Sv: Rida pass- tips
Jag fick endel tips av Atli Gudmundson i höstas då jag red lite för han.
Det är viktigt att hästen Vill gå i pass. När man galopperar och ska lägga så ska det tändas en gnista och hästen ska bara vilja spränga iväg.
Man kan ha en rak sträcka, ovalbanan eller ute i skogen. Denna sträcka bör vara max 50 meter. Man kan ta och markera sträckan så man vet exakt vart den är.
För att tända en gnista i pass så tar man i denna sträcka och bara öser i full galopp, men saktar av i slutet av den och låter den skritta. Successivt när hästen börjar förstå att den ska tända till just där så kan man börja testa att lägga. Det räcker med att den går över i pass/tölt. Låt den bara gå några meter och sakta av direkt så att den får en slags eftergift. I takt med att den blir stark och mer stabil kan man låta den löpa längre och få mer styrka. Vänta med att peppa hästen till det yttersta förrän den verkligen tänder till i passen och vill springa. När den gör det så låt den inte springa för långt, utan att den fortfarande har energin och viljan kvar när den har passat.
När du avbryter så ta bara en lugn galopp och låt den gå över till tölt/pass. Det räcker, bara den lär sig att avbryta. Snabbheten är det som prioriteras sist. Gör detta genom vissling, tygeltag eller vad som helst. Tänk på att det ska ske harmoniskt och smidigt för att det ska se bra ut också.
Detta var ungefär vad jag förstod av vad Atli menade.
Hoppas du förstår hur jag menar
Mvh Melina