Rida under dräktighet?

josefinefreed

Trådstartare
Jag undrar hur långt in på dräktigheten man kan rida en häst, det är ett russ-sto som är i månad 3. (om hon är dräktig)

Så hur långt in i dräktigheten kan man "köra på som vanligt"? Och när ska man börja ta det lugnare?

/ Jossan

Sv: Rida under dräktighet?

Jag hade ett arab sto som jag tränade hoppning fram till 1 ½ månad innan, tränade mjuk dressyr fram till 3 veckor innan och red smått ända in till 2 veckor innan.

Klarade fölningen jätte fint och jag satte igång henne smått veckan efter.
Detta var dock en tävlings häst som alltid varit igång och hon hade haft 3 föl tidigare.

Många ställer ju typ av sina hästar helt, men jag tror att det är bra att dom får gå och hållas igång.

Jag hade ett arab sto som jag tränade hoppning fram till 1 ½ månad innan, tränade mjuk dressyr fram till 3 veckor innan och red smått ända in till 2 veckor innan.

Klarade fölningen jätte fint och jag satte igång henne smått veckan efter.
Detta var dock en tävlings häst som alltid varit igång och hon hade haft 3 föl tidigare.

Många ställer ju typ av sina hästar helt, men jag tror att det är bra att dom får gå och hållas igång.

Jaha, ja men då gäller absolut inte "sluta rida efter 3 månader"? ..

Mitt sto motionrids bara under dräktigheten, INGEN hoppning alls, definitivt inte hoppträning.

Prova själv att gå på gym i 9 månaden.

Sista månaderna rids hon inte alls utan kommer bara promeneras vid hand.

Det finns en tidigare tråd om detta, heter "Tävla dräktigt sto, hur länge"
Där står det massor om hur folk gör.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 280
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 706
Senast: Karro-Lina
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka