Rida med handbromsen i....

E

Ecs

Efter att jag tog mig en sväng till utlandet och kolla på hingstvisning o saluvisning av hästa i alla dess åldrar och utb nivåer.

När jag satt där o titta på häst efter häst...och upp i detta hade dom clinic..men vissa hästar.

så min första tanke var... vi svenska iaf många av oss inte alla rider med handbromsen i.

Dom rider ''framåtridning'' o vi svenskar rider gärna ''bakåtridning''

Dom fick även medelmåttorna att röra sig utav helsike o alla hästar gav en sund och possetiv utstrålning.

Tittade lite när dom red fram med...samma sak där..

Det var mycket lärorikt att se detta.

och sen så proffsigt dom visa allt från föl till Grand Prix hästar.

och så ser man på våra hingstvinsingar o saluvisningar det e ju inte ens proffsig !

men det var en extremt lärorik helg.

Sv: Rida med handbromsen i....

Rent spontant känner jag också att många ( inte alla ) hellre krullar ihop sina hästar och tappar framåtbjudningen.
Kul att se nya saker! :)

Nu säger jag inte att det var så i just detta fallet, MEN...

När hästar/hingstar visas upp på visningar och sådant så kan de ändå ridas lite annorlunda än vad de skulle gjort om det var tävling. Man kan ju "uppvisningsrida", speciellt som du sa att medelmåtta-hästar kan röra sig riktigt bra, man rider kanske mer power och mer framåt än vad man skulle gjort på tävling.

jag ställer mig till skaran som rider (har ridit) med handbromsen i i flera år på min häst. Det har blivit en ond cirkel till att hästen är stark och jag får ont och vi har en kamp... För ca ett år sedan blev jag medveten om detta (tidigare egentligen men under det här året verkligen tänkt på det)... Och jäklar vad vi har gått framåt både jag som ryttare och hästen!

Nu är det ju tom roligt att rida :cool: ;)

Men det är svårt att ställa om sig när man suttit och ridit "fel" i så många år, i början behövs verkligen någon som står på backen och skriker åt en HELA TIDEN :o

När hästar/hingstar visas upp på visningar och sådant så kan de ändå ridas lite annorlunda än vad de skulle gjort om det var tävling. Man kan ju "uppvisningsrida", speciellt som du sa att medelmåtta-hästar kan röra sig riktigt bra, man rider kanske mer power och mer framåt än vad man skulle gjort på tävling.

Håller med.
Man kan se skillnad på tävlingar, kanske främst i högre klasser, på folk som visar hingstar och folk som mest tävlingsrider.
Hingstvisare kan missa lite men bjuder på mer gång och uttryck och tävlingsryttarn rider "perfekt" med väl inramad häst.
Fast jag tycker det jämnar ut sig i världstoppen. Då rider man allt samtidigt....

Med tanke på att ja ¨även såg hästar dom inte visa , så vad det samma ridsätt dom anv...

men va sker när man inte rider med handbromsen ? joo hästarna börjar ju ta i ordentligt bak... och det skall ju komma bakifrån.

jag måste kalla det sund ridning... för hemma i sverige så hänger vi i tyglarna o bonkar på....

sett flera hästar som folk köpt som rört sig bra tills en början... sen blir det antingen symaskinstrav eller...så vet inte hästarna hur man lyfter på benen.

och eftersom det var så mycket olika hästar o olika ryttare så såg man att konceptet var ''lossa handbromsen'' och frammåt.

underbart att se.

Tycker att det är mycket vanligt här i Sverige med mycket hand och tygelridning. Många sitter och meckar en massa med händerna istället för att bara mata på bakifrån.

Tycker att det är mycket vanligt här i Sverige med mycket hand och tygelridning. Många sitter och meckar en massa med händerna istället för att bara mata på bakifrån.

Precis! håller verkligen med!!!

Med tanke på att ja ¨även såg hästar dom inte visa , så vad det samma ridsätt dom anv...

men va sker när man inte rider med handbromsen ? joo hästarna börjar ju ta i ordentligt bak... och det skall ju komma bakifrån.

jag måste kalla det sund ridning... för hemma i sverige så hänger vi i tyglarna o bonkar på....

sett flera hästar som folk köpt som rört sig bra tills en början... sen blir det antingen symaskinstrav eller...så vet inte hästarna hur man lyfter på benen.

och eftersom det var så mycket olika hästar o olika ryttare så såg man att konceptet var ''lossa handbromsen'' och frammåt.

underbart att se.

Jepp! Jobbade i Danmark och där fick man fräscha på. Inte för att det var så svårt när hästarna lärt sig att gå fram från början.
Många ryttare här i Sv. får någon slags hävstångsgrej för sig, där man håller i, lutar sig bakåt och trycker in sporrarna så det knakar i revbenen. Hästarna pressas fram istället för att de går fram, själva.

Internationellt (och mina gurus Kyra/Richard) har ju naturligtvis inverkan och kraft i sina hjälper, men de är inte krampaktiga, spända och tunga. Istället är de kraftfulla och dynamiska, som om man hjälper hästen att flyga fram lite...:bump:
Sen är det bara att åka med...:rofl:

Visst är det många som rider för mycket med handen, det håller jag absolut med om.

Nu kanske det jag ska säga nu missförstås, men missförstå mig rätt...Om vi nu inte pratar om några i generationer framavlade GP-hästar utan mer en Svensson-häst, så måste iaf jag hålla i lite fram. Jag menar inte dra, eller såga eller något sådant, men lite "broms" måste jag ha fram för att få någon bjudning/samling/tryck i min häst öht. Om jag bara trycker på framåt och inte håller i alls så ligger han stenhårt på bogarna med bakbenen hemma i stallet, oavsett huvudets placering. Sen tar jag inte bakåt, då viker han bara in näsan så det gör en ingen tjänst, men hoppas jag får fram vad jag menar.

Den stora skillnaden där är ju hålla i och IHOP hästen och rida hästen med handbromsen i.
Väldigt många hästar i Sverige skulle bli SÅ mkt bättre om folk bara vågade rida på sina hästar framåt.

Proeblemet som jag kan tycka är att få svenska ryttare rider med ett riktigt bra säte, jag fick iaf aldrig lära mig det på ridskolan. Har man en häst som man håller ihop med sätet behövs det förmodligen mindre hand för att hålla ihop. "Hold him with your seat" fick jag lära mig av en tysk tränare och beridare när jag jobbade i USA. Det går alltså att hålla ihop hästen med sätet om man lär sig tekniken, där är man starkast och de flestas mål är nog ändå att rida med så lite hand som möjligt. Alla kommer dock inte dit...
De allra flesta hästar jag sitter upp på tycker jag har bromsen i från början då gäller det bara att rida fram fram fram SEN kan man ta i munnen om det skulle behövas.
Jag kan bli helt skogstokig när jag ser hästar i smygtrav där ryttaren bara sitter och bromsar :devil: :D

Precis som du säger lär sig inte ryttare här i Sverige att rida och använda sätet. Jag har inte ridit för en enda svensk tränare som hjälpt mig hur jag ska använda någon kroppsdel utom underskänkel och underarm. Däremot har jag tränat en hel del för en man från Libanon (hejsan svejsan kvinnosyn...) men han var helt otroligt nogrann med hur man använder kroppen. För honom kunde jag rida min pålle med enbart säte i tempoväxlingar och övergångar-underbar känsla! Gör mitt bästa för att hålla kvar den ridningen då den skiljer sig så mycket från det traditionellt svenska som i princip går ut på att hålla i och trycka på...

Men det är inte så enkelt som att bara rida på fräschare, väl? Man måste väl sätta hästen i en viss balans först, för att kunna få ut gången?

När Anky höll clinic i Sverige härom året, hade de svenska deltagarna förstått att utanför Sverige reds hästarna mer framåt, och de bad Anky om hjälp med det. Hon såg faktiskt rätt oförstående ut (Anky alltså). "Why?" frågade hon. Det verkade som om hon tyckte att det inte var det primära problemet, utan snarare att ryttarna inte hade rätt kontroll INNAN de började rida framåt?

Detta är min personliga tolkning av skeendet, och kanske inte alls det som 99% av de övriga i publiken uppfattade.

Jag tkr snarare att trenden i Sverige just nu verkar vara FRAM FRAM FRAM, eftersom man förstått att man bl a gör så i Tyskland. Jag tycker inte alltid att det ger rätt effekt? Vad tycker ni?

"Men det är inte så enkelt som att bara rida på fräschare, väl? Man måste väl sätta hästen i en viss balans först, för att kunna få ut gången? "

Håller med!
Jag tror många antingen håller för mkt ELLER fräser på för mkt med sin häst . Det ska vara en balansgång som med allt annat. När ryttaren sitter i balans (vilket de flesta av oss svenskar inte gör inkl mig själv..:crazy: ) så kan hästen länga eller korta sig. Dvs det behöver inte gå fort för att rida en häst framåt - den ska länga sig i balans.

Håller med, och det gör många utländska kända tränare också, som kommenterat den svenska ridningen just ur detta perspektivet - att det är mycket handridning....

Men det är inte så enkelt som att bara rida på fräschare, väl? Man måste väl sätta hästen i en viss balans först, för att kunna få ut gången?

Jag tkr snarare att trenden i Sverige just nu verkar vara FRAM FRAM FRAM, eftersom man förstått att man bl a gör så i Tyskland. Jag tycker inte alltid att det ger rätt effekt? Vad tycker ni?

fast det har väl att göra med som redan nämnts isåfall, att eftersom svenskarna är dåliga på att använda sitt säte, så har de inte hästen under sig för säteshjälperna, och när detta (grundläggande) inte funkar så funkar givetvis inte heller att bara gasa på.
dock tycker jag att det är ett bättre utgångsläge att gasa på, och successivt hitta formen utifrån det läget, än att bromsa i handen när säteshjälperna inte funkar och hästen inte är ärligt mellan hjälperna.

Jag har förstås inte din erfarenhet, men jag tycker det verkar rätt skadligt att rida på för fort framåt, vilket lägger många hästar på bogarna. Men det är förstås olika från ekipage till ekipage.

"rid framåt så du har något du kan samla på" är en devis jag tror orsakat rätt många frambensproblem t ex.

(Jag tycker inte heller att det är bra att bromsa med handbromsen, men det är det väl ingen som tycker... )

Jag har förstås inte din erfarenhet, men jag tycker det verkar rätt skadligt att rida på för fort framåt, vilket lägger många hästar på bogarna. Men det är förstås olika från ekipage till ekipage.

"rid framåt så du har något du kan samla på" är en devis jag tror orsakat rätt många frambensproblem t ex.

(Jag tycker inte heller att det är bra att bromsa med handbromsen, men det är det väl ingen som tycker... )

Hästen skall jobba bakifrån så måste motorn komma bakifrån.och vågar man inte släppa fram hästen, så kommer den inte komma framåt heller.
70% av våra svenska hobby/ Lätt klass nivå hästar tar inte i...

för vi drar där fram o bankar där bak. och drar vi där fram o samtidigt bankar på dom så kommer dom mest bara upp o inte fram.
men om vi släpper där fram o driver våra hästar frammåt med ett balanserat säte så vaknar dom. och börjar ta i.
våra hästar är med döda än levande brukar ja tycka.

för hästen kan inte sätta frambenen längre fram än näsan når.
för vi trycker ihop våra hästar ofast o tycker dom gåår sååå fint, medans dom igentligen arbetar så fel.

och vem säger att hästen skall falla på bogarna för att man rider framåt med lite hand ?
det handlar mycket om ryttarens sits o inverkan. känner man att hästen börjar ''tippa'' lite så tar man upp den .

Hade en ponny en gång i tiden som inte kunde röra sig... men så fick ja rida den typ av ridning ja aldrig varit med om. frammåtridning med superlätt hand. och vippsss så kunde den där ponnyn röra sig som aldrig förr.
hon var possetiv o glad till arbete.

innan så var hon mest sur... för att ja red med handbroms i.

kolla bara hur många rider unghästar...det e ju skrämmande ibland.

Hur många upplever du ha ett balanserat säte?

Har inte sett alla sveriges ryttare... men runt mig finns det en hel del ryttare som är balanserade o har mkt bra säte.

hur det ser ut där du bor har ja ingen som helst aning om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka