Rida själv

Sv: Rida själv

Men ha alltid med mobil och säg till nån vart du rider och vilken väg du tar.

Lägg in telefon nummer till viktiga personer i mobilen!! Inte alltid det behövs ringas 112 utan det kanske "bara" behövs någon som kan komma med transport, ifall det är långt hem och man är lite mördbultad.
Du kanske vill ringa och berätta att: Jag har ramlat av, gick bra, hästen lite halt måste gå hem.
 
Sv: Rida själv

Hej.

Man får nästan räkna med att rida ut själv ofta när man har häst. För har man ställt in sig på att rida själv men så plötsligt kommer det någon mer som vill följa med så blir man ju ganska glad (får man hoppas) Ställer man sig istället in på att rida med någon men som det sen inte blir något mer så brukar man ju bli lite besviken och tycker inte alls att ridturen blev lika rolig som den skulle kunnat bli. Om man från första början ställt in sig på att rida ensam.

Iallafall, en säker häst bör vara en bra fördel när man rider själv. Och att man självklart har med sig mobil. Jag själv brukar säga hemma vart jag ska rida, har med mig mobil ochd essutom så skriver jag upp vart jag tar vägen på en whiteboard tavla i stallet ifall jag ändrar ridtur mitt i allt ihopa. Jag skriver dessutom ner när jag red iväg för då kan man ju räkna ut att det kanske har hänt något för "nu har hon varit borta i tre timmar men skulle bara rida 45 minuters rundan..." Man vet ju aldtig liksom. Jag brukar dessutom skippa att rida när jag vet att det inte finns någon hemma som jag kan få tag på ifall något händer. Måste jag nödvändigtvis rida iallafall så har jag grannarna jag kan kontakta istället.
Men kan man rida tillsammans med någon så gör det. varesig det är en person du hatar eller ej så är det mycket säkrare. Som någon annan skrev, du kan ramla av och slå i huvudet i en sten, blir medvetslös eller värre och då hjälper ingen mobil. Men en kompis skulle kunna hjälpa dig då!

I Paddocken kan du ju träna NH tex. Finna många ledarskapsövningar, lekar som höjer förstoendet mellan häst och människa mm. Jätteroligt:D Du kan även träna upp sådant som du glömt på ridskola.. allt från konstiga krumelurer till din sits. Böcker om western och ridning mm finns massor på biblioteket och vill du även ha dom största grunderna inom western så kan du ju skriva en tråd om det på westernforumet eller söka där.

Lycka till!
 
Sv: Rida själv

kl
Min häst har blivit mycket trevligare att rida sen jag börjat rida ensam. Det är min vilja som räknas, inte hästen bredvid. (Gammal turridningshäst).
Många mysiga turer har vi haft och han har blivit mycket lugnare och mindre stressad av allt o alla.
Mobilen, som sagt är viktig.
 
Sv: Rida själv

Jag rider nästan alltid ut själv och tycker att det är bäst, då kan jag själv bestämma tempot och både jag och hästen blir lugnare.

Förutsättningen är att man kan lita på sina hästar, annars skulle jag aldrig våga rida själv.
Jag har alltid mobilen med mig när jag är ute och rider, såklart rider jag även ibland med andra kompisar och det är också trevligt med sällskap ibland förstås ;)
 
Sv: Rida själv

Ja, det känns som att man blir väldigt bunden om man alltid måste ha sällskap. Men jag känner att nu i början gör jag nog klokt i att ha lite "sällis". är det ngn mer än jag som förrästen tycker det är lätt att ta det personligt när hästen beter sig buffligt eller håller på med saker som inte är trevliga? Jag förstår givet vis att detta är hästar och de gör saker av en anledning. Men ibland känns det som att "varför gör han sååå, tycker han inte om mig". Jag vill ju bara honom väl vad gör jag för fel. som tex: varför är han så upphetsad i stallgången efter rittenoch håller på med huvudet fram och tillbaka och går omkring ( han sitter fast alltså) Är han upprymd eller tramsar han med mig, kan jag begära att han står still eller har han flugproblem. Man lär sig väl sin häst men i början vill man ju skapa en god relation, och då innan man känner hästen är det svårt att veta hur man ska tackla vissa beteenden , hur mycket tålamod man ska ha och när det är läge att säga ifrån. Någon?
 
Sv: Rida själv

*trådlån* hoppas du inte misstycker TS!

alla ni som rider ut ensamma, hur har ni vant era hästar vid det? eller var de redan vana?
jag har nyss fått hem en ny häst som är väldigt sällskapssjuk med andra hästar, han blir nervös i stallet/hagen vid in och utsläpp, han kan bara stå still i stallet om det är andra hästar där osv. jag har bara hunnit rida två gånger sedan han kom hem och då har detta skett i paddock men förr eller senare kommer jag ju vilja ge mig ut själv i skogen också.. det finns inte ridsällskap där jag bor helt enkelt och jag har aldrig haft en häst tidigare som har varit så präglad på flocken.. någon med tips och ideer?
 
Sv: Rida själv

*trådlån* hoppas du inte misstycker TS!

alla ni som rider ut ensamma, hur har ni vant era hästar vid det? eller var de redan vana?

någon med tips och ideer?

Min är väl rätt självständig från scratch så att säga. Eftersom jag i princip alltid gjort all träning utomhus och oftast inte haft paddock så har inte så många fler alternativ funnits än att kunna ge sig ut själv. Hon är nu 6 år och riden sen hon var 4 - efter jag suttit på henne 2 gånger i ridhus red jag ut med sällskap och sen växlade jag med och utan sällskap.

Många hästar som kan vara oroliga om de är själva i stallet/hagen är inte alls lika farligt nerviga när det är de som ger sig iväg från gården och lämnar kompisarna. Till och med mitt coola sto springer en del i hagen när/om hon blir själv.

Mina tips: börja med markarbete ute. Promenera med hästen iväg från stallet och en liten kort runda på någon stig i skogen. När sånt funkar; tömkör ute i skogen. Därefter kan du börja rida; rid korta svängar till att börja med så att du ser att du grejar det. Sen är det bara att utöka avstånden. Man kan ju också variera en ridtur med att omväxlande rida och gå bredvid.

Nyttigt är också att öva på att rida ifrån varandra ute ibland när man har sällskap; att kanske rida tillsammans en bit och sen rida åt olika håll. Men det är nog ett senare steg och jag upplever att det blir "tydligare" för hästarna att de blir "ensamma" då.
 
Sv: Rida själv

Hemma hos mig rider vi ALDRIG ut ensamma! Både jag och mina kopmisar/grannar har varit med om sånna läskiga situationer :( som gör att vi aldrig rider ut ensamma längre än 1 km (till och ifrån varandras gårdar). Mobilen hjälper ju inte så mkt om du ramlar av, slår huvudet på en sten och blir medvetslös? Även om andra människor vet vart du skulle rida så tar det ju en stund att hitta en endå. Så jag tycker personligen att man inte ska rida ut själv LÅNGA sträckor...o avsett om man har en lugn häst. Jag har en lugn/trafiksäker islänning som ändå imellan åt blir rädd för ngt (plastpåse som fladdrar,hänsynslösa bilister m.m);) ...Sen tycker jag att om man har en ny häst så borde man defenitivt ha någon med sig när man rider ut dom första gångerna så att den lär sig sina nya omgivningar med en lugn stabil häst....
Visst kan det hända saker när man rider ut. Och visst ska man tänka på säkerhet, men .... det kan ju också hända saker när man är ensam i stallet i boxen hos hästen. Om den skulle råka sparka en i huvudet kan man bli liggande i flera timmar innan någon kommer till stallet. Om den skulle stegra sig på ridbanan och gå omkull över en = samma sak. Så; om man vill ha fullständig säkerhet ska man nog inte hålla på med hästar alls.

Jag tycker nog det beror på vad man har för kunskaper i bagaget; hur säker man själv är; hur säker hästen är; hur gammal man är. Men; inte skulle jag säga att man aldrig ska rida ut själv.... i så fall vill jag också lägga till att man aldrig ska vara själv i stallet. :crazy:

Även min jättecoola häst (också islandshäst) kan naturligtvis bli rädd för saker, även om det händer sällan. Men jag får liksom lita på tilliten hon har till mig som ledare och lita på att jag kan greja det hela. Visst; jag kan åka av i värsta fall och hästen kan springa lös på vägen... men det kan ju hända även när jag leder den från hagen om det skulle gå riktigt illa. Så; som sagt; säkerhet är viktigt, men man kan aldrig försäkra sig mot ALLT som kan hända.
 
Sv: Rida själv

*trådlån* hoppas du inte misstycker TS!

alla ni som rider ut ensamma, hur har ni vant era hästar vid det? eller var de redan vana?
jag har nyss fått hem en ny häst som är väldigt sällskapssjuk med andra hästar, han blir nervös i stallet/hagen vid in och utsläpp, han kan bara stå still i stallet om det är andra hästar där osv. jag har bara hunnit rida två gånger sedan han kom hem och då har detta skett i paddock men förr eller senare kommer jag ju vilja ge mig ut själv i skogen också.. det finns inte ridsällskap där jag bor helt enkelt och jag har aldrig haft en häst tidigare som har varit så präglad på flocken.. någon med tips och ideer?

NH är ett bra sätt att träna ledarskapsövningar på. Och ledarskap från dig behövs för att hästen ska känna sig trygg hos dig. Behövs inga hästkompisar från övriga flocken för han har dig. Du är flockmedlem och dessutom ledare över den. I hans flock iallafall.
Man kan börja med att korta stunder till att börja med ta in hästen i stallet och pyssla med den. Sedan släppa ut den igen. När den känner sig lugn och trygg med det kan man ge sig ut och tex. promenera. Är man osäker på om hästen kommer tex tvärstanna och vägra gå när man rider själv för första gången och man inte får fram den så måste man oftast hoppa av och då har hästen mer eller mindre vunnit. Då är det bättre att gå med den direkt. När det fungerar bra så kan man sätta igång med ridning. Man får öka tiden då hästen är helt själv succesivt.

det är ett tips jag har.

Lycka till med din häst:D
 
Sv: Rida själv

Ja, det känns som att man blir väldigt bunden om man alltid måste ha sällskap. Men jag känner att nu i början gör jag nog klokt i att ha lite "sällis". är det ngn mer än jag som förrästen tycker det är lätt att ta det personligt när hästen beter sig buffligt eller håller på med saker som inte är trevliga? Jag förstår givet vis att detta är hästar och de gör saker av en anledning. Men ibland känns det som att "varför gör han sååå, tycker han inte om mig". Jag vill ju bara honom väl vad gör jag för fel. som tex: varför är han så upphetsad i stallgången efter rittenoch håller på med huvudet fram och tillbaka och går omkring ( han sitter fast alltså) Är han upprymd eller tramsar han med mig, kan jag begära att han står still eller har han flugproblem. Man lär sig väl sin häst men i början vill man ju skapa en god relation, och då innan man känner hästen är det svårt att veta hur man ska tackla vissa beteenden , hur mycket tålamod man ska ha och när det är läge att säga ifrån. Någon?

Jag tycker nog du bör börja sätta gränser direkt och vara konsekvent direkt från början. Annars i värsta fall så har hästen övertag över dig från första början. Om en häst verkligen inte tycker om en människa så syns det. Slag med tänder, sparkar, bakåtstrukna öron. När hästar står och bufflar mot en så man nästan ramlar omkull beror nog inte på att hästen ogillar dig. Vissa hästar tex. kliar sig mot en, och knuffas och bufflas eftersom de har brist på respekt mot människan. En annan skrev en gång här att en häst som börjar klia sig på dig ser dig med lika mycket respekt som på en trädstam.. Hur kul är det? Knuffa i sånna fall tillbaka mot hästen och erbjud dig att klia honom/henne istället. Då är ni båda med på det. Vill du att hästen ska stå still när den tramsar runt i stallet utan att det beror påt ex flugor så be hästen att stå still. Flyttar den sig så flytta tillbaka hästen dit den stog förut och berömm när den står still. Varesig det bara är en sekund eller 5 minuter. När den slyttar sig igen så flyttar du tillbaka den och berömmer. Du får inte berömma en enda sekund för sent för då kan hästen missbedöma vad den egentligen gjorde rätt. Det finns en jättebra bok om detta - Lär känna din häst av Lesley bailay (stavning?) Den har jag nyligen köpt även fast jag har känt mina hästar väldigt länge och det finns massor att lära. Det är en NH-bok kan man säga. det sysslar dom ju ofta med i western;)

Lycka till igen:D
 
Sv: Rida själv

Det är det största nöjet att rida ut .. alltid trevligt med sällskap, men man har ju inte alltid den lyxen. Dessutom tycker jag det är ganska stor skillnad på vem man rider ut med. Om man ska sällskapa med någon ute i skogen, ser jag helst att det är nån som man kan ha det riktigt trevligt med. Annars rider jag hellre ut själv. Det ska ju vara avslappnande för häst och ryttare att vara ute i skogen känner jag. :rofl:

Sen har jag personligen mycket svårt med att träna i paddock och ridhus flera dagar i veckan som en del faktiskt gör. Jag förstår inte hur man orkar! Vart får man insperationen ifrån??? :crazy:
 
Sv: Rida själv

det håller jag med om! Att jobba i paddocken mer än två dagar i veckan är hur tråkigt som helst. Har ioförsig inte jobbat där mer än två dagar sammanlagt i en vecka men ändå.. började tröttna redan då. usch usch, hejja för skogen! :banana:
 
Sv: Rida själv

Visst kan det hända saker när man rider ut. Och visst ska man tänka på säkerhet, men .... det kan ju också hända saker när man är ensam i stallet i boxen hos hästen. Om den skulle råka sparka en i huvudet kan man bli liggande i flera timmar innan någon kommer till stallet. Om den skulle stegra sig på ridbanan och gå omkull över en = samma sak. Så; om man vill ha fullständig säkerhet ska man nog inte hålla på med hästar alls.

Jag tycker nog det beror på vad man har för kunskaper i bagaget; hur säker man själv är; hur säker hästen är; hur gammal man är. Men; inte skulle jag säga att man aldrig ska rida ut själv.... i så fall vill jag också lägga till att man aldrig ska vara själv i stallet. :crazy:

Även min jättecoola häst (också islandshäst) kan naturligtvis bli rädd för saker, även om det händer sällan. Men jag får liksom lita på tilliten hon har till mig som ledare och lita på att jag kan greja det hela. Visst; jag kan åka av i värsta fall och hästen kan springa lös på vägen... men det kan ju hända även när jag leder den från hagen om det skulle gå riktigt illa. Så; som sagt; säkerhet är viktigt, men man kan aldrig försäkra sig mot ALLT som kan hända.



Håller med, det kan hända saker när man är i stallet och grejar med hästen där, givetvis. Jag anser bara att det är mkt större risk att ngt händer när man är ute eftersom det kan vara mkt mera "störande" saker ute (djur,trafik m.m.) Jag har själv varit med om att jag ramlar av och min häst galopperat hem själv längs stora vägen.:( MEN...då var min kompis med mig på sin häst. Hon red efter och varnade bilister på vägen samtidigt som jag ringde hem för hjälp, har en annan kompis som ramlade av sin häst och slog sig så att hon blev medvetslös själv ute i skogen medan hästen sprang omkring själv i flera timmar....men visst som du säger, dom kan slita sig på vägen till hagen t.ex...men det är bara så jag tycker:angel: . Man ska givetvis göra det man själv tkr är bäst;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida själv

Själv har jag heller inga större problem att rida själv, eftersom jag har en sådan lugn och trygg häst. Men då har jag även mobiltelefonen med mig i fall det skulle hända något, men man ska ju helst inte rida själv.
Fast har man inga andra har man väl inte så mycket val antar jag!
 
Sv: Rida själv

Hemma hos mig rider vi ALDRIG ut ensamma! Både jag och mina kopmisar/grannar har varit med om sånna läskiga situationer :( som gör att vi aldrig rider ut ensamma längre än 1 km (till och ifrån varandras gårdar). Mobilen hjälper ju inte så mkt om du ramlar av, slår huvudet på en sten och blir medvetslös? Även om andra människor vet vart du skulle rida så tar det ju en stund att hitta en endå. Så jag tycker personligen att man inte ska rida ut själv LÅNGA sträckor...o avsett om man har en lugn häst. Jag har en lugn/trafiksäker islänning som ändå imellan åt blir rädd för ngt (plastpåse som fladdrar,hänsynslösa bilister m.m);) ...Sen tycker jag att om man har en ny häst så borde man defenitivt ha någon med sig när man rider ut dom första gångerna så att den lär sig sina nya omgivningar med en lugn stabil häst....

Samma här,skulle ALDRIG rida ut själv i skogen.Jag anser mig själv vara en duktig ryttare,men jag är rädd om mig.Har en familje medlem i rullstol efter en häst olycka ute i skogen och jag utsätter inte mig själv för fara...
 
Sv: Rida själv

men om man inte har någon att rida ut med?
man kan ju inte vara i manege/paddock jämt..dessutom kan de ju hända lika mycke saker där.

ju mer man rider ut o så ju tryggare blir ju hästen..tror att om ja skulle sitta i manegen 5 dar i veckan hade tillome min häst blitt osäker ute..och han är nu väldigt trygg o lugn..

allt min häst har gjort..som ja vart nära att ramla av..har hänt i manegen.
ute har de aldri hänt någonting..än iallafall..säger ju inte att de e tryggare att rida ut men tror inte man kan skydda sej från att skada sej vart man än rider..

nu har ja ju bara massa skog utan bilar och papper som blåser omkring och sånt men endå..
rida ute på vägen med bilar o sånt gillar inte ja och undviker så mycke ja kan.

man tar ju en stor risk bara genom att sitta upp på hästen överhuvetaget..hur trygg o lugn hästen än är.
så att tänka på allt som kan hända när man rider funkar ju inte..då hade ja aldri vågat rida.
 
Sv: Rida själv

jag rider ut själv, men det är för att jag känner min häst och jag har kontroll över den/jag är ledaren. skulle aldrig sticka ut själv om jag inte hade kontroll på tex banan, om jag inte kände den eller inte hade ridit ut några ggr med en annan häst som sällskap först.

är däremot dålig på att ta med mig mobil. och tänker aldrig på att säga vart jag rider...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida själv

är däremot dålig på att ta med mig mobil. och tänker aldrig på att säga vart jag rider...

Mobilen gör ju absolut ingen nytta om man, som jag tidigare skrivit, slår sig såpass illa att man tuppar av, blir medvetslös. Sen menar jag inte att det inte är någon ide att ta med den! Tack och lov så händer det ju inte så ofta kanske att det går så illa och då är ju mobilen jättebra....men genom att ha ngn med sig så kan den personen i västa fall, larma. Sen har ju inte alla "tillgång" till sällskap hela tiden, inte jag heller för den delen, men då väljer jag att rida hemmavid, t.ex på ängen eller paddocken. Sen får var och en avgöra vad man själv tkr är säkert och inte. Jag ser det dock som en "säkerhetsåtgärd" att ha ngn med sig...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Tora
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp