Rida med handbromsen i....

Sv: Rida med handbromsen i....

Alltså, jag håller med dig, det är inte det. Jag bara upplever som att det finns vissa saker som inte ingår i vår ridutbildning, men som jag tror ingår på ett annat sätt i utbildningar utomlands!

Jag kan tycka att en häst som rids i undertempo och därmed ofta är oaktiverad bak OFTARE hamnar på bogarna och därmed lägger vikten på frambenen. Självklart kan en häst som går i övertempo också hamna på bogarna men min erfarenhet är tvärtom. En häst som går med handbromsen i hänger sig ofta på bettet och tippar på så vis fram på bakbenen. Felet många gör med en stark häst är att man rider den långsammare och håller i när det är det precis motsatta man borde göra. Rid fram för att få igång bakbenen. Det man känner i handen är ju oftast just bakbenen.

Jag håller med, få svenska tränare lär ut det av ren okunskap tror jag eller att det är en svår känsla att förmedla just hur man rider med sätet. Jag har tränat för en svensk tränare som har hjälpt mig en bra bit på vägen. Bort från handridning och fram med sätesridning för det är SÅ mycket roligare ridning. Men hade man fått lära sig redan på ridskolan hade det underlättat mycket på vägen.

Jag har lärt mig att det är farten som dödar och da i meningen att det är skadligt om man bara fräser pa om hästen inte är i balans innan. Da tror jag faktiskt att hästarna skadas mindre av att mesridas runt i ett alldeles för lagt, sasigt tempo. Det blir inte samma spänningar fysiskt eller psykiskt som när man rider fort och bara fläskar pa.

Jag anser att man maste hitta balansen, mjukheten och lättheten först innan man kan ösa pa med power och tryck och längd i stegen. Annars blir det bara pannkaka av alltihopa.

Jag håller med, få svenska tränare lär ut det av ren okunskap tror jag eller att det är en svår känsla att förmedla just hur man rider med sätet. Jag har tränat för en svensk tränare som har hjälpt mig en bra bit på vägen. Bort från handridning och fram med sätesridning för det är SÅ mycket roligare ridning. Men hade man fått lära sig redan på ridskolan hade det underlättat mycket på vägen.

Då kommer jag som medelålderstant och ställer frågan hur jag ska l fånga upp med sätet för det kan jag ärligt erkänna att det kan jag inte:o

Jag kan rida fram för sätet men vet inte hur jag ska fånga upp. Visserligen har jag haft flera aha där man ridit lite tröttare hästar fram fram fram och där de helt plötsligt lossar och man har minimalt i handen men jag kan inte erinra mig om hur jag gjorde mer än att drivningen kom från korsetten.
Tror dock att en het häst inte varit lika lätt i handen..

Jag har lärt mig att det är farten som dödar och da i meningen att det är skadligt om man bara fräser pa om hästen inte är i balans innan. Da tror jag faktiskt att hästarna skadas mindre av att mesridas runt i ett alldeles för lagt, sasigt tempo. Det blir inte samma spänningar fysiskt eller psykiskt som när man rider fort och bara fläskar pa.

Jag anser att man maste hitta balansen, mjukheten och lättheten först innan man kan ösa pa med power och tryck och längd i stegen. Annars blir det bara pannkaka av alltihopa.

Dödar ? undrar lite om du missuppfatta vad ja menade med det hela?!!

vem har sakt att man ska ''fläska '' på ?

Att rida sin häst frammåt är väl nått man skall göra ?

så du menar om man mesrider så hittar hästen balansen ? än att den får kliva på lite o ta i med bakbenen ? när man får hästen till att ta i bak så kommer också balansen ännu mer... sen är det väl inte nån som sagt att hästen ska springa runt ?
Hästen skall bära sig. men ja anser inte att en häst som mesrids bär sig.... den går å kröker fint på nacken med bakbenen kvar i stallgången.
det e oftast så det brukar se ut då.

dom som vågar sätta lite tryck i sina hästar får också en snabbare igång en bakbensaktivitet.

ja kan inte förstå varför hästen skulle få fysiska eller psykiska spänningar av att arbeta framåt ?

Att rida i undertempo är ju inget vidare...för vad sker oftast i undertempo ? joo bakbenen följer inte med lika bra. då släpar oftast hästarna dom efter sig.

Jag har förstås inte din erfarenhet, men jag tycker det verkar rätt skadligt att rida på för fort framåt, vilket lägger många hästar på bogarna. Men det är förstås olika från ekipage till ekipage.

"rid framåt så du har något du kan samla på" är en devis jag tror orsakat rätt många frambensproblem t ex.

(Jag tycker inte heller att det är bra att bromsa med handbromsen, men det är det väl ingen som tycker... )

Fast nu har du nog totalt missat det jag trodde jag skrev tydligt.

Jag ser lika mycket problem som du att bara gasa på framåt och tro att det löser sig, om - som sagt - problemet är att hästen inte är på säteshjälperna och lyder under sätet.
Självklart blir det varken nyttigt eller ändamålsenligt då.

Men rent principiellt - OM hästen är hjälpligt på sätet, är det en vettig devis att rida på framåt. Skulle vilja våga påstå att BETYDLIGT mer frambensproblem är orsakade av handbromsen i, med djupa, bogtunga hästar som går och nöter. Än de som gasas på lite framåt. Om vi förutsätter att gasa på framåt innebär att hanbromsen lättar - så finns det bara fördelar. framför allt fixeras inte hästen i en hoptryckt, framtung form konstant under passet.

Senast ändrad:

alltså, nu blir jag jätteförvirrad även om jag tror att jag ändå förstår lite hur du menar, med det sista paragrafen du skriver. den första förstår jag dock inte alls.

"att farten dödar". Det gäller så extrema belastningar så som galopp och travsport. Där blir belastningen så oerhörd i varje nedslag just pga farten, och i viss mån, formen hästen arbetas i.
här tror jag att vi fortfarande pratar någorlunda medioker "vettig" dressyr träning, inte vettvillingar som monte rider sina hästar i ridhus? :confused:
såvida vi INTE pratar om detta, vidhåller jag att en någorlunda balanserad häst mår betydligt bättre av att ridas på framåt, än att knycklas i hop med nosen in och bakdelen in.

KL
var hände med vår unghästridning och grundutbildnings filosofi av hästar i allmänhet som fanns för 20 år sen ? :confused: Daddes filosofi - bland andra.
Där man har sån insatthet att man hellre främjar en ngt friare, öppnare form, där bjudning framåt och balans bakifrån, får hittas lite mer successivt och naturligt, och där det därmed inte är en dödssynd att den outbildade hästen startar ut i en lite friare form? :confused:
Numera är det huvet in och knöckla in resten av kroppen som gäller. tyvärr har som sagt detta reflekterats i en sorts nationalitet där svenskar rider på detta sättet, eller starkt tenderar till, så tillvida att utländska tränare finner befog att generalisera om denna "svenska tendens".

Hur gör du när du gör en halvhalt?
Jag försöker tänka att man ska hålla ihop hästen med skänkel och säte (framför allt överskänkeln). Jag hittar takten med sätet i lättridningen och på samma sätt bromsar jag hästen med sätet om jag sitter ner. Jag har fått lära mig att "sitta till" ungefär var tredje steg. Allting handlar om att få ihop hästen i kroppen och kunna hålla den där med sätet. Kunna göra övergångar och tempoväxlingar med sätet.

Även en het häst bör vara lätt i handen om du inte drar i den. Min unghäst är otroligt pigg och väldigt framåt. När han springer är det enda som hjälper att försöka lugna honom och få honom mellan säte och skänkel. Att dra i munnen får motsatt effekt och han skulle då bli stark.

Nu kastar jag alla mina principer överbord och diskuterar ridning.

Jag tror det handlar om grundutbildning. Hästens OCH ryttarens. För i ärlighetens namn, hur många hästar med bra grundutbildning finns det tillhands för de som lär sig rida? Att rida in en häst handlar ju inte om att den accepterar ryttare och går fram för hjälper, det handlar ju om att den ska "stämmas" (som ett instrument) att lära sig lyssna på alla de små fina signaler den välskolade ryttaren ger. Och där hamnar vi i moment 22. För hur många ryttare är tillräckligt duktiga för att ge hästarna DEN utbildningen?

Jag tycker inte hästarna ska RIDAS framåt. De ska bjuda framåt, de ska av egen vilja gå framåt. Tänka framåt. För att det är grunden till allt vettigt jobb. Då kan man inte lära hästen att "gå på tygeln" i handen, man kan inte lära den att kröka på nacken. För det är att rida den bakåt. Däremot ska hästen givetvis lyssna på alla hjälper ryttaren ger, men hur många av oss vanliga dödliga vet egentligen vilka hjälper vi ger med säte, skänklar, hand och bål? Många av oss säger - bara vid en övergång till trav - slå en baklängesvolt med skruv och landa på huvudet eftersom vi inte lärt oss från grunden hur våra muskler ska jobba för att ge hästen schyssta arbetsförutsättningar. Att lägga i handbromsen kan ju faktiskt vara så fina marginaler som att inte längre vara följsam med sittbenen eller helt enkelt stumna i handen (att inte längre känna gummibandet till munnen). För det är ju handbromsen för hästen. För att maskera det problemet (eller för all del något annat) måste vi gå på hästen framåt. För den lyder ju och avstannar i rörelsen, framåtbjudningen.

Att behöva RIDA framåt är i sig ett misslyckande tycker jag, att behöva gå på hästen framåt. Då är det något grundläggande som gått fel från början, något som behöver åtgärdas-

Efter att ha suttit många långa timmar (inte i sträck!) på lina utan tyglar och utan stigbyglar och därifrån fått göra halt från ökad galopp, sätta hästen i piaffrörelser, samla traven, samla skritten, ge akt på följsamhet i min egen kropp, vad som händer när jag INTE är följsam etc har fått en rätt god/nedslående insyn i hur hästen upplever saker.

Att sitta på en utbildad häst och göra fel är inte så kul (men nyttigt!) det blir så uppenbart att det är ryttaren som sysslar med något fuffens. Dra upp hälen och hela sitsen far iväg, vinkla ut tån pyttelite och vikten försvinner iväg på fel hål, knip lite med ett knä och allt du jobbat för försvinner som ånga på en platta.

Att inte ta i tyglarna när hästen försvinner iväg kräver en utbildning och tillit till sin egen ridning som jag själv emellanåt saknar, det är det svåra med unghästar. Att alltid låta dem bjuda framåt. Fast det kan resultera i ett glädjeskutt eller något lite fnattigt. Maken har ridit och tävlat riktigt svåra hästar och det krävs verkligen ett mod jag inte har och en balans och sits jag bara kan drömma om för att sitta still och låta det gå framåt när det går i 190 knyck mot 1,40-1,50 hinder. För att hästen själv måste komma på hur man reder ut det, det går inte att ta i munnen för då blir språnget åt helsike och på en känslig häst har du skapat en stoppare.

Det känner vi inte av på samma sätt i dressyren. Hästen tappar ryggen och då driver vi på framåt. När vi egentligen "bara" borde mjukna och vara följsamma och släppa fram det som från början finns där bak. Skola munnen att förstå vad vi vill, med sätet släppa fram rörelsen och öka på den eller för all del minska.

För hästar har faktiskt svansmotor. Tills vi börjar stoppa upp framtill och hindra energin. Det ÄR lättare att rida med handen och hoppas att det går att lösa där. För det är förbannat djäkla ursvårt att lära in det andra, det som händer under hakan och nedåt. Vad ska vi med motställda tummar om vi inte får lösa problem med dessa fantastiska redskap? ;)

Men nu pratade vi väl inte unghästar? :confused: Utan vardagliga rent generellt ridna hästar?

Jag tycker nog att man kan rida på framåt på en häst med aldeles utmärkt bjudning. du måste ju kunna variera tempo och takt, eller hur? :confused: Att hästen bjuder förutsätter jag. Bjudning har ju inget med farten i sig att göra. Gör den det INTE (bjuder) så är dock knappast lösningen att rida mer med handen eller knöckla ihop den på mitten med sätet?

Jag tror du helt har missat hela min poäng med inlägget. Utbildning.

Ja men hur menar du då? att man ska förutsätta att inga hästar är utbildade rätt, och därför sitter ryttare och handrider? Eller blåser på i 80 knyck på hästar utan bjudning? Förklara gärna igen hur du menar.

Att problemet ligger i utbildning. Både vad gäller hästen och ryttaren. Åker man ut och tittar på ridlektioner och träningar handlar instruktionerna till 95 % om handen. Ta mer, ta ojämnt, ta jämt, såga, byt bett - you name it. Däremot är det väldigt lite instruktioner om sits mer än "ner med hälen", "trampa jämt i stigbyglarna", "sitt upprätt" och liknande. Och jag tror det har med att göra att få av de som idag lär ut faktiskt själva KAN sätet. Och ridning med densamma.

Att vi ser handbromsridning är för att det är vad som lärs ut. Till hästar och ryttare.

Senast ändrad:

Jag kan gå till mig själv och säga att jag inte är särskilt förtjust i att sitta på hästar som har för mycket framåtanda. Jag är inte kall nog. Jag VILL ta i tyglarna och säga "det går för fort". Och då har jag ju effektivt skjutit en hel del arbete i sank eftersom jag får spänningar i hästen, avbryter arbetet etc. Nej, en hyfsat skolad häst som förstår när jag pladdar och är otydlig i sitsen (och struntar i mig) och som gör rätt när jag gör rätt (och belönar mig så jag får en inlärning)- that´s the shit.

Ser jag till enbart hästen är det i ovanstående fall brist i grundutbildningen hos hästen (inridningen) eftersom hästen springer på. Det är inte helt enkelt att skola om en ridhäst som fått gå iväg och ligga på istället för att skydna långsamt och verkligen SKOLA hästen i det den ska göra.

Om man sedan väljer att skola om en trav eller galopphäst tror jag att man har tagit på sig väldigt mycket jobb (som säkert kan vara utvecklande!) men som kräver OERHÖRT mycket kunskap och diciplinerad sits. Att FÖRST ta bort ett gammalt beteende och sedan lägga på ett nytt tänk - hos någon (hästen) som inte ens förstår det talade ordet (jag förstår men kan inte överföra det till min trögtänkta kropp som lärt in fel!). Well, inte helt lätt ens för någon som är duktig.

Mer och mer återkommer jag till den gamla devisen jag fick som ung (d v s ungefär då dinosarierna dog ut): "oerfaren ryttare - erfarenhet häst, oerfaren häst - erfaren ryttare". Att sitta kvar på en unghäst betyder inte att man kan och har ridit in den. Bara att den kan bära en människa...

Hur gör du när du gör en halvhalt?
Jag försöker tänka att man ska hålla ihop hästen med skänkel och säte (framför allt överskänkeln). Jag hittar takten med sätet i lättridningen och på samma sätt bromsar jag hästen med sätet om jag sitter ner. Jag har fått lära mig att "sitta till" ungefär var tredje steg. Allting handlar om att få ihop hästen i kroppen och kunna hålla den där med sätet. Kunna göra övergångar och tempoväxlingar med sätet.

Även en het häst bör vara lätt i handen om du inte drar i den. Min unghäst är otroligt pigg och väldigt framåt. När han springer är det enda som hjälper att försöka lugna honom och få honom mellan säte och skänkel. Att dra i munnen får motsatt effekt och han skulle då bli stark.

Ahaaa.. ja då förstår jag vad du menar.. Det som ger de fina rutorna:D

Nu sticker jag ut hakan och vill också påstå att en stor anledning till att vi/många ryttare ger fel signaler också beror på att vi är påtok för otränade och iom det inte heller har den kroppskontroll och kroppsuppfattning som krävs för den fina signalgivningen.

kan bara se till mig själv som efter att ha fått två barn på kort tid ( har tre men den förste är 13 i höst och hann komma ifatt) så är det svårt att rida.. Dvs muskelkorsetten orkar inte många minuter..

Därför tror jag också att det blir mycket handbromsridning för att man inte heller helt sonika klarar av att fånga upp rörelserna i korsetten. Tror inte ens att man tänker på det alla gånger:o
Håller själv på att lägga upp ett tufft träningsprog just för att hinna komma iform innan jag har hästar som ska tränas.

Jag kan gå till mig själv och säga att jag inte är särskilt förtjust i att sitta på hästar som har för mycket framåtanda. Jag är inte kall nog. Jag VILL ta i tyglarna och säga "det går för fort". Och då har jag ju effektivt skjutit en hel del arbete i sank eftersom jag får spänningar i hästen, avbryter arbetet etc. Nej, en hyfsat skolad häst som förstår när jag pladdar och är otydlig i sitsen (och struntar i mig) och som gör rätt när jag gör rätt (och belönar mig så jag får en inlärning)- that´s the shit.

Ser jag till enbart hästen är det i ovanstående fall brist i grundutbildningen hos hästen (inridningen) eftersom hästen springer på. Det är inte helt enkelt att skola om en ridhäst som fått gå iväg och ligga på istället för att skydna långsamt och verkligen SKOLA hästen i det den ska göra.

Om man sedan väljer att skola om en trav eller galopphäst tror jag att man har tagit på sig väldigt mycket jobb (som säkert kan vara utvecklande!) men som kräver OERHÖRT mycket kunskap och diciplinerad sits. Att FÖRST ta bort ett gammalt beteende och sedan lägga på ett nytt tänk - hos någon (hästen) som inte ens förstår det talade ordet (jag förstår men kan inte överföra det till min trögtänkta kropp som lärt in fel!). Well, inte helt lätt ens för någon som är duktig.

Mer och mer återkommer jag till den gamla devisen jag fick som ung (d v s ungefär då dinosarierna dog ut): "oerfaren ryttare - erfarenhet häst, oerfaren häst - erfaren ryttare". Att sitta kvar på en unghäst betyder inte att man kan och har ridit in den. Bara att den kan bära en människa...

Så du menar att man skall rida sin häst i undertempo ??

en häst skall väl ändå kliva på och ta för sig ? och varför skulle den vara svår att sen sätta ner till undertempo om man vill ?

att lära hästar från grunden att arbeta i undertempo är ju som att lära hästarna att verkligen tex trava med handbromsen i. för sen när den väl får komma ur undertempot så vet den inte riktigt hur den skall betee sig.

och ja skulle aldrig komma på att rida en unghäst i undertempo, på alla 3års test ja visar unghästar så har ja alltid fått credd för mkt bra tempo, pga att många kommer in o rider i undertempo.

unghästar ska lära sig att gå fram o ta i. och gammla hästar ska veta vad det är. det ska vara naturligt.

rida undertempo är ju som gjort för att få hästarna att sluta arbeta bakifrån...för dom tappar tillslut frammåt bjudningen o blir levande döda.

och kollar man på tex 10 st privatryttare som sitter o rider samtidigt... så kan du se att flera hästar går imot sina ryttare o inte alls arbetsvilliga... näst intill i lag dom som arbetas i undertempo.

Dom som får kliva på är oftast dom hästar som är possetiva o glada till arbete o går som klockor.

medans dom andra mest verkar frustrerade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka