Rida travhästar..

Etoile

Trådstartare
Hörde av en på min praktikplats (stall) att det finns många inom travvärlden som vill ha sina hästar ridna. Hon tyckte att jag skulle söka jobb i ett travstall och då höra om hästarna behöver ridas.
Hon menade att dessa stall gärna vill ha mer erfarna ryttare, eftersom vi har god självbalans.
Stämmer detta, att många travhästar rids vid sidan om travet? Jag är ju som sagt en ridmänniska, och vet inte så mkt. om travet.

Hon menade på att man får lära sig så mkt. mer av att jobba i ett travstall än i ett stall med ridhästar. Mycket om skador osv. Därför känns det väldigt intressant och lockande med ett sånt jobb.

Sv: Rida travhästar..

Ja det stämmer nog att många ridtränas .Men det beror mycket på tränaren. och självklart hästen .
Där jag jobbar extra så ridtränas rätt många.

Ja visst rids många av dem! Dock är det en markant skillnad mot en 'infödd' ridhäst även om de startat med samma förutsättningar och livserfarenheter, lycka till! :)

Haha jotack det vet jag, har själv haft en travare som ridhäst innan.
Nu är jag ju inte ute efter att rida som i att lära hästarna eller mig själv, utan endast det som arbetsgivaren vill ha gjort med dom.
Mest är jag ute efter kunskapen och att se hästhanteringen osv. ur en annan vinkel.

Jag är och ridtränar en hel del i travstall:D
Min lilla älsklings märr som jag rider häst är 3år... Hon rids endast för hon blir så lätt närvös med vagn... Rids fort och allt... Hon har blivit jätte mycket bättre i lopp sen hon började ridtränats :D Min lilla älskling:love:

Hörde av en på min praktikplats (stall) att det finns många inom travvärlden som vill ha sina hästar ridna. Hon tyckte att jag skulle söka jobb i ett travstall och då höra om hästarna behöver ridas.
Hon menade att dessa stall gärna vill ha mer erfarna ryttare, eftersom vi har god självbalans.
Stämmer detta, att många travhästar rids vid sidan om travet? Jag är ju som sagt en ridmänniska, och vet inte så mkt. om travet.

Hon menade på att man får lära sig så mkt. mer av att jobba i ett travstall än i ett stall med ridhästar. Mycket om skador osv. Därför känns det väldigt intressant och lockande med ett sånt jobb.

Hon har helt rätt med att många travare ridtränas. Jag ridtränar min kille nästan jämnt han går bara i vagn någon enstaka gång när någon vill åka med :smirk: hehe. Många vill ju även ha någon som galopperar deras hästar då dom bygger upp andra muskler än under travet. jag har alltid också vart ridmänniska fram tills för 3års sedan då jag började med trav och vad mycke nytt man lärt sig inom travet sånt som man aldrig trodde existerade inom häst världen alls. man kan lära av varandra. men ofta är det ju så att travfolk inte gillar ridfolk å åt andra hållet med. men om man tar lite knep från ridning och sätter in i trav å tillbaka så kan det gå riktigt bra.. lycka till :rofl:

jodå det är sant, och det kan även förekomma i större stall.
en av de bättre hästarna (eller han var väl större som unghäst) här i sverige, Triton Sund heter han, tränas av Stefan Hultman och han ridtränas en dag i veckan av en bekant till ägarna.

jodå det är sant, och det kan även förekomma i större stall..

Jag skulle säga... Säg vem som inte ridtränar??
(okey, gamla fördomsfulle-amatör-arne räknas inte in haha)

I dagens travsport har man kommit till insikt om vilken unik möjlighet ridträningen är.

*kl*

Våra går galoppjobb, travas bommar, hoppar lite, tömkör i form, rider dressyr osv osv osv. Som en 'vanlig' ridhäst. :-)

Upplever att den värsta "ridtränings-boomen" har gått över, iaf här nere i söder. Det värsta skiten har skrapats av från hästryggarna sas... :angel:
När jag började jobba på travet nådde vågen Halmstad- ALLT över 3 år skulle ridas! Hade en tung sommar som enda ryttare i stallet... :love: Men nu tycker jag inte man ser alls lika många hästar som rids här, utan man har mycket gått tillbaka till den tidigare träningen och att köra i lite tyngre sand. Kanske folk inte hittade nån ryttare som kunde ta fram det bästa ur hästarna?

I såna fall så är det ju en himla tur att jag snart kommer ut och söker jobb som ryttare, då blir det andra bullar :D ;)

hejsan vi har tagit över två travare nu från olika trav stall... och båda två har blivit ridna under tiden dom blivit tävlade och tränade inom trav. det är ett väldigt bra sätt att bygga upp muskler på en travhäst genom att rida dom:)

hejsan:) jag är 15 år och har nu två travhästar... en på 15 år Pappresto heter han och är nu omskolad till hopphäst, han är faktiskt jätte duktig:P sen så har ja en till på 4 år järvö lightning som vi också ska omskola :)

Okej.. fast nu var det ju inte omskolning jag syftade på. Utan träning av travhästar.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 481
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar