rida med tråd

W

wallerie

hej, är det ngn mer än ag här som rider med tråd ibland? alltså med en tunn tråd som tyglar.
detta har hjälpt mig jätte mkt framåt i min ridning! innan jag började med detta visste jag ej hur beroende jag var av tyglarna! om mann tar ett enda "hårt tygeltag går tråden av, dermed övar man sig på att använda skänklarna jätte mkt!

detta har hjälpt mig med:
*lättare hand
*bättre sits (måste räta upp mig mer när jag bara använder skänklar+säte)
*att göra himelskt runda volter ;)

ngn som gör når liknande? vill ha nya tips som kan förbättra min ridning!:)

Sv: rida med tråd

Vet inte alls vad det är du har använt. Nu får du förklara...

Har aldrig hört talas om att rida med tråd! Men jag kan tänka mig att man verkligen förbättrar sin ridning eftersom att man tvingas rida mer med sätet och minska tygelhjälperna. Är det dock inte lite väl riskabelt med "tyglar" som lätt går av ifall något skulle hända?

Vet inte alls vad det är du har använt. Nu får du förklara...

jag tar och byter ut tyglarana mot en tunn tråd (nästan lika tunn som en sytråd) ibland när jag rider. eftersom tråden är såpass skör kan jag inte använda de som tyglar och måste styra med skänkeln och använda min sits mer.. sedan gör jag lite övergångar (än så länge i bara skritt och trav) och kör mkt på böjt spår :D

vet egentligen inte riktigt vad jag har tråden till eftersom jag inte använder den men det känns skönt att hålla i nåt:p

//s.t

Har aldrig hört talas om att rida med tråd! Men jag kan tänka mig att man verkligen förbättrar sin ridning eftersom att man tvingas rida mer med sätet och minska tygelhjälperna. Är det dock inte lite väl riskabelt med "tyglar" som lätt går av ifall något skulle hända?

rider på bara på bana och det värsta som kan hända är väll att man trillar av.
är ofta ngt som håller lite koll på mig när jag gör detta oxå :D

kan man inte göra en knut på de vanliga tyglarna då? Så att man har dem för säkerhets skull :idea:

Jag vet att en ridlärare på min klubb tillämpar gummisnoddar mellan lillfingrarna på dem som inte kan hålla ihop händerna i mrätt position. Du tar helt enkelt en vanlig (smal, inte sån där bred) gummisnodd och hänger den över båda lillfingrarna. håll händerna som man ska och rid som vanligt, ska tydligen kännas rejält i händerna om man glider isär. :crazy:

Åh det där har jag hört tals om! Dock ej provat, ska nog göra det när min häst slutar vara halt.
Kan du inte slänga ut lite bilder ? :idea:

nej, då är det lättare att rida med grimma o tyglar.
nästan samma funktion. (iaf om man vill uppleva bra ridning)

Håller inte med dig. Att rida med tråd visar ju när du tar i tygeln genom att tråden går av. På grimma med tyglar kan du fortfarande dra i tyglarna utan att något talar om det för dig lika tydligt.

Inte ridit med tråd, tar av hela tränset istället.

Nej, aldrig provat. Inte särskilt sugen heller, för egen del tycker jag trixet är att lära mig rida korrekt med tyglarna och då hjälper det föga att plocka bort dem.

Ajaj, måste det inte göra väldigt ont för hästen om det skulle rycka till?! :o

Håller med tror jag.

Om man vill träna sin sits kan man väl bara skippa tyglarna och låta bli att inverka i munnen. Om tråden ändå går av om man försöker ge en signal genom tygeln. Tex bli longerad utan tyglar och bara fokusera på sitsen.

Att inte göra ngt alls i tygeln kan väl inte vara ett självändamål, för det är väl ändå en viktig del i att arbeta hästen rätt. Ibland krävs det ju en rejäl signal i tygeln för att uppnå effekt.
Har man problem med att man blir hängande i tygeln kanske man ska skippa den helt för att bygga upp sin egen balans eller nåt, men då man återgår till att skola hästen så vill iaf jag ha en tygel att kommunicera med!

kan man inte göra en knut på de vanliga tyglarna då? Så att man har dem för säkerhets skull :idea:

Jag vet att en ridlärare på min klubb tillämpar gummisnoddar mellan lillfingrarna på dem som inte kan hålla ihop händerna i mrätt position. Du tar helt enkelt en vanlig (smal, inte sån där bred) gummisnodd och hänger den över båda lillfingrarna. håll händerna som man ska och rid som vanligt, ska tydligen kännas rejält i händerna om man glider isär. :crazy:
Det lät ju som ett smart knep, kanske man ska testa..

Ja, håller med.
För egen del är det absolut inte någon önskvärd kommunikation att inte alls använda tyglarna då jag med dem vill "finputsa" vår ridning. Jag har snarare problem med att korta tyglarna och sluta handen om dem - att då rida med tråd har helt bakvänd effekt. Jag är dessutom för långsam i handen och missar därmed många korrigeringar som behöver göras - vilket är ännu en anledning till att inte vilja lägga av tyglarna för den sakens skull.

Men, som du säger, för sitsträning är det optimalt att inte ha några "livlinor" att hålla balansen i, men då plockar jag helst bort helt och hållet.

Ajaj, måste det inte göra väldigt ont för hästen om det skulle rycka till?! :o

Hur skulle det kunna göra det? Ryttaren byter ut tyglarna mot sytrådar, alltså lär hästen inte känna något alls om ryttaren rycker till och tråden går av ;) Tråden går i princip av innan signalen nått hästens mun i och med att tråden är så pass tunn och svag.

Personligen så tycker jag att detta trix endast är bra i nödfall, annars så tycker jag att man ska öva på det gamla hederliga sättet så att man lär sig använda tyglarna på rätt sätt.

Har aldrig hört om det tidigare! Skulle dock kännas lite riskabelt då jag inte alltid kan lite på min häst ens på banan. Skulle nog också köra med att knyta tyglarna framför mig och alltid ha dom där om ngt skulle hända.
Men det lät iaf som en rolig idé, tror att jag måste vänta ngt år innan jag kan testa det på min häst! :angel:;)

låter livsfaraligt tycker jag...
tanken är väl god men aldrig något jag skulle införa i min ridning...

hästen gå inte i form utan god ridning i grimma.
du kan annars bara styra i grimma, därför kommer man ändå märka skillnaden. för att hästen ska gå i form i grimma så är det genom samma principer som sytråden. Men det är lite bättre säkerhet med att kunna ha tyglar iallafall.

jag har också ridit med halsring mkt tidigare. (det är rätt skoj..)

har en kompis som brukar rida med snöre. tror att hon brukar använda garn eller nåt liknande. Det är nog inget som jag skulle vilja pröva. men det där med gummibanden verkar ju skitsmart!

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 813
Utrustning Jag rider nu i min gamla Rössli som jag trivts väldigt bra i men på sistone upplever jag att min sits blivit sämre. Hästen är ung och...
Svar
14
· Visningar
2 703
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka