Rida nyinköpt häst..

Jossantt

Trådstartare
Har en liten fundering angående hur snart man ska rida sin nyinköpta häst...?
Har genom åren sett att alla gör olika. Vissa börjar rida samma dag dem får hem hästen, meddans vissa väntar upp till en vecka (och där i mellan går promenader och longerar med mera...)
Själv skulle jag nog vänta cirka 3-4 dagar innan jag red första gången, för att låta hästen anpassa sig till stallmiljö, och mig som person.

Hur gjorde ni och varför?

Sv: Rida nyinköpt häst..

När jag fick hem hästen så fick hon stå inne i boxen första dagen, andra dagen fick hästen bara gå ut i hagen. Sen gick jag ut på en liten promenad tredje dagen.

Jag red inte förän någon vecka efter jag fått henne p.g.a att det var vinter och hon tappade en sko (ifall hon skulle halkat).
Annars hade jag förmodligen ridit andra/tredje dagen beroende på hästen.

När jag har fått hem ny häst (5 ggr) har den fått gå i hagen/stå i boxen samma dag som jag tagit hem den. Dagen efter har h*n fått vila och gått i hagen, eventuellt att jag promenerat lite. Tredje dagen har jag ridit.

När jag köpte min häst kom han till sitt nya stall på kvällen, och fick gå in i boxen direkt. Dagen därpå fick han gå ut i egen hage bredvid de andra och han verkade, enligt stallägaren, vara helt cool med sitt nya hem. Första och andra dagen borstade jag, umgicks och promenerade med honom och försökte skapa så många möten (oss emellan) som möjligt. Vi gick runt på gården och efter kanske en vecka började vi röra oss längre från gården (till skogen). Då alltid i sällskap med någon annan ponny från stallet.

Jag minns inte riktigt vilken dag i ordningen som jag red första gången, men man märker ju på hästen när man kan gå vidare till nästa steg så att säga. Huvudsaken är nog att man låter hästen bekanta sig med alla nya dofter, synintryck och hela miljön de första dagarna. Sedan är det nog högst individuellt hur fort man kan gå fram. Och hästen behöver inte jobba de första dagarna, alla intryck tar på krafterna nog mycket! :smirk:

Jag har väntat några dagar, så att hästen har fått känna sig lite hemma först. Hästen som jag har nu väntade jag en vecka med. Hon var tre när jag köpte henne och försökte springa över mig första dagen, så vi tog en "diskussion" om det först...

Jag köpte en inte färdiginriden häst som skulle kastreras... så jag väntade över två veckor. Först väntade vi på kastreringen - var liksom ingen idé att börja rida innan, lät honom anpassa sig så länge i stället, tog massor av promenader etc.

Sedan fick jag vänta tills svullnaden börjat bli bättre, kändes taskigt att kräva något så länge han hade ont.

Har en liten fundering angående hur snart man ska rida sin nyinköpta häst...?
Har genom åren sett att alla gör olika. Vissa börjar rida samma dag dem får hem hästen, meddans vissa väntar upp till en vecka (och där i mellan går promenader och longerar med mera...)
Själv skulle jag nog vänta cirka 3-4 dagar innan jag red första gången, för att låta hästen anpassa sig till stallmiljö, och mig som person.

Hur gjorde ni och varför?

1-2 veckor tycker jag att man kan kosta på sig att lära känna hästen och låta den lära känna ägaren. Varför stressa?

Min häst kom till mig en förmiddag, då fick hon stå och bekanta sig med sin box och sitt nya stall ett tag för att sedan släppas ut i hagen med sina nya kompisar, och gick i hagen tills runt 21 och hade det lugnt.
Dagen efter red jag ut en sväng med en stallkompis, visade henne skogen och tog det ganska lugnt, inga direkta krav eller så.
Sen red jag varje dag (med någon vilodag) men tog det lite mer avslappnat första dagarna.

Hade jag låtit henne stå massa dagar hade hon bara samlat på sig massor av överskottsenergi, och det är tillräckligt spännande att vara ute i ny ridterräng för hästen...
Är hästen van att ridas sågott som dagligen tror jag den mår bäst av att få fortsätta med det.

Alltså: jag red inte samma dag som min häst kom, men dagen efter.

2 veckor?
Att ställa av en häst i full kondition 2 veckor låter varken roligt för hästen eller ryttaren...

Det är nog indivuellt från häst till häst beroende på hur de tar omställningen. Min häst var ganska disträ de första dagarna och fullt upptagen med att lyssna, lukta och spana in omgivningen. Även om vi inte "jobbade" då så förvbrände han nog en hel del energi. Tycker itne det finns någon anledning att stressa.

Andra dagen har jag ridit. Skrittat och travat lite. Jag vill ju börja träna på en gång. Om hästen ska vila en massa dagar innan man rider så blir det ju inte alltid så rolig och sitta upp första gången.

Men sen beror det ju lite från häst till häst. En del hästar kanske inte anpassar sig så snabbt till en ny stallmiljö. Men alla hästar jag har haft har lixom bara kommit in i boxen och börjat käka och anpassa sig på en gång. Ser ingen anledning till att man ska vänta då.

ja släppte ut hästen i hagen första dagen..sen andra dagen tog ja in honom och borstade och sånt och sen nästa dag så red jag lite i ridhuset för att känna lite på honom..han tog allting väldigt bra..stressade ingenting.

vissa hästar blir ju som förbytta när dom flyttar och dom tycker ja man kanske kan vänta lite med så dom får lugna ner sig lite..men om inte hästen är särskilt stressad eller inte verkar bry sig så mycke så kan man rida redan andra dagen om man vill..tycker jag.

Hmm... jag red samma dag som jag fick hem tanten, det var så jag fick hem henne, det var bara 4 km mellan stallen så det var lixom enklast att rida henne:rofl: Det var rätt bra för då fick jag se hur hon betedde sig ute oxå:)

Jag kommer inte riktigt ihåg .. Jag tror att jag släppte ut honom i hagen första dagen och gick en runda , och andra dagen red jag lite i padocken .. Så tror jag att jag gjorde ! :)

Fast varför måste man stressa bara för att man inte låter hästen stå flera dagar eller tom veckor?

tycker att det beror helt på hästen hur tidigt man kan rida...:rofl: När jag fick hem en av mina gamla ponnyer, red jag henne samma dag. Hon var nämglien helcool och väldigt resvan så det var inga som helst problem. Men jag rekommenderar egentligen att man väntar i alla fall nån dag innan man rider egentligen....med min unghäst väntade jag med att rida i fyra dagar och första gången jag red hade jag tränare med mig....:rofl:

Jag skrittar under sadel eller vagn, eller går åtminstone på en promenad dagen efter att hästen anlänt, oavsett om den är kolugn eller lite stissig av sig. Det har för mig varit det bästa sättet att få in en ny häst i rutinerna; låta den se sig omkring och bekanta sig med mig och sin nya vardag.

"att ställa av"... som om det vore en bil!
hehehe, det måste vara bra viktiga och duktiga hästar som kassar ner sin kondition så otroligt på 2 veckor!
:rofl:

Samma dag han kom fick han gå raka vägen in i stallet eftersom det var så mörk ute så det var ingen idé att släppa honom i hagen. Tredje dagen skrittade jag ut honom så han fick se sig omkring (höll på så i lite mer än en vecka innan han började "ridas")

Jag har bara köpt unghästar som inte har varit inridna. Men om jag skulle köpa en inriden häst så skulle jag ta det försiktigt i början. Man ska ju förhoppningsvis ha hästen i massor av år så varför stressa? Sedan beror det naturligtvis på hästen. Om det är en lite äldre häst som är van att komma till nya ställen med nya människor eller om det är en ung häst som aldrig har varit någonstans. Men man ska nog vara medveten om att det är en ganska stor omställning för hästen. Jag minns när min nuvarande häst kom till oss för fyra år sedan. Hon är ofta så lugn och försiktig och brukar inte alltid visa om hon blir rädd eller osäker. Det var hon den gången hon kom. Men jag har tänkt på det många gånger efteråt nu när jag känner henne. Det var säkert en jättetuff upplevelse!

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 129
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka