Rida på böjda spår

B

britis

Jag är nybörjare på western och skulle vilja ha några tips på vilka hjälper man använder. Det är böjda spår som jag är osäker på hur man gör. Jag har inte börjat att rida än för någon westerntränare men ska börja snart och vill påverka min häst med riktiga hjälper redan nu. Undrar vilket sittben jag sitter på och var jag lägger tyngden och i vilken ordning.
1 Vid vändningar
2 När jag rider på volt
Britis

Sv: Rida på böjda spår

Sluta tänk och rid istället ;). Tänker du "vändning åt höger" med din hjärna och kropp så kommer hästen att vända åt höger. Svårare än så är det inte- det är när man börjar tänka för mycket det blir svårt (jag tog några lektioner i akademisk ridning/barockrindning och höll på att bli galen!)

britis skrev:
Jag är nybörjare på western och skulle vilja ha några tips på vilka hjälper man använder. Det är böjda spår som jag är osäker på hur man gör. Jag har inte börjat att rida än för någon westerntränare men ska börja snart och vill påverka min häst med riktiga hjälper redan nu. Undrar vilket sittben jag sitter på och var jag lägger tyngden och i vilken ordning.
1 Vid vändningar
2 När jag rider på volt
Britis

Oh, det här är instressant.

Måste först säga att det jag lärt mej inte alls behöver vara det rätta heller.

Om du rider på ett rakt spår och vill lägga en volt.
Du använder inre sittbenet. Vik dej inte i sidan. Jag brukar tänka att jag består av tre vertikala "störar", en i mitten (den fokuserar jag på när jag vill centrera mig) och en på var sida som går genom axel och ner genom sittbenen och ut i benet. Det är alltså den inre stören som du ska fokusera på och bli stark i så du inte viker dej i sidan. Här ska hästen ställa sig och vika av i en fin volt. Målet är alltså att du endast ska behöva ge den hjälpen för att hästen ska svara. Händer ingenting, använd yttre skänkel. Det är en fördel om man tränat på att hästen går undan för tryck av skänkel innan. Händer ingenting, använd inner tygel rakt upp mot bröstet. Inte mot magen och inte åt sidorna.

Därefter finns det ju vissa korrigeringar man måste behöva göra om hästen inte böjer sig i kroppen, inte reagerar alls och annat lurigt.

Om hästen viker av utan att böja kroppen måste du använda inner skänkel och skåla ur där (fortsätta vara stark i den inre sidan också).

Vill du minska volten gör du dej stark i yttersidan och om hästen inte regaerar på det lägga på ytterskänkeln och om hästen inte svarar lyfta inre handen.

Vill du öka volten gör du dej stark i innersidan -->innerskänkel -->yttertygel (också rakt upp).

Nu så finns det säkert de som inte håller med mej kan jag tänka mej. Jag är öppen för kritik. *blottar strupen*

Visst är det intressant. Det du skriver Gerd har jag också lärt mig och det har fungerat. Men detta om att man ska lägga vikten på yttersidan så att hästen "flyttas innåt", ni förstår vad jag menar, gäller det när hästen går lågt och snabbt som i barrelracing?
britis

britis skrev:
Visst är det intressant. Det du skriver Gerd har jag också lärt mig och det har fungerat. Men detta om att man ska lägga vikten på yttersidan så att hästen "flyttas innåt", ni förstår vad jag menar, gäller det när hästen går lågt och snabbt som i barrelracing?
britis

Vet inget om barrel racing. Men med den farten borde det ju vara lättast att bara styra med vikten åt det håll man ska eller?

Men att lägga vikten på yttersidan för att få hästen inåt innebär ju en sidepass/skänkelvikning.

Jag kanske är för dressyr-inriktad för att förstå?

Det jag hört(om det sen är fel) är det jag hört från några som rider western. Om man belastar inre sidan kan inte hästen få frihet att ta för sig med inre frambenet och får svårarae att utföra svängen. britis

britis skrev:
Det jag hört(om det sen är fel) är det jag hört från några som rider western. Om man belastar inre sidan kan inte hästen få frihet att ta för sig med inre frambenet och får svårarae att utföra svängen. britis

That is correct. Man måste gör inre bogen fri. Inte hänga sej på den. Därför är det så förkastligt med ledande tygeltag. Jag tycker de blockerar rörelse.

Sen hur de gör när de rider barrelracing vet jag fortfarande inte.

Det är lite skillnad på vändning och vändning. Genom hörn där hästen ska forma sig kring mitt inre ben då lägger jag lite vikt på inner sittben men om hästen ska göra en rollback öppnar jag upp med inner ben vikten något bakåt och använder i stort sett bara ytterskänkel. På volt lägger jag lite vikt på inner sittben om hästen har svårt att böja sig men så fort hästen bär sig bra i volten sitter jag jämt i sadeln...om volten ska minskas måste jag även öppna upp insidan för att underlätta hästens rörelse inåt...och motsatt i ökad volt.... :cool:

Piraja skrev:
Det är lite skillnad på vändning och vändning. Genom hörn där hästen ska forma sig kring mitt inre ben då lägger jag lite vikt på inner sittben men om hästen ska göra en rollback öppnar jag upp med inner ben vikten något bakåt och använder i stort sett bara ytterskänkel. På volt lägger jag lite vikt på inner sittben om hästen har svårt att böja sig men så fort hästen bär sig bra i volten sitter jag jämt i sadeln...om volten ska minskas måste jag även öppna upp insidan för att underlätta hästens rörelse inåt...och motsatt i ökad volt.... :cool:

Glömde...utgången ur en rollback ska vara energisk och oftast i galopp och då måste sitsen vara drivande igen...

Tack för alla bra svar. Alltså ingen vikt på yttersidan vid vändningar och volter. Det är ytterskänkeln (och yttertygeln?) som påverkar den sidan.
britis

Piraja skrev:

Oh, tack för en så bra förklaring. Det var ungefär det som jag ivlle få fram också. :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar