Rida ut själv är nu ett slit! NH hjälp!!

JessicaM

Trådstartare
Damen i fråga är min goa underbara Kyra som har stått ett bra tag pga hälta. Har börjat sätta igång henne nu genom att bara skritta.

Förr var det inga problem att rida ut själv. NU är det helt annorlunda. Om det går någon med eller cyklar eller häst sällskap går det bra.

Tex: Jag och en kompis var ute o red (och jag vet ju om hennes nykommliga problem så vi ska träna lite). Vi skrittade hemåt och kompisen stannar lite längre bort och jag vill vända Kyra bortåt igen. Då börjar hon backa ner i diket, slänger med huvudet så hon nästar nockar mig, lättar lite på framfötterna. Jag har både provat med att sluta kräva (ger långa tyglar) att hon ska göra något när hon håller på som hon gör men hon fortsätter att backa o krångla ett tag till ändå.

Har även provat att inte ge mig men då är det risk för att hon stegrar sig och det beteendet vill jag INTE att hon ska börja med. Hon får inte som hon vill. Antingen går vi framåt en bit och sedan försöker vända igen eller så går jag av och vänder henne.

Igår testade jag o kompisen:
Hon stod på grusvägen som ett stopp.
Jag red mot henne (hemåt) och sedan stoppade, släppte tyglarna, sa bara till henne om hon började gå, satt avslappnat, gav henne en klapp och sedan vände och det gick bättre och bättre faktiskt. När vi hade vänt så gick vi några meter bortåt och stoppade och vände hemåt, och så gjorde vi ett tag. I början var ju kompisen tvungen att hjälpa mig att vända henne men tillslut gick det rätt bra och min väninna kunde stå längre bort och jag kunde vända Kyra lätt.

När det gick som bäst berömde jag henne och hoppade av och lättade på sadelgjorden, tog av tränset o satte på grimma o gav godis och så gick vi sista biten hem.

Varför har hon kommit på detta. Jag försöker förstå hur hon tänker men det går inte. Varför backar hon ner i diken hela tiden?
Antar att hon kanske inte känner sig trygg med mig längre :cry:
Jag är en mycket lugn person men jag har också ett "jävlar anamma" när det behövs fast inte argsint om ni förstår och sen kan jag släppa det lika fort.

Förutom seven games, vad har ni mer för tips?

Sv: Rida ut själv är nu ett slit! NH hjälp!!

Många hästar är inte sej själva när dom stått ett längre tag utan att ha ridits ut eller gjort något direkt. Det är inte så konstigt tycker jag alls, dom har väl dels lite överskottsenergi som dom tar ut på allt möjligt konstigt och sen att mycket blir nytt igen. Det som var självklart innan är inte självklart under igångsättningen.

Min erfarenhet är att hästar blir efter hand som dom var innan när man satt igång dom ordentligt och kan rida relativt normalt igen. Jag tycker inte att det är en grej att göra så stor sak av och om hästen enbart ska skrittas så kanske det är bättre att skritta den för hand iställer för uppsuttet. Sen när hästen kan börja trava lite lätt att då sitta upp och rida.

Men har man nu suttit upp och ridit iväg och hästen löjlar sej så är det ju rätt att få igenom det man tänkt sej och inte ge upp den gången.

Man kan jämföra detta problem med ett annat; om din häst är väldigt mycket framåt, och ofta tar tyglarna och skenar iväg. - Försök inte stanna den. Driv bara på, driv, driv och driv! När hästen börjar tröttna - fortsätt driv. Det enda som är viktigt i slutändan, är att DU vinner över hästen. Att du får rangen.

Hoppas verkligen ingen följer detta råd. Det är farligt och kan sluta illa. Brukar inte ge någon effekt heller utan bara en trött häst med träningsvärk som är lika het dagen därpå (om inte ännu hetare).

Till TS:

Det är inte ovanligt att hästar som står börjar med konstigheter. De brukar försvinna av sig själv när man ridit dom ordentligt ett tag. Förr i tiden så brukade man kalla det att hästen blev stallmodig. Det kan även visa sig i att hästen tex vägrar lämna stallplan och liknade.

Precis som någon skrev innan så skulle jag inte hänga upp mig så mycket på det nu. Försök undvika att problemet dyker upp (led för hand, ha häst före osv) ett tag så är chansen stor att det försvinner av sig själv.

Mvh

Tora

Hon testar dig troligen- om du är säker på att ni ska gå eller kanske bättre att gå hem;)

Nu har hästen varit halt o då får man vara mer försiktig.

Ska den bara skrittas- tömkör den o driv den framåt kraftigt om den tänker backa. Tror inte att den kommer att göra så- när den inte känner din energi via sadel o tyglar.

Om du inte vet hur man gör eller är tveksam hur man korrigerar enkelt, be ngn som kan, men inte via att rygga den. Du vill att dem ska gå framåt- se till att den gör så- beröm. Om det så skulle bli ngt trav/ galoppprång- bromsa inte då- beröm.

Ta inte för vana att ha med ngn annan hjälp- draghjälp.

Den ska lyssna på dig o lita på dig. Sen uppsuttet gör du likadant- Nu GÅR VI!*basta!*

Hon testar dig troligen- om du är säker på att ni ska gå eller kanske bättre att gå hem;)

Nu har hästen varit halt o då får man vara mer försiktig.

Ska den bara skrittas- tömkör den o driv den framåt kraftigt om den tänker backa. Tror inte att den kommer att göra så- när den inte känner din energi via sadel o tyglar.

Om du inte vet hur man gör eller är tveksam hur man korrigerar enkelt, be ngn som kan, men inte via att rygga den. Du vill att dem ska gå framåt- se till att den gör så- beröm. Om det så skulle bli ngt trav/ galoppprång- bromsa inte då- beröm.

Ta inte för vana att ha med ngn annan hjälp- draghjälp.

Den ska lyssna på dig o lita på dig. Sen uppsuttet gör du likadant- Nu GÅR VI!*basta!*

Jag är bestämd när jag sitter på ryggen att nu SKA vi gå framåt men hon backar ändå ner i diken och lyfter mer o mer på framfötterna.

Nu har hon varit ledig i 2 dagar för att det har regnat så kraftigt. Så nästa gång får vi se hur det går..

Men det är otäckt när man travar och man är lugn o avslappnad på ryggen och plötsligt blir det en tvärvändning i 180 grader fort som satan! :cool:

Tömkör då nu när hon har stått.

Det gäller att förekomma henne o vara ettrigare.
Vem vill mest;)

hon kanske har fått dåligt självförtroende?

När jag har en häst som inte vill lämna den trygga flocken så har jag tagit promenader med den till något trevligt ställe där det finns gott gräs :D

motivation att lämna stallet ;)

kräv inte så långa rundor i början. En fjording som jag hade var så där. Med henne fick jag markträna jättemycket, och sen gick vi först 10minuters rundor som jag succesivt utökade.

sen gjorde jag likadant när jag red. 10 minutersrundor som jag utökade.

förresten, har ni kollat upp så hästen är ok?
om hon haft hälta så kanske hon fortfarande har ont?

Börja med att promenera med henne för hand, när hon känns trygg så börja rida små rundor nära stallet där hon vanligtvis känner sig trygg. Förläng sedan rundorna. För att inte någon av er ska bli skadade om hon börjar backa ner för diken och halvstegrar och sånt, så hoppa av henne så fort du känner att hon kommer börja krångla, och led henne en bit. På så sätt vinner ni båda och det blir säkrare. Lycka till!:)

har precis samma problem som du , en häst som backar ner i diket . :S

Känner igen det där från jag började med min nuvarande häst. Gick fortare bakåt än framåt och ner i diken och kast, bock och skutt. Hur hon med nästan 100kg övervikt kunde vända så snabbt i luften förstår jag fortfarande inte :rofl:.

Hon är inte det minsta feg utan hon gjorde bara det för hon ville hem igen eller fick någon annan fix ide. Tog tid, svett och tårar men det försvann allt eftersom. Gäller att vara envisast och kan inte komma ihåg att jag hoppa av någon gång. Red vi flera så kunde hon ändå pang springa rätt av vägen över diket in i skogen men hon har självbevarelsedrift så tog inga stup eller så. Vissa saker dyker fortfarande upp ibland men långt ifrån samma nivå.

Glömmer aldrig när det tog kanske 40min att komma ca 600m bort från stallet :D

Har inte haft det problemet så jag kan inte hjälpa dig men tycker verkligen att du ska kolla in parelli.com där står det om häst problem och kan även tipsa dig om hans filmer :)

Jag har en bestämd dam som ibland (inte så ofta numer dock) börjar backa ner i dike och lätta i framdelen. Det som har funkat bäst med henne är att försöka bryta backandet. Jag har gjort det genom att dra hennes huvud långsamt så långt det går åt ett håll och därefter åt det andra hållet. Trycket i munnen ska vara åt sidan inte bakåt, det får inte göra ont i munnen bara tvinga hästen att tänka på ngt annat än att backa. Om hästen slutar backa be att den går framåt gör den inte det flytta huvudet fram och tillbaka igen. Hästen tröttnar snart på att stå och flytta huvudet fram och åter och bör snart göra som du ber den alltså gå framåt. Beröm!! Detta har hindrat min häst att lätta fram vilket jag tycker är det viktigaste det kan bli så farligt annars. Jag har inte satt någon prestige i att hästen till alla pris ska gå framåt. Jag sätter min egen och hästens säkerhet först. Börjar hästen backa mot ett djupt dike hoppa av!!

min häst gör exakt samma sak ! fyfan vad jag kände igen mig när jag läste.

haft min häst i en månad imorgon nu och innan hade han stått i två månader pga tidsbrist utav ägarna ,
så jag har satt igång och skritta han även trav och galopp nu ,
men när vi är ute och rider backar han sidleds ner i diket och försöker vända om,
eftersom jag kontrollerar munnen lite medhjälp utav tyglarna men bakdelen är oftast helt nere och det är riktigt läskigt !

idag tex red vi på e gångbana och så om man vände höger kom man hemåt o det visste han, men jag ville framåt, så han vände liksom bakdelen ut mot vägen och back/gick i sidleds . vi var ute på vägen där bilar åker i 80 km så jag fick panik och klart fick han sin vilja igenom ._.

när jag rider med någon annan går det bra , men har inte tillgång till det så ofta eftersom de två andra hästarna i stallet aldrig rids blir det bara han och jag.
NÅGRA TIPS , SNÄLLA ?

Senast ändrad av en moderator:

Det värsta är att det blir så mycket värre när de får sin vilja igenom i sådana situationer. De minns det och försöker ännu mer nästa gång. Det viktigaste är att själv vinna varje gång.

Min häst var också sådär när jag började sätta igång henne, de första gångerna hoppade jag av och ledde henne när hon började på och stegra och vägra gå, allt för att ta sig åt det hållet jag ville. Sen när jag lärde känna henne lite bättre vågade jag gå på lite hårdare och lärde mig vad som funkade på just henne. Ibland kunde vi spendera 20 min i ett dike bara för att vi inte var överens, men det räcker med att ryta i och visa att jag minsann inte tänker ge mig. Jag kan sitta där i diket hela dagen om det är så, bara hästen inte får som hon vill.

Har gjort misstaget en gång förut, jag vände en gång för länge sen på en gammal häst, (mamman till den jag rider nu) och efter det kunde jag aldrig få henne att gå någonstans. Så det värsta man kan göra är att inte ge sig. Dock förstår jag att det blir panik om man befinner sig på en trafikerad väg, men annars... tålamod, tålamod och hitta knepet som funkar med just den hästen man rider.

Min häst larvar sig aldrig längre, hon har slutat testa och förstår att hon ska gå när jag ber om det. Så det lönar sig att vara envis kan jag säga. : )

shit vad jag känner igen mig.
min häst är nästan farlig pga det.
visst, lite gammal tråd men MÅSTE ha hjälp! (om någon ser detta)
har en fjordning/minishettis korsning som ABSOLUT inte går att rida ut på. spelar ingen roll om någon kompis är med eller någon annan häst. det går inte!
hon kan va helt lugn men sen vänder hon 180grader snabbt som baraden och springer hem, hon skenar inte, men det går obehadligt snabbt och det finns INGET sätt att stanna henne! jo, hoppa av i farten och ta tag i henne sedan gå tillbaka. det är de ända! jag vet inte vad jag ska göra :'o om jag hinner ta tag i henne så kastar hon sig med huvudet och backar och slänger upp huvudet så vi nästan går omkull eller springer ner i diken osv. vad ska jag göra? :'(
vi har testat allt men inget går!

Ska du börja med NH så ta ut en instruktör.
Risken att något går fel är större än att du kommer kunna läsa av alla signaler som hästen skickar till dig.

Och har du på det ett bestämt sto så är det bara dumt att riskera. Chansen att er relation förvärras för att du inte hinner läsa av alla signaler är stor. Inte för att du är okunnig, utan för att det är svårt i början att kunna överblicka allt du måste ha koll på, hela hästen, samtidigt. Det kräver ett helt nytt tänk för din hjärna, där du ska vara medveten om vad som händer i pereferin. Har du en instruktör som är van, och som kan guida dig så är det mycket bättre.

Ska du träna själv är det sättet du gjorde det på (beskrivningen i slutet av din första post) bra eftersom det fungerade för er.

NH är inget du bör lära dig via en bok, videofilm eller internet. Det är komplement.
Dte bästa du kan göra, det som ger mest för dig och din häst är att ta ut en Duktig utbildad instruktör som kan hjälpa er, ge lektioner och hemuppgifter som du kan träna på mellan lektionerna.

Senast ändrad:

Har du bett om hjälp av en erfaren tränare som du fick rådet att göra i din tråd om "problemhästar"??
Annars tycker jag du ska göra det eller strunta i att rida ut på hästen. Vet ägarna om att du har problem??

Rid på säger jag. Hon har stått still länge och fått en massa olater, kanske på grund av överskottsenergi, att hon är uttråkad, eller bara har tappat lust och engagemang. Vill du inte rida så tömkör någon vecka - och se till att hon går framåt, beröm när hon går. Jag är övertygad om att det släpper när hon börjar komma igång igen, och mår bättre mentalt. Sitter du på när hon börjar backa så driv på med lämpligt tryck tills hon går.

Den jag rider nu backade, och backade, och backade... - in i träd, rakt in i skogen, ned i diken, in i ett elstängsel (Då gick det framåt!). Det som hjälpte var bara att inte ge med sig, utan fortsätta rida rundan om det så tog 30 minuter bara att komma av stallplanen. Nu går han fram överallt, kan gå ensam, gå först, gå sist, inga problem. Ge dig inte :).

Hejsan hopppsan...
Här är jag nog lite seg och missar hur gammal tråden egentligen är... :P

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 612
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 152
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 702
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar