Rida med handbromsen i....

Sv: Rida med handbromsen i....

VAR har jag någonsin skrivet NÅGOT om undertempo? Var, var, var står något om undertempo?

TVÄRTOM, jag förespråkar BJUDNING. Men det är en hel världsdel mellan BJUDNING och snabbt tempo i min värld. Bjudning har man alltid, snabbt tempo bara om man rider på.

Men jag är väldigt intresserad av vad i mina inlägg du utläst som undertempo.

Jag har förstås inte din erfarenhet, men jag tycker det verkar rätt skadligt att rida på för fort framåt, vilket lägger många hästar på bogarna. Men det är förstås olika från ekipage till ekipage.

"rid framåt så du har något du kan samla på" är en devis jag tror orsakat rätt många frambensproblem t ex.

(Jag tycker inte heller att det är bra att bromsa med handbromsen, men det är det väl ingen som tycker... )

Men att rida på framåt är ju inte detsamma som att rida fort vilket väldigt många missförstår.
Att rida auktionsridning går ju inte på en tävling högre än LA kanske Msv eftersom det nästan är stört omöjigt att rida rörelser i det tempot, skillnaden är att man rider lika mkt framåt men samlat framåt om du förstår hur jag menar.

Att problemet ligger i utbildning. Både vad gäller hästen och ryttaren. Åker man ut och tittar på ridlektioner och träningar handlar instruktionerna till 95 % om handen. Ta mer, ta ojämnt, ta jämt, såga, byt bett - you name it. Däremot är det väldigt lite instruktioner om sits mer än "ner med hälen", "trampa jämt i stigbyglarna", "sitt upprätt" och liknande. Och jag tror det har med att göra att få av de som idag lär ut faktiskt själva KAN sätet. Och ridning med densamma.

Att vi ser handbromsridning är för att det är vad som lärs ut. Till hästar och ryttare.

Jag håller med dej. Det gäller inte heller bara dressyr utan även i hoppning. Har börjat hoppa för en ny tränare som är suverän på att se och kommentera ryttarens sits och även att kunna förklara och ge bra konstruktiva råd. Jag har märkt att i stort sett allt hon kommenterar handlar om sitsen, och vad det man gör tokigt ger för resultat samt vad man ska försöka göra istället.
Hon ser allt och är envis:D Jag gissar att många har fått aha-upplevelser för henne, hur mycket så små saker kan betyda, och det är inte så vanligt i hoppning enligt min erfarenhet ännu mindre än inom dressyr.

Angående handbromsen och den diskussionen så likställer jag inte fart med bjudning framåt. Men jag vill också säga att det är svårt att inte ta i en het häst, den inbjuder till det och det väldigt svårt att ta sig ur, måste jag erkänna.Jag som förr på andra hästar länge har haft en bra hand har tyvärr insett att jag måste jobba för att komma tillbaka dit:crazy: Ingenting av det man kämpar sig till när det gäller ridning finns automatiskt kvar, tyvärr.

*kl*

Detta är en sån typisk tråd där jag tänker"fan, jag borde nog inte hålla på med ridning" "jag rider ändå för dåligt". Detta för att allting är så gud förbannat j-la komplicerat och ingen rider egentligen tillräckligt bra för att utbilda hästarna.

Det jag menar är VÅGA göra fel! Inspireras av den bra ridningen ni får se och sortera bort skräckexempeln. Gör det enkelt för er själva och tänk på att det ska vara enkelt och roligt att rida! Och det är absolut enklast att rida på en häst som bjuder och är framför skänkeln. Man kan aldrig backa in hästen framför skänkeln. Om nu hästen man sitter på råkar vara taskigt utbildad och inte går framför skänkeln så får man skapa den bjudningen genom att rida på lite. Svårare än så behöver det väl inte vara?

Jag provade rida en ny häst idag. Jag har sett ordinarie ryttare rida den ett par gånger och jag har reagerat på att hon ridit i ett väldigt lusigt tempo och meckar mycket med händerna.. Enligt ryttaren blir häst så het när hon rider på den att hon undviker det. Hästen kändes väldigt oriden och visst blev den het när man la ben på. Men det var faktiskt ganska enkelt, att genom att få tag på yttersidan få hästen genom ryggen med bjudning utan att bli het för skänkel. Utan att för den skull få häst i handen. Denna häst är inte vettigt utbldad och mycket lite riden på marken under ordnade former. Jag är verkligen ingen superstar till ryttare, men jag försöker hålla det enkelt och det funkar för mig.

*Fiorano-som så lätt tappar sugen när det påtalas hur otroligt svårt det är att rida*

Håll det enkelt och rid med känsla!

Jag håller med om att man inte får krångla till för mycket men det tycker jag inte att någon gör heller här, utan att man diskuterar från lite olika håll. Menar du att de diskussionerna är ointressanta? Visst kan man slå sej ner och vara nöjd med att man rider en viss häst bättre än ordinarie ryttare, i egna ögon i alla fall. Men jag tänker i alla fall att ridning blir svårare ju mer man håller på, jag vill utvecklas och bli bättre och att läsa andras tankar kan vara ett sätt.
Man kan tappa självförtroendet emellanåt men det gör jag inte när jag läser vad andra skriver utan när jag känner min egen oförmåga i praktiken.
Sen är allt en fråga om i relation till vad, men jag vill helt enkelt utvecklas, och det finns alltid mycket mycket mer att lära, man är aldrig DÄR som ryttare. Dessutom blir man mer ödmjuk med åren infr vad man saknar.

Jag har ibland trott att jag ridit hästar på ett bättre sätt än någon annan tex en hästs ägare, men det har hänt att jag långt senare insåg att det gjorde jag inte alls:o av olika orsaker, jag trodde det, utifrån vad jag fattade då.

Det är säkert inte så i ditt fall, men jag vill med det bara säga att det finns alltid mer att förstå. För mej är det en utmaning och något spännande inte alls knäckande. Det finns alltid mer att lära.

KL
Ett bra sätt att lära sig vad som är hästens naturliga arbetstempo- förutsätter att den jobbar o inte rusar- är att be ngn longera den med en på.
Från det tempot utgår man- framåt o tillbaka i korta sekvenser.

En häst som masar sig framåt kanske inte går sönder- för att den i princip belastar alla 4 hela tiden- mkt markbundet, men den kan heller aldrig komma till arbete genom kroppen- får korta muskler eller inga alls.:grin: men det känns tryggt o bekvämt:banana::rofl:

Håller med.

Jag tycker det blev väldigt problematiserat när det skevs att i princip INGEN kan utbilda hästar rätt, och då inte heller sig själva och då "är det kört".

jag anser inte att det är riktigt fullt så illa. Känns lite som om man bara ska "ge upp" om man tänker så. Det hela handlar väl om att konstant utveckla sig och sin häst, och det gör man bäst om man är mycket medveten om problem och brister, men samtidigt inte låter dessa kväva en så att all utveckling avstannar.

Fast det är ju egentligen sant att få kan göra det riktigt bra, om man ska vara helt ärlig, men för det behöver inte vi andra gräva ner oss i depression för det. :confused:
Det beror väl helt enkelt på vilka krav man har och visst är det väl så att en häst är bäst hjälpt av en ryttare som vet var den har sej själv:confused:

För den skull behöver man inte gräva ner sej och ge upp, om man gör så gott man kan och är seriös och tar hjälp så räcker det långt. Men visst är det skillnad på hästar som utbildas och rids av en riktigt skicklig ryttare och en hemmauppfödning som man ridit in själv, hur det än svider att erkänna det.

Det har tagit mej en väldig massa år att inse vad jag inte kan, men det är inte ett problem, jag har bara fått större respekt för verkligt skickliga ryttare.:bow:

Visst katten är det så, precis som du säger!

dock tycker jag fortfarande det inte är ekvivalent med att säga att "ingen kan rida och därför handrider sveriges alla ryttare rent allmänt". Riktigt så enkelt är det inte : )

jag skulle säga såhär, mkt få eller ingen kan göra det perfekt, men många kan göra det tillräckligt bra för att få en trevlig och hållbar häst.:)

ts;
du kan inte jämför en visning med hur man tränar hästen hemma. visst ska man inte sitta och lusrida, men skulle man ständigt rida så mkt fram som det görs på auktioner och hingstvisningar så skulle hästarna snabbt gå sönder!
kolla på filmerna från tullstorps hingstvisning vs minna och jans clinic. det tycker jag illustrerar skillnaden mellan uppvisning och uppbyggnad på ett bra sätt.

Skillnaden på hemmaarbete och visning är väl i synnerhet att man i arbetet hemma ändrar mer på hästen. På en visning rids hästarna (även de unga) i en högre form och i ett konstant friskare tempo för att visa gången. Hemma ändras form och tempo på ett annat sätt.

Men jag tror faktiskt ändå att hästarna rids med allmänt mer tryck i nere i Europa än vad de görs i Sverige. Tror också att ryttarna där vågar göra mer med hästarna, de ändrar mer och oftare form och tempo, de vågar böja mer osv. I Sverige har jag mest sett väldigt statisk ridning, även hos stora namn. Hästarna rids i samma form och i samma tempo 80-90% av hela arbetspasset.

Men det är inte så enkelt som att bara rida på fräschare, väl? Man måste väl sätta hästen i en viss balans först, för att kunna få ut gången?

När Anky höll clinic i Sverige härom året, hade de svenska deltagarna förstått att utanför Sverige reds hästarna mer framåt, och de bad Anky om hjälp med det. Hon såg faktiskt rätt oförstående ut (Anky alltså). "Why?" frågade hon. Det verkade som om hon tyckte att det inte var det primära problemet, utan snarare att ryttarna inte hade rätt kontroll INNAN de började rida framåt?

Detta är min personliga tolkning av skeendet, och kanske inte alls det som 99% av de övriga i publiken uppfattade.

Jag tkr snarare att trenden i Sverige just nu verkar vara FRAM FRAM FRAM, eftersom man förstått att man bl a gör så i Tyskland. Jag tycker inte alltid att det ger rätt effekt? Vad tycker ni?

Jag tänkte på det också...det är ju inte bara att bränna på.
Min 19-åring som har gått MSV(inte med mig, jag är inte så duktig) funkar inte alls särskilt bra att rida framåt framåt till en början. I uppvärmningen gör jag det men då är jag inte så noga med hur hon går. Däremot när jag har värmt upp och sen ridit mina övningar så i slutet av passet kan jag släppa fram henne och hon går superfint. Sätter väl under sig och går i en fin form. Då kan jag rida på med lite mer tryck utan att jag behöver susa fram i 190 :) utan energin samlas inuti henne sas.
Svårt att förklara och jag är inte alls så duktig men så känns det iaf....kanske sitter det bara hos mig att jag jobbar på ett annat sätt när jag redan har ridit ca 40min eller att jag "vågar" lita på att hon går kvar trots att jag sätter lite tryck i henne...jag vet inte...hursom så är det en underbar känsla att rida de stunderna och jag hoppas att de kommer tidigare och tidigare i passet ju längre jag har henne(har bara haft henne 3mån).

Då kommer jag som medelålderstant och ställer frågan hur jag ska l fånga upp med sätet för det kan jag ärligt erkänna att det kan jag inte:o

Jag kan rida fram för sätet men vet inte hur jag ska fånga upp. Visserligen har jag haft flera aha där man ridit lite tröttare hästar fram fram fram och där de helt plötsligt lossar och man har minimalt i handen men jag kan inte erinra mig om hur jag gjorde mer än att drivningen kom från korsetten.
Tror dock att en het häst inte varit lika lätt i handen..

Nu är det här visserligen en hoppträning men det här är det 19-åriga stoet som jag skrev om i förra inlägget.
Här har jag fått jobba en hel timme redan så det syns ju inte men den här hästen vill bara ösa på när hon ser hinder. Vilket jag iofs är glad över med tanke på att hon är 19 men det är faktiskt inte så kul när man som jag är lite småfeg på hinder.
Men det var inte vad jag skulle skriva om.
Min tränare här(hon som ropar Ordning o Reda :)) är på mig om att jag ska rida med sätet. Jag kan tyvärr inte riktigt förklara hur jag gör men ni ser ju tydligt vilken skön galopp hästen har och jag kan säga att jag har inte mkt i händerna så det är inte där det sitter.
http://www.youtube.com/watch?v=rRBDF76rwLM

Ni kan få se hur det ser ut när jag INTE rider med sätet. Ni hör mig till o med grymta innan sista hindret...här är det så himla tungt för jag håller med händerna för glatta livet!
http://www.youtube.com/watch?v=Yi-LE5AojPEM

Senast ändrad:

Att problemet ligger i utbildning. Både vad gäller hästen och ryttaren. Åker man ut och tittar på ridlektioner och träningar handlar instruktionerna till 95 % om handen. Ta mer, ta ojämnt, ta jämt, såga, byt bett - you name it. Däremot är det väldigt lite instruktioner om sits mer än "ner med hälen", "trampa jämt i stigbyglarna", "sitt upprätt" och liknande. Och jag tror det har med att göra att få av de som idag lär ut faktiskt själva KAN sätet. Och ridning med densamma.

Att vi ser handbromsridning är för att det är vad som lärs ut. Till hästar och ryttare.

Jag ser här att jag skall vara lycklig för min instruktör. Där handlar 90% om sits och den påverkan vi har med säte, vikt osv. Trodde i min enfald att det var vanliga instruktioner....

Att rida sin häst frammåt är väl nått man skall göra ?

dom som vågar sätta lite tryck i sina hästar får också en snabbare igång en bakbensaktivitet.

ja kan inte förstå varför hästen skulle få fysiska eller psykiska spänningar av att arbeta framåt ?

Att rida i undertempo är ju inget vidare...för vad sker oftast i undertempo ? joo bakbenen följer inte med lika bra. då släpar oftast hästarna dom efter sig.

Det här stämmer så väl in på min ena häst.
Att sitta och bromsa och hålla igen gör bara att han knäpper av och trippar fram
Vågar man bara trycka på honom framåt, blir han så mcyekt mjukare och trampar under sig MYCKET bättre.
Men att driva fram behöver ju inte betyda att man flänger runt okontrollerat :)

TVÄRTOM, jag förespråkar BJUDNING. Men det är en hel världsdel mellan BJUDNING och snabbt tempo i min värld. Bjudning har man alltid, snabbt tempo bara om man rider på

Visst är det en milsvidd skillnad mellan bjudning och snabbt tempo. Var i helgen på dressyrtävling och upplevde där istället att många red på sina hästar i ett klart övertempo som ser både överilat och stressat ut. Att få hästen att vila lika länge på alla fyra benen och att vänta in ryttarens instruktioner var det få som gjorde. Att samla sej och arbeta liksidigt och inte förlora framåtbjudningen kräver en stark häst vilket få verkade rida för. Jag har själv en häst med enorma gångarter och påskjut som har haft svårt att ta hand om sitt påskjut ffa bakifrån, där har vi arbetat sakta men säkert i närmare undertempo för att få henne att få styrkan och ron att vila på steget, orka ta hand om sej själv och inte bara springa ifrån sej. För den sakens skull har hon givetvis inte tappat bakbenen, det behöver inte hända om man arbetar ordentligt. Nu när hon orkar detta kan vi öka på takten och skillnaden är enorm mot innan då hon bara rusade ifrån. Att rida i sk övertempo eller friskare tempo här hade INTE fungerat.

Jag kom bara att tänka på en sekvens från sist jag tränade för min tränare som är en otroligt lugn och pedagogisk människa med en väldigt mjuk och behaglig röst (vi har alltid snäcka i örat...). Vi tränar övergångar (nedåt). Jag får börja att rida hästen framåt i rejäl mellangalopp, sedan korta steget med sitsen utan att engagemanget minskar. Jag ska sedan gör halt, fortfarande i en ordentligt fräsh galopp. Jag tänker - det kommer aldrig gå. Jag fuskar - tar i handen (en förhållnings som jag trodde var mjuk och osynlig...). Tränare utbrister: FÖR I HELVETE INTE HANDEN!!! Jag blev rädd - hon har aldrig höjt rösten förr. :rofl: Sen slutade jag ta i handen och halt från galopp med förlängd steglängd gick finfint.

Jag tycker inte det här med handridning är ett så jätte stort problem egentligen, inte större än andra problem som sneda ryttare, felpassade sadlar osv. Det är väll bara att acceptera att vissa människor tycker något annat är rätt. Det är ju relativt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka