Rida på hårt underlag

Badger

Trådstartare
Hur illa är det att rida i galopp och trav på hårt underlag?

Är en grus/lerväg på sommaren hård och hur syns/hörs det, var ligger gränsen där man bestämmer sig för att skritt är bäst. (grusvägar ser helt enkelt bara likadana ut för mig, alltid, jag har inte en aning om hur jag vet om den är mjuk eller hård just den dagen. Finns det några hållpunkter, tex det har inte regnat på en vecka.)

Till viss del ska ju hårt underlag vara bra ibland, men är en gång i veckan ibland.

Sv: Rida på hårt underlag

Jag undviker att galoppera längre sträckor på hårt underlag. Bara en kort galopp och så lite tölt men mest skritt.

Jag försöker att rida i alla gångarter på de underlag som tillåter det, tror på variation. Dock anpassas tempot efter underlag, hur hästen känns, hur långt vi ska rida o.s.v.
Grusvägar är överlag rätt hårda på sommartid, ordentligt hårda om det varit varmt ett tag.

På asfalt och väldigt hårda grusvägar skrittar jag bara om det inte går att rida i kanten.

att trava är bra på hårt underlag,, men du ska undvika att galoppera.. lätt att hästen blir överansträng och får överben när du galopperar på hårt underlag..

Hur vet ni vad som är hårt underlag?

Rider vanligen på gräs (lite hårdare) och i skogen, vettigt, underlag. Men har nu hittat en lång grusstig/väg som är perfekt för en lång långsam galopp (vilket hästen behöver), om det inte är för hårt. Jag vet att flera galopperar långa sträckor på grusvägen/stigen (inga bilar kör där, en gammal järnväg tror jag.) men vill gärna veta hur jag kan bedöma när den är för hård och när den är ok. Och om det som sagt kan vara dumt att galoppera långa sträckor på den ca varannan vecka eller en gång i veckan.

Asfalt skrittar jag på (men det är inte spec mycket asfalt i närheten.)

Trav ska vara ok för det mesta?

Senast ändrad:

jag tycker det hörs/känns på grusvägar när dem är för hårda och vissa grusvägar är alltid hårda och andra inte. Men om det hörs väldigt väl när skorna går i samma som på asfalt så är ju vägen väldigt hård, sen får du ju kolla hur mycket skorna lämnar märke då ser du ju som det ä lite mjukare om det inte bli några märken så är det ju hårt. Oftast så är ju grusvägar mjukare i mitten med då alla bilar annars plattar till och packar ihop gruset så det blir hårt. Oj det blev nog svamligt hoppas du förstod ngt alls..:p

jag tycker det hörs/känns på grusvägar när dem är för hårda och vissa grusvägar är alltid hårda och andra inte.

Håller med om detta.

Jag väljer väg efter väder. Låter det knäppt? Jag har en fantastiskt fin gräsväg underbar att rida på när det är torrt och stenhårt överallt. Men den tål inte att ridas på när det är blött i markerna, då är däremot grusvägarna ofta perfekta. Har det inte regnat på en vecka och dessutom varit rejält varmt brukar jag inte trava eller galoppera på grusvägarna

Du menar som att det hörs lite klocklika toner från när hovarna möter vägen? I så fall var den inte så hård sist jag red på den. Det rifsrafsar mest i skritt och dundrar lite i galoppen. När vi red ut på asfalt var det helt klart en stor skillnad. Däremot är jag rädd att de verkar lämna vägen praktiskt taget helt obemärkt. Inga mjuka hovavtryck.

Det kanske blir trav om det inte regnar snart helt enkelt.

Det är ju inte en bilväg, ingen bil har nog någonsin satt sitt däck där, det är nog menat som en väldigt bred, rak, lång, promenadväg (tidigare för tåg).

Inte alls knäppt, har det regnat mycket håller jag mig också borta från gräset. Det blir dessutom icky halt och förstört.

Men då kanske jag får göra som så, att om det är torrt håller jag mig i skogen och rider, har det regnat den veckan eller är mulet så kan det bli grusvägen.

För det första så är det mycket värre för hästarna att gå på för mjukt underlag än på för hårt. Det man ska tänka på är bara att du inte helt plötsligt börjar galoppera ute på en hård grusväg när hästen bara har gått på sviktande ridhusbotten typ "hela sitt liv", utan att man långsamt vänjer hästen vid det. Hästarnas senor härdas av att gå på hårt underlag, men man måste som sagt vänja dem vid det. Sen behöver man ju inte tokgaloppera på asfalt, men trav el långsam galopp i mitten av en grusväg även under torrt väder ska de klara av, om de är friska.

Hon går ganska sällan på mjuk ridhusbotten, hon rids mest på gräs eller ibland på utebanegrus. Gräset är ju ganska hårt när det varit torrt ett tag så hon borde inte vara helt ovan med ganska stumt underlag. Å andra sidan har hon nog aldrig tidigare varit på hård grusväg (men då har jag inte dåligt samvete för den där galoppen i alla fall, även om jag ska hoppas på regn nu).

ja precis man hör ju klapprandet på asfalten det gör man på en riktigt hård grusväg med, är det bara grus eller har det blivit så packat så att det ligger still? Alltså ser det ut som grus som ligger vid vägkanten (löst)?? Tror nog inte det är någon fara, och om din häst är van vid olika underlag så ska det vara ok, men inte för ofta precis som med för mjukt underlag också.

Jag tror det var ganska lite sten som låg löst på ytan, men jämt över hela vägen inget flyttat till kanterna. Det är så packat att det ligger still och det finns ingenting att sjunka ned i. Man går "ovanpå" vägen. Men lite lös sten i kanterna ligger det nog. Tänk nygjord kommunal cykelväg.

Men eftersom det ser ut att vara en ganska nyanlagd "väg" tror jag en del energi har lagts på underarbetet. Jag har väldigt svårt att föreställa mig att den någonsin blir lerig eller ens riktigt mjuk.

Även om det känns hårt så är det fortfarande skillnad på asfalt och hårdpackat grusväg - i grusvägen finns det fortfarande en viss "svikt" som man inte får på en asfaltsväg.

Torr gräsplan är nog ett perfekt underlag att variera med, jag rider hellre mycket på en sådan än att rida mycket på en mjuk ridbana/i ridhus.

Ska man rida på hårt underlag är det inte flå-galopp som gäller. Samlad galopp på hårdare grusvägar, samlad trav på asfalt. Med samlad trav menar jag att hästen är balanserad och går i en form där frambenen inte belastas lika mycket som om den gick på lång tygel helt ur form. Allt är efter lite sunt förnuft, variation är jätteviktigt och varken bara mjukt eller bara hårt är bra i längden.

men det låter ju helt ok, är som sagt jätte svårt att säga när man inte sett den själv :p Jag tror nog att det är ok i en viss mån får ju inte bli galopp där flera dagar i veckan sen gäller det ju bara att hålla koll på hästens ben efter så att han inte blir överansträngd

Då blir det nog en liten samlad långsam galopp denna veckan med ;) och en del trav kanske.

Jag tycker att det även beror på hur van hästen är att gå på hårt underlag. Vänja den succesivt med längre sträckor är bättre än att helt plötsligt rida länge på en hård grusväg.

Vet att många travtränare nästan enbart tränar sina travare i hyfsat tempo på asfalt, men de är vana vid det och klarar det.

Tack. Nu har jag fått tänka lite. Har läst igenom tråden och fastnade för ditt svar. Hemma har vi 5 hästar varav 2 paintar. Det är en tjej som rider den ena painten. Painten är bara riden i western, bosal och den senaste tiden itne riden alls. Och tjejen är abra ute någon gång i vekcan, knappt. Till mig sa hon att det var bra att rida på hårt underlag, att det var bra för hälsenorna. Den här tjejen har ridit hela sitt liv och tävla i SM om jag inte minns fel. Men endån sätter hon på en stångbett på en häst som nästan aldrig gått i bett, hon galoperar på asfalt och travar. Alltså full galopp i en asfaltssväng. Därefter försöker hon såga ner hästen med stångbettet.
Den här tråden öppnade mina ögon. TACK! :idea: Jag ska skälla ut henne nästa gång.

För det första så är det mycket värre för hästarna att gå på för mjukt underlag än på för hårt. Det man ska tänka på är bara att du inte helt plötsligt börjar galoppera ute på en hård grusväg när hästen bara har gått på sviktande ridhusbotten typ "hela sitt liv", utan att man långsamt vänjer hästen vid det. Hästarnas senor härdas av att gå på hårt underlag, men man måste som sagt vänja dem vid det. Sen behöver man ju inte tokgaloppera på asfalt, men trav el långsam galopp i mitten av en grusväg även under torrt väder ska de klara av, om de är friska.

Nu är det ju så att det är lederna som tar stryk på för hårt underlag, :crazy:
Man blir lite mörkrädd när man läser och hör hur folk tror det är ok att galoppera på stenhårda underlag. Det är ingen svikt och det sätter sej i lederna, bli sen inte förvånade när hästarna står med ledinflammationer,och andra problem i kroppen.

Varför tror ni att människor som joggar ska ha specialskor om de springer mkt på hårda underlag o asfalt:cool: Var får de ont annars:angel: lederna o ryggen.

Ja, det är bra att trava lite på hårt underlag för senorna, men inte galopp. Det blir enormt islag som går upp i kroppen på hästen.

Underlaget ska vara sviktande, varken för tungt eller hårt är bra. Man känner i hela hästen när det är svikt och inte, tycker jag.

Det är bra att variera underlag som flera skrivit men det betyder inte att det är ok med alltför hårt och alltför löst, bara för att man varierar. Man ska alltid vara noga med vad man rider på, om man inte skrittar hela tiden förstås.

Liknande trådar

Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 615
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 922
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25