Rida med ridspö?

S

Suss

Min krångel häst har ingen väl fortfarande ingen vidare respekt för mig...

Har haft ridspö med mig ett par gånger nu när vi varit ut, och han har väl försökt att krångla, stanna vägra gå och drar åt nåt håll, men då har jag smält till min stövel...och han går utan att jag måste dra honom i munnen

Tycker ni att detta är en ok lösning tills vidare?

Ska försöka jobba mycket NH nu när det blir lite skönare ute!

Han har inte gått så mycket i paddocken på sistone för att han bråkade med mig så mycket där i början och inte minst på vägen dit då han fejkar rädd för allt...

Hur länge kan vara lagomt...han tycker nog inte det är jätte skoj, idag skötte han sig fint och jag gav mig efter 20 min och då hade jag skrittat på långtygel också i mellan?

Sv: Rida med ridspö?

Snälla, hästar har inte så stor hjärna så dom kan "fejka" nåt. Antingen är dom rädda eller inte (läs; litar på sin människa)
Och dom "bråkar" aldrig, även om människor tycker och vill ha ett annat beteende, så blir det som vi gör det till. Alltså vårt förhållningssätt som missuppfattas eller inte förstås alls!:idea:

Snälla, hästar har inte så stor hjärna så dom kan "fejka" nåt. Antingen är dom rädda eller inte

Håller med dig till viss del, men inte helt och fullt.
Har varit med om flera hästar som faktiskt t.ex. skyggar för saker de gått förbi flera ggr förut för att komma undan om man kräver arbete av dem. Men då menar jag inte att de verkligen är rädda, utan mer bara försöker komma undan arbetet.
Har man en helt klar ledarroll och det finns ett ömsesidigt förtroende mellan häst och ryttare så borde man inte ha några sådana problem.

Det är iaf min erfarenhet.

Du har missuppfattat vad NH är för något.
Det är inte något man sysslar med när solen skiner. Det är något "man är"!! Titta i tidigare NH-trådar så får du nog pejl på vad jag menar.

För att svara på din fråga, så NEJ. Tror du själv att du växer i hästens ögon för att du slår med ridspö?

Jag tror inte att dom "fejkar rädsla". Hästen är säkerligen rädd eller osäker, och det bästa du kan göra är att ta det på allvar. Det finns även en del skrivet i trådarna om hur man kan hantera den typen av problem.
Jag tror heller inte att dom låtsas skygga "för att komma undan om man kräver arbete av dem" som det föreslås här.

LIA

NH för mig är ömsesidig respekt, visst kan hästar försöka komma undan ibland, de gör alla någon gång av olika skäl:smirk:

Nu en fråga till dig.

Skulle du få stryk om du skulle visa rädsla för något tex i skolan eller hemma? Nä, jag trodde inte det heller:)

Gäller samma sak med hästar, slå du hästen för att den är rädd, om det nu är för vattenpölar eller vad det må vara, förstärker du bara rädslan, likadant om man skulle slår hästen för att den rädd för att gå in i transporten..

Ibland när man tex träna dressyr och hästen tycker det är svåra och jobbiga övningar och protestera lite, så kan man ju inte heller börja slå eller slita i hästen för då blir det genast tråkigt och ännu jobbigare för honom, man måste träna lagom och på rätt nivå för att få en så possetiv häst som möjligt....avsluta alltid en träning när det går som bäst, det är nämligen det han minns tills nästa gång.

Skulle jag tex rida ut och rida förbi grannens hus och den helt plötsligt inte vill gå, fast den har gått där 1000 ggr så skulle jag kanske lägga mot spöt,men ej slå den. för vad hjälper igentligen det...den tappar bara mer och mer förtroende för dig...men därimot får du aldrig ge dig, mkt tålamod och beröm så går allt tillslut;)

En annan sak som du kan fundera på är hur mycket kraftfoder, och vilken sort du ger hästen. För mycket eneri kan bli dumheter och en del hästar får "negativ" energi om de äter havre.

Och ridspö tror jag inte är modellen men däremot NH träning på rätt sätt. Sitter utrustning som den skall och ändamålsenlig utrustning?

Listan är ju lång....

Skall tillägga att vi brukar ge lång tygel och tro att hästen passerar förbi "faror", inte korta upp och skänkla och slå och tvinga...och är det en arab så är det definitivt inte tvång som gäller ;)

Håller med dig till viss del, men inte helt och fullt.
Har varit med om flera hästar som faktiskt t.ex. skyggar för saker de gått förbi flera ggr förut för att komma undan om man kräver arbete av dem. Men då menar jag inte att de verkligen är rädda, utan mer bara försöker komma undan arbetet.

Det är iaf min erfarenhet.

Där har du fel, ex. borsten som man borstade med igår kan mkt väl vara läskig idag. Så det är inte så att hästen gör så för att komma undan arbete, kommer dock inte ihåg förklaringen varför den kan vara läskig dagen efter, men är helt säker på det jag sa iaf.

Min krångel häst har ingen väl fortfarande ingen vidare respekt för mig...

Ska försöka jobba mycket NH nu när det blir lite skönare ute!

Han har inte gått så mycket i paddocken på sistone för att han bråkade med mig så mycket där i början och inte minst på vägen dit då han fejkar rädd för allt...

För det första: Det är inte din häst som är ett krångel, det är du som krånglar till det.

För det andra: Som det sagts här tidigare: Nh är en filosofi och en livsstil, inget man "grejjar" med när det e fint väder...

För det tredje: Hästar fejkar inte! Det är inga dumma djur och dom ljuger inte! Han försöker helt klart berätta något för dig men du ignorerar honom.

Sist men absolut inte minst: Det räcker inte att hästen har respekt för dig. Nh handlar om ömsesidig respekt och tillit. Och, inte för att vara elak på något sätt men du och din häst verkar ha en bra bit kvar...

Tips: Ta hjälp av någon duktig nh instruktör så att du lär dig hantera hästen på ett harmoniskt sätt och lär dig se hästen ur hans perspektiv, för din och hästens skull.

Skall tillägga att vi brukar ge lång tygel och tro att hästen passerar förbi "faror", inte korta upp och skänkla och slå och tvinga...och är det en arab så är det definitivt inte tvång som gäller ;)

Precis! Det är ofta människans inställning och tillit till hästen som behöver ändras, inte hästens inställning till omgivningen.
Min erfarenhet är att om hästen känner att den har ett "jobb" att utföra och att människan litar på att den fixar det så gör den det!

Misstänte att jag skulle göra er upprörda

Jag vet att Nh är något man gör varje dag och inte bara då solen skiner..vi jobbar med det lite varje gång och är hos hästen

Ibland känns det så förfärligt att jag vill sluta, men ägaren ber mig att fortsätta, och jag ska fortsätta försöka över sommaren
(han är egentligen för svår för mig skulle ha haft en "läromästare")

Ni vet jag är så rädd i bland att jag blir muntorr när jag rider.

När han vägrar att gå åt det ena eller andra hållet blir han så stark, visst jag kan tvinga honom att gå i cirklar...men då måste jag ta hårt i hans mun, är det bättre än att med ett ridspö?

Ni ska veta att jag aldrig slagit honom!

Men vad vill han då, han hatar mig!!!! fast jag tror inte riktigt det heller...den endå teori som jag kan ha är att han gjort som han vill med tidigare rytare...och att han är ännu mindre utbildad än vad jag har fått vetskap om skulle så vara fallet så är han ganska duktig trots allt...

hur kan det komma sig att han skärper sig när man gapar på honom då han är rädd? då kan han väl inte vara så jäkla rädd?

Vi försöker nu varva körning, ridning, markarbet m NH och han blir lugnare då han får gå mycket, inte lika rädd och tittig...

igen jag känner mig usel...kanske har jag också lite bråttom har hållit på med honom sedan oktober...har inte ridit mer eller mindre under den tiden (ibland vågar jag inte rida). nu rider jag men törs bara fatta galopp i uppförbackar eftersom han fortfarande kickar bakut.

Du ska inte känna dig usel! Det handlar om okunskap. Vi är alla barn i början.
Men jag tycker att du ska strunta i att rida om du är rädd, eller ialla fall ta det lugnt när du rider. Om du känner dig osäker så strunta i galoppen och kanske tilloch med traven. Han känner sig nog väldigt osäker på dig och ingenting blir bättre om du stressar fram något. Skritta ut på lång tygel och träna på hans förtroende för dig.
Jag hade en travare som var väldigt osäker när vi red ut så de första 5 månaderna skrittade vi bara när vi var ute i skogen och försökte ta oss förbi alla läskiga saker. Det är också träning! Hästen måste inte vara svettig efter ett pass.... Var lugn och bli inte arg på honom vad du än gör, det kommer inte att strärka eran relation.
Jobba från marken med honom och kom ihåg att lyssna på minsta signal från honom, han berättar hela tiden något för dig. Hästar börjar med att viska och får dom ingen respons så börjar dom prata högre och högre. Tillslut skriker dom och det är då man får en häst som stegrar, biter och sparkar. Så lyssna på honom innan han börjar skrika.
Gå ut och gå med honom, umgås och utsätt honom inte för situationer som han inte klarar av. Om du rider honom ute och han blir väldigt nervös och inte vill gå förbi något, kliv av och led honom förbi. Prata med honom och (om han uppskattar beröring) smek honom för att övertga honom om att det inte är någon fara.
Försök att tro på honom. Om han känner att du litar på honom så kommer erat förhållande bli bättre.
Glöm inte att sånt här tar tid! Jag hade min förra dam i 1 år innan jag kunde rida en runda ute utan att kliva av någon gång, och då tränade vi ändå vääääldigt mycket på ledarskaps- och tillitsövningar.
Kom ihåg: han behöver någon som visar honom vad han ska göra och du är den som ska finnas där och hjälpa honom att första vad som begärs av honom.

jag klarar att skritta och trava, men oroar mig hela tiden för om vi ska möta cross, stora lastbilar osv.

problemet är för att par veckor sedan klev jag alltid av och jag ledde honom när det blev för mycket, sen hände följande han vart helt tokig när vi skulle förbi några får och massa annat bygg oväsen jag hoppade av och kände mig lugn, men han slet sig till den yttersta delen på tygel och skuttade run mig och slog...fick honom hyffsat lugn så vi kunde gå hem.

Så tänte jag nu rider jag inte den vägen på ett tag. Så red jag ner till padocken för ca två veckor sedan och möter tre ungar på mopeder och jag hoppar av leder honom förbi barnen som stängt av sin mopeder...sen kommer det vatten pölar och bil kö bakom och han börjar hoppa skutta och slå och jag tappar honom så jag bara har han längst ut på tygeln...

Så nu är inte längre hoppa av och leda en säkerhet för mig, vilket gör att jag känner att jag måste sitta kvar på...ägaren var med en gång och hon kunde inte heller lugna honom, hon vill att jag sitter kvar på då hon tycker han sköter sig bättre så...

medan jag är rädd att han ska hoppa kicka och sticka om vi möter något igen otäckt igen...

ägaren säger alltid åt honom argt, hon tycker han skärper sig då, hon säger också att jag ska prata med honom hela tiden, vilket jag inte gör, pratar ganska mycket, försöker lugna honom med rösten och massor av beröm förstås...

Låter ibland som det är lite för mycket häst för dig, stackare.

Precis....
Eftersom varken du eller ägaren verkar fixa det här så tycker jag att ni ska ta hjälp av en BRA nh tränare. Det verkar ju finnas en stor risk att hästen snart kommer skada både sig självt och framför allt dig, och det är det inte värt.

ja han är för svår jag har haft uppehåll på 10 år...men på gott och ont jag lik hästen ENVIS...

Igår gick han fint i paddocken i skritt och trav fast på vägen hem studsade han för skrikande barn på cyklar (innan hade vi passerat barn som körde cross en bit i från oss),

verkar som att tillslut blir det för mycket för honom! Men jag klarade situationen, blev inte nämn värt rädd, red en sväng till för att bevisa för hästen och mig själv att det där var inget att hänga upp sig på!

I dag ska han köra, har börjat varva och märker att han mår bra av att köras.

Jag vill verkligen hitta någon instruktör, jag har en pågång, det är inte någon äkta NH...svårt att hitta någon här...

ägaren, säger hela tiden att han går fint och bra...beröm alltså (hon brukar vara med och titta på, hon är jätte angagerad). Men jag vill ha kritik så vi kan utvecklas...
han går fint med nacken, böjd och ställd...men trampar inte under sig...men jag vill inte heller pressa honom mer ännu...igår jobbade vi 12 min

Jag tror att problemet är inte att han inte respekterar dig, problemet är att han inte litar på dig. Du har inte hans förtroende varpå du upplever dessa problem. Min uppfattning gällande många relationer häst-människa. Vi tar gärna saker förgivet när det gäller våra hästar.

Jag skulle jobba med hästen förtroende för även om du kan skrämma iväg hästen på era turer så är det varken roligt eller särskillt säkert för någon av er, och problemet kommer bestå, även om du kanske kan dölja symptomet en smula.

Fö är 20 min helt ok att rida på banan. Beroende på vad och hur man rider. Efter att ha funnit fördelarna med fokuserad ridning tycker jag att 10 minuter räcker gott och väl för vår del, efter som att man inte kan vara fokuserasd hur länge som helst. Och jag föredrar fokuserat arbete nu efter att ha förstått fördelarna och skillnaden.

kloka synpunkter jag kan bara hålla med vi litar inte på varandra...jag vet inte vad det värsta han tänker göra är, har han redan gjort det värsta eller kommer det mer?

det vet man inte men blir det inte värre än å här så behöver jag i alla fall inte vara rädd....
angående ridbanan vill jag sluta medans det går bra och vänja honom långsamt eftersom vi haft jobbiga diskusioner där tidigare...börjar känna när han börjar tröttna, vilket är ett gott tecken, hinner avsluta innan han får bryt

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 406
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 458
Hästhantering Hej! Jag rider ett islandssto på 6 år hos min granne. Dom köpte henne från ett stall med bara islandshästar för ca ett halvår sedan. Hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 301
Senast: Rubinen
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 443
Senast: Maaddeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV