Rida med kopplad hund?

purity_666

Trådstartare
JAg är sugen på att ta med min vovve ut på ridturer. Jag har haft honom med i stallet flera gånger och han har slutat vara rädd för hästarna nu. Jag kan ha honom lös i stallet och hästarna nosar på honom och han nosar tillbaka. Har även haft med honom ut, men då har en person promenerat med honom.

Så jag skulle vilja prova ta med honom ut, men vill inte ha honom lös hela tiden då vi ibland rider vi 70-90-väg med rätt mycket trafik. Ni som rider med hund i koppel, om någon gör det, hur gör ni? Jag vill ju slippa hålla i kopplet och har funderat på att fästa det vid mig på nåt sätt. Det måste gå snabbt att ta loss om hästen skulle dra och jag vill inte fästa det vid hästen om jag skulle ramla av. Hästen är van körhäst se den är ju van vid linor och tyglar som hänger lite överallt så jag tror inte kopplet stör.

Hur har ni gjort? Vilka kommandon bör hunden kunna? Han är van att cykla i koppel och fixar gå lös på promenader.

Sv: Rida med kopplad hund?

JAg är sugen på att ta med min vovve ut på ridturer. Jag har haft honom med i stallet flera gånger och han har slutat vara rädd för hästarna nu. Jag kan ha honom lös i stallet och hästarna nosar på honom och han nosar tillbaka. Har även haft med honom ut, men då har en person promenerat med honom.

Så jag skulle vilja prova ta med honom ut, men vill inte ha honom lös hela tiden då vi ibland rider vi 70-90-väg med rätt mycket trafik. Ni som rider med hund i koppel, om någon gör det, hur gör ni? Jag vill ju slippa hålla i kopplet och har funderat på att fästa det vid mig på nåt sätt. Det måste gå snabbt att ta loss om hästen skulle dra och jag vill inte fästa det vid hästen om jag skulle ramla av. Hästen är van körhäst se den är ju van vid linor och tyglar som hänger lite överallt så jag tror inte kopplet stör.

Hur har ni gjort? Vilka kommandon bör hunden kunna? Han är van att cykla i koppel och fixar gå lös på promenader.

Jag har med mej min hund när jag rider kopplad o ibland lös.. har ett midje bälte som man kan köpa på en hundaffär som har en krok där man kan hänga fast kopplet bara så de ska vara lätt rycka bort ifall de behövs...

Funkar jätte bra för mej och min hund har den även när ja cyklar

Gör det inte så jätteofta, då jag har bra med marker att vara på där hunden kan vara lös. Alla mina hundar utom en går lösa även när vi rider vid och över större vägar. Men min australian shepherd KAN få för sig att drabbas av dövhet någon gång då och då.. därmed får han vara kopplad nära vägarna. Till att börja med har jag ett koppel av retriverform. tygkoppel som är lätt att få av på, med stryp runt halsen. Lätt att stoppa undan. Det är i alla 2,5 meter, kanske 3 lite drygt. (Hästarna ligger på mellan 152-165 cm).

När jag ska sitta upp ber jag honom att sitta eller ligga, tar ett tag längst ut i repet och har det i samma hand som tygeln. När jag har suttit upp och säger att vi ska gå får han resa sig.

Det jag upplever att man har stor nytta av är en häst som är någerlunda lättriden på en handsfattning. När jag måste hålla med båda händerna i tygeln blir det verkligen mer besvärligt.

Vill även att hunden ska kunna gå på båda sidor om hästen, i grunden är denna hund lydnadstränad och vill hellre gå på vänster. Börjar man från början är det bättre med höger, man riden ju på höger sida av vägen.

Han kan byta sida på kommando, jag gör då halt med hästen och talar om "andra sidan" för att han ska växla. Håller alltid kopplet i en hand och tyglarna i den andra. Skulle ALDRIG fästa kopplet på mig själv eller hästen, det är rent livsfarligt :eek:

Hunden i fråga sitter och ligger på kommando och stannar kvar. Två ytterligare bra saker att kunna är att hunden kan plocka upp sitt snöre/koppel på kommando och därefter komma alldeles intill hästen och ge dig kopplet. Detta gör att du slipper hålla på och sitta av och på, det händer att man måste släppa detta snöre med risk för intrassling, ryck i hunden etc (t e x om hästen är lite het och svår att få stopp på.

Använder kommandot "kopplet" till detta och då sätter han sig med det så nära att jag kan ta det från hans mun.

Samma sak när det kommer till att koppla av/på honom. Ber honom komma väldigt nära och sen böjer jag mig ner och lyfter ögglan av hans hals, alt. håller en stor öggla som får glida ner runt hans nacke. Mycket smidigare än att behöva sitta av hela tiden. Håller bara koppel på där det är nödvändigt.

Lycka till!

Jag lärde vår hund att komma och ställa framtassarna på min fot i stigbygeln så jag kunde koppla henne vid behov.
Höll kopplet i ena handen bara, skulle aldrig knyta fast då det inte finns en chans att vara tillräckligt snabb att ta loss kopplet om något händer.

Personligen skulle jag aldrig rida med kopplad hund - Speciellt inte efter att ha läst ett inlägg där man körde en häst - Hästen blev skrämd, kusken föll ur vagnen och hundkopplet traslades in i hjulet och hunden släpades till döds efter hästen :cry:

En enda gång har jag tagit med mina hundar och då fick de springa lösa - Pli på dem har jag - Annars hade de aldrig fått följa med!

Lämnar hellre hunden hemma, i boxen/bilen eller bunden i skuggan. //Linda

Jag har aldrig ridit med kopplat hund och skulle nog aldrig komma på tanken att göra det. Det känns väldigt riskabelt tycker jag, med ett koppel som kan trassla in sig (även om körhästar oftast inte bryr sig om linor...) och orsaka panik eller dyl. Om det inte går att ha hunden lös skulle jag lämna den hemma och motionera djuren var för sig :)

Jag skulle aldrig rida med kopplad hund. Risken för att hästen fastnar i kopplet och hunden i värsta fall blir ihjältrampad är alldeles för stor!

Antagligen skrittar du ju när du rider längsmed landsvägen?? Då kan du ju lika gärna sitta av och gå med hästen om du vill ha hunden kopplad! Så kan du få bägge djuren med dig! Så gör jag om vi ska gå långt längsmed vägen... Korta bitar eller rakt över vägen går han fot bredvid hästen lös utan problem! Att ha hunden kopplad när man sitter på hästryggen medför jättestora risker tycker jag! Onödiga olyckor är aldrig kul! Det är dock upp till var och en hur mycket man vill chansa!

men alltså jag har en hake på ett midjebälte som lätt tas bort om det skulle hända något och man har ju inte direkt nån lång lina som hästen kan trassla in sej i så då ser jag ingen större fara i att ha hunden kopplad bredvid hästen vissa sträcor!! =)

Vad händer om hästen plötsligt blir rädd för något och tar ett skutt rakt över hunden? Svårt att hinna få fattningen och koppla loss hunden samtidigt som man lugnar hästen...

jag har hunden kopplad när jag är ute och rider i flexikoppel, går hur bra som helst! hästen är dock rätt cool och hunden håller sig på säkerhetsavstånd..

däremot skulle jag nog inte våga sätta fast hunden i varken mig eller hästen, tycker det är perfekt med flexit, skulle det vara nåt så kan jag bara släppa och linan försvinner...

jag började iofs träna hunden på att vara med under 2mån när jag inte red utan bara promenerade med hästen, sen när jag väl satt upp visste hunden hur man bör vara, lättare att korrigera hunden från marken än från hästryggen...

Min hund går alltid lös och sen är det kommando som gäller. Men vid ett par tillfällen har jag på en viss väg där de jagade just då, kopplat hunden till häst.

Jag rider med två flätade tygtyglar runt halsen på hästen bara (alltså utan träns) och dessa hängde jag bara runt halsen på hunden och höll sen båda ändarna i ena handen. Om hästen skulle fastna så skulle jag lätt bara kunna släppa ena änden och både hunden och hästen skulle komma lös.

Om inte annat så kan man alltid slänga kopplet om hästen börjar krångla och man blir orolig att ngn ska fastna - så att hunden kan gå undan. Men jag anser att man bör ha en viss lydnad för att rida med hund oavsätt om man har den kopplad eller ej.

nej nej, inte koppel och hästen va? det går ju så attans fort när det händer något. Då tog jag hellre risken att hunden är lös vid vägen, än att häst och hund trasslar in sig i kopplet och ni alla tre hamnar på vägen. Hoppa av och led istället. :)

Red med hunden i koppel en gång när jag var ännu yngre och dummare, tur nog gick det bra men är ju helt livsfarligt för alla parter....

jag har ofta med mig en av mina hundar ut, de sträckor han behöver vara kopplad hoppar jag av och går bredvid, skulle aldrig våga sitta uppe med koppel då jag tycker att risken att det händer något är för stor:crazy:

annars är han alltid lös och tycker att det är underbart att följa med matte ut och äntligen ha en kompis med som kan springa nästan lika fort som han kan :banana::banana:

Kan inte hålla med om att det är farligt så länge man hela tiden är uppmärksam. Nu har jag en rätt cool häst och hunden är inte heller lättskrämd om man säger så. Men han håller ett avstånd på minst 1,5 meter i sidled. Jag är väldigt noga med att hela tiden vara beredd på att släppa - när vovven tvärstannar för att uträtta behov t e x (oberoende av hästens gångart) så hinner jag alltid släppa kopplet och vi (hästen och jag) kan fortsätta utan problem för att längre fram vänta in hunden. Är jag på minsta sätt osäker på hur hästen tänker reagera för t e x ovanligt fordon, så sitter jag alltid av. Samma sak om vi ska korsa jobbigare vägar. Det viktiga är bara att vara beredd att släppa, alltid. Hellre släppa en gång för mycket än en för lite så att säga. Har även koppel/lina som är mycket tunn och av trasselfritt, mindre böjligt material. Inte en chans att den skulle kunna trassla in sig utan riktiga krumbukter av hästen (om ens då) och så fort hon beter sig märkligt så släpper jag.

Men att BINDA/KNÄPPA/VIRA fast hunden i mig/sadeln/hästen! Det är livsfarligt.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar