Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med, få svenska tränare lär ut det av ren okunskap tror jag eller att det är en svår känsla att förmedla just hur man rider med sätet. Jag har tränat för en svensk tränare som har hjälpt mig en bra bit på vägen. Bort från handridning och fram med sätesridning för det är SÅ mycket roligare ridning. Men hade man fått lära sig redan på ridskolan hade det underlättat mycket på vägen.
Jag har lärt mig att det är farten som dödar och da i meningen att det är skadligt om man bara fräser pa om hästen inte är i balans innan. Da tror jag faktiskt att hästarna skadas mindre av att mesridas runt i ett alldeles för lagt, sasigt tempo. Det blir inte samma spänningar fysiskt eller psykiskt som när man rider fort och bara fläskar pa.
Jag anser att man maste hitta balansen, mjukheten och lättheten först innan man kan ösa pa med power och tryck och längd i stegen. Annars blir det bara pannkaka av alltihopa.
Jag har lärt mig att det är farten som dödar...
Jag har förstås inte din erfarenhet, men jag tycker det verkar rätt skadligt att rida på för fort framåt, vilket lägger många hästar på bogarna. Men det är förstås olika från ekipage till ekipage.
"rid framåt så du har något du kan samla på" är en devis jag tror orsakat rätt många frambensproblem t ex.
(Jag tycker inte heller att det är bra att bromsa med handbromsen, men det är det väl ingen som tycker... )
Jag har lärt mig att det är farten som dödar och da i meningen att det är skadligt om man bara fräser pa om hästen inte är i balans innan. Da tror jag faktiskt att hästarna skadas mindre av att mesridas runt i ett alldeles för lagt, sasigt tempo. Det blir inte samma spänningar fysiskt eller psykiskt som när man rider fort och bara fläskar pa.
Jag anser att man maste hitta balansen, mjukheten och lättheten först innan man kan ösa pa med power och tryck och längd i stegen. Annars blir det bara pannkaka av alltihopa.
Jag tror du helt har missat hela min poäng med inlägget. Utbildning.
Hur gör du när du gör en halvhalt?
Jag försöker tänka att man ska hålla ihop hästen med skänkel och säte (framför allt överskänkeln). Jag hittar takten med sätet i lättridningen och på samma sätt bromsar jag hästen med sätet om jag sitter ner. Jag har fått lära mig att "sitta till" ungefär var tredje steg. Allting handlar om att få ihop hästen i kroppen och kunna hålla den där med sätet. Kunna göra övergångar och tempoväxlingar med sätet.
Även en het häst bör vara lätt i handen om du inte drar i den. Min unghäst är otroligt pigg och väldigt framåt. När han springer är det enda som hjälper att försöka lugna honom och få honom mellan säte och skänkel. Att dra i munnen får motsatt effekt och han skulle då bli stark.
Jag kan gå till mig själv och säga att jag inte är särskilt förtjust i att sitta på hästar som har för mycket framåtanda. Jag är inte kall nog. Jag VILL ta i tyglarna och säga "det går för fort". Och då har jag ju effektivt skjutit en hel del arbete i sank eftersom jag får spänningar i hästen, avbryter arbetet etc. Nej, en hyfsat skolad häst som förstår när jag pladdar och är otydlig i sitsen (och struntar i mig) och som gör rätt när jag gör rätt (och belönar mig så jag får en inlärning)- that´s the shit.
Ser jag till enbart hästen är det i ovanstående fall brist i grundutbildningen hos hästen (inridningen) eftersom hästen springer på. Det är inte helt enkelt att skola om en ridhäst som fått gå iväg och ligga på istället för att skydna långsamt och verkligen SKOLA hästen i det den ska göra.
Om man sedan väljer att skola om en trav eller galopphäst tror jag att man har tagit på sig väldigt mycket jobb (som säkert kan vara utvecklande!) men som kräver OERHÖRT mycket kunskap och diciplinerad sits. Att FÖRST ta bort ett gammalt beteende och sedan lägga på ett nytt tänk - hos någon (hästen) som inte ens förstår det talade ordet (jag förstår men kan inte överföra det till min trögtänkta kropp som lärt in fel!). Well, inte helt lätt ens för någon som är duktig.
Mer och mer återkommer jag till den gamla devisen jag fick som ung (d v s ungefär då dinosarierna dog ut): "oerfaren ryttare - erfarenhet häst, oerfaren häst - erfaren ryttare". Att sitta kvar på en unghäst betyder inte att man kan och har ridit in den. Bara att den kan bära en människa...