Rida med pannlampa

Sv: Rida med pannlampa

Jag testade att rida med pannlampa igår och det funkade bra...Jag har klagat över att det inte går att rida i mörker och i den delen av Moderlandet som jag bor i blir det tidigt mörkt på vintern:cry:så min underbare älskade make överraskade mig med en fin liten sak igår som jag fäster på skärmen...självklart ilade jag ut i stallet, sadlade "dromedaren" och begav mig ut i skogen...blev MKT glatt överraskad...funkade alldeles utmärkt:D

Vart köpte han lampan? va priset ok :eek: ? Letar efter bra relativt billig lampa juh!

Jag testade att rida med pannlampa igår och det funkade bra...Jag har klagat över att det inte går att rida i mörker och i den delen av Moderlandet som jag bor i blir det tidigt mörkt på vintern:cry:så min underbare älskade make överraskade mig med en fin liten sak igår som jag fäster på skärmen...självklart ilade jag ut i stallet, sadlade "dromedaren" och begav mig ut i skogen...blev MKT glatt överraskad...funkade alldeles utmärkt:D

Snor tråden lite*

Hur reagerar era hästar på att ni använder pannlampa?

Min först ponny red jag alltid utan pannlampa. Var aldrig några problem.
Men nuvarande tycker det är skitläskigt. Har tränat en del nu och det börjar ju bli bättre.

Ingen av mina hästar har reagerat öht, inte ens första gången. Inte heller de som ridit med som sällskap. Det kan kanske bero på att det är en stor lampa som lyser upp, inte en sån där smal stråle som flyttar sig.

Tack för alla svar!

Lampa har jag redan, frågan är om den är tillräckligt "bra". Den har iaf tre lägen och kan skifta mellan blått och gult ljus.

De äldre hästarna tror jag inte bryr sig så mycket om ljuset, lite i början bara. Unghästen vågar jag dock inte prova på... Testa att leda henne ett par gånger först ska jag göra, men hon blir så osäker när jag sitter på ist för går brevid.

Får man fråga var du köpte lampan? Har letat efter en sån med både blått och gult ljus. Sen är det ju inte säkert att ljuset är tillräckligt starkt, men annars brukar den finessen vara bra.

Jag har börjat rida ut med pannlampa och det funkar jättebra! Använder den bara på trafikerade vägar för att bilarna ska se oss och i tät skog där man ser sämre. Annars stänger jag av den för att jag upplever att man ser bättre utan pannlampa där det är mer "öppen" skog. Har aldrig prövat rida dressyr med pannlampa, men kan tänka mig att det måste vara lite småjobbigt.

Rider nästan alltid med pannlampa i veckorna. Fungerar super och rider precis som vanligt! SKulle dock inte hoppa med den.
Och så ska man kanske inte ge soig ut på okända vägar=) ANnars rekomenderar jade den starkt! så slipper både du och hästen bli less på ridhuset.

Ge-Kås lampor fungerar utmärkt!

Finns i de flesta butiker som säljer fritidssaker. Finns även på Ge-Kås. Dock tycker jag bättre om de "riktiga" som man ej fäster på skärmen-. Detta då man ej kan vinkla ljuset med de som sitter på skärmen.

Kollade nu, och det är en Everest som pappa har (hade), köpt på Stadium. Det lär vara ett par år sedan dock.

Såg att du redan hade en pannlampa men kan tipsa er andra som inte har det om en grej: köp inte en sån som går att vinkla upp och ner. Jag har en sån och den liksom flyger upp och ner främst när jag travar men också när jag galopperar, och det blir väldigt flaxigt (vilket resluterar i en tokrädd häst som nu har pannlampan som sin värsta fiende).

Det finns ställbara som är lite trögare än andra modeller och de håller sig på plats.
Har förbrukat x antal billigare lampor (49-120) och alla har dugt, men de har ju blivit lite slit och släng eftersom de är billiga. Har köpt nya för att prova om de är bättre.
Mina planer är dock att köpa en Silva.

Kom på ett tillfälle då jag inte gärna rider med pannlampan på, nämligen i ymningt snöfall. Jag blir yr och konstig då och då är det bättre att rida i mörker..

Åh, tack. De kanske inte har kvar, men då vet man ju iaf var man skulle kunna leta.

Går det att få till någon vettig ridning, eller blir det mest bara-röra-lite-på-sig-ridning?

Jag är så sabla trött på att harva runt i ridhuset bara för att det är mörkt när jag kommer hem, dessutom blir det så dyyyyrt att köra dit 3-4 gånger i veckan.

Lampan är ju mest för min egen del, hästarna ser ändå. Tänkte att man kanske kan använda den både till dressyrande på banan (hoppning/bommar är ingen bra idé) och uteritt, då på grusväg och skogsväg, inga smala stigar alltså.

Eller vågar man ge sig ut utan lampa? Jag har rätt bra mörkerseende, men om jag möter någon så får de ju svårare att uppfatta mig, även med reflexer.

Hur är era erfarenheter av mörkerridning?
Jag provade för ett år sedan att ha en pann lampa på mitt sto men det va inget bra full sken en bit tills jag slängde av den hehe.
Men på dem anndra går det bra

Kanske inte ypperligt för dressyrridning, men om du ska ut en sväng i skogen med en bra lampa så funkar det :D

Jag rider jämt i mörkret på vardagar och har då alltid pannlampa! Rider då helt som vanligt :laugh: Gör allt som jag kan göra i dagsljus.
Jag har dock ingen padock men kan rida på fält där jag "dressyrar" och det fungerar utmärkt det oxå i mörkret:D

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 687
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 863
Träning Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Ace
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?