Sv: Rida på böjda spår
britis skrev:
Jag är nybörjare på western och skulle vilja ha några tips på vilka hjälper man använder. Det är böjda spår som jag är osäker på hur man gör. Jag har inte börjat att rida än för någon westerntränare men ska börja snart och vill påverka min häst med riktiga hjälper redan nu. Undrar vilket sittben jag sitter på och var jag lägger tyngden och i vilken ordning.
1 Vid vändningar
2 När jag rider på volt
Britis
Oh, det här är instressant.
Måste först säga att det jag lärt mej inte alls behöver vara det rätta heller.
Om du rider på ett rakt spår och vill lägga en volt.
Du använder inre sittbenet. Vik dej inte i sidan. Jag brukar tänka att jag består av tre vertikala "störar", en i mitten (den fokuserar jag på när jag vill centrera mig) och en på var sida som går genom axel och ner genom sittbenen och ut i benet. Det är alltså den inre stören som du ska fokusera på och bli stark i så du inte viker dej i sidan. Här ska hästen ställa sig och vika av i en fin volt. Målet är alltså att du endast ska behöva ge den hjälpen för att hästen ska svara. Händer ingenting, använd yttre skänkel. Det är en fördel om man tränat på att hästen går undan för tryck av skänkel innan. Händer ingenting, använd inner tygel rakt upp mot bröstet. Inte mot magen och inte åt sidorna.
Därefter finns det ju vissa korrigeringar man måste behöva göra om hästen inte böjer sig i kroppen, inte reagerar alls och annat lurigt.
Om hästen viker av utan att böja kroppen måste du använda inner skänkel och skåla ur där (fortsätta vara stark i den inre sidan också).
Vill du minska volten gör du dej stark i yttersidan och om hästen inte regaerar på det lägga på ytterskänkeln och om hästen inte svarar lyfta inre handen.
Vill du öka volten gör du dej stark i innersidan -->innerskänkel -->yttertygel (också rakt upp).
Nu så finns det säkert de som inte håller med mej kan jag tänka mej. Jag är öppen för kritik. *blottar strupen*