

varför måste man kunna göra allt? jag tycker man ska göra det man själv och hästen tycker är roligt, skulle aldrig utsätta min häst för lidande för att den ska kunna allt. Har jag sagt att ts ska sälja hästen?
Ts funderar själv på om hon ska ge upp, jag gav bara tipset att känna efter och tänka vad man själv tycker är viktigt. Så var har jag skrivit att hästen ska vara en robot? Jag har som sagt själv en häst som är svår och hon kräver tanke och koncentration hela tiden, annars tar hon över. Om man har haft hästar själv som många andra inte hade orkat med eller klarat av ja då vet man hur mycket energi det tar därför tycker jag att om det är ett överhängande problem så får man antingen acceptera det, riskera livet för det eller sälja. Inte svårare än så.

Men hästen lider väl fan inte av o ridas ut.
Klart den ogillar o va själv till en början om den inte är van, unghästar tycker att de är läskigt o hoppa första gången också. Men hoppar inte du din häst? Fy fan vilket lidande.

Här skriver du att du tycker hon ska sälja den
Tycker man ska anpassa sig till hästen gilar den inte att ridas ute så kanske man ska acceptera det och köpa en skogsmulle häst.

Verkar som att det har blivit en grej han kör med.
Jag skulle nog göra som när jag rider in en unghäst, som ofta är osäkra ute ensamma i början.
Gå ut o gå, gör lite ledarskapsövningar under promenaden (rygga för röst/kroppspråk, gå undan för tryck etc respektera ditt utrymme).

Fortsätt gå bortåt, (gärna barbacka så kan du glida upp o av allt efter hur han verkar.) hoppa upp o rid hem, har du "rundor" kan du alternera när det går bra, att rida även bortåt.
När jag fick problem vid inridningen med min senaste, gjorde jag just så att jag började om barbacka och tog det dels lugnt, dels i den takt vi båda klarade av. (Både han o jag hade fått oss rejäla smällar o var lite oroliga uppsuttet).
Går han mycket så att han behöver en vila? Eller går han lite, alt. har lite stimulans i hagen? Då kanske han behöver tömköras el dyl innan ridpasset, eller vara ute mer, ha en hagkompis.
Många hästar blir bättre att rida om de har avreagerat sig mentalt o fysiskt under dagen.
Eftersom du har låtit honom "vinna" tycker jag det bästa är att du reder ut situationen, men det kan ta tid och du behöver inte gå fortare fram än du känner att du vågar/klarar av, för hästen spelar inte tiden någon roll, sålänge det är på dina villkor och han inte vinner.

Men hästen lider väl fan inte av o ridas ut.
Klart den ogillar o va själv till en början om den inte är van, unghästar tycker att de är läskigt o hoppa första gången också. Men hoppar inte du din häst? Fy fan vilket lidande.

Här skriver du att du tycker hon ska sälja den

Vet att du har attitydsproblem och inte kan föra en diskussion som vanligt men jag förstod det som att ts haft hästen länge. Det var du som skrev att en häst ska man kunna göra ALLT med. Om du kunde läsa så skulle du se att jag skrev bra mycket mer än bara den sista meningen.

varför måste man kunna göra allt? jag tycker man ska göra det man själv och hästen tycker är roligt, skulle aldrig utsätta min häst för lidande för att den ska kunna allt.

Jag håller med dig. Har själv träffat en häst som inte tycker om att komma ut i naturen, vare sig det är med eller inte med sällskap. Hästen är otrygg ute och ägaren har valt att stanna hemma på ridbanan då det är det hästen mest tycker om. Jag ser inget fel i detta sålänge inte hästen misstycker.
Klart att det optimala är att variera sin ridning så mycket som möjligt, men om hästen trivs bäst på ridbanan - varför inte?

Till ts: Tyvärr har jag inte så många goda råd... men som ngn sa, prova att överaska honom, trava eller galoppera iväg, så kanske han vaknar till och tycker det är kul?
Om han nu är ovan och rädd hjälper det kanske inte att pressa honom, utan du får ta det lugnt och visa att det inte är farligt :)

Då undrar jag vad folk gjort med dom hästarna med tanke på att hästar ÄR utedjur. Tycker dom inte om o va ute, står dom inne i stallen hela dagarna också då eller?

Vilket hästliv och stå i en hage och ridas i ridhus.

Jo, men hästar är också flockdjur och traskar inte i vilt tillstånd omkring själva i skogen - därför kan man få problem att övertyga hästen om att rida ut själv om ledarskapet inte är helt befäst, som i TS fall. Det några av oss menar är att javisst går det att lösa, men alla ryttare ska/vill inte ge sig på detta med alla hästar utan var och en bör hitta en på "lagom nivå". Någon annan ryttare kanske fixar detta galant med TS häst.

Just denna hästen jag kände hade endast blivit tränad på ridbanan av sin tidigare ägare och uppfödare. Den hade aldrig riktigt blivit uteriden, utan inriden och fortsatt tränad inom fyra väggar. Det var det hästen "visste om" och tyckte var roligt.
Som sagt, inte det optimala kanske, och jag vet inte varför de gjorde så från början, men nästa ägare valde ju då att fortsätta rida hästen på det viset.

Jag känner så väl igen mig! När jag fick min första ponnie så kom jag 100 meter från gården sen vände han o gick hem! Jag var då 10 år och hade inte jätte mkt att sätta emot en d ponnie! men jag kommer ihåg att jag tränade mycket hemma med olika övningar som att stanna, göra halt och sätta igång i trav, till saken hör det att jag bara kunde få han att galoppera om jag gjorde det mot grinden i paddocken så det var en väldigt envis ponnie! men jag började sen med att precis innan jag visste han skulle stanna så stannade jag honom och vände o gick hem, på så vis hade han inte fått sin vilja igenom o jag hade inte "förlorat" även om det blev väldigt korta ridturer. efterhand så blev jag lite bättre på att rida och kunde pressa honom en bit till och efterhand "glömde" han av att stanna o vända. Nu i efterhand så har han i princip lärt mig allt som jag kan och lagt en bra grund för mig och mitt förtsatta hästliv! Jag fick 14 år med honom och jag ångrar det aldrig, att jag kämpade vidare fast det mest var blod, svett o tårar i början! Ge inte upp! Kram frida

Hade ungefär samma problem förut faktiskt.. det började med att jag flyttade hästen till ett annat stall. Då började han bråka så fort jag skulle ut själv. Där red jag oftast med en kompis och så fort dom inte var med så blev det tvärstopp. Sen blev det en stallplats ledig i stallet där det var tänkt att hästen skulle stå och på det stället red jag mest själv. I början var det lite svårt och han bråkade och så men sen så blev han mer och mer van med att han faktiskt kunde gå själv. Flyttade honom igen efter ett tag och då red jag mest med en kompis. Sen blev hennes häst halt och då var jag ju tvungen att rida själv och då började problemen igen. Kom inte ens fram till skogen innan det tog stopp så jag började med att leda hästen till skogen och sen hoppa upp där. Då gick det bättre. Han stannade på lite olika ställen tex när man skulle över från tex en grusväg till en gräsväg, elr om man skulle svänga in nånstans men jag gav mej aldrig (är jävligt envis vilket är tur med den hästen jag har) så till slut så gick det. Ibland kunde vi stå i drygt 20 minuter och ni kan ju gissa om man blev förbannadpå honom. När jag hade hoppat upp i skogen ett tag så testade jag att hoppa upp hemma och då tänkte han inte mer på det och nu är jag glad att jag inte gav mej för nu går det att rida ut helt själv utan problem (:
Om han frös fast på något ställe så gick det oftast bra om jag vände honom och backade en bit.
Lycka till (:

Ge inte upp.....låt inte pålle vinna för då får du en superenvis fyrbening som blir farlig.
Min "häxa" håll på så där...inte riktig så illa kanske men näst intill,
vi knatade in i skogen och så tvärnit, jag manade på och behöll mitt lugn
"häxan" småstegrade men jag var lugn. Hon trampade in i skogen och småbackade hem. Jag stressade aldrig, eller började spänna mig och hojta
utan var supercool. Jag tog ett stadigt tag i tygeln och började backa henne
och sa samtidigt "baaack".
DET tyckte hon INTE om, att backa över stockar, stenar och sly som trasslade under magen så hon gav upp och gick fram och blev en mycket go "häxa". Detta behövde jag göra ca 3-4 ggr och sedan slutade hon helt.

Ge inte upp....lycka till

Kan du tömköra?
Gör så o när du märker att den tänker stanna gå på honom innan- ej spö- bara tömmarna o trava iväg en bit- bromsa inte ens om det skulle bli galopp.- beröm.

här får han nu lära sig att gå först, men du är med.

Tömkörning ger samma effekt som uppsuttet.

När du sen börjar rida trava iväg- klappa. Galoppera gärna efter det.
försök att inte ha ngt i handen o heller inte vara spänd.
Hästen kommer att få självförtroende o börja lita mer på dig- ni har kul ihop.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 403
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar