Rida med sätet/händerna! Hur gör ni?

R

ronjaXX

Ja, hur rider ni med sätet, kroppen, vikter, hur gör ni när ni gör halt driver på osv.. använder ni knäna? Jag känner verkligen att
jag behöver lite tips och råd! Ska om en månad börja rida för instruktör men vill ju självklart hamna på rätt spår innan..

Och det här med att få hästen att "gå på tygeln" utan att använda sig av händerna/tyglarna, är det fel att pilla lite i munen på dom?
Alltså självklart ska man ju inte sitta och plocka som en idiot, men en vis rörlighet måste man ju ha, eller? Jag vet att den
"rätta" formen kommer efter att hästen blir avslapnad mjuk och följsam mm.. men hur mycket ska jag våga ta i munnen?

:bump:

Sv: Rida med sätet/händerna! Hur gör ni?

Vet inte direkt om jag är rätt person att svara i den här tråden eftersom jag inte är mer än en medelmåttig hobbyryttare.
Men du kanske vill ha lite olika synpunkter.

Jag brukar låta hästens mun vara ifred i stort sett hela tiden. Driver på gör jag med skänkel och sits, för att sen "plocka upp" kraften bakifrån med halvhalter från sitsen, i handen har jag bara ett lätt stöd, alltså kontakt med munnen men inget pill.

Ställning och böjning brukar också att fungera bra med sitsen (vrida överkroppen, sitta tyngre på ena sittbenet) och med skänkel. När jag använder tyglen så är det ledande tygeltag eller som förstärkning på någon hjälp. Vissa hästar är ju lättare att rida med mindre hjälper än andra.

I halterna brukar jag också använda tygeln, men jag använder sitsen mer än tygeln. Förbereda med halvhalt från sitsen, korta upp och sen sitta till, beroende på häst kan jag behöva krama till i tygeln samtidigt som jag sitter till. Men om hästen är lyhörd så brukar de sakta av enbart för sätet och man slipper ta tygeln. Men det tycker jag kan vara väldigt olika från häst till häst. Jag rider på ridskola och där är det ju ganska blandat hur lyhörda de är för sätet. Men i slutet av lektionen brukar även den trögaste häst ha förstått signalerna.

Sen kanske det inte alltid ser så prydligt ut när jag rider, eftersom jag inte bryr mig direkt om var hästen har halsen. Men det tycker jag inte är så viktigt, eftersom den där böja på nacken-formen kommer förr eller senare ändå, vilket hästen väljer helt själv. Jag är inte så pass duktigt att jag kan få en häst i den formen enbart genom att sitta på den, utan jag måste jobba en del med samling och formen innan den där formen som så många eftersträvar faller på plats. Men innan slutet av en lektion (1 timma) så brukar de flesta hästar välja den formen själva, och det nöjer jag mig med. För det brukar vara ett tecken på att de är avslappnade och jobbar rätt med ryggen.

Senast ändrad:

Ja du, det är inte så lätt att förklara hur man rider "bäst".
Det varierar ju så otroligt från häst till häst och ryttare från ryttare, men jag kan ju ge lite riktlinjer:

1. Hand: Man kan bra pilla lite i munnen för att göra den uppmärksam, tex innan en halt. Annars gäller det att hålla hand och armar stilla.

2. Överkropp: Rak rygg, slappna av i axlarna och andas ut. Då brukar man få avslappnad men spänstig överkropp.

3. Huvud: Titta framåt, ej på hästen, den ser nog vart den lägger tassarna.

4. Ben: För att hitta din rätta sits, sitt på hästen, lyft ut benen från sadel så du sitter endast på rumpan, känn efter och lägg ner benen igen. Då kommer du att känna din rätta punkt.

5. Skänkel: Strax bakom sadelgjorden. Tänk tå upp. (Enorm skillnad på att tänka "tå upp" istället för "häl ner") Och tårna inåt.

Använd inte knäna, använd vaderna.

För mig handlar inte ridningen om styrka, utan teknik och tajmning.

Tänk dig att dina händer är som gummiband, spänstiga med mjuka när du släpper efter.

Och ha förståelse om jag glömt något viktigt, det är bara att fylla ut listan, som sagt, man blir ju aldrig fullärd!

:cool:

Håller inte på med nått pill i munnen, har bara kontakt med munnen, rider fram till det med sätet, dvs driver med sätet. Springer hästen på för fort, försöker jag att tänka mej tung när jag sätter mej ner och sätta mej djupt ner i sadeln. Sen måste ju hästen ara inramad oxå, för att man ska kunna hitta formen på den.

Jag har en väldig förmåga att använda tygeln mycket mer än vad jag behöver så nu har jag helt sonica börjat rida helt utan att använda tygeln stundtals. Jag lägger ner tygeln och rider, detta gör att jag fattar att den inte behövs mer än till lätt stöd och lite vägvisning ibland.

Styr gör du med axlarna, överkroppen, du styr som när du går. Sitsen reglerar hastigheten skänklarna ställer du hästen med, även flyttat. Kort sagt ;)

Ryttaren får aldrig bli STUM i handen så hästen låser sig fast i en sida. MEN, när man inte VILL ngt så rör man inte tyglarna mer än att kolla så de går att ställa åt båda håll.

Grund:

Framåt: Lätt kontakt med munnen, tryck lätt med vaderna så du lättar lite i rumpan.

Halt: Bestäm formen du vill ha i halten innan du går in i halten. Du kan inte korrigera i halten utan korrigeringen görs innan. Krama lätt med överskänkeln och var stabil med kroppen. SVarar inte hästen direkt för ö-sk. Använd lite tygel. Behåll ställning in i halt.

Rygga: Lätt kontakt med munnen, använd överskänkel, för bak skäklar, luta en aning framåt för att släppa upp ryggen. Dessa hjälper minskas ju automatiskt när hästen villigt rör sig bakåt.

Vet inte vad du frågade men det här kanske räcker som bidrag:D

Framåt: Lätt kontakt med munnen skrev:
Inte lätta i rumpan...det är dina sittben som ska sitta fram hästen och det går ju inte om man lättar i rumpan...:) vaderna används endast som understöd......

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 816
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 781
Senast: _FiA_
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 161
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka