Rida med handhäst!!??

B

Bubblie

Hej Gott Folk!! :)
Finns det nån som har erfarenhet av att rida med handhäst. Jag vill gärna ha lite tips och vad man ska tänka på mm.
Tänkte att det kanska kunde vara bra för min 2-åring att komma ut på små skogsturer osv. :idea:
Har ni andvänt tygel eller grimskaft?
Mvh B!

Sv: Rida med handhäst!!??

Är handhästen tränsvan skulle jag ha ett smalt men greppvänligt grimskaft genom båda bettringarna. Se till att hästen du rider lyssnar bra på tygeln så att du utan problem kan styra med en hand. Träna lite på ridbana innan om du har en, ta det lugnt i början och se till att du har båda hästarnas uppmärksamhet innan du ger dig ut på turer ensam. Sen när de båda är med på noterna är det hur kul som helst!

Jag har haft 2 st. som handhästar.- inte på samma gång:angel:
när den ena blev hingstig som 2-åring gick det sämre.
den hade fått följa med den den var 8-9 mån. på promenader i grimma.
du får prova dig fram med din.
ha ett långt grimskaft o spö för att den inte ska tränga den andra. Den får inte gå lite framför.
Mina har fått gå bakom på stigar- säger då -Efter!

Har ridit i alla gångarter, men det kräver att du kan behärska den du rider på till fullo.
tyvärr har min val. blivit lite rädd för min stora handhäst o han kan lägga på en tvärnit eller hoppa ut i diket om den andra blir för PÅ.
sen satte jag på unghästen chambon om jag skulle över vägar osv. då var det inga problem.

gör nu bara så i skritt för att slippa skritta båda i omgångar- 2 flugor i en smäll;):banana:

Bra är det- inga problem att rida ut själv heller- när den rids in.
Har iofs tömkört ute med hästen innan- utan sällskap.
en tömkörd häst klarar av att ridas pga att den inte är i behov att ha ngn på sin sida o förstår samma hjälper som vid ridning- förutom skänkeln.

Tack för svaren!! :)
Jo det skulle ju vara utmärkt, jag har en arg liten donna som skulle behöva få komma ut och se sig om lite! Det skulle ju funka bra med min gamla valack som hon redan ser upp till och är som ett plåster på i hagen.:crazy:
Får väl prova lite på stallbacken först så hon är med på noterna!:p
Mvh B!

jag har både ridit å kört med handhäst... andvänder grimma å grimmskaft fall det händer nått och man tappar hästen med bett i munnen är det ju inte så trevligt om den fastnar/trampar på grimskaftet:crazy:

När du rider med handhäst så ska grimskaftet vara konstruerat med en pinne på c:a 60 cm i mitten. Detta för att du skall kunna hålla hästen i från dig och hästen du rider på.

Kicki :)

hej har ridit mitt halvblodssto, och hennes 2 åriga son brevid.. jag har använt träns med delta tygel eller ett sk longerdelta, och ett långt grimskaft har funkat bra för mig.. :)

Varför ska man ha en pinne för? Är hästen tillräckligt hanterad så den lyssnar till kroppsspråk och vad man säger till den behövs det ju knappast.. Du kan inte flytta en häst bara genom att flytta huvudet, det är kroppen som ska flyttas..

jag brukar köra med handhäst... det är då mina shettisar det gäller... funkar fin fint, framförallt eftersom hon som går som handhäst lyssnar så pass bra på min röst som hon gör...

Rida med handhäst är jättekul och bra träning för en unghäst (för alla hästar eg) och ett bra test för att se hur lätt det är att rida ridhästen i olika situationer med en hand.:D

(Rep-)Grimma brukar jag ha med ett extra-långt grimskaft. Vanligt brukar vara för kort och longerlina är lätt att det trasslar sej.
Spö kan vara bra att ha med ifall man har en lat/hungrig handhäst!
Träns har jag aldrig, risken att man måste släppa och den trampar på tyglarna och i värsta fall skadar tungan är för stor.
Är hästen ordentligt hanterad innan och lyssnar funkar det alldeles utmärkt med grimma.

Jag har med alla mina hästar som handhäst ibland, vid ridning, körning, pulkaåkning, cykling...

Här kan man prata om handhästridning::D

0016.jpg

Varför ska man ha en pinne för? Är hästen tillräckligt hanterad så den lyssnar till kroppsspråk och vad man säger till den behövs det ju knappast.. Du kan inte flytta en häst bara genom att flytta huvudet, det är kroppen som ska flyttas..

Finns ingen garanti att man har full koll oavsett! Att ha en "pinne" i mitten är en säkerhetsgrej.

Det var ingen kritik mot dej!:)

Men en häst kan ju gå med huvudet vridet nästan till magen och ändå gå framåt... Lyssnar hästen inte till vad man säger ska man börja med att lära den bli ledd från marken innan man gör något annat.

Det var ingen kritik mot dej!:)

Men en häst kan ju gå med huvudet vridet nästan till magen och ändå gå framåt... Lyssnar hästen inte till vad man säger ska man börja med att lära den bli ledd från marken innan man gör något annat.

Tog det inte heller som kritik! :) Givetvis så måste man ha en lyhörd häst innan man rider med en eller två handhästar. För 25 år sedan så fick jag av en gammal remontryttare just ett sådant grimskaft (som jag än har kvar) just för att jag brukade rida med handhäst. Han förklarade för mig som då ställde mig tvekande till det här vikten av att ha denna "pinne" oavsett hur väldresserad häst man har utmed sidan.

Jaa...funkar det för dej är det ju jättebra!:)
Alla samlar ju erfarenhet och använder det dom tycker är bäst. Jag gav bara min syn på saken och ts som undrade hur folk gör har fått många olika och bra svar här tycker jag.
Dax för henne att skaffa sej egen erfarenhet!:D

Är det bara jag som totalmisslyckats med handhäst. Red mitt halvblod och hade shettisen i träns som handhäst. Funkade jättebra tills shettisen stannade för att bajsa när vi travade på en träda längs med en 90 väg och grimskaftsspännet small. Som tur var är hon alltid hungrig och ställde sig och betade. Jag fick försiktigt hoppa av (för att hon inte skulle få för sig att springa iväg) fånga in shettisen, knyta fast grimskaftet och bege mig hemmåt igen :(. Har inte vågat mej ut sen dess ..................:crazy:

Jag lyckas inte heller med att rida med handhäst. Ridhästen lyder mktbra, men handhästen, hennes 2-åriga lillebror, vill helst gå ett par meter bakom sin syster, annars blir han osäker och stannar :crazy: Stannar han, så blir han så nervös över att han gör fel (är egentligen en mkt lydig "liten kille" att han inte vågar komma fram igen. Svårt att reda upp själv och jag har ont om medhjälpare som kan hjälpa mig i början tyvärr... :(

Min kompis, red med handhäst ett tag då russet inte villr bli själv.
De funka bra, förutom att de var en hungrig häst. Hon hade inga problem när vi trava och galoppera.

*kl*
skulle vilja testa ha min 2 åring som handhäst, har lett henne ihop med valacken sedan hon va 1 så dom går väldigt bra ihop, men är rädd att hon skulle flippa ur :crazy: hon tycker allt är skitkul och har väldigt lätt att börja bocka och busa, hur gör ni vid sådana tillfällen ?

Jag har inte ridit med handhäst på ett par år nu men gjorde mycket förr. Flera olika hästar har jag provat att ha med men mest med samma häst som ridhäst. Har gått både bra o dåligt :p

Min ridhäst har alltid skött sig exemplariskt när vi haft handhäst o även hjälpt till att hålla handhästen på plats (så den inte springer om) förutom med en häst... När ridhästens bästa kompis var med som handhäst så konspirerade de mot mig :rofl: De busade o ville galoppera hela tiden och om jag stod still började de alltid leka med varandra. Det paret fick jag ge upp att ha som rid- o handhäst tillsammans...

Andra hästar har det som sagt funkat super med, i alla gångarter och även med nybörjarryttare på handhästen. Jag har oftast haft grimma och grimskaft på handhästen och nån gång har jag knutit fast grimskaftet med en säkerhetsknut i min sadel, i skritt.

Har aldrig haft med mig spö eller så utan till hjälp att kontrollera handhästen har jag använt min häst i och med att han alltid varit högst i rang. Tex flytta ridhästens rumpa ett ministeg mot handhästen och den ökar avståndet till ridhästen. Har också kunnat ha vissa handhästar bakom ridhästen på smala stigar men det är inte alla det funkat med.

Till o från sommarhagen brukade jag förr rida en häst barbacka i grimma o ha två handhästar, en på var sida :p

En gång då många hästar rymt och vi bara var ett par stycken att fånga in dom red jag ca en timme hem barbacka på en häst med två handhästar på ena sidan (ett grimskaft) och en häst på andra sidan. Dock kände alla hästar till vägen hem så det var typ bara att följa med o hålla i lite remmar för syns skull :rofl:

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama