Rida ut eller inte?

G

gottekorgen

Jag fick höra en underlig sak av hästägaren. Jag är medryttare och rider för att jag tycker om häst/natur kombinationen.

Jag är en mycket lugnt person som rider lugnt och sansat, är mjuk i handen och är noga med säkerheten.

Hästägaren gnäller nu för att jag alltid vill rida ut, hon säger att hästarna mister det som lärt sig på de 2 dagar jag rider ut????? Det är mycket bättre att man bara tränar dem hela tiden och helst då i ridhus alltid eftersom hästarna då inte koncentrerar sig på något annat???? Det dummaste jag hört tycker jag! Hon säger att elitryttarna minsann aldrig rider ut på sina dyra hästar
Och eftersom hon har tävlingshästar så gillar de att träna alltid!

Visserligen har jag inte ridit regelbundet under tiden mina barn var små men annars sysslat med hästar alltid men det här är ju bara trams ellr har någon annan hört nåt liknande någon gång?

Sv: Rida ut eller inte?

Det var det dummaste jag hört!

Ulla Håkanson har inte ens ett ridhus, och hon har ju tillhört eliten rätt länge :angel:

Jag hade slutat som medryttare direkt! Hennes hästar måste vara värda miljarder, samt ha väldigt dåligt minne om de glömmer vad de lärt sig! :rofl:

gottekorgen skrev:
Hon säger att elitryttarna minsann aldrig rider ut på sina dyra hästar

Hälsa din medryttarhästs ägare att Brink & Telde rider ut på sina hästar. Jag har varit hos dem, så jag vet!

Tänkte väl det, ska tala om detta för henne och tänker fortsätta rida ut för hästarnas bästa, de trivs kanonbra på mina turer. Det blir in genom ena örat och ut genom andra i forsättningen när hon tycker och tänker. Underbara hästar är det iallafall!

jag tror att det är jättebra för hästarna att få ridas ut så mkt som möjligt! jag tror de är bra för både kropp och själv för hästarna, men även för oss ryttare.

stå på dej!!!!

Dumheter, inte mister en häst det den lärt sig på två dar! Tvärtom så är det ofta bättre för dem att få pauser mellan inlärningspassen, då kan de allting så mycket bättre sen!

gottekorgen skrev:
Tänkte väl det, ska tala om detta för henne och tänker fortsätta rida ut för hästarnas bästa, de trivs kanonbra på mina turer. Det blir in genom ena örat och ut genom andra i forsättningen när hon tycker och tänker. Underbara hästar är det iallafall!

Men det är ju hennes hästar! Du kan väl inte ignorera vad hon säger? Vill hon inte att hennes hästar ska ridas ut (hur knäppt det än låter), så får du väl låta bli? Jag har haft hästägare som bestämt hävdat att hästen inte får ridas i skogen för då kan den få en pinne i magen och dö :eek: , det är bara att gilla läget och rida på vägarna. Däremot, om det är viktigt för dig att rida ut, så kan du ju säga att du inte vill vara medryttare om du bara måste rida på banan, och "säga upp dig".

Verkar lite knasigt tycker jag.
Bästa stället att öva lydighet osv är ju ute i skogen.
Och för hästens ben så är det ju mycket bättre att vara ute i skogen och inte bara harva omkring inne på ridplanen.

Men om ägaren inte vill att du ska rida ut, så borde ni nog försöka komma fram till nåt sätt att mötas. Men jag tycker det verkar knäppt... Men det är min åsikt ;)

hästarna SKA ut i naturen, ryttare som inte förstår det borde inte ha häst. dom ska inte bara nöta på en ridbana *morr* så jag tycker du gör helt rätt!

Du måste ju göra som ägaren säger!

Personligen skulle jag bli väldigt arg om jag bestämt hur min häst ska skötas/ridas och min medryttare skulle skita i det.
Hon skulle få korgen direkt.

Därmed inte sagt att jag tycker att hon gör rätt.
Själv är jag överlycklig att jag har en medryttare som alltid rider ut i ur och skur.

Konstig ägare. Det är ju guld värt med en medryttare som vill rida ut (när man själv drabbats av harva-runt-i-ridhus-sjukan). En häst som dag ut och dag ut går i ridhus kommer inte att hålla i längden.

Jag föreslår att du försöker leta efter en annan hästägare som uppskattar dig lite mer.

Variationsrik ridning är A och O för hästens stimulans, hållbarhet och sundhet. Så hästarna "dör" inte av att ridas i skog och mark....

Men däremot kan man ju ifrågasätta ägarens syn på hästhållning....
Hon äger i.o.f.s. hästarna och har som ägare rätt att bestämma, men bra konstig verkar h*n vara!

mvh
Carina på Cesam Arabians

:confused: Det var bland det knepigaste jag hört! Det finns väl inget bättre ställe än att kunna utnyttja naturen som träningsredskap! Men visst jag har en kompis som nästan aldrig rider ut sin häst men hon skaffade i alla fall en medryttare som red ut ca 3 dagar i veckan för hästens skull så det tyckte jag var bra! Nä ut i naturen och klättra hoppa bäckar,diken,rida slalom mellan träden, rida öppna och sluta jäms med väggrenen och en härlig galopp på skogsstigen eller ett raice på åkern mm inget går upp mot den träningen! Glada,starka och framåt och motiverade hästar får man på köpet!!! Sätt värde på vad naturen erbjuder!!! Sedan kan man rida hela programmet på ridbanan och finslipa det hela men inte för ofta (tycker jag!)

Du hade jättegärna fått komma och rida ut min häst! Självklart ska hästar ridas ut!!

Jaha, där har vi ytterligare en människa med tävlingshästar som förlorat förståndet, men så blir en del av dom när dom gärna vill tillhöra eliten men aldrig kommer dit. Jag har också träffat på den sortens människor som tror att hästarna går sönder om det inte är nyharvat i ridhuset, eller vilket gud förbjude, nån skulle drista sig till att rida ut i skogen. Hästarna tillhör naturen och ska också ridas där anser jag, ridhus ska användas som komplement.

Att man rider ut i skogen innebär inte att man bara "flänger omkring" som många hästägare verkar tro.

Ridning i skogen innebär att man under träning får en mer naturlig framåtbjudning vilket i sin tur kommer att inverka positivt på ridningen i ridhuset.
Hästen blir positivare inställd till träningen.

Försök prata med ägaren och förklara hur du lägger upp träningen när du rider ut.

Själv kan jag tyvärr sällan rida ut eftersom min son alltid är med mig i stallet och jag kan inte lämna honom ensam, men på helgerna när hans pappa inte jobbar tar jag alla chanser att rida ut.
Tyvärr finns det ingen skog i närheten utan bara blåsig Skåneslätt, men vad gör man inte för omväxlingens skull.

Hästägaren är lite ute och cyklar här men som många sagt här, du måste följa ägarens instruktioner då det gäller dennes hästar. Visst, du kan påvisa att h*n har fel och hoppas att det sker en förändring. Annars tycker jag nog att du ska byta.

Själv har jag en svår häst med hur mycket markskygghet som helst som jag rider ut på (med risk för livet ibland:)) ...dock skulle jag aldrig våga ha en medryttare på henne :cool:

Låter helt absurt att hästarna skulle bli förstörda av två dagars uteridning. Hon har helt klart inte klart för sig att hästar är levande varelser och inte maskiner. Så det är du och inte hon som har rätt enligt mig.
Men nu är det är ju trots allt hennes hästar. Kräver hon att du ska rida i ridhus med dem är det nog bara att lyda...

Letar du ny medryttarhäst har jag en "liten" going som gärna vill få komma ut ännu mer i skogen...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej alla hästmänniskor där ute! Jag rider en D-ponny en gång i veckan självständigt på min ridskola och började rida honom självständigt...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama