Rida själv

B

Baldricks

Jag har funderat på om man ska rida ut själv när man kanske inte alltid kan få sällskap. Eller är det bara dumt. Jag vet att många rider ut själva och jag har tänkt nu att när jag skaffat egen häst som jag lär känna( har förut lånat häst) ska jag kunna ge mig ut själv om jag vet att ngn är hemma och vet vart jag rider. Sen har jag alltid telefon med mig. Givetvis känns det som att det är en bra ide att lära känna sin häst lite först och att börja med små turer. eftersom sist så blev det ju cirkus( se tråd: min häst fick araber...) Vill gärna veta hur ni andra tänker!

Sen undrar jag vad man kan träna på som nybörjare med sin lilla häst i en paddock. Också bra att kunna rida där om man inte kan ge sig ut. Vi red där förra söndgen lite men det blev så tråkigt för oss bägge så jag tänkte aldrig mer. Så tråkigt ska han inte behöva ha.
Men jag kom på att jag ju inte hade ngn plan utan bara red omkring.Red på ridskola som liten men man har ju glömt av en del. Skulle egentligen vilja rida honom på westernvis men har inga kunskaper. Finns det ngn bra litteratur eller så man kan snappa uppgrunderna i innan man bestämt sig för om man vill engagera en instruktör? Eller låter jag stollig?
 
Sv: Rida själv

jag ser inga som helst problem med att rida ut på egen hand Om man har en säker häst. Det är ib´land Väldigt skönt att rida ut själv,bestämma allt själv och bara vara ett med hästen:p

Sen vad du ska träna på banan med hästen är väldigt svårt att säga då jag inte vet vad du gör på banan. Men tanken bakom ridning på banan är väl att eftersträva att rida hästen i en bra form,få hästen lydig/lyhörd,lösgjord och att man som ryttare själv har en bra sits och balans och Massa annat (olika från ekipage till ekipage ju)

Sen om du vill sadla om till western är väl det bästa att själv läsa lite om det-så att man får ett hum om vad det går ut på.sen är det väl "bara" att hitta en bra tränare att rida för så att man själv lär sig och får alla grunderna och att man vet vad man gör/ska göra...

samma gäller faktikst inom alla dicipliner-att man har en bra tränare att rida för i början.

Sen ett mkt hett tips till dig är att kolla runt här på forumen,läsa påt tex western forumet och kanske Själv starta en tråd där,tro mig du kommer säkert få Många bra svar från folk som sysslar med western;)
 
Sv: Rida själv

Det är nog bästa att du vänjer dig vid att rida ut själv. Du kan ju inte alltid vänta tills någon vill följa med dig. Ibland är det skönt också att få vara själv med sin häst. Ta med telefon och se till att de där hemma eller någon i stallet vet vart du rider. Ni kanske har någon anslagstavla i stallet att skriva på. Om du är osäker nu i början så kan du variera med att promenera med hästen istället.
Har du någon kontakt med en instruktör som kan komma till ditt stall? Eller om du kan åka/rida till någon? Det är jättebra att någon tittar när man rider och ge tips och rådgivning. Instruktören kan ju också ge dig tips på olika övningar i paddocken.
Jag vet inte hur länge sedan det var du red på ridskolan och dina och hästens kunskaper. Men övningar som fram och bakdelsvändningar, volter, öppna, sluta, serpentiner, bommar på marken, tempoväxlingar, galoppfattningar i båda varven, halt-trav-halt osv. Allt detta kan man kombinera i oändlighet utan att det blir tråkigt. Alla övningar man gör på banan har man ju nytta av när man rider ute. Och som Nikkis skrev, western finns det massor att läsa om, både i tidningar och här på forumet.
 
Sv: Rida själv

Det är klart du ska rida ut själv. det gör jag 5 ar i veckan =). men som sagt det är inte fel att ta med sig mobilen.
 
Sv: Rida själv

På min förra medryttarhäst red jag bara på ridbana/ i ridhus och då brukade jag låtsas att jag hade lektion. Bestämma punkter där en övning skulle starta och rida som ett program, just för att det inte skulle bli "Bara rida omkring"

Nu red jag lektion på ridskola i sammaveva, så oftast tränade jag på det vi lärt oss på lektionen innan när ajg red medryttarhästen.
 
Sv: Rida själv

jag själv blev chockad när min kompis frågade om jag ville rida ut på den vilda lilla ponnyn som jag red förut. men livrädd gav jag mig ut på en egen tur i skogen och oftast gick det bra.
numera tvekar jag aldrig på att rida ut själv, halva nöjet. jag menar min stackars häst ska intebehöva traska omkring i paddocken dag ut och dag in för att jag inte får med mig sällskap. visst är det en risk man tar, men det är ju som med allt.
sen anpassar jag mina utritter efter häst.
 
Sv: Rida själv

Jag rider lika ofta ut själv som tillsammans med andra. har alltid mobil med mig och sedan rider jag inte på småstigar i skogen utan håller mig på de större vägarna, där det finns andra människor ifall nåt skulle hända.
 
Sv: Rida själv

Hej
Jag rider alltid själv, finns ingen att rida med men det är skönt att ta en tur i skogen, sjunga för fulla muggar och bara koppla av. Bestämma takten själv och inte behöva tänka på om den andra hästen kanske har idéer som gör att man kanske inte kan rida vart som helst. Eller har ett annat tempo än din häst. Mina är sega så de gånger jag har ridit med någon så har de oftast fått vänta på mig och min sega häst :D

Jag rider överallt. Rakt in i skogen, små stigar, större grusvägar ja överallt.

Mobilen följer med om jag kommer ihåg den.

Så definitivt kan du rida ut själv om du känner dig trygg med hästen.

Ta chansen och öva upp sångrösten på en ridtur, lycka till!!:banana:
 
Sv: Rida själv

Jag rider oftare ut själv än jag har sällskap och har alltid gjort i vuxen ålder. Rider ganska planerat och tycker jag får mer gjort ensam. dock är det självklart jättetrevligt med sällis då och då - men som sagt : merparten rider jag ensam ut!

Nu vet jag inte hur gammal du är, men när jag var yngre och hade ponny fick jag alltid skriva på tavlan i stallet vilken runda jag ridit, och när ca jag beräknade vara tillbaks. det var på den tiden det inte fanns mobil telefoner i den utsträckning det gör nu, men oavsett: det är bra att skriva på tavlan även om du har mobilen med dig, så någon vet vart håll du ridit om du skulle skada dig och därmed inte KAN ringa någon, även om du har mobilen med dig. I de riktigt unga åren, när jag var 8-10 år fick jag INTE rida ut ponnyn helt själv utan då följde endera mamma eller pappa med till fots (duktiga friluftsmänniskor :), eller så fick jag rida i en av de stora inhägnade ko-hagarna i närheten av stallet. det gick bra det med!

Nu är jag vuxen sen lääänge, och jag har alltid mobil med mig när jag rider ensam, och är det ngn i stallet talar jag fortfarande även idag om vilket håll ungefär jag rider åt och om jag beräknar vara borta en kort stund eller mer långtur.
Man ska vara försiktig även om man är van och ridit länge. saker kan ALLTID hända.

dock tycker jag gott du kan rida ut själv om du inte själv är rädd så du påverkar hästen, har en trygg och sansad häst, och som sagt: informerar vart du rider.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida själv

Jag rider ut själv och så länge man har mobil med sig och man vet att man klarar av hästen, även i lite mer stressade situationer, så tycker jag att det är helt okej.

När du ska rida ett dressyrpass på banan så försök att ge dig och hästen ett mål. De behöver inte vara speciellt höga men bara så att du blir motiverad. Till exempel: Idag ska jag rida honom tre varv i var galopp på volten utan att han bryter av eller ändrar tempo, mjuk och ställd i så pass samlad galopp som din häst har ork till.
Sen kan du lägga upp ridpasset med olika övningar så att du kämpar mot ditt mål. Till exempel att du rider serpentiner och arbetar honom på volten för att få honom till att bli mjuk och genomriden osv. Och när ni har nått ditt mål så kan du avsluta ridpasset medan det fortfarande går bra så att det blir något positivt för både dig och hästen.

Ja det var bara ett tips. Det finns många superbra ridövningar på www.hippson.se
 
Sv: Rida själv

jag rider alltid ut själv,ut i skogen :smirk: ingen vet vart jag är,ingen täckning på mobilen,visst:smirk: det är vääääääldigt korkat:crazy: men vad gör man när man bor mitt ute i ingenting utan telemastar :rofl: men oftast rider jag på stora vägar.
 
Sv: Rida själv

Tack så hjärtans för alla svar! Det hade blivit så många, och alla var så bra så jag svarar på alla när jag säger jättetack! Skönt att bli peppad tycker jag.:bump: Vill gärna kunna rida själv ut då jag är ganska spontan och kan komma på att GUD vad det vore mysigt med en ridtur. Alla är tyvärr inte så impulsiva och kn hänga med då är det tråkigt att bli hejdad av det.

Och jag hittade lite böcker på bibblan igår om western och även hästen i allmänhet. Mycket kul att läsa.

Jag var väl i mellanstadieåldern när jag red på ridskola ( nu är jag 28) och det var hela tiden med skräckblandad förtjusning. Sen slutade jag för jag var för rädd men har ändå drömt om att rida igen. Så jag är ju väldigt på nybörjarstadiet när det gäller det mesta men man kände att även efter ca 20 års uppehåll i ridningen så sitter mycket i ryggraden!Sen flyttade jag till ett ställe med hästar och har då kunnat låna värdens snällaste hästar i nu 2 år. Tack vare detta har jag funnit ut att det finns en häst till alla som man kan känna sig trygg med. Den snälla hästen flyttade och jag fick ett jättesug efter en egen lagom liten, snäll pålle. Och jag är mycket nöjd hittills med honom!! (Även fast jag ramlade av sist.)Egentligen tänkt mest som skogsmulle, men tänker att det blir ju inte så mycket ridet då annat än på helgerna när det är ljust ( denna årstid)så det är nog inte dumt att "banrida lite också". Så tack för tipsen!!:bow:
 
Sv: Rida själv

Visst är det bra och säkert att ha sällskap. Alltid trevligt att ha någon att prata med och ett sällskap om det skulle hända någonting.
Men hästen måste ändå kunna gå ifrån stallet själv! Om du bara rider med sällskap så vill pållen till slut inte gå hemifrån utan sällskap och det är inte bra. Jag försöker att minst 1 gång/v rida själv för att "underhålla självridandet". Om jag rider mycket med sällskap kommer vi inte ifrån stallet själva och det blir mycket "kamp" mellan oss vem som ska få bestämma.
 
Sv: Rida själv

hej! är westernryttare och ville bra säga att jag tycker det är superkul att du är nyfiken på det=) det är alltid kul med folk som vill testa på western!
 
Sv: Rida själv

Jag har själv skaffat egen häst precis. :love: har haft henne i knappt en månad.

Jag har hittills bara ridit ut själv. Tycker det är det bästa sättet att lära känna hästen på och kunna börja lita på varann. och man kan bestämma takten helt själv och inte behöva rida i högt tempo om man inte vill och tvärtom.
Vi har hittills mest lullat runt på skogsvägar, eftersom jag ville känna hästen lite bättre innan vi ger oss på bilvägar o dyl, men det har vi börjat med så smått nu.

dessutom är hon inte i kondition och det kan vara svårt att hitta nån som bara vill skritta en kort runda. :D

Rid de vägar du känner till och känner dig säker på i början. Även om de blir korta. ta med mobiltelefonen och skriv upp i stallet var du rider, så känns det tryggare. Och rid i ett tempo du känner att du behärskar. Galoppera inte om du inte vill. Det kan vara nog så mysigt att bara skritta i sakta mak en timme. :)

Bra övningar på ridbanan är jag dålig på. Har svårt att komma på sånt själv. ;)
Ofta brukar jag släpa fram några bommar för kavaletti eller sätta upp nåt litet hinder, för att kunna variera med.

Har själv ramlat in på western efter att ha ridit engelskt i 18 år. :)

Ett tips är att åka och titta på westerntävlingar om det arrangeras några i närheten där du bor.
 
Sv: Rida själv

Jag har funderat på om man ska rida ut själv när man kanske inte alltid kan få sällskap. Eller är det bara dumt. Jag vet att många rider ut själva och jag har tänkt nu att när jag skaffat egen häst som jag lär känna( har förut lånat häst) ska jag kunna ge mig ut själv om jag vet att ngn är hemma och vet vart jag rider. Sen har jag alltid telefon med mig. Givetvis känns det som att det är en bra ide att lära känna sin häst lite först och att börja med små turer. eftersom sist så blev det ju cirkus( se tråd: min häst fick araber...) Vill gärna veta hur ni andra tänker!

Sen undrar jag vad man kan träna på som nybörjare med sin lilla häst i en paddock. Också bra att kunna rida där om man inte kan ge sig ut. Vi red där förra söndgen lite men det blev så tråkigt för oss bägge så jag tänkte aldrig mer. Så tråkigt ska han inte behöva ha.
Men jag kom på att jag ju inte hade ngn plan utan bara red omkring.Red på ridskola som liten men man har ju glömt av en del. Skulle egentligen vilja rida honom på westernvis men har inga kunskaper. Finns det ngn bra litteratur eller så man kan snappa uppgrunderna i innan man bestämt sig för om man vill engagera en instruktör? Eller låter jag stollig?

Jag tycker definitivt att man alltid skall rida själv. Det blir ju så mycket roligare att själv få sitta i sadeln. :D Nä, nu var jag bara dum.

Klart att det går alldeles utmärkt att rida ut ENSAM. Se bara till att ha mobiltelefon med dig som är i din ficka och inte i sadelväskan. Ta det lugnt och fint. Gå hellre av vägen en gång för mycket än en gång för lite, när bilar kommer och sakta hellre av galoppen på ett fält, än att tillåta dig förlora kontrollen. Ha kul när du rider ut ensam. Det är faktiskt riktigt skönt att få vara ensam med hästen och få filosofera ibland.

Hälsning Maja
 
Sv: Rida själv

Jag har funderat på om man ska rida ut själv när man kanske inte alltid kan få sällskap. Eller är det bara dumt. Jag vet att många rider ut själva och jag har tänkt nu att när jag skaffat egen häst som jag lär känna( har förut lånat häst) ska jag kunna ge mig ut själv om jag vet att ngn är hemma och vet vart jag rider. Sen har jag alltid telefon med mig. Givetvis känns det som att det är en bra ide att lära känna sin häst lite först och att börja med små turer. eftersom sist så blev det ju cirkus( se tråd: min häst fick araber...) Vill gärna veta hur ni andra tänker!

Sen undrar jag vad man kan träna på som nybörjare med sin lilla häst i en paddock. Också bra att kunna rida där om man inte kan ge sig ut. Vi red där förra söndgen lite men det blev så tråkigt för oss bägge så jag tänkte aldrig mer. Så tråkigt ska han inte behöva ha.
Men jag kom på att jag ju inte hade ngn plan utan bara red omkring.Red på ridskola som liten men man har ju glömt av en del. Skulle egentligen vilja rida honom på westernvis men har inga kunskaper. Finns det ngn bra litteratur eller så man kan snappa uppgrunderna i innan man bestämt sig för om man vill engagera en instruktör? Eller låter jag stollig?


Hemma hos mig rider vi ALDRIG ut ensamma! Både jag och mina kopmisar/grannar har varit med om sånna läskiga situationer :( som gör att vi aldrig rider ut ensamma längre än 1 km (till och ifrån varandras gårdar). Mobilen hjälper ju inte så mkt om du ramlar av, slår huvudet på en sten och blir medvetslös? Även om andra människor vet vart du skulle rida så tar det ju en stund att hitta en endå. Så jag tycker personligen att man inte ska rida ut själv LÅNGA sträckor...o avsett om man har en lugn häst. Jag har en lugn/trafiksäker islänning som ändå imellan åt blir rädd för ngt (plastpåse som fladdrar,hänsynslösa bilister m.m);) ...Sen tycker jag att om man har en ny häst så borde man defenitivt ha någon med sig när man rider ut dom första gångerna så att den lär sig sina nya omgivningar med en lugn stabil häst....
 
Sv: Rida själv

Det är både skönt och bra att kunna rida ut själv man behöver tillexempel inte alltid ta hänsyn till dom andra och vilken fart dom vill ha istället för att dra full galopp helt okontrollerat över ett fält så kan det vara skönt att bestämma tempo och allt själv:) Jag och min kompis brukar träna att rida åt olika håll ute så hästarna lär sig att vara självständiga och inte alltid haka på den andra om det händer något. så om vi kommer till ett fält så rider vi åt varsitt håll, men våra hästar är ju tränade till det men inte smart att göra så med en häst som inte är självständig men hon kan dra full galopp åt ena hållet och jag kan dra åt andra hållet eller om någon av våra hästar är trött så står vi kvar och väntar eller skrittar runt, vi kan även bestämma oss för att någon stannar där nere om en av oss ska klättra uppför en brant backe, Superbra träning för hästen! men när man rider ut själv är det alltid et måste att ha med sig en mobil tycker jag! om tillexempel hästen skadar sig eller något och inte kan ridas hem eller om du rammlar av eller så..
 
Sv: Rida själv

Alla som har egen häst ska kunna rida ut själva.
Men ha alltid med mobil och säg till nån vart du rider och vilken väg du tar.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Tora
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp