Rida sto efter betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _Tazty_
  • Startdatum Startdatum
T

_Tazty_

Har inte så stor erfarenhet -eller ingen erfarenhet alls av avel, och undrar därför hur länge man inte bör rida före och efter betäckning.

Sv: Rida sto efter betäckning

jag kan inte påstå att jag är så värst insatt i det heller. men dom gånger jag har "vart med" har stoet blivit riden dagen före betäckning. sedan har hon fått stå under betäckningsdagen och dagen efter. sen har hon blivit riden igen.

Jag har då inte märkt att hon mått dåligt av det, däremot har hon blivit väldigt pigg av att stå 2 dagar i rad

Enligt min seminveteriär kan man rida både före och efter betäckning (om stoet rids normalt). Det viktiga är att allt är som vanligt.

Hur är det då med transporter och tävling?
Bör man undvika det vid någon specifik tidpunkt av dräktigheten?

(Jag vet att man kan tävla till mån 5)

Det beror på hur stort värde du sätter på fölet...
Om stoet körs kors och tvärs och träffar en massa främmande hästar så ökar risken för virusabort, vilket gör att hon kastar fölet.

Vill man absolut fortsätta tävla med sin häst så ska man inte betäcka.

AM

Jag har arbetat som seminassistent och man rekommenderar att avstå från stressiga situationer såsom resor och tävling runt 40:de dagen av dräktigheten annars kan hålla på som vanligt.
Jag ska betäcka mitt sto och hon kommer att ridas så länge hon själv tycker det är ok, men sista månaden skrittar jag bara.
JAg tror det är nyttig att hålla dem i form och på Flyinge så rids de under dräktighet.

Man kan rida enligt vet. 2 veckor före fölningen är beräknad. Men sen måste man ju titta lite på hästen och se hur den orkar, alla hästar orkar inte ridas så länge men det är viktigt att de får motion så att fölningen blir enkel.

Enligt, kan det vara TR, så får hästen inte transporteras de 3 sista veckorna innan fölningen och är det dygnslånga transporter får man inte transportera 6 veckor innan fölningen är beräknad.

För att vara på säkra sidan så vänta tills 40 dygns kollen, det rekommenderade vi på vår seminstation.

/cj

Ja, det var precis det jag var ute efter, att det var efter en viss tidpunkt som var känslig.

Normalt sett ska det inte vara några problem att rida hästen både före å efter.

Jag undrar var Sputnik lärt sig detta?? Enligt Odd Knudsen var stoet känsligast kring dygn 27 och att man inte skall utsätta stoet för stress och långa transporter från dygn21 till 35 vid dygn 40 har fostret växt fast och sitter ganska så säkert

JA
var har jag lärt mig det?
Hos en vet som arbetade ihop med Kerstin Darenius
så lätt var det. Det kan ju ha kommit nya rek, senast jag arbetade var 2001 så det var ett par år sen.
Men man får ju ändå planera enligt att stoet inte tar sig på första försöket så man inte har en massa stortävlingar inplanerade. Eller annat.
Men det finns lika många "regler" som veterinärer
och man rekommenderar att inte utsätta stoet för stress innan 40 dygn men det beror ju också på hur lättstressad hon är.
Många älskar ju att ut och åka o s v

Jag red mitt sto 1 månad innan fölning den sista månaden traskkade vi ut och gick lite=)
Sen kom fölningen och då fick hon en vila från ridningen i 3 veckor men vi var ute och gick varje dag i 30 minuter. För å träna fölet att bli ledd i grimma=)

Sen efter dessa 3 veckor satte ja igång stoet och red som vanligt jag red mestadels i paddocken å fölet var löst.
Men jag red även ut och hade fölet i longerlina för att miljöträna han=)

För mig funkade detta superbra :D

Men..allså..är det bara jag här som anser att ett dräktigt sto INTE ska ut och tävla??? Eller träna med främmande hästar kors och tvärs???

AM

Jag anser ju som du, nafayette, att fölston ska hållas hemmavid. Visst kan man rida runt och utbilda dom eller promenadrida i skogen, men vill man göra vad man kan för att få ett föl ska man inte ut och samla smitta.

Precis..
Anser att fölston skall hållas igång så långt det är möjligt..i hemmamiljö.

Men här läser man om träning m.m.
Och hur länge man kan tävla med dom..

Fattar inte hur man bara vågar.

Igentligen skulle det vara så att alla föl som dör i virusabort ska stoägaren själv betala..
Ingen försäkring skulle tillträda om det går att bevisa att stoet inte skötts om efter bästa vis...för att undvika smitta.

AM

jag red mitt sto som vanligt(åkte ej transport då hon blir stressad)
Då hon hade gått i 9mån skrittade vi.Hon var så tjock att det var jobbigt både för mig och hästen.Fick sitta så bredbent.

Nafayette skrev:
Precis..

Igentligen skulle det vara så att alla föl som dör i virusabort ska stoägaren själv betala..
Ingen försäkring skulle tillträda om det går att bevisa att stoet inte skötts om efter bästa vis...för att undvika smitta.

AM

Hmm...idag har jag då förlorat mitt föl.
Veterinären bestämde att vi skulle skicka fostret på analys och obduktion för att se om det var tal om virusabort.

Mitt sto har förutom att ha varit hemma varit nere på träning en gång på samma ställe som hon blev betäckt.
Annars har hon stannat hemma.
Så även dom andra hästarna.

Om det nu då skulle visa sig vara virus abort menar du att jag borde stå för allt själv?

Vi har gjort allt som står i vår makt för att hålla hästarna fria från smitta.
Men ändå borde jag själv få stå för allt då eller?

Enligt min veterinär så kan det vara så att mitt sto blivit smittat när hon var på betäckning eftersom hon gick på fri betäckning.
För virusabort kan ligga länge innan det bryter ut.

Nu kan jag säga att jag tycker det är tur att jag har försäkringen som täcker en del.
För jag har lagt ner mycket tid och pengar på detta.
Med tanke på veterinär kostnader vid ultraljud, kostnad för betäckningen. Har betalt hela summan och inte enbart en språngavgift.
Och annat runt omkring.
Sen tillkommer nu då behandling av stoet och hjälpen med att få ut fölet.

För jag har verkligen gjort allt i min makt för att undvika att något sådant här skulle hända.
Men nu har det tyvärr gjort det. :(

Senast ändrad:

Nafayette skrev:
Precis..

AM

Så... Om jag har min häst i hemma miljö under hela tiden stoet är dräktigt och så kommer det en ny häst, (eller nån av stallpolarna är ute och tränar/tävlar, vilket de är rätt ofta) har/får abortviruset som min häst drabbas av och kastar. Är det verkligen så då att jag ska få stå för det själv?
Det var de dummaste jag har hört!!!

Tycker synd om dig, VALA, som förlorade ditt föl! Hoppas inte att detta händer mig...

/Malin

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka