rida med tråd

Sv: rida med tråd

Tycker att detta låter lite skumt... Jag tycker att en häst som är ärligt på tygeln och producerar all sin kraft i bakbenen (lika mycket i båda) skall ta ett jämnt stöd på bettet. Jag vill ju inte ha en häst som släpper bettet ( och då också ofta kryper bakom). EN tunn tråd räcker knappast till för att min 180cm pålle tar stöd på bettet.
Kan förstå att man vill känna att man kan påverka sin häst utan att dra i tyglarna, men njae.. tror jag skippar
Dessutom, det värsta som kan hända är att man ramlar av... Du vet att folk dött av att ramla av, va?? :)

Lycka till med era snören :)

Jamen ajaj, tänk en sytråd i munnen, även om den är tunn så måste det ju skära in i huden på stackaren :o Men jag har iofs aldrig provat så jag ska väl inte uttala mig :p

Jag tror inte TS mål med snöret är att rida hästen i GP-form utan mer att förbättra sin ridning och känslighet i handen, vilket är just det hon nämner i första inlägget. Det är ju som att bli longerad utan tyglar men möjligen mer avancerat när skänklar och vikthjälper får hela ansvaret för att styra.

Har man en häst som är trygg behöver det väl heller inte vara livsfarligt? Herregud, jag har lekt och haft mig i mina dagar och har aldrig gjort mig speciellt illa, har heller inte dimpat i backen så ofta för den delen, och mina hästar har inte varit unikt stabila.

Just trådmetoden skulle jag nog inte prova, men har däremot knutit upp tyglarna och inte haft något alls i händerna. Halsring ger lite skum handställning tycker jag.

KL

Tygeln ska ju vara som ett osynligt band till hästen. Vet ni varför man har träns ens? Varför ska man kommunicera med hästen med hjälp av nåt i munnen/på nosryggen? Varför inte satsa på att få en så finslipad ridning att du kan rida hästen i form och kunna kontrollera den utan träns - möjligen med sadel för din egen bekvämlighet?
Som nån sa - att man inte vill ramla av. Man kan väl ramla av med träns också. Du ska varken kontrollera eller hålla fast dej i tränset. I så fall är du en otroligt dålig ryttare.
Ryssen - jag har glömt hans namn nu- som rider sina hästar ända upp i de högre skolorna rider med endast en halsring.
Hade det inte varit härligare att känna den HÖGSTA graden av samhörighet med hästen - helt naturligt?
Edit: Min pålle är verkligen inte det man kallar bra förstaponny, eller ens andraponny. Han gör precis som han själv vill hela tiden och jag har ramlat av över 40 gånger på honom - under de tre åren jag haft honom - men som du ser på min avatar har jag inte gett upp. Han är exakt densamma i lynnet och jag blev avkastad senast i torsdags pga av att han bockade när jag skulle galoppera. Men det gör inget, för jag vet hur det känns när man har full samhörighet och det får mej att fortsätta. Många här inne verkar inte veta det.

Senast ändrad:

hej, är det ngn mer än ag här som rider med tråd ibland? alltså med en tunn tråd som tyglar.

Visst brukar man väl säga att man ska rida "såsom OM man hade en tråd istället för tygel", för att beskriva den oerhört lätta kontakten mellan hästens mun och ryttarens hand, men jag har faktiskt aldrig hört om någon som faktiskt RIDIT med tråd istället för tyglar... tills du dök upp då! :D

Stor bravur till dig för att du vill försöka lära dig så god ridning som möjligt! Har du en lätt hand och en oberoende sits så kommer det mesta att te sig lätt på hästryggen, oavsett vad du vill lära dig, och framför allt - hästarna kommer garanterat att gilla dig skarpt!

Alla har oliak mål med sin ridning, mina mål och många andras här är nog att få till den ''normala'' dressyren som den ska vara. Och då ill man ha kontakt med bettet, i din ridning så vill du inet det, men då strävar du mot ett annat mål eller hur? Jag strävar inte efter att en dag kunna rida mina hästar utan sadel och träns, utan att kunna rida de högsta rörelserna på en elektrisk och elegant och stolt häst.

Sen är det inte att baar ramla av för helt plötsligt kan den enklaste avramlingen gå fel. Så man måste acceptera att alla rider oliak med olika mål och alla accepterar inte att hästen slänger av dem hela tiden utan vill ha en häst som faktiskt är lyhörd för sin ryttare,.

Jamen ajaj, tänk en sytråd i munnen, även om den är tunn så måste det ju skära in i huden på stackaren :o Men jag har iofs aldrig provat så jag ska väl inte uttala mig :p

:rofl: Förlåt om jag skrattar men det där lät bara för roligt!!!! Hur kunde du få det ihop att tråden sätts i munnen? :rofl: ;D

1 ...utan att kunna rida de högsta rörelserna på en elektrisk och elegant och stolt häst.

2...utan vill ha en häst som faktiskt är lyhörd för sin ryttare,.

1 Som jag skrev, så går även det utan träns. Och vad menar du med "elektrisk och elegant och stolt häst"? Tycker du att vi "naturliga" ryttare bara håller på med nån smutsig skit som trycker ner hästarna, får dom att bli tråkiga och få dåligt självförtroende. FEL FEL FEL det är verkligen tvärt om!

2 Jaha, så du tycker inte att hästen är lyhörd om du kan rida den UTAN utrustning och dessutom få den att lyssna. Sen att min häst slänger av mej, du vet väl inte vad det har att göra med? Kan tillägga att han är triangelmärkt, kanske har nåt med det att göra?
Jag tycker att du ska skaffa kunskap innan du försöker få det att låta som att det jag håller på med är nåt som billiga små j*vlar kan hålla på med när de inte har råd med fina, dyra "elektriska och eleganta" hästar.

Och vad ts syftade på, var ju att rida utan händer. Jag bygger bara vidare på det och tar bort tränset helt. Tror du att man kan såga ner hästen på tygeln med en tråd? Svar nej.

1 Som jag skrev, så går även det utan träns. Och vad menar du med "elektrisk och elegant och stolt häst"? Tycker du att vi "naturliga" ryttare bara håller på med nån smutsig skit som trycker ner hästarna, får dom att bli tråkiga och få dåligt självförtroende. FEL FEL FEL det är verkligen tvärt om!.

Jag tycker att det är du som tolkar nu, inte jag. Men om du hade varit insatt i det jag menar så hade du förståt att det är en enorm känsla att rida hästen på träns och med sadel också och få hästen elektrisk och elegant och stolt " Precis som du säkert tycker att det är att rida din häst utan något alls.

Och varför skulle det vara tvärt om?

12 Jaha, så du tycker inte att hästen är lyhörd om du kan rida den UTAN utrustning och dessutom få den att lyssna.!.

Det har jag aldrig påståt-

1 Sen att min häst slänger av mej, du vet väl inte vad det har att göra med?
Kan tillägga att han är triangelmärkt, kanske har nåt med det att göra?
Nej det var du som skrev att den gjorde det inte jag. Men om den är triangel märkt och slänger av dig pga av det så är det kanske så att hästen inte ska ridas?

1 Jag tycker att du ska skaffa kunskap innan du försöker få det att låta som att det jag håller på med är nåt som billiga små j*vlar kan hålla på med när de inte har råd med fina, dyra "elektriska och eleganta" hästar.

Du billiga hästar kan också bli elektriska och eleganta hästar, det har inget att göra med vad hästen har kostat.. Kunskap om vad? Hästpriser? Det har jag kan jag lova!

1 Och vad ts syftade på, var ju att rida utan händer. Jag bygger bara vidare på det och tar bort tränset helt. Tror du att man kan såga ner hästen på tygeln med en tråd? Svar nej.

Och varför ska man såga ner hästen på tyglen med en tråd?

Lancet : Du är min nya idol!!!!!!
Tack för en sund bild och bra beskrivning av den dressyren jag också rider. Eller försöker lära mig rida
MVH M

Du billiga hästar kan också bli elektriska och eleganta hästar, det har inget att göra med vad hästen har kostat.. Kunskap om vad? Hästpriser? Det har jag kan jag lova!

he he tankte just pa den rika typen av hastagare som kan ingenting, de kopper dyra elektriska och eleganta hastar och forvandlar dom till ok.

Som tur ar sa finns motsattsen oxa

Jag tror att jag tänker hoppa av denhär tråden nu, eftersom du inte verkar förstå vad jag menar, ingen annan heller för den delen.

Hejdå ! :bow:

lancet: TACK för att du orkar :bow:

CoNo: Troligen kommer även du en dag inse skillnaden i mål med ridning, tills dess kanske du iaf skall lära dig att inte döma. Att sitta och rida på en häst som är triangelmärkt och rida utan grimma är fine by me, jag har själv ridit runt utan både grimma och träns vid några tillfällen - men det är en Väldig skillnad på vad man är ute efter ridmässigt.

Okej, dit val, men om ingen förstår vad du menar så kanske du inte förklarar det du menar så bra, innan blev du ju bara arg.

Hahahaha, nee jag tänkte inte på det, med min blonda lilla hjärna haha :rofl::rofl:

Jag håller med vissa andra om att man kan ju lära sig rida ordentligt med tyglarna istället, annars är det väl lätt att man "hoppar tillbaka" i samma mönster när tyglarna kommer på igen...

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 813
Utrustning Jag rider nu i min gamla Rössli som jag trivts väldigt bra i men på sistone upplever jag att min sits blivit sämre. Hästen är ung och...
Svar
14
· Visningar
2 703
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka