rida med tråd

Sv: rida med tråd

CoNo: Man kan väl rida med träns utan att dra en massa i munnen? En häst kan vara lycklig utan att den går helt utan träns..
lancet: håller med dig med det mesta du säger! Keep up the good work! =)

Nej det var du som skrev att den gjorde det inte jag. Men om den är triangel märkt och slänger av dig pga av det så är det kanske så att hästen inte ska ridas?

tänkte samma sak :angel:

Du billiga hästar kan också bli elektriska och eleganta hästar, det har inget att göra med vad hästen har kostat.. Kunskap om vad? Hästpriser? Det har jag kan jag lova!

ååh vad rätt! jag VILL inte ens ha en häst som redan kan allt, i rädsla för att förstöra mer än man bygger upp. Bra hjälp o träning, tack!.

Och varför ska man såga ner hästen på tyglen med en tråd?

nej varför skulle man såga ner hästen övrhuvudtaget? Lancet: TACK :bow:

Jag tror att jag tänker hoppa av denhär tråden nu, eftersom du inte verkar förstå vad jag menar, ingen annan heller för den delen.

Hejdå ! :bow:

Du tänker på ditt sätt, det respekterar vi. men snälla, det där var lite sandlådevarning!

Lancet:

Jag tycker det är skönt att någon orkar ta sig tid att förklara på ett vettigt sätt sånt som är självklarheter för många av oss!
Tack och bock! :bow:

Vi fick på ridskolan rida med martingal, och sedan hålla handen i halsringen (martingalen fyllde alltså bara sin funktion som en halsring, inte som huvud"stoppare") och så skulle vi rida med den i handen hela tiden och hålla handen så stilla som möjligt.
Detta gav tydligt resutat på hästen som jag brukar rida, hon lägger sig gärna i en för låg form och tappar bakbenen. Men när handen blev stilla kom huvudet upp, och formen blev absolut mycket stadigare.

ett lite mindre "vågat" sätt att lära sig rida mer med sits och inte så mycket med hand, om man inte vågar testa sig på det där med tråden :)

har inte läst hela tråden..

Men kan man inte ha tyglarna där som vanligt och knyta fast ett band oxå, så kan man ju rida med bandet när det känns bra och med tyglarna när man korrigerar...(?)
Kan ju vara bra att öka känsligheten på hästen oxå.. att lyssna på minimala hjälper... Eller??
Nordisen jag rider nu är extremt känslig i munnen och jag kan inte ta något alls i honom i princip..
Rider nästan enbart honom med vikt och ben.. Händer faktiskt ibland att jag lägger tyglarna helt, bara för att det är kul..
Men nu är han enbart riden ca 30ggr..
ca4-5gr de senaste 2 åren och regelbundet i 3 månader (sen jag började).
Så han var helt outbildad och det jag la/lägger stor vikt vid är att han ska vara väldigt känslig och lyssna på minimala hjälper..
kan vara kul med tråd i detta läget, då jag kan kontrollera mig själv så jag inte gör några omedvetna ryck...
Om man ser det så...
Eller är det helt fel tänkt??

Du billiga hästar kan också bli elektriska och eleganta hästar, det har inget att göra med vad hästen har kostat.. Kunskap om vad? Hästpriser? Det har jag kan jag lova!

i alla dina inlägg får du det att låta som om jag satsar på att rida dom högsta dressyrklasserna utan tyglar... du vet alla har inte målet att kunna bli bäst i världen, utan att ha roligt och lära sig att förstå hästen på ett sätt som många inte gör!

och jag rider ju för sjutton inte hästen utan tyglar dagligen utan IBLAND alltså högst en gång i veckan, och inte bara för att jag vill låta bli att ta hästen i munnen hela tiden utan för att det är j*vligt bra träning:smirk:

hoppas du förstår mig, men alla har olika åsikter om saker och ting och bara som en påminnelse startade jag tråden för att jag undrade om någon annan red med tråd...

CoNo:
tack! du för att du förstår vad jag menar:bow:

Delvis *kl*

Nu har jag inte heller läst igenom denna tråden helt, men jag håller med Lancet!

Så är det ju så här att om vi ska börja rida med trådar - utan tyglar - bett löst, you name it, så är vi ju inne på en helt annan typ av dressyr...! Den dressyr som "ska" diskuteras i detta forum (vad jag fattat det som) är den rena tävlingsdressyren (sk. engelsk? dessyr) och där använder man sig inte av de saker jag räknade upp ovan.

Men du har helt rätt alla vill inte bli bäst och rida de högsta klasserna inte heller har alla samma metoder, träningssätt och åsikter, men faktum kvarstår - när vi pratar om ovan nämnda saker så är vi inte längre inne på samma linje - inte ens samma typ av dressyr!

Här med vill jag inte säga att du har fel eller är ute och cyklar - du kör din grej helt enkelt...:D

fast jag har för mig att tråden alldeles nyligen flyttats hit till dressyr, vilket jag finner lite underligt, eftersom det inte är tävlingsdressyr...

knepigt knepigt!

Jag har för mig att den funnits här jättelänge - eller så har det funnits en likadan tidigare...? Ingen aning! Men som jag skrev, det var vad jag fattat det som (om vad som ska diskuteras på forumet, och det var inte det som jag ville ha fram i mitt inlägg heller för den delen - utan att vi inte pratar om samma sorts dressyr oavsett vad som "ska" diskuteras)

Personligen uppfattade jag det som om hon red med tråd som tygel nån gång IBLAND! :angel:
Alltså inte varje dag... Och jag tror inte heller hennes målsättning är att rida Grand Prix dressyr med trådar som tyglar utan istället vill träna upp känsligheten i händerna. Hästens mun är väldigt känslig och jag kan säga som så att det finns mer än en ryttare här i världen som verkligen behöver träna upp känsligheten i sina händer när dom rider. Tänk er själva att ha ett hårt, skarpt bett i munnen och sedan, som grädde på moset, ha en hård hand som håller i tygeln... Jag säger inte att min hand när jag rider är helt perfekt, den har många brister, men om man vill förändra, så har man iallafall kommit en bit på vägen...;) och jag vill också kunna rida dom högsta klasserna i dressyr på stolta, elektriska och glada hästar, det är min dröm :D
Men alla har olika sätt att komma dit och det är väl bara och acceptera?
Sen får alla själva avgöra vad som är lämpligt att göra för en själv och sin häst. Och till Lancet: Du förklarar mycket bra och har helt rätt i mycket av det du säger eller egentligen kanske i allt du skrev, det är bara det att du och ja´g ser en del saker på lite olika sätt:p

Hej Wallerie!

Intressant trad! Elever som borjar rida for min ridtranare och behover trana sin sits (vilket ar alla:)) far ofta rida med en hand eller med tradar precis som du beskriver. Anledningen ar att de inte har den koordination som kravs for att de ska kunna anvanda tygeln utan att stora hasten i munnen (som ar en otroligt kanslig del). Att rida med trad tvinar ryttaren att vara mjuk i sina hander, annars gar ju traden av, och det ar ju tanken att skydda hasten fran den inte sa kansliga handen.

Nar ryttaren sen lart sig att styra och ha sa pass mycket kontroll over sin kropp att de kan anvanda sina hander oberoende av resten av kroppen sa byts tradarna ut mot tyglar.

Jag haller med om att pa Grand Prix niva sa vill man ha lite mer kontakt med hastens mun, sa att hasten "suger efter bettet", nagot som kommer fran bakkarran, men innan man kommer dit maste man som ryttare vara stabil, kanslig och mjuk i sin hand, och kunna anvanda handen oberoende av resten av kroppen. Ingen ryttare som inte har det kommer att ta sig till den nivan och kunna rida en elastisk och stolt hast, darfor att ingen hast vill soka en ostadig och oforutsagbar hand.

Det ar sant att man ocksa kan behova anvanda ett lite krafigare tygeltag ibland, men for att inte skapa spanningar i hasten eller skada den pa annat satt sa kravs det att ryttaren ar erfaren, har timing och koordination och har full kontroll over vad han/hon gor. Sa det kommer ocksa senare i ryttarens utbildning.

Vad jag vill saga ar att rida med tradar kan vara ett utmarkt satt att forbattra sin hand, sits och inverkan pa hasten pa en grundlaggande niva.

Kanske ska tillagga att hasten vid det stadiet, innan man sitter upp med tradar, ar avslappnad och uppmarksam pa sin ryttare, man har redan en bra kommunikation dar hasten vantar och lyssnar och ar lugn, for att forhindra olyckor. Men det ar for mig lika viktigt om jag rider med tyglar. Och naturligtvis rider man med trad endast pa ridbanan.

Jag tror ocksa att de flesta har inne, de flesta over huvud taget, vare sig det ar hopp-, falttavlans-, dressyr-, you-name-it- folk, har som mal att fa sin sits sa effektiv, mjuk och foljsam och sin hast sa smidig, kanslig och stark som mojlig, det ar bara det att vi anvander olika vagar att ta oss dit. Och vissa lyckas, andrar inte.;)

Jamen ajaj, tänk en sytråd i munnen, även om den är tunn så måste det ju skära in i huden på stackaren :o Men jag har iofs aldrig provat så jag ska väl inte uttala mig :p

Men haha , du har förstått det där helt fel.
Du sätter ju inte en sytråd i munnen på hästen , det är ju djurplågeri ! Du sätter tråden i bettringarna istället för tyglarna . :)

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 813
Utrustning Jag rider nu i min gamla Rössli som jag trivts väldigt bra i men på sistone upplever jag att min sits blivit sämre. Hästen är ung och...
Svar
14
· Visningar
2 703
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka