Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som har koll på det här med desinfecering av grejer när man ska rida på island? Räcker det att tvätta kläder? Hur noga kollar de i tullen?
MEN...du får 10000:- sek i böter OM dom kollar! et är decinficering som gäller. Om inte annatså finns det en anledning, de har ö-regler dvs de vill inte ha in bakterier som kan skada. Det hände en gång och typ en fjärdedel av alla hästar dog för en massa år sen!
MEN...du får 10000:- sek i böter OM dom kollar! et är decinficering som gäller. Om inte annatså finns det en anledning, de har ö-regler dvs de vill inte ha in bakterier som kan skada. Det hände en gång och typ en fjärdedel av alla hästar dog för en massa år sen!
Enligt mina bekanta på island ska kläderna vara ordentligt tvättade i minst 60 grader i maskin, så man ska kanske inte ta med skinskodda ridbyxor som man brukar tvätta vid lägre temperatur. Skor och hjälm brukar vi tvätta noga, desinfektera upprepade gånger samt låta ligga i frysen att tag.
Gauti skrev:Det var inga prolem med tullen eller så. Dom kollade inte ens sakerna.
Att lägga grejerna i frysen hjälper inte. Bakterier dör inte av kyla. Desinfektera ordentlig istället. Jag brukar blanda Virkon S med tvättmedlet.
Man ska inte vara noga för tullens skull utan för hästarnas!!
Att det inte är så stor risk att man blir kollad av tullen ska inte spela någon roll.
Innan jag flyttade hit till Island så ringde jag till svenska jordbruksverket, isländska jordbruksverket och Icelandair och ingen kunde tala om för mig hur jag skulle göra rent grejerna, men att de skulle vara rena var det inget snack om... Jag tvättade helt enkelt ridbyxorna och köpte ny hjälm och skor och allt annat Det är superdyrt här så det lönar sig att köpa nya grejer hemma i Sverige.