Rida med sporrar på unghäst

N

Ninni112

Som rubriken lyder är jag lite nyfiken på hur ni tänker om sporrar och unga hästar. Använder ni det? Varför/ varför inte?
/Med vänlig hälsning, Nina
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

jadu, jag skulle också vilja ha svar.. Just nu är jag sugen på att använda EN sporre då vi börjat flytta undan för skänkel. Hon flyttar snabbt för höger och nästan faller åt sidan så fort jag lägger skänkel intill. Men undan vänster skänkel går hon emot och vägrar flytta och flyttar rumpan MOT min skänkel. Fortsätter jag försöka flytta henne åt sidan så slänger hon sig åt fel håll och backar in i plogkanten på vägen ist. (Brukar flytta sicksack över vägen när jag är ute och rider)

Höll på bli påkörd härom veckan av en respektlös förare som körde väldigt fort och nära mej. Kom på då att det är nog dags att lära henne att snabbt kunna flytta in mot vägkanten i sidled undan skänkeln. Samt att man kan hålla in rumpan mot kanten när bilar kommer... men nej nej hästie slänger ut rumpan emot vänsterskänkel när jag ska flytta henne. Suck.

Funderar på sporre tills hon lär sig att gå undan ist för emot. Nu har jag lyckats flytta henne med spöet mot bogbladet som gör att hon går undan. Provar sen med skänkeln igen men då går hon emot. Tips?
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Jag använder det på unghästar om det behövs.
Både sporrar och spö och röst, allt för att lära dom gå¨fram för små hjälper. Dock är inte sporrar första hands valet, och speciellt inte om dom är VÄLDIGT gröna.
Dressyrpisken är första valet, rider inte många utan den faktiskt, den "ingår" i utrustningen ;)

Anser att det är 100 gånger bättre att peta till med spö och/eller sporrar än att banka fram unghästar som inte förstår skänkelhjälper. Det kommer bara att få hästen att gå emot skänklen eller sluta lyssna på den helt. (enligt mig)
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Men undan vänster skänkel går hon emot och vägrar flytta och flyttar rumpan MOT min skänkel

Att använda sporrar är väl att förstärka skänkeln. Om hästen inte förstår vad skänkeln betyder är det då lönt att bara förstärka??
Inte meningen som nån sorts kritik utan snarare frågeställning så hoppas du inte tar illa upp :)

Har själv en häst som inte kommit så långt med skänkel hjälperna, dock är hon väldigt lyhörd från marken, tömmar, position, och då spö som användning att flytta bakdel tex, så jag hade nog rent spontant använt mig av det på ryggen också för att lära in.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Jag förstår precis hur du menar.
Jag brukar åxå försöka lära in att flytta sig för tryck från marken, förstår dom det från backen så förstår dom det från ryggen, det handlar om att vilja lyda och flytta sig.
Ett tryck ska alltid betyda att flyta sig undan från det, sen ska det inte spela någon roll om ryttaren sitter på eller står brevid.

Jag hade dock ett sådant sto också, hon "bogade" sig fram och stretade emot med dom i ridningen också, så det handlade om att får henne att hellre vilja flytta på sig än att streta emot.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Min polla lyssnar sämre på höger sidan, hästar är ju som oss höger och vänsterhänta. Jag skulle se till att träna den sidan istället, och inte använda sporrar. Bara hon/han lyssnar till den skänkeln lite så eftergift, sen kräva mer och mer. För allt blir ju lite svårare, pröva själv att skriva med fel hand. Dock är ju jag en sådan som aldrig rider i sporrar, och vääldigt sällan spö. Unghästar som är i inlärningsstadiet tror jag att det mer handlar om eftergift och belöning än att lägga dit något som tar bättre då hästen inte lyssnar. Men detta är bara min teori. :) Jag har som sagt ingen vidare erfarenhet av spö och sporrar.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Nej, aldrig. Inte förren de lyssnar bra på skänkeln utan sporrar och jag vill kunna göra lite finare tydliga hjälper, som när de börjar tävla lite mer tex.
Om man inte lär dem att förstå skänkeln utan, vad gör man sen då, tar på sig ännu längre sporrar och hoppas att det ska gå bättre?

Däremot rider jag alltid med spö och ofta dressyr spö som jag lägger till som förtydligande vid skänkeln om de inte förstår, spöt lär jag mina innan att de ska gå fram eller flytta sig undan för.
Sen brukar jag också lära dem att flytta undan för tryck mot sidan på marken, det blir betydligt lättare när man sitter på då.

Tänk på att hästar är mottrycksdjur, har de inte fått lära sig att gå undan/fram för tryck så trycker de sig emot istället.

Bjuder de inte framåt alls brukar draghjälp av en annan häst och att man rider ut och bara låter de gå på fram hjälpa.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Självklart är vi oliksidiga, både vi och hästarna.
Och jag menar inte att man ska ta till våld bara för att man använder sporrar och spön, och självklart kommer beröm och eftergift när hästen försöker/gör rätt.

Men, att hästen GÅR EMOT skänklen betyder att
1) Den har inte förstått?
2) Den har förstått men vill inte.

Därför lär jag alltid mina egna från marken först, flytta undan för min hand (som puttar/petar/pekar där skänklen ska vara när ryttaren sitter på)
När hästen kan det från marken översätts det sen från ryttare till häst.
Självklart begär jag inte att hästen ska kunna direkt, men åtminstånde försöka tänka i rätta banor.
Funkar inte detta så tar jag hjälp av någon från marken som flyttar hästen för handen som jag vet att den kan samtidigt som jag ger hjälper från ryggen.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Tänker nog lite som dig, men så såg jag några filmer som folk lagt upp där de rider använde både sporrar och spö på unghäst. Jag har tänkt att jag rider utan sporrar på min kille så att han blir känslig för väldigt små hjälper. Än är vi ju inte där :) men vi närmar oss. Rider alltid med spö, även i skogen för att kunna komma åt och justera eller korrigera.
Å andra sidan förstår jag vitsen med att hjälpa med sporrar... Man behöver ju inte använda dem mer än nödvändigt fast man rider med dem...
Jag fortsätter nog utan ett tag till...
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Självklart är vi oliksidiga, både vi och hästarna.
Och jag menar inte att man ska ta till våld bara för att man använder sporrar och spön, och självklart kommer beröm och eftergift när hästen försöker/gör rätt.

Men, att hästen GÅR EMOT skänklen betyder att
1) Den har inte förstått?
2) Den har förstått men vill inte.

Därför lär jag alltid mina egna från marken först, flytta undan för min hand (som puttar/petar/pekar där skänklen ska vara när ryttaren sitter på)
När hästen kan det från marken översätts det sen från ryttare till häst.
Självklart begär jag inte att hästen ska kunna direkt, men åtminstånde försöka tänka i rätta banor.
Funkar inte detta så tar jag hjälp av någon från marken som flyttar hästen för handen som jag vet att den kan samtidigt som jag ger hjälper från ryggen.



Jag ser det som att hästar alltid tar den minst bråkiga och lätta vägen. "Den har förstått men vill inte" skulle jag bara tro på om jag sett hästen göra det väääldigt många gånger, och sen plöstlgit sätter sig emot, men då skulle jag först ha i åtanke om den har ont. För det är ju svårt att veta om dom förstått eller ej om man inte har sett hästen göra rätt sak några gånger, och inte bara någon gång. På en unghäst under inridningsstadiet skulle jag inte ta förgivet att den förstår. Utan man får helt enkelt hitta ett sätt att förklara så att hästen förstår, sen om den bråkar och är elak hade jag självklart sagt till. Men att gå emot skänkeln när hästen vet att den får eftergift när den går undan för skänkeln låter som att hästen inte förstått.

Eller kanske hästen är stel och har ont åt andra håller? Min har varit stel i kors (fortfarande lite) och hade då svårt att flytta bakdel åt ena håller, tog kortare steg och surade ihop lite. Medans hon flyttade sig hur lätt som helst åt andra hållet. Eftersom hon är så villig åt andra hållet så tycker jag det låter konstigt att hennes andra sida skulle vara "jävlig" utan annledning.

Inte meningen att skapa en båkig disskussion, utan skriver bara mina tankar och åsikter. :) behöver inte alls vara så med din häst utan detta är det jag uppfattat med min.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Tack för era svar, blev lite klokare :)
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Jag har inte sporrar på unghäst. Har man dem redan på stövlarna är det väl inte hela världen om de sitter kvar om hästen inte är en kanonkula som man kan råka peta till om den far iväg och ens normala skänkelläge rubbas. För normalt ska man ju kunna rida med sporre på stöveln utan att den ligger an mot hästen.

Men jag ser inget skäl till att ha det. Sporren är för mig inte en förstärkning utan en förfining, för att när man nått högre nivå kunna ge mindre hjälper. Hästen ska gå fram för skänkeln, inte sporren.
Går hästen emot framåtdrivande så ser jag pet m pinne bak som bättre hjälp. Den är mer framåtdrivande på en lite tråck häst som står emot.

Jag lär in sidförande för tryck från marken. Och framåtdrivande lär jag in för smackande avsuttet.

Svarar en häst inte för sidförande kan man ju lura dem genom att lite dra dem ur balans genom att böja den åt samma håll som den skänkel man försöker flytta undan.
Jag använder mig också av tygeltag mot halsen för att flytta undan, alt tom en liten boink på halsen med handen. De har redan lärt sig flytta undan tryck och svarar oftast då undan handen.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Jag har inte sporrar på unghäst. Har man dem redan på stövlarna är det väl inte hela världen om de sitter kvar om hästen inte är en kanonkula som man kan råka peta till om den far iväg och ens normala skänkelläge rubbas. För normalt ska man ju kunna rida med sporre på stöveln utan att den ligger an mot hästen.

Men jag ser inget skäl till att ha det. Sporren är för mig inte en förstärkning utan en förfining, för att när man nått högre nivå kunna ge mindre hjälper. Hästen ska gå fram för skänkeln, inte sporren.
Går hästen emot framåtdrivande så ser jag pet m pinne bak som bättre hjälp. Den är mer framåtdrivande på en lite tråck häst som står emot.

Jag lär in sidförande för tryck från marken. Och framåtdrivande lär jag in för smackande avsuttet.

Svarar en häst inte för sidförande kan man ju lura dem genom att lite dra dem ur balans genom att böja den åt samma håll som den skänkel man försöker flytta undan.
Jag använder mig också av tygeltag mot halsen för att flytta undan, alt tom en liten boink på halsen med handen. De har redan lärt sig flytta undan tryck och svarar oftast då undan handen.

Ja detta säger jag absolut inte emot. :) Jag syftade bara på det första inlägget där du skrev att du ville lägga en sporre då hästen gick emot på en sida men lyssnade bra på andra sidan. :)
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Har man dem redan på stövlarna är det väl inte hela världen om de sitter kvar om hästen inte är en kanonkula som man kan råka peta till om den far iväg och ens normala skänkelläge rubbas. För normalt ska man ju kunna rida med sporre på stöveln utan att den ligger an mot hästen.
.

Exakt så menade jag. Tänker inte på att alla inte har sporrarna hängandes längst ner på stövlen som jag har...
ANVÄNDER den väldigt sällan, men jag har oftast dom på stövlarna.
Behöver jag den så finns den där.

Sen finns det, enligt mig, hästar som går emot skänklen fastän att dom vet att dom ska flytta sig. Dominans kallar jag det. Har som sagt precis haft ett sådant sto som jag själv har ridit in så jag vet hela hennes historia i ridningen.
Hon var en dominant dam som inte ville flytta på sig. Har även erfaren unghästutbildare (portugisisk) tränare som hjälpt mig med henne och han sa på skoj; Bay her flowers!
Han menade att jag hade gjort rätt som inte pushat henne och flyttat på henne för tidigt, men någon gång måste man ta "dusten" att dom faktiskt ska gå undan för trycket. Och detta va ingen häst som man kunde rida med spö för då blev hon bara stressad.
Och hon kunde som sagt flyttas från marken, hon flyttade sig även när jag fick hjälp från backen men inte om jag var "själv" på ryggen.
Och jag gör även som du, flyttar undan för tyglen mot halsen.

Men men, vi gör alla olika ;)
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Exakt så menade jag. Tänker inte på att alla inte har sporrarna hängandes längst ner på stövlen som jag har...
ANVÄNDER den väldigt sällan, men jag har oftast dom på stövlarna.
Behöver jag den så finns den där.

Sen finns det, enligt mig, hästar som går emot skänklen fastän att dom vet att dom ska flytta sig. Dominans kallar jag det. Har som sagt precis haft ett sådant sto som jag själv har ridit in så jag vet hela hennes historia i ridningen.
Hon var en dominant dam som inte ville flytta på sig. Har även erfaren unghästutbildare (portugisisk) tränare som hjälpt mig med henne och han sa på skoj; Bay her flowers!
Han menade att jag hade gjort rätt som inte pushat henne och flyttat på henne för tidigt, men någon gång måste man ta "dusten" att dom faktiskt ska gå undan för trycket. Och detta va ingen häst som man kunde rida med spö för då blev hon bara stressad.
Och hon kunde som sagt flyttas från marken, hon flyttade sig även när jag fick hjälp från backen men inte om jag var "själv" på ryggen.
Och jag gör även som du, flyttar undan för tyglen mot halsen.

Men men, vi gör alla olika ;)

Ja självklart sätter dom sig på tvären och testar, lyckas dom så fortsätter dom med det dom lyckats med. Har ett sto själv och vi har våra duster ibland :) Men för att veta att hästen faktiskt gör det för att säga emot så ska man ju till 100% veta att hästen faktiskt kan och har gjort det flera gånger, och sen att den inte har ont. Jag menade att en unghäst kan man ju inte veta 100% att den faktiskt har förstått och kan bara för att den lyckats någon gång då förutsättningarna varit bra.

Detta är bara vad jag anser. :)

Min polla har svårt att ta skänkeln på höger, och då brukar min tränare hjälpa med handen, hon har förstått si och så men det är helt enkelt svårt med kordinationen på den sidan. Så den sidan är fortfarande trögare och bråkigare, men vi tar det lungt och förklarar så hon får lära sig att sätta benen själv. Och jag använder inte sporrar, utan tålamod och väntar ut henne. Jobbar man för länge på den sidan kan hon sura ihop helt också, så det gäller att vara finkänslig. Sen hade jag inte vågat använda sporrar heller då jag inte är världens bästa ryttare. Hantering är mer min grej.
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Och jag använder inte sporrar, utan tålamod och väntar ut henne. Jobbar man för länge på den sidan kan hon sura ihop helt också, så det gäller att vara finkänslig.[/QUOTE]

Just det där har jag svårt för att förstå.
Vill inte alls säga att det ena är rätt och det andra fel, men, för enligt min filosofi har hon ju då förstått? Men vill inte att du flyttar runt på henne från den sidan?
Eller har jag misstolkat dig?
För jag anser att antigen så förstår hästen eller så gör den det inte? En häst förstår inte bara lite?
Dom kan misstolka, göra fel, om saker inte är helt befästa, men det är inget man ska straffa dom för så klart.
MEN, att hästen först försöker och sen surar ihop för att man repiterar då, tycker jag att då "vet" ju hästen vad man vill men det väljer att inte göra det?
Detta kan ju bero på många olika saker; att den har ont så klart, att ryttaren är otydlig med hjälper eller beröm/eftergift eller att hästen helt enkelt inte vill?

Jag kan ha misstolkat din beskrivning hur det funkar för er, vi har alla olika referens ramar, olika upplevelser och olika utbildning. Vill inte alls "peka finger" och säga rätt eller fel, men så uppfattar jag det.

Men självklart ska man ha tålamod och upprepa när man rider och utbildar unghästar, det är det absolut viktigaste :laugh:
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Min polla har svårt att ta skänkeln på höger, och då brukar min tränare hjälpa med handen, hon har förstått si och så men det är helt enkelt svårt med kordinationen på den sidan. Så den sidan är fortfarande trögare och bråkigare, men vi tar det lungt och förklarar så hon får lära sig att sätta benen själv. .

Självklart ska man inte pressa dom i det läget, utan låta dom ta sin tid.
Min 5 åring är också "liiite" klumpig och kan ha svårt med kordinationen och balansen så det är bara att traggla på för att mjuka upp och gymnastisera.;)
 
Sv: Rida med sporrar på unghäst

Att använda sporrar är väl att förstärka skänkeln. Om hästen inte förstår vad skänkeln betyder är det då lönt att bara förstärka??
Inte meningen som nån sorts kritik utan snarare frågeställning så hoppas du inte tar illa upp :)

Har själv en häst som inte kommit så långt med skänkel hjälperna, dock är hon väldigt lyhörd från marken, tömmar, position, och då spö som användning att flytta bakdel tex, så jag hade nog rent spontant använt mig av det på ryggen också för att lära in.

Hon flyttar undan tryck på stallgång och på marken. Vid ridning sitter framåtdrivande skänkel mycket bra nu. Får henne att gå fram med lätt tryck både i skritt och trav. Undan höger skänkel flyttar hon väldigt lätt, behöver bara lägga an skänkel. Jag har funderat på om hon har svårt att förstå att samma sak gäller för vänster sida så jag brukar börja med höger, prova vänster - går det inte lägger jag spöet på vänster bog och flyttar ngt steg och berömmer. Börjar sedan om på höger som går bra- berömmer, ska ta vänster igen och det är stopp. Rider bara med ett kort spö.

Dressyrspö vill jag undvika då hon körs med bakvänt spö och det viks fram när det ska användas framåtdrivande. Behöver bara visa det så förstår hon att det betyder fram. Tror hon skulle bli stressad om jag red med ett långt spö synligt hela tiden.

Hur ska jag lära henne att flytta undan skänkel om jag inte förstärker tills hon går undan - och då får eftergift och beröm? Jag måste ju lära in att hon ska gå undan på något sätt?
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp