Rida med sporrar på unghäst

Sv: Rida med sporrar på unghäst

Självklart ska man inte pressa dom i det läget, utan låta dom ta sin tid.
Min 5 åring är också "liiite" klumpig och kan ha svårt med kordinationen och balansen så det är bara att traggla på för att mjuka upp och gymnastisera.;)
Ja, :) brukar aldrig begära så mycket på den sidan utan vill att den ska stapla sig framåt, och tillslut ska hon bli liksidig, men vill inte pressa på för mycket :)

"Just det där har jag svårt för att förstå.
Vill inte alls säga att det ena är rätt och det andra fel, men, för enligt min filosofi har hon ju då förstått? Men vill inte att du flyttar runt på henne från den sidan?"

Jag tycker inte att det är dominans från hennes sida, eftersom hon är samarbetsvillig i övrigt, och andra sidan flyttar hon superlätt, så känns lite knäppt att hon plötsligt skulle visa dominans på andra sidan. Men irriterad blir hon då jag tjatar och hon tycker att det är svårt. Även fast hon har förstått, "så anser hon själv att det är fysiskt omöjligt för henne" (så som jag tolkar det) eftersom koordinationen inte är lika bra på den sidan, så istället för att bråka eller lägga sporrar i det läget så väljer jag att vänta ut hästen så att hon själv lär sig att ta dom där stegen. Det är som när man själv ska skriva med fel hand, inte vill jag att någon står och hackar på handen och ber mig skynda, utan det går långsammare men man blir bättre och bättre med träning och tålamod. :) Jag tror att det är en risk om man pressar hästen för mycket i något den helt enkelt tycker är svårt, jag och min polla skulle bara hamna i en bråkig och tråkig situation där båda blir mer och mer frustrerad. Jag begär inte att hon ska kunna göra lika snabbt och bra på båda sidor nu i början, men tillslut vill man ju få en liksidig häst, men jag litar på att tålamod och träning ska ge mig detta :)
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

och igår så började jag inte flytta henne undan skänkel i skritt innan jag travat och ridit en stund. Provade en gång efter halva ridturen och då flyttade hon undan vänster! Så hon kan...
Jag har nog gjort felet att börja med det innan jag travat och ridit en stund. Hon är lite ostabil i början och man får börja med att hon ska acceptera bettet när man kortar tyglarna, acceptera att man håller om med skänkeln och när man börjar trava brukar hon skutta med bakbenen några gånger. När den fasen är över med lite fjanterier (några minuter när jag kortar tyglarna och ska börja rida efter framskrittningen) så koncentrerar hon sig resten av ridtiden. Jag har nog börjat flytta henne för tidigt på ridturen och då har hon varit för ofokuserad och bara lagt sig till med att gå emot ena sidan.. Hon vet att när raksträckan är slut ska vi börja trava så hon är lite uppspelt just innan också.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

och igår så började jag inte flytta henne undan skänkel i skritt innan jag travat och ridit en stund. Provade en gång efter halva ridturen och då flyttade hon undan vänster! Så hon kan...
Jag har nog gjort felet att börja med det innan jag travat och ridit en stund. Hon är lite ostabil i början och man får börja med att hon ska acceptera bettet när man kortar tyglarna, acceptera att man håller om med skänkeln och när man börjar trava brukar hon skutta med bakbenen några gånger. När den fasen är över med lite fjanterier (några minuter när jag kortar tyglarna och ska börja rida efter framskrittningen) så koncentrerar hon sig resten av ridtiden. Jag har nog börjat flytta henne för tidigt på ridturen och då har hon varit för ofokuserad och bara lagt sig till med att gå emot ena sidan.. Hon vet att när raksträckan är slut ska vi börja trava så hon är lite uppspelt just innan också.

Så är min häst med. :) Får knappt ta henne i sidorna i början av ridningen så nästan flyger hon fram. Men om vi jobbar på en stund och samlar eftersom brukar hon bli trevligare och trevligare :)
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Jag rider med sporrar på träningar och tävlingar. Började med det när hästen var 4 år eftersom det är först då man behöver kunna använda dem. Så länge man inte sitter och gnider med dem så ser jag inga problem.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Jag har en 4-åring som jag ridit med sporrar på 3ggr (ja, jag har räknat :p). Har börjat med att ha sporrar då och då, då han ibland kan vara lite seg och jag vill inte behöva ta i på honom så att han "dövas" för skänkeln. Rider med ett par runda "ponnysporrar" och han funkar superfint med dem. Jag nuddar honom bara och får den reaktion som utan sporrar kräver större hjälper. Alltså, istället för att behöva "tjata" på honom så ber jag väldigt lätt och han svarar direkt. Och han har inte visat någon irritation mot dem -vilket jag nästan väntade mig då det är så nytt och självklart känns annorlunda för honom.
Jag varierar mig och rider antingen
-utan sporrar men med spö
-utan sporrar och utan spö
-med sporrar, utan spö
-med sporrar och spö i handen, behöver inte använda det direkt utan har det då som hjälp för att komma åt bakbenet när vi övar sidförande, eller som hjälp för att hjälpa till att rama in yttersidan när vi tex galopperar på volt då han tycker det är lite jobbigt att hänga med i svängar.

Tycker inte att det är något negativt att börja med sporrar ganska tidigt, men de ska självklart förstå vad skänkeln är innan. Tycker att det är bättre att få svar direkt på mini-hjälper istället för att behöva klämma och klämma på dem. Sen behöver man ju inte rida med sporrar jämt utan kan köra med dem ibland. Samma med spöt, ska man kunna tävla så måste man ju kunna rida utan det också.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Jag har en 4-åring som jag ridit med sporrar på 3ggr (ja, jag har räknat :p). Har börjat med att ha sporrar då och då, då han ibland kan vara lite seg och jag vill inte behöva ta i på honom så att han "dövas" för skänkeln. Rider med ett par runda "ponnysporrar" och han funkar superfint med dem. Jag nuddar honom bara och får den reaktion som utan sporrar kräver större hjälper. Alltså, istället för att behöva "tjata" på honom så ber jag väldigt lätt och han svarar direkt. Och han har inte visat någon irritation mot dem -vilket jag nästan väntade mig då det är så nytt och självklart känns annorlunda för honom.
Jag varierar mig och rider antingen
-utan sporrar men med spö
-utan sporrar och utan spö
-med sporrar, utan spö
-med sporrar och spö i handen, behöver inte använda det direkt utan har det då som hjälp för att komma åt bakbenet när vi övar sidförande, eller som hjälp för att hjälpa till att rama in yttersidan när vi tex galopperar på volt då han tycker det är lite jobbigt att hänga med i svängar.

Tycker inte att det är något negativt att börja med sporrar ganska tidigt, men de ska självklart förstå vad skänkeln är innan. Tycker att det är bättre att få svar direkt på mini-hjälper istället för att behöva klämma och klämma på dem. Sen behöver man ju inte rida med sporrar jämt utan kan köra med dem ibland. Samma med spöt, ska man kunna tävla så måste man ju kunna rida utan det också.

Ja det tycker jag låter vettigt. :) Så länge hästen förstår skänkel fullt ut på båda sidor spelar ju inte åldern så stor roll :) Och hur man använder spö och sporrar. Jag själv skulle aldrig rida i sporrar för att jag inte har sådan kontroll på mig själv i ridningen, utan behöver trääna ordentligt på min ridning. Men har man koll själv, och man VET att hästen förstår skänkeln borde det inte skada att rida med sporrar, oavsett ålder.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Jag har nog börjat flytta henne för tidigt på ridturen och då har hon varit för ofokuserad och bara lagt sig till med att gå emot ena sidan..

Detta tycker jag låter som en fin insikt :)

Som sagt vill jag bara förtydliga att jag absolut inte menade mitt inlägg som nån kritik, jag har själv inte börjat flytta åt sidan från ryggen (har också en 08) och tyckte mest att det var intressant att diskutera det från lite olika vinklar.

Lite utanför trådämnet..
Lite nyfiken blev jag på det du skrev om spöt när du vände det i körningen för framåtdrivning, är det ett vanligt "kommando" i körning?

mvh
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Min är en 07:a så 5 år i år:-) Men allt handlar ju om att rida med lite vett.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Detta tycker jag låter som en fin insikt :)

Som sagt vill jag bara förtydliga att jag absolut inte menade mitt inlägg som nån kritik, jag har själv inte börjat flytta åt sidan från ryggen (har också en 08) och tyckte mest att det var intressant att diskutera det från lite olika vinklar.

Lite utanför trådämnet..
Lite nyfiken blev jag på det du skrev om spöt när du vände det i körningen för framåtdrivning, är det ett vanligt "kommando" i körning?

mvh

Varför jag vill börja kunna flytta henne undan skänkel är att vi höll på att på påkörda av en bil och i den situationen hade det varit smidigt att kunna flytta hästen i sidled in mot vägkanten. Får fortsätta med att träna det i slutet av ridturerna tillsvidare då hon är mer mottaglig och har slappnat av och är mer lösgjord :)

I körningen har jag oftast med mej ett spö, dock har jag det bakvänt men vänder fram det om hon vägrar gå förbi något, börjar backa med vagnen av någon anledning eller är ouppmärksam och fokuserar på annat än att springa framåt. För att sätta igång i skritt, trav eller öka behövs oftast bara smackningar som drivning, men lyssnar hon inte vänder jag fram spöet så hon ser det. Det brukar i 9 fall av 10 räcka men bryr hon sig inte får jag smiska till henne lite på rumpan. Det betyder alltså FRAM för henne.

Skulle jag då rida med en lång pisk (dressyrspö) och försöka få henne att flytta undan åt sidan och inte gå fram tror jag att hon skulle bli stressad att spöet inte betyder framåt i det fallet.

Har nu ridit med ett hoppspö för att ha framåtdrivande om det behövs i någon situation, använde det även på bogbladet för att förstärka när jag skulle flytta undan skänkeln. Med det ger som inte samma signal som om hon skulle se att jag använde ett längre spö. Har ju nu inte provat med dressyrspö i ridningen men när jag inte känner att jag behöver spö eller vill göra henne uppstressad genom att hon ser spöet hela tiden har jag inte provat.

Att visa körpisken betyder ju öka eller gå fram, när jag inte använder det och har det bakvänt ser hon det ju inte. I körningen använder jag det ju aldrig för att få henne att gå i sidled.

Dock går det bra med longerspöet, med det håller jag ju också bara fram när jag ska förstärka drivning eller mota henne utåt på volten.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Nej klart.. hon ser inte det om du vänder det åt "andra hållet".. Jag hade en annan konstig bild i huvudet som jag inte förstod riktigt men nu fattar jag juh :) knäpp ibland.. ha ha
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

ha ha.. ja jag kan inte ens förklara hur jag tänkte för det är ju helt ologiskt :)
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp