Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rider när minsta sover, eller sitter i vagn utanför ridbanan.Hur gör ni som rider som har småbarn? Om ni har en ridbana (ej uteritt).
Rider ni när barnet sover i vagnen?
Fast du kan ju verkligen inte säga så när det är ett flyktdjur det handlar om? Även din häst kan blir rädd och gripas av panik. Jag har själv en nallebjörn, som dels är rätt långsam och dels ALDRIG skulle göra illa någon eller något med flit, men jag inser att han är ett flyktdjur som alla andra hästar.Fast än en gång. I det här fallet var det inte mer osäkert än att gå med hund och barnvagn, och det är det ju många som gör.
Fast än en gång. I det här fallet var det inte mer osäkert än att gå med hund och barnvagn, och det är det ju många som gör.
Hur gör ni som rider som har småbarn? Om ni har en ridbana (ej uteritt).
Jag har 4 barn och har inte en enda gång ridit när jag varit ensam hemma med barn. Av flera orsaker, bland annat "vad händer om jag åker av och skadar mig?".
Sen kan jag tycka att det beror lite på hur man har häst också. Jag bor på landet med extremt lite passerande trafik, så OM något skulle hända kan det ta många timmar innan det blir upptäckt.
Har man däremot hästen på ridskola eller annan större ridanläggning, där det alltid finns folk i rörelse - då hade jag kunnat rida medan barnet sover i vagnen. För det är ju en helt annan sak...
Fast även din häst är väl en häst? Den är fortfarande ett flyktdjur och om det dyker upp något lika läskigt som en get och den skyggar in i barnvagnen med bäbis i känns det väl knappast bra...Fast det är ju inte heller rätt. Min häst skulle aldrig ha rört barnvagnen. Och inte hoppade han till heller. Om det inte dök upp en get oväntat dvs
Väger din hund flera hundra kilo ?Fast än en gång. I det här fallet var det inte mer osäkert än att gå med hund och barnvagn, och det är det ju många som gör.
Fast frågan är ju då om det är så nödvändigt att rida? Med en vild tvååring lär det knappast gå ändå så man kan ju lika gärna börja anpassa tider osv efter när barnet inte behöver vara med. Om man har ett långsovande barn så kan man förstås greppa chansen under föräldraledigheten, men det är långt k från självklart att det funkar och hur som helst är det en begränsad periodMina vänner har gjort så, har aldrig varit några problem. Man får göra det bästa av situationen, det perfekta hade väl varit att altid ha barnvakt men det är ju inte alltid det går.
Min häst skyggade inte. Han var inte sån. Jag hade honom i 14 år och det enda han reagerade på var getter. Jag körde student i stan invid bygget av Uppsala konsert och kongress. Hästen gick och gäspade. Han kunde hanteras av vem som helst och ledde du honom så var han alltid snett bakom dig. Stannade när du stannade. Backade när du backade. Utan röstkommando på hängande grimskaft. En väluppfostrad häst helt enkelt. Om han mot förmodan skulle bli rädd för något så reagerade han bort från mig, aldrig att han skulle rört mig.Fast även din häst är väl en häst? Den är fortfarande ett flyktdjur och om det dyker upp något lika läskigt som en get och den skyggar in i barnvagnen med bäbis i känns det väl knappast bra...
Till TS: det finns gott om folk som rider med barnen sovande i vagn men det finns också gott om folk som det inte funkar för. Vår äldsta sov t ex aldrig mer än 30 min på dagen och var inte nöjd vaken i vagnen.
Det handlar inte om uppfostran! Hästar är flyktdjur och det är liksom så det är. Sedan tar vissa fram den instinkten mer sällan än andra, men jag tycker inte att man någonsin ska glömma att det är flera hundra kilo med järnskor och flyktinstinkt man hanterar hur ”snäll” hästen än är. Min egen häst är också mycket cool, snäll och väluppfostrad, men jag har ändå o balhuvudet att han är just en häst.Min häst skyggade inte. Han var inte sån. Jag hade honom i 14 år och det enda han reagerade på var getter. Jag körde student i stan invid bygget av Uppsala konsert och kongress. Hästen gick och gäspade. Han kunde hanteras av vem som helst och ledde du honom så var han alltid snett bakom dig. Stannade när du stannade. Backade när du backade. Utan röstkommando på hängande grimskaft. En väluppfostrad häst helt enkelt. Om han mot förmodan skulle bli rädd för något så reagerade han bort från mig, aldrig att han skulle rört mig.
Jag rider när min dotter sover, och har gjort så i tre års tid. Ett par gånger i veckan blir det, när jag och partner jobbar omlott. Gångerna hon vaknat kan räknas på ena handen och både hon och hästen är väldigt goda vänner så inga problem att hantera dem ihop.Hur gör ni som rider som har småbarn? Om ni har en ridbana (ej uteritt).