Sv: Rida sto efter betäckning
Molekyl skrev:
Men att det som NAFAYETTE skrev att försäkringar inte skulle gälla för virusabort tycker jag är HÅL I HUVUDET!
Ang levande föl avgiften (vilket jag iof tycker är bättre än 90 dgr dräktighet) så menas det också just att fölet skall vara levande vid födseln. Man kan ju tyvärr inte alltid pricka in och var med vid fölningen. Tycker därför inte att stoägaren ska få betala om fölet är döfött!
Om man då återgår till diskussionen så tycker jag att man ska göra vad man tycker är bäst för hästen. Men att man skall vara medveten om att riskerna kan vara något större, men det betyder inte att de är det, när man är ute och tävlar och tränar.
/Malin
Utsätter man märrar för smittorisk så gör man det MEDVETET.
Därav inga pengar..
Blandar man tävlingshästar och fölston så gör man ett medvetet val, och får stå sitt kast.
Fölston Ska isoleras mot tävlingshästar om man är något så när insatt i avel och föl och sjukdomar.
Fölston ska inte blandas med kringresande hästar.
Betäcker man sitt sto så får man se till att sådana saker ordnas på ett lämpligt sätt.
Att pricka in fölningar är mer en skyldighet än vad i din mening lyckträff. Naturligtvis så ska alla som har dräktiga ston bevaka sina blivande mammor när det är dags. Hur det hela ordnas praktiskt kanske man ska fundera på INNAN man betäcker.
Inte ska varken försäkringsbolag ELLER någon annan stå för slarvfior till stoägare vars föl dött på grund av kvävning eller simpla fellägen eller att stoet inte givit di.
Risken att fölstoet smittas är inte vad du tror "något större"..utan klart mer än så.
Och just här i denna tråd ser vi skillnad på stoägare och stoägare.
Vala har haft en j-a otur trots att hon gjort allt i sin makt för att förhindra smitta.. Naturligtvis ska hon då bli ersatt för sin förlust.
Däremot finns det då andra som stallar upp bland tävlande/tränande hästar..och NEJ, dom ska inte ha ett öre i ersättning.
För det är i slutändan ALLA vi hästägare som får betala "amatörernas nonchalans".. Via höjda premier.
AM