Rida pass- tips

A

Aannah-Mani

Någon som har några bra tips på när man rider pass? :)
Läggningar? så att den blir starkare/uthålligare och snabbare? ;)
Tack, :grin:

Sv: Rida pass- tips

Jag fick ett tips från en tränare en gång att man ska lägga passen i en liiten uppförsbacke, ingen brant, men jämt så det lutar lite så hästen verkligen får ta i med baken, och gärna på hemvägen så det finns något som drar :) En annan sak är att inte göra för många läggningar per ridpass, bara 2-3 st kanske, och inte VARJE ridpass heller.

Är nybörjare själv med pass-ridning, men det är dessa tips jag fastnat för :)

Det där med liten uppförsbacke låter smart :P Vad menar du med tips i läggningarna? Hur man gör, hur man sitter eller något annat? Det rådet jag fick var att träna läggningar i ridhus eller på volt först så hästen verkligen förstår vad den ska göra innan man lägger utomhus. Först skulle jag skritta till mitten av långsidan innan kortsidan där jag skulle lägga. Sen kom jag fram i trav, la en volt i första kurvan och kom sedan fram i galopp och la hästen i sista kurvan precis innan långsidan. Sen när långsidan var slut skulle jag bara lägga ner händerna och stanna hästen med kommando (hoow) genom att jobba på detta sätt har jag fått en lyhörd häst nu i min fortsatta träning när jag har börjat lägga på vägar.
Ett annat tips som jag fick var att ha med en hink med godis både i ridhus och på vägen så hästen fick stoppa ner huvudet i byttan och få belöning efter att den har gått i pass. Man ställer helt enkelt hinken där man ska sakta ner hästen. Då får den både belöning när den har sprungit i pass och den får även ett mål dit den ska, annars kan hästen tro att den ska springa hur långt som helst och tappa suget för att den inte ser något slut.
Båda de här tipsen har fungerat bra för mig och nu springer pållen som en tok för att så fort som möjligt komma till hinken och få belöning ;)

Menar nog hur man gör i själva läggningen, tror jag :) haha
tack för alla tips!

Jag fick endel tips av Atli Gudmundson i höstas då jag red lite för han.

Det är viktigt att hästen Vill gå i pass. När man galopperar och ska lägga så ska det tändas en gnista och hästen ska bara vilja spränga iväg.

Man kan ha en rak sträcka, ovalbanan eller ute i skogen. Denna sträcka bör vara max 50 meter. Man kan ta och markera sträckan så man vet exakt vart den är.
För att tända en gnista i pass så tar man i denna sträcka och bara öser i full galopp, men saktar av i slutet av den och låter den skritta. Successivt när hästen börjar förstå att den ska tända till just där så kan man börja testa att lägga. Det räcker med att den går över i pass/tölt. Låt den bara gå några meter och sakta av direkt så att den får en slags eftergift. I takt med att den blir stark och mer stabil kan man låta den löpa längre och få mer styrka. Vänta med att peppa hästen till det yttersta förrän den verkligen tänder till i passen och vill springa. När den gör det så låt den inte springa för långt, utan att den fortfarande har energin och viljan kvar när den har passat.
När du avbryter så ta bara en lugn galopp och låt den gå över till tölt/pass. Det räcker, bara den lär sig att avbryta. Snabbheten är det som prioriteras sist. Gör detta genom vissling, tygeltag eller vad som helst. Tänk på att det ska ske harmoniskt och smidigt för att det ska se bra ut också.

Detta var ungefär vad jag förstod av vad Atli menade.

Hoppas du förstår hur jag menar :)

Mvh Melina

kan tillägga att jag fick tipset med belöning från Hinni i norrköping.

I själva läggningen ska du först komma fram i galopp, resa dig upp lite i stigbyglarna och sen i läggningen sätter man sig ner och tar tag i höger om hästen går i höger galopp och vänster tygel om hästen går i vänster galopp. Sen spänner man till.. Men det är lite svårt att förklara här, så jag rekomenderar att du går till en passkunnig tränare och får hjälp..

jätte bra tips! :)
När jag lägger pass så galopperar jag typ arbets/mellantempo och har lite höga händer, så han har huvudet lite högt, sen brukar jag antingen säga hoow lite lågt (eller ibland krama lite i en tygel) och då flyger han iväg i pass. ;)
Det är så kul, han tycker att det är superkul! :D Likaså jag (a)

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
282
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
IT & mobiler Vi behöver köpa in headset till jobbet för person som sitter och svarar i telefon och vart vänder man sig inte om inte hit när man inte...
2
Svar
22
· Visningar
496
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 750
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar