Rida på island

Yllet

Trådstartare
Är det någon som har koll på det här med desinfecering av grejer när man ska rida på island? Räcker det att tvätta kläder? Hur noga kollar de i tullen?

Sv: Rida på island

Är det någon som har koll på det här med desinfecering av grejer när man ska rida på island? Räcker det att tvätta kläder? Hur noga kollar de i tullen?

Jag tvättare mina kläder, gjorde ren hjälm och skor noga. Det var inga prolem med tullen eller så. Dom kollade inte ens sakerna.

MEN...du får 10000:- sek i böter OM dom kollar! et är decinficering som gäller. Om inte annatså finns det en anledning, de har ö-regler dvs de vill inte ha in bakterier som kan skada. Det hände en gång och typ en fjärdedel av alla hästar dog för en massa år sen!

MEN...du får 10000:- sek i böter OM dom kollar! et är decinficering som gäller. Om inte annatså finns det en anledning, de har ö-regler dvs de vill inte ha in bakterier som kan skada. Det hände en gång och typ en fjärdedel av alla hästar dog för en massa år sen!

Nej nej, inte var det så många som 25% som dog. Men det var en :devil: massa som blev tvärsjuka pga EN turist, och visst var det många hästar som strök med dock inte så hög siffra som 25 % av hästarna.
De smittades med ett virus som med största sannolikhet kom från stallkläder, de som drabbades värst var unga och äldre hästar. Normalgamla sas blev ohyggligt sjuka med varierande symptom.

Man bör absolut vara jättenoga med att ha ALLT tvättat, stövlar, skor kan med fördel rengöras med Virkon S.

Enligt mina bekanta på island ska kläderna vara ordentligt tvättade i minst 60 grader i maskin, så man ska kanske inte ta med skinskodda ridbyxor som man brukar tvätta vid lägre temperatur. Skor och hjälm brukar vi tvätta noga, desinfektera upprepade gånger samt låta ligga i frysen att tag.

Fast det har sagts att materialet i en hjälm inte klarar att ligga i frysen, för det kan "spricka" tillexempel.

Hur pass sant det är vet jag inte.

Kanske kan vara en idé att köpa en ny hjälm om man har råd inför resan?

Annars är det nog ordentliga tvättar och desifinering som gäller :)

Då menade jag att jag tvättade med sådant decinfiktionsmedel.

Självklart vill inte Island ha in några smittor, jag var noga med det -men dom kollade som sagt inte.
Är ju av samma anledning man inte får ta tillbaka hästar dit.

De gånger jag har varit på Island har jag gjort så här. Tvättat det som går att tvätta varmt i 60 grader. Rengjort kängor, hjälm och säkerhetsväst noga och sedan badat dem i Vircon S. Även sprayat Vircon på skinnskoningar på byxor om jag inte kunnat tvätta tillräckligt varmt. Jag har aldrig varit med om att bli kollad, men det vore ju fruktansvärt om vi tog med oss smitta till Island.

OA

Tack så mycket! Skor och hjälm satsar jag på att ha helt nya, det var mest kläderna jag var osäker på. Det är ju svårt att ha intyg på att de är rena om man har tvättat dem hemma...

Enligt mina bekanta på island ska kläderna vara ordentligt tvättade i minst 60 grader i maskin, så man ska kanske inte ta med skinskodda ridbyxor som man brukar tvätta vid lägre temperatur. Skor och hjälm brukar vi tvätta noga, desinfektera upprepade gånger samt låta ligga i frysen att tag.

Att lägga grejerna i frysen hjälper inte. Bakterier dör inte av kyla. Desinfektera ordentlig istället. Jag brukar blanda Virkon S med tvättmedlet. :idea:

Gauti skrev:
Det var inga prolem med tullen eller så. Dom kollade inte ens sakerna.

Man ska inte vara noga för tullens skull utan för hästarnas!!
Att det inte är så stor risk att man blir kollad av tullen ska inte spela någon roll.

Att lägga grejerna i frysen hjälper inte. Bakterier dör inte av kyla. Desinfektera ordentlig istället. Jag brukar blanda Virkon S med tvättmedlet. :idea:

Man ska inte vara noga för tullens skull utan för hästarnas!!
Att det inte är så stor risk att man blir kollad av tullen ska inte spela någon roll.

Nej och jag har inte sagt något annat heller :) Självklart är det viktigast för hästarnas skull och att ingen smitta kommer in, men frågan var ju hur noga dom var i tullen och det var det jag svarade på

Kl
Perfekt med en sån här tråd ju! Vilket sammanträffande för jag hade precis tänkt lägga in en själv, men nu fick jag ju lite hjälp här också!

Innan jag flyttade hit till Island så ringde jag till svenska jordbruksverket, isländska jordbruksverket och Icelandair och ingen kunde tala om för mig hur jag skulle göra rent grejerna, men att de skulle vara rena var det inget snack om... Jag tvättade helt enkelt ridbyxorna och köpte ny hjälm och skor och allt annat:) Det är superdyrt här så det lönar sig att köpa nya grejer hemma i Sverige.

Saker som inte går att tvätta ordentligt, hjälm, skor chaps etc.
kan man få hjälp av en veterinär att desinfektera. Det kostar en slant men sedan blir det sätt i en inseglad påse som ej får öppnas förrens på Island. det finns möjlighet att lämna in saker för desinfektering på flygplatsen.
Blir man tagen i tullen får man böta, grejorna blir beslagtagna tills dess att man lämnar Island igen.

Enklast är att köpa hjälm och skor här eller att låna.
vem vill ha en massa hästliv på sitt samvete?
Det är föresten likadant med fiskeutrustning!

Mvh,Kristin

Men visst räcker det med Virkon S? Så har jag lärt mig av de som arrangerat turer. Jag låter de olika prycklarna verklgen bada i Virkon. Så gör man ju även vid kvarka etc här i Sverige.

OA

Innan jag flyttade hit till Island så ringde jag till svenska jordbruksverket, isländska jordbruksverket och Icelandair och ingen kunde tala om för mig hur jag skulle göra rent grejerna, men att de skulle vara rena var det inget snack om... Jag tvättade helt enkelt ridbyxorna och köpte ny hjälm och skor och allt annat:) Det är superdyrt här så det lönar sig att köpa nya grejer hemma i Sverige.

Hehe...jag har haft precis samma problem. Har fått höra att sakerna måste vara rena (vilket är självklart tyckte jag) och att man måste ha vetrinärintyg på det. Har ringt vetrinären som aldrig hade hört talas om det...

Har jobbat för Ishestar (med långturerna) i många år så välkommen med frågor!

Tycker det verkar väldigt konstigt att släpa med sig ridhjälm om man ska rida hos ett turridningsföretag. Har de inte hjälmar för utlåning?

De brukar åtminstone ha det. På Eldhestar där jag red fick vi både overall, stövlar, handskar och hjälm när jag var där och red dagstur.
Däremot när jag red en av deras vildmarksturer på 5-6 dagar hade jag med mig allt eget, förutom hjälmen vad jag kan minnas.
Regnkläder fick vi också låna där.

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 748
Senast: warg
·
Utrustning Ska åka till annat stall än jag brukar och rida och tvättar ju såklart alla kläder , rengjort ridskorna och varit extra noga på sulorna...
Svar
18
· Visningar
893
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar