Rida på asfalt?

Sv: Rida på asfalt?

Hästen är ju knappast gjord av porslin... Så varför inte skritta på asfalt?
Personligen brukar jag trava upp för en ganska lång asfaltsbacke, underlaget är ju jämnt, och ibland mjukare än grusvägar!

Börja väldigt försiktigt, särskilt om det är n brant backe. I nedförsbacken lär hästens knän ta ganska mycket stryk, så för att veta att hästen är redo är det bra att ta liiite i taget till en början. Och gå sakta och balanserat nedför backen för att musklerna ska hålla emot, inte lederna. (Annars är ju träningen också ganska meningslös.?)

För övrigt tycker jag inte det är så farligt att rida på asfalt, men gör man det i träningssyfte bör man vara medveten om VAD man tränar. Lederna tar bra mycket mer stryk än vad musklerna tränas.

Klart att du kan rida på asvalten, jag personligen tycker inte det är så farligt, men jag travar och galopperar dock inte på asfalten. Det är bara bra med varierande underlag för hästens ben.. :smirk:

Skritta upp för backen är helt ok...

Trava och galopper på asfalt tycker jag inte att man ska göra.

Jag har dock hört att trava ska vara ok förutsatt att hästen är lindad och har en lugn och taktmässig trav. Utan att ila iväg för det innebär bara slitage samma med galopp.

Men det är inte något jag skulle våga mig på.

Anja586 skrev:
vad har ni för åsikter om detta? det finns en JÄÄÄTTE lång och brant backe som tyvärr är asfalt som jag skulle vilja skritta uppför och nerför som uppvärmnign och för att stärka musklerna som inte ens finns på hästen. vad tycker ni om detta? det dumma är att jag kan tyvärr inte rida vid sidan av vägen för där är det diken, och sen jätte tät skog. jag vet att det sliter på benen, men om jag går bredvid da och inte rider? sliter det lika mycket då? fast då kanske hon inte får lika fina muskler?
om jag lindar benen da?
hmm... vad tycker ni om detta med att rida på asfalt?

Det sliter inte att skritta där, det stärker. Nedför bör du dock se till att ha hästen i balans och form, så att den får baken in under sig och tar vikt på bakbenen.

Hälsning Maja

Att skritta på asfalt är inga problem. Men att på en omusklad häst använda en lång och brant backe som uppvärmning/nedvarvning är kasnke inte så god idé. Varannan dag en gång upp och ner i lugnt tempo i mitten på passet? Skritta av på plan mark är nog det bästa. Hästen får INTE sämre muskler av att du leder gentemot om du sitter på...

Att rida på asfalt är inga som helst problem men se upp för halka vid vått underlag. Det som är mest farligt för en häst är om man under en ridtur rider växelvis på hårt/mjuk underlag utan att låta benen "ställa om" sig.

Hästens stötdämpare, kotan, måste få tid att reglera sin mjukhet/hårdhet vid respektive underlag. Det tar ca 100m och då bör man skritta.

Med andra ord så ska man undvika att trava på asfalt och sedan fortsätta trava rätt ut på ett mjukt gräsunderlag eller mjuk paddock. Och glöm inte det allra viktigaste!!!!; skritta fram och av i MINST 15 min varje ridtur och kyl benen efter tuffa ridpass, oavsett udnerlag.

Jag tycker inte det är så farligt att trava på asfalt om den är van vid att trava på hårda grusvägar sen innan. Men i nedförsbackar skulle jag undvika det. Och jag skulle garanterat härda hästen vid att skritta på asfalt innan man ens tänker på att trava.

Jag skrittar och travar på asfalt och jag vet många som tycker det är helt ok att galoppera också. Vår hovslagare sätter i en pytteliten nubb som är så hård att den aldrig slits ut och den gör att man inte halkar. Zigenarna använder såna på sina travare och de travar i full karriär på gatorna. (det gör inte jag) Allt ska göras med måtta och blandade underlag är bra tror jag.

Nya rön säger ju att rida på asfalt stärker hästens senor och leder, så tja varför inte :smirk:

Att rida på asfalt är som någon sa stärkande för senorna, men jag skulle linda benen och se till att hästen var ordentligt framskrittad innan. Man får tänka på att det kan vara lite halt ibland, så att man är försiktig och tar ut svängarna så mycket det går.

Ofta är det så att en asfaltsväg är mjukare än en grusväg mitt i en värmebölja.

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 236
Senast: Centaur
·
Ridning Min lilla pärla på tre år har artros i ena framknät efter ett trauma som liten. Hon är under inridning och är inte halt och veterinären...
Svar
3
· Visningar
1 036
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Träning Det har diskuterats klättring enkel och dess vara eller inte vara i träning av unga /otränade hästar. Tänker att vad man definierar som...
2
Svar
24
· Visningar
3 748
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV